Jeg er ganske ny her, har tatt av 40 kilo med lavkalori, men nå vil jeg ha av de siste ti, og er klar for å prøve noe nytt :)
Det jeg alltid sliter med er hvor MYE av noe jeg kan spise!
Det jeg har spist i går er:
Frokost: cottage cheese med lavkarbo syltetøy, lavkarbo rundstykke med majones og falukorv: 5 karbohydrater
Lunsj: småsulten nøttepose: 8,5 karbohydrater
Middag: 200 gram svinefilet stekt i smør, med litt fløte i sjyen, erter og cherrytomater
Kvelds: samme som frokosten
I dag:
Frokost: to lavkarborundstykker med majones og servelat: 6 kh
Lunsj: 100 gram svinefilet stekt i smør, med litt fløte i sjyen, erter og cherrytomater
Middag: 150 gram laksefilet med stekte grønnsaker, fetaost og rømme: 5 kh
Kvelds: 150 skinke med en halv avokado og fetaost: 4 kh
Vil jeg gå ned på et kosthold som dette? Hvordan er mengden og fordelingen? Setter pris på litt hjelp!
Setter også pris på eventuelle andre tilbakemeldinger :)
Blir du mett? Er du sulten? Syltetøyet til frokost kan trigge at du er sulten til lunsj selv om det er lavkarbosyltetøy - pga søtsmaken :) Hva med røykalaks og eggerøre istedet? Det holder meg ihvertfall mett lenge :)
Du spiser godt med proteiner - litt mindre fett - men det er vanskelig og si. En fin tommelfingerregel er like mange gram protein som fett feks :)
Jeg synes jo maten din ser variert og god ut - jeg anbefaler at du forsøker slik du nå har begynt en mnds tid, sjekk vekt og ikke minst målebånd! før du starter :)
Siden du kommer fra lavkalori, kan du oppleve og gå litt opp de første par ukene - men ikke stress med dette, det tar tid før kroppen omstiller seg og du har tross alt "sultet" den ned i vekt... 2-8 uker kan kroppen bruke på å få i gang ordentlig fettforbrenning - men dette er individuelt.
Bruk [url]www.diett.no[/url] hvis du er usikker - du kan godt spise "lavkalori" med lavkarbofordeling av næringstoffene om du stresser med at du føler du spiser "for mye". Viktigst er ihvertfall og ikke spise for lite!
Regelen på lavkarbo er jo å spise når man er sulten og slutte når man er mett. Med så lite karbo pr dag bør du ikke føle særlig sult etter de første par ukene - gjør du det bør du redusere litt på proteinet og øke litt på fettet istedet.
Tusen takk for svar :)
Føler meg egentlig ikke sulten, litt overrasket over det egentlig :P Men jeg har vært overvektig i så mange år at jeg har litt problemer med å vite hva som er passe mengde til middag og lunsj :P
Skal prøve å droppe syltetøyet til frokost imorgen og se hva som skjer :)
Min erfaring er at når du har fått i gang fettforbrenning så MÅ man ikke presse i seg mat når man ikke er sulten. Og du - jeg forstår AKKURAT hva du mener... flere har problemer med og få i seg mat noen ganger på lavkarbo pga mangel på sultfølelse.
Dette er jo litt interessant siden jeg et sted leste at det er "sensorer" i magesekken som er en av triggerene for sult... hmmm her må jeg google litt igjen og lese mer ;)
Det finnes heller ofte ingen fasit - de forskjellige retningene innen lavkarbo er liksom hovedveien, men svært mange finner sine justeringer som går samme vei - men kanskje litt på siden.
Jeg synes det er kjempeflott at du velger lavkarbo som siste innspurt. Det gjør faktisk også at du lettere kan holde vekten etterpå - fordi lavkarbo i alle varianter er lettere og følge over tid enn et "sult" regime som faktisk lavkalori er. Flere her inne som ikke går ned, opplever også at de ikke går OPP... stresset forsvinner og man må bare finne de små justeringene som gir vektnedgang for den enkelte. Noen av oss er nemlig kjempesære - (som meg) - jeg spiser knapt karbo, elsker fett og spiser moderat med protein og burde RAAAAST ned i vekt - men jeg må faktisk redusere kaloriene kraftig i tillegg...:rolleyes:
Heldigvis går jeg ikke opp så lenge jeg holder meg til ordentlig mat og lavkarbo mat da selvfølgelig :)
Ja, det er jo det jeg tenker. Sliter litt med de siste ti, og da prøver man nye ting :)
Syns foreløpig det er greit, men vet jeg kommer til å kjenne savnet etter brød og pasta :P
Liker at jeg ikke er sulten, men det er så vanlig for meg å spise litt for å spise, så jeg sliter litt med den psykiske uvanen likevel :) Satser uansett på å være beinhard en stund nå, og se om det har effekt :) Jeg prøvde meg en par ukers tid på lavkarbo i fjor, og tok av 4,5 kilo, men sprakk likevel.. satser denne gangen bedre!
Ser for meg at dette er noe jeg kan leve med, og det er jo det som er hele poenget :)
Så flink du har vært til å gå ned også :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.