< Tilbake til oversikten

Nybegynner med spørsmål

Livepive sa for siden:

Jeg og min samboer har begynte på LCHF for 2 dager siden, og foreløpig er vi veldig fornøyde! Jeg er forholdsvis slank, men ønsker og gå ned 5 kg.. allerede i dag var jeg nede på et tall jeg ikke har vært på en stund.

Jeg har noen spørsmål som jeg enda ikke har funnet gode svar på (lest masse artikler, undersøkelser, rapporter +++)

Mellommåltid/lunsj
Jeg er en knekkebrød jente, og trenger litt råd til hva man kan spise før trening, til lunsj (kantine på jobb) ++

Atkins
Ser at flere spiser Atkins-barene. Jeg leste på de at de inneholder veldig mye karbo i forhold til andre matvarer på LCHF-kostholdet. Er dette noe man skal spise sjelden, eller kan spise det til mellomåltid?

Kvalme
Er det normalt og bli litt kvalm i starten? Det er veldig uvant og spise så mye fett i forhold til tidligere, spiste kun magert tidligere og en del fullkornspasta ++

Andre tips? :D

Nerthus sa for siden:

Lage lavkarbo-knekkebrød selv? De er KJEMPEgode! Søk i oppskriftsdelen av forumet :) Enkle og lage er det også!

Ikke alle karbohydratene i atkinsbarene gir blodsukkerstigning - derfor står det "net carbs" på forsiden - dette er antall karbo som faktisk skal telles med :)

Ikke uvanlig:) En hjelp kan være og fordele fettet bedre over dagen, eller skjule det feks med oljedressing på salat, litt rømme til laksen og smeltet smør til grønnsakene, avokada sammen med reker, en skvett fløte i kaffen eller omeletten osv. Det pleier og gå over etterhvert! De to første ukene er ofte mest utfordrende :)

Andre tips? :D[/quote]

Livepive sa for siden:

åh, takk :D begynte og lure på de atkins-barene siden jeg hører så mange som spiser de :)

arnakristin sa for siden:

Hei,
Går du inn her så finner du bl.a. inspirasjonstråder til frokost, lunsj og middag og masse annet nyttig. Der finner du også en link til en brosjyre ’lavkarbo på 3 minutter’ som mange printer ut og henger opp på kjøleskapet.
Til alle nybegynnere på lavkarbo…
[color=#000000][/color]
Kjøpeknekkebrød inneholder forholdsvis mye kh, ligger du høyt på lavkarboskalaen så kan man spise litt fiberrik eller så er denne hjemmelagde varianten en stor hit blant brukerne på forumet, kjempe enkel å lage; Nannahs supergode knekkebrød

Atkins barer
Du kan trekke i fra sukkeralkoholene (polyols), det er det som de kaller net carbs.

Kvalme
En helt normal reaksjon når kroppen skal stilles seg om fra kh forbrenning til fettforbrenning.

Livepive sa for siden:

hva med grønnsaker? ser jo at det er del karbohydrater, spesielt i rotgrønnsaker. Hører folk si at man skal spise grønnsaker som vokser oppå jorda, ikke nedi..

Også er det forholdet mellom fett/karbo/protein.. Mange matvarer inneholder mye fett, men lite karbo, eller mye protein, og mye fett, men lite karbo. Er det noe man skal tenke der? Hører folk si forskjellig der også.

Har laget et hefte med huskeregler, godkjent mat, oppskrifter, handlelister (da det er mye nytt som skal inn på kjøkkenet) + +, men mangler fortsatt litt kunnskap :)

Nerthus sa for siden:

Jeg antar du har kjøpt inn den nye atkinsboka? Du får svar på mesteparten av spørsmålene dine der - men man må gjerne lese gjennom et par ganger først (egenerfaring) :)

I hovedsak skal du kun konsentrere deg om å spise minst mulig karbo (jfr atkins), jevnt med protein (står mengde i boka) og godt med fett. Drikk mye vann! Hold deg til mest mulig ren mat. IKke tenk på ALT annet du kan måtte møte på underveis da blir du bare forvirret :)

En ting av gangen!

Mtenn100 sa for siden:

To spm som er viktige for meg:

1. Er friske jordbær noe man skal være varsom med? Det er tross alt 6-7g/100 karbo.
  2. Før løp (som f.eks. sentrumsløpet) er det vanlig for karbospisere å legge inn litt ekstra karbomat (pasta , grovt brød , potet osv) dagene før løp. For å magasinere utholdenhet. HVA kan anbefales for oss som er lavkarbotilhengere og/eller på diett?? er det noem spesielt VI kan og bør spise før løp som 10 km eller halvmaraton osv.?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.