Mamseen sa for siden:
Vet jo at jeg bør ha noen delmål underveis nå, men hva er lurt/ realistisk å tenke?
Hvordan har dere gjort det?
Mamseen sa for siden:
Vet jo at jeg bør ha noen delmål underveis nå, men hva er lurt/ realistisk å tenke?
Hvordan har dere gjort det?
Nerthus sa for siden:
I starten var vekttapsmål viktigst. Siden jeg ikke går lett ned i vekt - har jeg endret det til å "spise så riktig som mulig hver dag".
Dvs lavkarbo og ordentlig mat - minst mulig lavkarbosnop :) Drikke nok vann hver dag er et mål feks...
For meg er dette nå en livsstil etter 1.5 år - chronssymptomene er 95% vekke så jeg har faktisk ikke noe valg - this is it ;)
Mamseen sa for siden:
What? Har du blitt så og si frisk av crohn pga dette? SÅ flott da!!
Rin sa for siden:
I likhet med Nerthus har jeg holdt på så lenge nå at jeg føler meg ganske trygg på at dette er en vedvarende livsstil, og ikke en diett som er "ferdig" så fort jeg er normalvektig. :) Men det er ikke dermed sagt at vekttap ikke er viktig - jeg vil jo, av helsehelsyn, veldig gjerne innenfor normalvekt-BMI.
Mange opererer med delmål på ca hvert femte kilo som blir borte. Jeg har bare valgt liksom "naturlige" milepæler - da jeg nådde minus tjue, for eksempel, eller da jeg krysset over fra BMI-kategori "fedme" til "overvekt". :p Nå har jeg tre tette delmål for siste innspurt (jeg veier nå ca 66 kg): 65 kilo var det "realistiske" målet jeg satte meg da jeg startet. Nå er jeg litt mer ambisiøs - og fortsetter til 63 kilo, som vil markere minus tretti, og 60 kilo, som er endelig mål - normalvektig!
Minni1 sa for siden:
Jeg setter meg små delmål som 3 kilo og 2 kilo. Da får jeg oftere mestringsfølelse og det styrker selvtilliten.
Jeg har også små mål i hverdagen som å gå en liten tur , lese bok, avslapning etc (= egentid). Dette er jo ikke direkte mål til vektnegang, men viktige for at jeg skal ha det bra. Har en sykdom som fører til dårlig samvitighet og lite egentid siden jeg bruker kreftene mine til hus,mann og barn. Egentiden gjør at livet blir mere positivt og jeg mere fornøyd noe som igjen fører til at det er lettere å følge kostholdet.
Tror kansje mange kan kjenner seg igjen i det uavhengig av sykdom. Det er lett å gi alt til andre, men det er viktig å gi noe til seg selv også.
Nerthus sa for siden:
Jepp! Og det beste var at jeg ante ikke det ville virke mot chrons da jeg begynte! :D Etter 3-4 uker tenkte jeg - jøss - nå har magen vært fin et par dager... Så fra 3-5 akutt-turer på do med smerter og isj etter HVERT eneste måltid... til kanskje et par semi-akutt turer totalt i uka maks er jo som å få et nytt liv :)
Reagerer sterkt på sjokolade, vanlige vafler og pizza... :rolleyes: Annen karbomat gir ekstrem uvelhet og kvalme omtrent med en gang... Heldigvis er lavkarbovafler knallgodt, og jeg bruker lavkarboalternativer ellers når det gjelder sjokolade. Tåler atkinsbarer - men ikke maltitol-sjokolader, så bruker heller litt mørk sjokolade/kakao av og til istedet :)
Så for meg er valget kjempeenkelt! Det hjelper at når jeg startet - startet resten av "slekta" også - så når jeg er hjemme på besøk er kjøla full av lavkarbosnadder og vi koser oss med masse god lavkarbomat og tørr hvitvin og ting uten sukker i ;)
Maylinn26 sa for siden:
Jeg har gjort slik som dette:
10 kilo- Nådd
bmi under 30- Nådd
Livvidde under 87-Nådd
15 kg-
bmi under 27-
livvidde under 85-
20 kg-
For hvert mål unner jeg meg en liten ting :) Skopar, massasje osv... syns det fungerer bra for meg:)
monja sa for siden:
Jeg hadde som første mål å komme under 120 kg. Det har jeg klart i løpet av 5 uker. Nå skal jeg ned 5 og 5 kilo, men jeg har ikke noe tidsperspektiv på det. Tar det som det kommer, og er mer opptatt av å spise riktig mat.
Mamseen sa for siden:
;)Takk for innspill.
mitt første mål blir å komme under 100 tenker jeg
Adeleide sa for siden:
Jeg tror det er lurt å gjøre noe i tråd med det Maylinn skriver - å ha litt ulike typer mål med ulik frekvens. Ikke ha faste "5-kilos-mål" fortløpende. Variasjon er bra for motivasjonen! Og så bør det være en kombinasjon av vekt/BMI-tall/livvidde pr TID, altså både nedgang og tidsfrist. Og en passe lang tidshorisont.
Jeg startet i januar på 126 kg og satte første delmål til 110 kg til påske. Kom nesten helt i mål på den, men ser at jeg med fordel kunne hatt et mål som ikke gikk så langt frem i tid, det ble lett å være litt slapp en uke for så å ta det inn igjen uka etterpå. Nå har jeg satt et nytt mål fra i dag frem mot midten av juni, halvannen måned er en passelig horisont tror jeg. Har valgt datoen fordi jeg drar på ferie den dagen, og har valgt et rundt tall som passer til (under 100).
Fremover kommer jeg til å sette mål basert på runde tall kombinert med merkedatoer, for eksempel 96 kg (gått ned 30 kg totalt), under 30 i BMI, 90 kg osv. Hvilke tall jeg kobler til hvilke datoer må jeg nesten se etterhvert, det er helt avhengig av om jeg når målene eller ikke (hvis jeg ikke gjør det, så kan jeg få en ny start med et nytt delmål) og hvorvidt vektnedgangen dabber av i tempo etterhvert som jeg går ned. Det overordnede målet er et snitt på 1 kg i uka i 47 uker. :)
Changing sa for siden:
Da jeg bodde i USA gikk jeg på ukentlige Weight Watchers møter. Vi hadde en fantastisk instruktør, og han sa at vi ikke skulle sette oss et mer langsiktig/større mål enn -10% av vekta vår.
Så f.eks. ved 150 kg blir første målet 135 kg, så blir det neste 121,5 kg etc.
Syns den var ganske grei!
Nnem sa for siden:
Jeg har satt sånn ca hver 5 kg. Men er noen millipæler i løpet av hver 5 kg, under 40 i bmi blant annet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.