Det er vel anbefalt sånn ca 90-120g g protein pr dag. ca 30 pr måltid. Avhenger litt av din vekt og treningsbelastning.
(i mat utgjør 3 store egg ca 24 g karbohydrat, og ca 150g kjøtt, 30g protein)
Det fokuseres som regel på antall karbo - men det må vel på den andre siden være ganske viktig å spise nok proteiner. Bare lurer :cool: hvorfor det ikke er mer fokus på det.
Hvis du tenker på i forhold til Atkins... (?) - så er det jo dette med ketosen.. :)
I forhold til proteiner, så er det ikke noe poeng å spise mere enn 25-30 gram til hvert måltid, da kroppen ikke klarer å ta opp mere enn det "om gangen". :) Så fordel det utover dagen.
Mener at Atkins sier noe om antall gram proteiner i forhold til hvor mange kiloer man veier - men husker ikke helt i farten hvor mye det var... Men Nille gjør - vet jeg :o
Det er mye uenighet rundt det her med proteinmengde, men 15-50 gram pr måltid er i riktig område. 50 gram er hvis du er bodybuilder og veier 120 kg da. Jeg fikk anbefalt 40 - 60 gram pr dag av ernæringsterapeut (ala Polezynski). Og jeg veier 50 kg. Jeg tror det er veldig mye overdrivelse ute og går på dette området... Spesielt fra de som selger proteinpulver.
Personlig tror jeg at et gram pr. kilo kroppsvekt holder i de fleste tilfeller. Men dette er det jo som sagt ikke noen fasit på. Jeg ville ikke spist proteinpulver i tillegg til et måltid, liksom.
Proteiner har også til en viss grad innvirkning på insulinet, selv om dette er i mye mindre grad enn karbohydrater selvfølgelig. Du har kanskje lagt merke til at hvis du spiser et digert måltid med masse kjøtt blir du veldig sløv. Det er på grunn av en økning i utskillelsen av insulin, og dermed også i utskillelsen av serotonin (som man blir sløv av). Derfor er det ugunstig å spise for mye av gangen. Et annet argument er vel kanskje at det blir veldig mye for kroppen å jobbe med. Det krever en del å fordøye 200 gram kjøtt, liksom. Så hvis man er liten og nett, så holder det med 15-20 gram pr måltid. Er du stor bodybuilder som trener masse, trenger du kanskje opptil (men ikke over) 50 gram i et måltid.
Hvis du er bekymret for om du spiser for mye proteiner - så prøv å regne ut, da. Hvor mange gram du spiser om dagen. 8 egg= 64 gram proteinerer, f.eks. 150 gram kjøtt=30 gram proteiner.
Jeg vil bare minne dere på denne. I tillegg til å spise en viss mengde og riktige karbohydrater, så handler lavkarbo også om det å spise nok proteiner (og nok og riktige fettsyrer).
Interessant, interessant. Tror mitt problem ligger i FOR MYE proteiner til hvert måltid og for mye proteiner i det hele tatt. Spiser nok både 2 og 2,5x kroppsvekta mi i proteiner på en god dag. Way to much
Tar opp denne igjen jeg.
Sliter med å få i meg nok proteiner. Har kunn fått i med 63.49 gram i dag, og burde ha nesten det dobbelte om jeg skal ha 1g per kg kroppsvekt.
Går det bra om man enkelte dager ikke får i seg nok proteiner? Denne uken har jeg bare 2 dager der jeg har fått i meg nok proteiner. 3 dager har jeg hatt proteininntak på under 82g.
Hadde aldri trodd at jeg skulle få problemer med å få i meg nok mat :O Fettproblemet har jeg løst med hjelp fra folk her inne. Vet jo hvordan jeg skal få i meg proteiner, men hva gjør man når man bare ikke er sulten? Skal man rett og slett tvinge i seg mat?
Hvis man skal spise like mange gram proteiner om dagen som man veier i kg så sliter jeg. Veier 64-65 kg, men ender ofte opp med å spise rundt 110-120 gram proteiner om dagen. Og jeg prøver ikke en gang å få i meg spesielt med proteiner! Men er jo faenmeg proteiner i alt :p
Ja, jeg får også i meg for mye. Jeg må det for å stille sulten. idag har jeg inntatt 147 g proteiner. Det varierer mellom 120 og 160. Det er tre ganger så mye som jeg veier og jeg trener ikke styrke. Så pulver holder jeg meg ihvertfall langt unna.
Endte på 17g for lite i dag, men da gjorde jeg en innsats for å få i meg mat. Begynte å bli litt småsulten uansett. Men man skal jo ikke spise om man er mett :S
Nei, de offisielle anbefalingene er per kg kroppsvekt. Om du er veldig overvektig kan det være en fordel å regne ut proteinbehovet utifra et lavere estimat, men normalt sett kan du bruke kroppsvekten din.
Og til de som skriver at det er en maksgrense for hvor mye protein kroppen kan ta opp per måltid: Det er bare tull.
I en normal situasjon tar kroppen opp så godt som alt proteinet du spiser. Om kroppen bare kunne tatt opp 30g per måltid, så hadde alle som drev med periodisk faste endt opp med utilstrekkelig proteininntak.
Hmm. Jeg er normalvektig/slank, så da kan jeg vel tørre å regne utifra hele kroppsvekten min. Også fordi jeg ikke har den ringeste anelse om hvor stor fettprosent jeg har.
Men fortsatt, vanskelig å holde seg innenfor 64-65 gram protein om dagen :S
Dersom kroppen ikke har energi tilgjengelig fra karbohydrater eller fett, vil den lage glukose fra protein. Dette er en energikrevende prosess, noe som gjør at et høyt proteininntak vil øke totalforbrenningen.
Det er grenser for hvor mye protein du klarer å få i deg i et måltid også, så tror ikke du skal bekymre deg for denne problemstillingen.
Du trenger ikke å holde deg mellom 64-65g protein om dagen. Det er virkelig ikke naturlig å ligge på et så stabilt proteininntak. Sørg for at proteinet ditt kommer fra kilder med god kvalitet, og ikke tenk så mye på mengden. Du får nok uansett dekket behovet ditt over tid!
Jeg ser fortsatt ut som et spørsmålstegn jeg :o
Veier 115kg, har 80kg som mål. Finnes det et klart svar på hvor mye proteiner jeg trenger? Eventuelt hvor kan jeg finne svaret? :confused:
Eller er det forskjellig i de ulike kostholdsfilosofiene? Ufølge 1g per kg kroppsvekt får jeg ikke i meg nok proteiner.
Eventuelt...... Jeg har et tak på 30karber om dagen. Prøver å forholde meg til 75% fett, 20% protein og 5% karber. Kan jeg da bare regne 30karber om dagen, og derfra regne ut proteiner og fett? Det blir jo ikke rett, for det går veldig opp og ned med karbene (fra 10-30, men ikke over 30), men kan det være en pekepinne? Hvordan regner jeg ut hvor mye proteiner jeg trenger i forhold til karber da? (det er noen år siden matte på skolen, og %regning var jeg aldri god på :( )
Jeg bekymrer meg ikke, men liker å ha ting på det rene:) Teoretisk sett kan man da altså spise mer proteiner enn kroppen klarer å bruke, til alt det proteiner egentlig skal brukes til.. Så det blir feil å si at kroppen ikke kan ta opp proteiner over en viss grense, men den kan misbruke proteinene over den grensen?
en utrent, overvektig person har gjerne 20-30% kroppsfett. (Han selv har 8%... se bildene på websiden - www.marksdailyapple.com )
en person trenter 0,7-1gram protein pr pound mager vekt (altså vekt minus fettprosent) 1kg = 2,2 lbs (pounds). En person som trener mer trenger mer, mens en person som trener lite, trenger mindre.
sånn som jeg leser det så vil man altså trenge 1,5-2,5g protein pr mager kilo.
Eks. en person på 80kg med 25 i fettprosent vil altså ha 60 kg "mager vekt" og skal ha mellom (1,560) 90 og (2,560) 150 g protein daglig. Men det er i gjennomsnitt... En dag kan det være mer, en dag kan det være mindre.
Andre teorier sier 0,8-1,8g pr kilo kroppsvekt (altså IKKE "mager vekt"). En person på 80kg vil etter denne formelen få 64-144gram pr dag. 1,8-faktoren er beregnet kun for eliteidrett.
Eller "kvadratet av høyden i meter * 23" for lite aktivitet ... Dersom eksempelpersonen vår er 1,70 høy vel det da bli: 1,71,723= 66 gram... og gange med 1,5 for høy mosjonistaktivitet= 100g
Poenget er vel at om du holder rimelig bra rede på karbohydratene, spiser mellom 60-150 gram protein daglig og fett til du blir mett så vil dette fungere bra for de aller fleste - makronæringsmessig. Og så må man selvfølgelig spise variert og mat av god kvalitet slik at mikronæringsstoffene faller på plass.
Jeg vil på det sterkeste anbefale å spise mat i stedet for proteinpulver. Om du velger soyaprotein så bør du først lese deg opp på hvordan et stort inntak av soya kan påvirke stoffskiftet. Generelt sett er mennesket bedre tilpasset animalsk protein enn planteprotein. Liker du ikke kjøtt så prøv heller egg, fisk eller melkeprodukter dersom du tåler det.
Jeg er enig i anbefalingen om å spise mat fremfor pulver. Men soyaprotein er faktisk like bra som animalsk protein. Soya er den eneste vegatabilske kilden til fullverdig protein (inneholder alle aminosyrene).
Når det gjelder proteinbehovet i forhold til vekt/fettfri vekt, så er det for de aller fleste klart lettest å forholde seg til kroppsvekten sin, og ikke beregne fettfri vekt utifra fettprosenten, som i tillegg er vanskelig å måle nøyaktig.
Et høyere proteininntak er fordelaktig i fohold til metthetsfølelsen, og det anbefales å ligge høyere på proteinene om du skal ned i vekt, nettopp pga dette. Å ligge mellom 1,5-2g/kg kroppsvekt er et fornuftig utgangspunkt, så kan man variere derfra utifra resultatet man oppnår. Det er forøvrig ikke observert uheldige virkninger av et proteininntak på over 3g/kg kroppsvekt, og sannsynligvis er det helt ufarlig å ligge høyere enn dette igjen også, med mindre du fra før har en nyresykdom.
Det er mulig, men det er også godt dokumentert at soya i større mengder kan bremse stoffskiftet. Hvis man spiser lavkarbo for å gå ned i vekt hadde iallfall ikke jeg tatt inn soya som en større del av kostholdet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.