< Tilbake til oversikten

LCHF-iskrem – Kokos og sjokolade, NAM!

|Ingrrid sa for siden:

Her er oppskriften med bilder!

Inspirert av fotballfrues oppskrift måtte jeg jo lage iskrem i dag, det er jo så fint vær! Jeg har ikke laget iskrem før av den gunn at jeg har skjønt det er vanskelig å unngå krystallisering av isen i fryseren, men det løser fottballfrue enkelt ved å dekke topp og bunn av isboksen med glad-pack.
Jeg gjorde en del endringer på oppskriften; jeg byttet ut natreen med sukrin og litt flytende natreen, jeg brukte vaniljeessens istede for vaniljepulver og jeg tilsatte kokkosmasse og kakaopulver istede for mørk sjokolade.
Ingredienser (3-4 porsjoner):

• 3 eggeplommer
  • 3 dl kremfløte
  • 3 ss sukrin (det funker nok enda bedre med sukrinmelis om du har det)
  • 3 skvetter flytende natreen
  • 10 dråper vaniljeessens (vaniljestang er best, bruk 2 stk)
  • 4 ss kokkosmasse
  • 2 toppede ss kakaopulver
    Fremgangsmåte:
    Pisk sammen eggeplommer, sukrin og flytende natren. Pisk til massen blir litt lys og luftig.
    Stivpisk kremfløte og vaniljeessens og ha det over med eggene.
    Tilsett kokkosmasse og kakaopulver og rør alt forsiktig sammen.
    Ha massen over i en passende boks hvor bunnen er dekket av glad pack. Ta et lag glad pack over før du setter på lokket.

La den fryse i 3-4 timer, enjoy!

Denne har så få karber at jeg ikke har giddet å regne dem ut engang
Serveringstips: Pisk litt fløte og pynt med et par bringebær!

monja sa for siden:

yammi. Må prøves nuh siden sola skinner :)

Klistine sa for siden:

Denne skal jeg også lage med en gang! :D

monja sa for siden:

Den smaker iallefall utrolig godt før den er fryst :sikle:

|Ingrrid sa for siden:

Haha, ja det gjør den, tror jeg spiste opp 1/5 av røra før jeg fikk den i frysernt, tihi!! Skal lage en ny batch i dag, litt forkjøla hosthost, is er bra fr halsen :)

Si ifra om dere prøver med andre smaker som er bra, pistasje må jo være kjempegodt!!

kattungen sa for siden:

Hva er kokosmasse? Og hvor får jeg tak i det...?

Nerthus sa for siden:

Alle dagligvarer har det - innbiller meg at det er noe forskjell på karboinnhold? Sjekk ut bakehyllene.

kattungen sa for siden:

Er det bare sånn vanlig opphakket, tørket kokos liksom?

Bøtt sa for siden:

:sikle:

Denne skal prøves om en stund når jeg er inni tralten igjen etter påskesmellen:D

Mellon sa for siden:

Det må jo testes. Har selv tenkt på å lage kokosis, men ikke kommet så langt at jeg har testet. Har jo klart å knekke vispen til ismaskinen, så skal prøve glad pack trikset

|Ingrrid sa for siden:

Ja det funket faktisk superbra! Isen blir ganske hard når den står natta over, men det går ann å ha den en time i kjøleskap eller så før servering :) Den krystalliserte sværtlite hvertfall!!

Og ja; jeg brukte vanlig tørket kokkos som står i bakehylla :)

I helga tenkte jeg å prøve å bytte ut kakao og kokkos med litt fun rasberry og bringebær, kjæresten hater kokkos og er ikke så fan av sjokolade, men bringebær is må vel falle i smak :D

Nå er det bare utfordringen med å finne sukrin i stockholm. Ica butikkene har det ikke, en annen heller ikke, life i sverige selger lite matprodukter og har det ikke, hmmmm.... Noen som vet?

kattungen sa for siden:

Du kan ikke få bestilt det fra Gymgrossisten da? :)

|Ingrrid sa for siden:

Jeg bruker forøvrig ca 80 gr mørk sjokolade når jeg lager den andre varianten :)

Bøtt sa for siden:

Har laga denne nu ,akkurat satt den i fryseren ,glede meg til å ha den til dessert i dag.Smakte veldig godt før den ble satt i fryseren :ja:

allama sa for siden:

Kan man lage denne uten kokosmasse? Er ikke såå glad i kokos + at jeg har det ikke :)

Bøtt sa for siden:

Har smaka denne nå ,den var bare helt fantastisk god:heia:beste isen jeg har smaka tror jeg nesten asså!!Jeg brukte sukrinmelis.

Det går nok helt fint å lage den uten kokos ja.

Lissi80 sa for siden:

Jeg lagde utav fotballfruens oppskrift for en stund siden..kjempegod is :) Skal prøve din variant og, elsker kokos og sjokolade :)

Mellon sa for siden:

Signerer denne, har akkurat laget den, og den var gooood. Super sjokoladeis, men litt poengløst med kokosen syns jeg

|Ingrrid sa for siden:

Om du ikke liker kokkos, så er det poengløst, men jeg liker kokkos :)

allama sa for siden:

Lagde denne uten kokos, og med biter av Cavaliersjokolade i.. Det ble råågodt :D Slager i heimen her iallefall.

Bøtt sa for siden:

Syns det var veldig godt meg kokos i,men sikkert god uten også :ja:

Mellon sa for siden:

Jeg er veldig glad i kokos, men dette smakte ikke nok kokos for meg, ble mest med konsistensen. Kanskje en kan bruke cocosa extra virgin i isen, og lage is med kokosmelk- det hadde smakt det, mmmm.

Kvamsen sa for siden:

Må ærlig innrømme at jeg var litt skeptisk til denne oppskriften, den hadde litt mye fløte i forhold til høykarb.varianten jeg pleide å lage. Men det må jeg si, ja.. Ny favoritt dette her :) Hadde dog ikke i sjokolade og kokos, fordi jeg synes vanilje er best.

Dette blir nok en slager i sommer, ja.

Cyan sa for siden:

Jeg lagde denne for et par uker siden, men med litt mer kokos og med finhakket sukkerfri sjokolade i stedet for kakao. Jeg tok også og stivpisket eggehvitene og vendte disse forsiktig inn til slutt. Jeg hadde isen i en plastboks med lokk og rørte i isen underveis da (ca hvert 20. minutt). Etter ca 4-5 timer var det en deilig og luftig semifreddo :sikle:

Kvamsen sa for siden:

Jeg brukte ismaskin, ellers pleier jeg å røre litt mens den fryser for å unngå krystaller. Tror jeg skal prøve med sjokoladebiter også og "kake"deig er jo også skikkelig godt i.

Bøtt sa for siden:

Ismaskin skal jeg også gå til innkjøp av:ja:Jeg rørte ikke i isen siden jeg pakka den i plast både i bunnen og over så krystaliserte den seg ikke faktisk.

Kvamsen sa for siden:

Ismaskin er å anbefale :) Den blir ikke så hard da, men litt fastere enn soft-is. Perfekt :sikle: Og så tar det ikke så lang tid før den er ferdig. Så de hadde noen billige ismaskiner på Rema, men vet ikke helt hvordan kvaliteten er.

Imp sa for siden:

Gurimalla for en god is...nå har jeg nettopp spist en god skål med denne, så håper ikke magen slår seg vrang.

Tilogmed mannen som vanligvis er så skeptisk til alt lavkarbo jeg lager blunket to ganger og utbrød "DEN var god!"

Jeg pakket den ikke inn i plastfilm, men i helt tett boks. Krystalliserte seg ikke, ble litt hard, men 15 sek i mikroen myknet den litt.

|Ingrrid sa for siden:

Kult! KJæresten min elsker også den der, faktisk lagd den til foreldrene sine og, haha. Kult at den ikke krystalliserte i tett boks, var ikke helt sikker, så har kjørt med plast til nå. Vet den blir litt hard, men jeg pleier også å mykne den opp i mikron :)

FletteMette sa for siden:

Skal lage den jeg også! både med og uten kokos! ;-)men kan noen forklare hvorfor den ikke krystalliserer seg når den blir pakket i plast?

Cyan sa for siden:

Da jeg lagde isen tok en jeg en liten porsjon og pakket i plast (jeg stolte ikke helt på rådet, så jeg turte ikke gjøre det på hele :p) og den krystalliserte seg den altså ... Men jeg har aldri lagd is før, så det kan jo være at den ikke krystalliserte seg like mye som den hadde gjort uten plast. Det kan jo være jeg er ekstra kresen når det kommer til is også :rolleyes: Mannen min spiste den krystalliserte porsjonen da, og syntes den var helt topp.

|Ingrrid sa for siden:

Aner ikke hvorfor. Jeg har gladpack og tett boks, og min krystalliserer seg aldri. Den blir litt hard, men det er bare å ta den ut litt før servering :)

majo1 sa for siden:

MMM, himmelsk god =) :)

|Ingrrid sa for siden:

Hvilken har du?

lizliz sa for siden:

Nettopp laget denne uten kokos, og en ting kan hvertfall sies : NAM!

Hellokitty0210 sa for siden:

lagde denne i stad, spiste opp nesten alt får jeg puttet den i ismaskinen.
(kjøpte i stad) hehe.

Jeg puttet også noen romm dråper oppi i stedet for kokos <3 NAM!

Kvamsen sa for siden:

Sorry at jeg ikke har svart, men er visst ikke inne her så ofte. Jeg har en maskin fra Krups. Sliter litt med at det sitter igjen et tynt lag is på innsiden av maskinen. Tror flere har nevnt det over. Kjedelig når jeg bare lager til to, da går det mye vekk, men ellers er den helt fin.

www.elektrosenter.no/index.php?main_page=product_info&products_id=385

Prøvde å legge til bilde, men så teknisk var jeg visst ikke.

Kvamsen sa for siden:

Dette er helt klart min favorittoppskrift på is, men jeg liker den best i ismaskin. Har frosset ned et par porsjoner som jeg har i fryseren, men den blir så skrekkelig hard og i tillegg synes jeg ikke konsistensen (når den har tint litt) og smaken blir så god.

anette90 sa for siden:

Jeg måtte prøve denne i går, og den var supergod!! Så enkel å lage, ned i en boks, og vips!! :D Hurra!! Skal sies at den er rimelig mektig, godt med bær til! Takk for oppskrift :)

Shadow sa for siden:

Nam nam, nå blir det jammen is på meg også i sommer. Dette ble kjempegodt!!!

:D

Maxie10 sa for siden:

Lagde denne i dag, uten kokosmasse, med ismaskin. Ble veldig god, men litt sterk kakaosmak for oss, så tror det blir litt mindre av det neste gang. Men absolutt ikke dum :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.