Inspirert av fotballfrues oppskrift måtte jeg jo lage iskrem i dag, det er jo så fint vær! Jeg har ikke laget iskrem før av den gunn at jeg har skjønt det er vanskelig å unngå krystallisering av isen i fryseren, men det løser fottballfrue enkelt ved å dekke topp og bunn av isboksen med glad-pack.
Jeg gjorde en del endringer på oppskriften; jeg byttet ut natreen med sukrin og litt flytende natreen, jeg brukte vaniljeessens istede for vaniljepulver og jeg tilsatte kokkosmasse og kakaopulver istede for mørk sjokolade. Ingredienser (3-4 porsjoner):
3 eggeplommer
3 dl kremfløte
3 ss sukrin (det funker nok enda bedre med sukrinmelis om du har det)
3 skvetter flytende natreen
10 dråper vaniljeessens (vaniljestang er best, bruk 2 stk)
4 ss kokkosmasse
2 toppede ss kakaopulver Fremgangsmåte: Pisk sammen eggeplommer, sukrin og flytende natren. Pisk til massen blir litt lys og luftig.
Stivpisk kremfløte og vaniljeessens og ha det over med eggene.
Tilsett kokkosmasse og kakaopulver og rør alt forsiktig sammen.
Ha massen over i en passende boks hvor bunnen er dekket av glad pack. Ta et lag glad pack over før du setter på lokket.
La den fryse i 3-4 timer, enjoy!
Denne har så få karber at jeg ikke har giddet å regne dem ut engang
Serveringstips: Pisk litt fløte og pynt med et par bringebær!
Haha, ja det gjør den, tror jeg spiste opp 1/5 av røra før jeg fikk den i frysernt, tihi!! Skal lage en ny batch i dag, litt forkjøla hosthost, is er bra fr halsen :)
Si ifra om dere prøver med andre smaker som er bra, pistasje må jo være kjempegodt!!
Det må jo testes. Har selv tenkt på å lage kokosis, men ikke kommet så langt at jeg har testet. Har jo klart å knekke vispen til ismaskinen, så skal prøve glad pack trikset
Ja det funket faktisk superbra! Isen blir ganske hard når den står natta over, men det går ann å ha den en time i kjøleskap eller så før servering :) Den krystalliserte sværtlite hvertfall!!
Og ja; jeg brukte vanlig tørket kokkos som står i bakehylla :)
I helga tenkte jeg å prøve å bytte ut kakao og kokkos med litt fun rasberry og bringebær, kjæresten hater kokkos og er ikke så fan av sjokolade, men bringebær is må vel falle i smak :D
Nå er det bare utfordringen med å finne sukrin i stockholm. Ica butikkene har det ikke, en annen heller ikke, life i sverige selger lite matprodukter og har det ikke, hmmmm.... Noen som vet?
Jeg er veldig glad i kokos, men dette smakte ikke nok kokos for meg, ble mest med konsistensen. Kanskje en kan bruke cocosa extra virgin i isen, og lage is med kokosmelk- det hadde smakt det, mmmm.
Må ærlig innrømme at jeg var litt skeptisk til denne oppskriften, den hadde litt mye fløte i forhold til høykarb.varianten jeg pleide å lage. Men det må jeg si, ja.. Ny favoritt dette her :) Hadde dog ikke i sjokolade og kokos, fordi jeg synes vanilje er best.
Jeg lagde denne for et par uker siden, men med litt mer kokos og med finhakket sukkerfri sjokolade i stedet for kakao. Jeg tok også og stivpisket eggehvitene og vendte disse forsiktig inn til slutt. Jeg hadde isen i en plastboks med lokk og rørte i isen underveis da (ca hvert 20. minutt). Etter ca 4-5 timer var det en deilig og luftig semifreddo :sikle:
Jeg brukte ismaskin, ellers pleier jeg å røre litt mens den fryser for å unngå krystaller. Tror jeg skal prøve med sjokoladebiter også og "kake"deig er jo også skikkelig godt i.
Ismaskin skal jeg også gå til innkjøp av:ja:Jeg rørte ikke i isen siden jeg pakka den i plast både i bunnen og over så krystaliserte den seg ikke faktisk.
Ismaskin er å anbefale :) Den blir ikke så hard da, men litt fastere enn soft-is. Perfekt :sikle: Og så tar det ikke så lang tid før den er ferdig. Så de hadde noen billige ismaskiner på Rema, men vet ikke helt hvordan kvaliteten er.
Kult! KJæresten min elsker også den der, faktisk lagd den til foreldrene sine og, haha. Kult at den ikke krystalliserte i tett boks, var ikke helt sikker, så har kjørt med plast til nå. Vet den blir litt hard, men jeg pleier også å mykne den opp i mikron :)
Da jeg lagde isen tok en jeg en liten porsjon og pakket i plast (jeg stolte ikke helt på rådet, så jeg turte ikke gjøre det på hele :p) og den krystalliserte seg den altså ... Men jeg har aldri lagd is før, så det kan jo være at den ikke krystalliserte seg like mye som den hadde gjort uten plast. Det kan jo være jeg er ekstra kresen når det kommer til is også :rolleyes: Mannen min spiste den krystalliserte porsjonen da, og syntes den var helt topp.
Aner ikke hvorfor. Jeg har gladpack og tett boks, og min krystalliserer seg aldri. Den blir litt hard, men det er bare å ta den ut litt før servering :)
Sorry at jeg ikke har svart, men er visst ikke inne her så ofte. Jeg har en maskin fra Krups. Sliter litt med at det sitter igjen et tynt lag is på innsiden av maskinen. Tror flere har nevnt det over. Kjedelig når jeg bare lager til to, da går det mye vekk, men ellers er den helt fin.
Dette er helt klart min favorittoppskrift på is, men jeg liker den best i ismaskin. Har frosset ned et par porsjoner som jeg har i fryseren, men den blir så skrekkelig hard og i tillegg synes jeg ikke konsistensen (når den har tint litt) og smaken blir så god.
Jeg måtte prøve denne i går, og den var supergod!! Så enkel å lage, ned i en boks, og vips!! :D Hurra!! Skal sies at den er rimelig mektig, godt med bær til! Takk for oppskrift :)
Lagde denne i dag, uten kokosmasse, med ismaskin. Ble veldig god, men litt sterk kakaosmak for oss, så tror det blir litt mindre av det neste gang. Men absolutt ikke dum :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.