Jeg har et problem her..Jeg er fryktelig glad i frukt, men kjempe usikker på hvor mye frukt jeg egentlig kan spise. Det har gått mest i mango, druer, bananer,jordbær og blåbær..Hva tror dere som har litt mere erfaring på dette enn meg.
Nå kommer det jo alt an på hvilken lavkarboretning du har valgt om du i det heletatt kan spise frukt eller ikke. Og uansett hvilken retning du har landet på, så kan du ikke spise mye frukt.
Vet at iallefall druer og banan er stappfullt av karbohydrater og med det så bør du styre unna disse fruktene.
Lavkarbo kan være så mangt. Vet ikke hvor mange karber du ligger på.
Druer, bananer mango inneholder mye sukker og bør unngås.
Bær inneholder mindre karber og i små mengder er det tillatt. Lettere å gi deg råd om du har en kosrholdsfilosofi du følger.
Ja og det er jeg lei meg for...Må finne noe å erstatte den frukten med..Frukt har liksom vært min støtte for å unngå søtsaker..Men kanskje jeg skulle skrelle noe gulerøtter og skjære opp litt agurk og ha i en boks i kjøleskapet..noen som har andre tips? Sånn til når man får lyst på noe?
Agurk, selleri. ost, skinke, litt bringebær( av og til). Etterhvert som du kommer inn i lavkarbo er det ikke sikkert du er så lysten på mellom måltid. Det er ofte mer en en vane, enn et behov.
Jeg har gått ned mange kilo og likevel spist en del frukt. Spiste frukt en, maks to ganger om dagen, men stort sett en gang om dagen. Spiste det som regel sammen med noe cottagecheeseblanding med nøtter o.l.
Men begynte å slite med en del sultfølelse for en liten tid siden, og etter råd herfra kuttet jeg ut frukten og spiste heller mer av den andre maten, og mer fett. Vips, sultfølelse borte.
Det hender jeg tar meg en eller to druer hvis ungene får det. Ellers holder jeg meg unna, og savner det ikke. Men jeg elsker bær, og har fryseren full av rips og jordbær. Rips kunne jeg spist hver bidige dag, spiser det med kremfløte og litt søtningsmiddel. Såååå namm!
Jeg fikk en liste av en kompis av meg som går på lavkarbo via noe kostholdseksperter her i byen, der det står en del grønnsaker og frukt.
Jeg kan sikkert skrive opp listen hvis du er interessert.
Jeg spiser masse frukt! Appelsin og epler spiser jeg aller mest av, noe jeg MÅ ha for å ikke sprekke. Bruker det som dessert eller til mellommåltid og hjelper søtsuget. Er ikke hver dag jeg spiser frukt heller da, av og til orker jeg bare ikke, men er godt å ha noe sunt og søtt å spise på når jeg skal se en film eller slappe av. Bruker å kutte opp grønnsaker og frukt som jeg har i en skål på bordet.
Nei, søtsuget forsvinner helt, i tillegg til sultfølelse. Jeg har ikke så mye fett i kostholdet mitt, mest grønnsaker og frukt. Da jeg sluttet helt på frukt en stund, ble jeg nesten gal. Fredag,lørdag og søndagen spise jeg massevis av sjokolade og drakk brus, var helt gal. Mens etter å ha spist frukt, ble jeg ikke så desperat mer.
Sukkeret fra frukt er mye sunnere enn vanlig sukker. :)
" Så du mener det er ikke skadelig å spise fem om dagen?
Det er det helt sikkert ikke. Folk over hele verden blir anbefalt å øke forbruket av frukt og grønnsaker, vel å merke hvis det går på bekostning på andre type matvarer som inneholder mye sukker og fett. Det er usunt hvis folk har i seg mye fet og søt mat på toppen av frukt, sier hun.
Kåsin viser til at frukt og bær inneholder et stort spekter av viktige mineraler, vitaminer, sporstoffer og naturlige fiber."
Hadde ikke karb egentlig verrt problemet så hadde frukt vert bra men nå de fleste her inne oppdager at det er karboer og ikke fett som er problemet er ikke frukt like bra pga det høye skkerinnholdet.
Kåsin forholder seg til gammel forskning og gamle "myter", på samme måte som de norske kostholdsrådene.
Du må selvsagt spise så mye frukt du vil, men, nyere forskning viser at det desverre ikke er så sunt man trodde og at fruktose i aller høyeste grad påvirker både blodsukker og gir insulinkick - som igjen øker fettsammensetningen :)
For de som ikke spiser lavkarbo er nok frukt bedre enn smågodt, melkesjokolade, kjeks etc. For oss som har et lavkarbokosthold er det for mye karber i de aller fleste frukttyper og karbokvoten blir raskt full på bekostning av gode grønnsaker som er langt sunnere og har lavere karboinnhold (- og som også inngår i "fem om dagen"). Det er utvilsomt langt bedre karbomessig å spise bringebær, jordbær og blåbær enn frukt, men også her må man passe på antall karber avhengig av hvor strikt man spiser.
Sjekker man næringsinnholdet i jordbær, står det gjerne 6,6g karbo pr 100g.
Til sammenligning har honningmelon og kataloup henholdsvis 5,6g og 4,2g karbo pr 100g;)
Selv om fruktose er værre for kroppen enn glukose, så er ikke dette noen grunn til å være redd for frukt. Kroppen tåler utmerket en viss mengde fruktose, og om denne fruktosen kommer i form av frukt, så får man også med en del fiber som begrenser de eventuelle skadene fruktosen gir.
Frukt inneholder uansett ikke så mye fruktose. Mesteparten av sukkeret i frukt er glukose. Den største kilden til fruktose, og etter min mening den eneste grunnen til at folk får i seg fruktose i skadelige mengder, er vanlig sukker.
For all del, grønnsaker og bær er bedre enn frukt rent ernæringsmessig, men jeg syns det grenser mot fanatisk dersom man dropper å spise et eple pga antall gram karbohydrat. Det er greit å ikke ha lyst på frukt, og foretrekke andre ting, men dersom du er glad i frukt så skal du ikke ha dårlig samvittighet fordi du spiste et eple eller noen druer.
Det argumenteres for at frukt i dag ikke er det den var før, og dette er helt riktig. Kunstig gjødsel gjør at planter vokser raskere. Jo fortere frukten vokser, jo mindre tid får den til å absorbere mineraler fra jordsmonnet, og næringsinnholdet blir fortynnet (=det er mindre næringsstoffer i frukt sammenlignet med tidligere/økologisk dyrket frukt).
Sprøytemidler beskytter mot ytre belastninger, noe som gjør at frukten produserer mindre forsvarskjemikalier/antioksidanter. Selv om frukt er en dårlig kilde til vitaminer og mineraler, er det en god kilde til noen kreftbekjempende stoffer under samlebegrepet fytokjemikalier. Frukt med tynt skall (som eple) inneholder mer av alle disse stoffene enn frukt med tykt skall (banan, appelsin).
Jeg syns det er en uting at frukt blir fremstilt som noe usunt i lavkarbomiljøet. Frukt og bær er gode alternativer til f.eks. dessert eller som ingrediens i måltider.
Konklusjonen blir: Ikke få dårlig samvittighet dersom du spiser frukt. Velg gjerne økologisk dyrket frukt, som har et høyere innhold av mikronæringsstoffer og antioksidanter/fytokjemikalier.
Ikke nødvendigvis fremstilles det som usunt, men de fleste forumbrukere er ute etter vektnedgang. Da er frukt dårlige valg på bekostning av mettende og næringsrike grønnsaker. Man kan ikke jamre over stopp i vektnedgangen og samtidig "unne seg". Jeg sier ikke at det er det som er tema i denne tråden, men jeg undrer meg stadig over manglende ønsket vektnedgang og "kan ikke leve uten"/utskeielse/sprekk.
Helt enig, men måten mange snakker/skriver om frukt kan tolkes til at frukt er en uting.
Skal man ned i vekt, så må man være forsiktig med frukt, på samme måte som man bør redusere på kilder til raske karbohydrater, og spesielt matvarer som kombinerer raske karbohydrater med mye fett, da disse er spesielt fetende.
Men frukt bør man ikke fokusere på før det andre er i boks. Å erstatte de andre nevnte matvarene med frukt er et godt steg i riktig retning, så kan man redusere mengden frukt etterhvert i prosessen.
Syting på manglende fremgang kan være irriterende ja. Spesielt om vedkommende ikke er villig til å redusere på det som holder han/henne tilbake (f.eks. et stort inntak av frukt). Er man ikke villig til å ofre noe for å få ønsket fremgang, så har man i mine øyne ikke rett til å syte over manglende resultater heller.
Jeg gikk ned mange kilo selv om jeg spiste frukt, så det behøver ikke være en uting. Men nå har jeg sluttet med det også, fordi jeg slet med sultfølelse, og da erstattet jeg heller frukten med mer mat og mer fett. Det hjalp!
Veeldig sjelden jeg spiser noe frukt nå. Er det noe så smaker jeg på EN drue liksom. Men nå går det lite frukt her i huset også, etter at jeg sluttet med det.
Men koser meg ofte med bær, jeg elsker jordbær, blåbær, rips, bringebær...
Uansett hvordan man ser på det så er det faktisk slik. Frukt og lavkarbo hører ikke sammen.
En av de grunnleggende reglene i lavkarbo er at man ikke skal spise mat som inneholder mer enn 5 kh per 100g.
Og når ts sier hun prøver å spiser max 25 om dagen så sier det seg selv. Frukt kan hun ikke spise. Hvis ikke hele dagsinntaket hennes består av en banan. Og hvis det gjør det så er det jo heller ikke lavkarbo men lavkalori.
Jeg spiser frukt og bær / masse grønnsaker hver dag med god samvittighet, men jeg lever på lavkarbo (som slettes ikke trenger å være helt ned i 5-25 karber pr dag, pr definisjon er det lavkarbo om man f.eks spiser 72 karber også) for å lettere leve med diabetesen min.
Jeg velger alltid å spise frukt og bær rett etter et måltid. I måltidene mine er det alltid fett, og da blir effekten av frukten på blodsukkeret mitt mye lavere enn om jeg spiser frukt mellom måltidene.
Når det gjelder grønnsaker som gulrot f.eks., så er den glykemiske belastningen på kroppen mye lavere om man spiser gulrota rå, istedet for å koke den.
Det samme med potet, som kokt er det en skikkelig blodsukker-slegge. Avkjøles poteten og brukes i en fet og god salat, så stiger plutselig ikke blodsukkeret mitt så mye.
Nå er jeg klar over at om man følger en strikt plan med ekstremt få karber, så er det vanskelig å spise mye frukt. Men jeg anbefaler å også se litt på den glykemiske belastningen i stedet for bare å se på karbe-innholdet.
Jeg har for eksempel funnet ut at i min kropp vil bønner senke blodsukkeret ved en vanlig middag (som består av en stor andel grønnsaker) i stedet for å øke det....
Feil. En av de grunnleggende reglene for LCHF er at man ikke skal spise mat med mer enn 5 KH per 100 gr. Lavkarbo er en paraplybetegnelse for alle karbohydratreduserte kosthold med inntil 150 gram KH per dag. På Fedon kan man f.eks. spise 2 frukt per dag (ikke hvlken som helst frukt, banan skal man f.eks. styre unna).
Men dersom TS bare skal ha 25 KH per dag må h*n styre unna frukt. Det du derimot kan spise litt av er bær, fortrinnvis bringebær som har et av de minste KH per 100 gram
Ja, fordi det avhenger av mengden karbohydrater du tillater deg pr. dag. MEN; slik jeg forstår det kan fruktsukkeret stimulere søtsug. Banan og druer er verst (høy GI), slik jeg husker min Lindberg-kost noen år tilbake.
Frukt er selvfølgelig veldig sundt, men desverre vankelig å kombinere med et strikt lavkarbo-kosthold. Hvis man spiser mye frukt så er det viktig å redusere fettet tilsvarende.
Etter å ha spist lavkarbo i snart 2 år så prøver jeg og noen venner ut et kosthold med nesten bare frukt (skal holde på frem til høsten), og så langt så har vi bltt sjokkert over helse-effekten det har gitt i tillegg til vektnedgang og energiboost. Det var kanskje på tide med en pause fra lavkarbotåka..? :rolleyes: :D
Jeg syntes aldri jeg greide å få helt flat mage (vaskebrett) med lavkarbo, og i tillegg så slet jeg litt med energinivået og humøret det siste 1/2 året. Så jeg begynte å lete etter en løsning. Da kom jeg over denne tråden: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44422
Til tross for at han fikk sterk motstand her på forumet så syntes jeg at mye av det han sa virket interessant, så jeg leste litt og så noen videoer om fruitarian, og 80/10/10, og bestemte meg for å ta "ferie" fra lavkarbo i sommer og gjøre et forsøk. Etter noen dager så fikk jeg også selskap av noen lavkarbo-venner som slet litt med samme problematikk som meg.
Nå har vi holdt på i bare noen få uker, men effekten av det så langt har vært enorm. Merket uhyggelig stor forskjell etter bare noen dager. Felles erfaringer så langt har bl.a vært: lettere i kroppen, tynnere, mye mer energi, hvitere tenner, bedre luktesans osv osv.. og ikke minst veldig godt humør :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.