< Tilbake til oversikten

Ikke gått ned et gram siden oppstart

Prell sa for siden:

Da er det et faktum: på tyve dager har jeg gått opp 100g.

I går tittet jeg på før/ etter bilder og det slo meg at kanskje forklaringen er der... Jeg har proposjonalt sett ikke stor mage og har fortsatt livlinje - hos meg legger fettet seg på lår, overarmer, rumpe osv. Min mann som har gått ned kommer fra en familie som legger på seg på magen men har slanke ben - og de fleste før/ etter bildene var sånn.

Jeg har spist fett til alle måltider og vært i ketose hele tiden. Jeg drikker masse væske - de siste dagene over to liter bare vann.

Jeg er i fysisk aktivitet minst fire dager i uken - hvorav to er skikkelig trening.

Jeg skal prøve ti dager til - men er skikkelig demotivert.

Gracella sa for siden:

Scroll helt nederst på denne siden, der er det linker til andre lignende innlegg.

Furine sa for siden:

Om det er noko trøyst, så har eg brukt 2 år på gå ned 15kg. Eg har ein del hormonproblem, som gjer at det går ultratregt. Men dette er det beste alternativet til eit godt liv for meg.

Kor lenge har du heldt på med ketolyse? Det kan ta litt tid før kroppen skjønar kva det er meininga han skal gjere.

2 liter vatn er ikkje spesielt mykje, berre så det er sagt. På ein vanleg dag på jobben drikk eg nærare 3 reint vatn, berre der. I tillegg kjem te, vatn heime etc. Drikk du eventuelt noko anna enn vatn, som sukkerfri brus?

Eg veit veldig godt at det er demotiverande når ingenting viser på vekta. Men har du sjekka med måleband? Eg har møtt folk denne helga, som ikkje har sett meg på 4-5 månader, som reagerte med at "oj, du har gått ned mykje sidan sist" - når det eigentleg berre er snakk om 2-3kg.

Peppa Gris sa for siden:

Jeg er heller ikke som alle andre som raser ned i vekt, men synes jeg ser smalere ut. Har du målt deg, kanskje du er blitt smalere og fått mer muskler?

Prell sa for siden:

Jeg fant ingenting der om kroppsfasong. Ellers var det lite nytt som jeg ikke allerede har testet ut. Men takk for tipset.

Prell sa for siden:

Hei :)

Jeg har ikke noe problem med å gå ned i vekt til vanlig (går litt tregt men helt greit) - hadde bare håpet at LK skulle være et alternativ hvor jeg slapp at hele livet skulle dreie seg om mat det neste året. I tilegg hadde jeg behov for å gjøre noe nytt for å bli motivet...

De siste par dagene har jeg nok ikke fått i meg mer enn to liter rent vann nei, men til vanlig drikker jeg bortimot 4-5 liter om dagen. Har kuttet Pepsi Max, fun light og skummet melk pga LK. En halvliter farris kommer i tilegg.

Jeg har ikke målt - men er i grunnen ute etter en løsning for å gå ned i vekt. Blant annet senke belastningen på ledd (knær, hofter og rygg).

Når jeg i tilegg føler meg elendig blir jeg seriøst i tvil om dette er en god ide for meg, men jeg skal gi det en hel mnd.

Kitt sa for siden:

Du har holdt på i 20 dager, men har allerde rukket å teste ut alle grunner for manglende vektnedgang???

Hva spiser du, da?
Og hva er det du har prøvd ut av triks over hvor lang tid?

Prell sa for siden:

Jeg tror ikke det - men som sagt er jeg mest opptatt av å få vekk vekt ;)

Prell sa for siden:

Jeg har fulgt ketolyseboken. Etter anbefaling økte jeg vann og fett etter syv dager. Har nå kuttet kunstig søtstoff helt. Min mann spiser det samme som meg - pluss at han spiser søtstoff, drikker lavkarboøl og lettbrus - og har gått ned flere kilo.

Måler ketose hver kveld og har vært positiv siden dag tre.

Prell sa for siden:

Jeg har forøvrig ikke sagt at jeg har testet alle grunner - men jeg har testet de tingene jeg har funnet her i minus 30.

tittei84 sa for siden:

Håper det løsner snart :) Stå på :) Er så ny at råd har jeg desverre ikke :)

Charlott sa for siden:

Om du legger ut en typisk dagsmeny vil det være enklere å komme med tips :)

Prell sa for siden:

Takk :) Hvis ikke får jeg finne på noe annet!

Prell sa for siden:

Frokost:
To egg og bacon stekt i smør
Et ryvita med camenbert (to dager jeg har hatt dårlig tid)
Lunsj:
omelett med fløte, fetaost og spinat
Egg og bacon
Middag:
kjøtt (entrecote, nakkekotlett) og brokoli (evt gratinert med ost) eller squash salat (matvraks blogg).
Tacotallerken (matvraks blogg)

Når jeg har vært fysen: atkinsbar, ost, baconcrisp.

Jeg har totalt sett vært under 20 karb og hatt positive stix.

Charlott sa for siden:

Da ville jeg startet med å droppe Ryvita og atkinsbaren jeg. Holdt deg til helt ren mat for å få i gang ting. Bruker du tacokrydder på pose?

kthnk sa for siden:

Det med kroppsfasong har jeg lurt litt på også, men har ikke kommet frem til noe el funnet noe som sier at det har noe å si :rolleyes:

Jeg sliter også med mye ekstra på hofter, rumpe, lår og overarmer, selv om magen er noenlunde flat og midjemålet ikke er så stort. Har slitt med vektnedgangen på Ketolyse/LCHF (holdt på litt over 2 mnd). Gått ned litt, men ikke så mye etter at de første vann-kiloene forsvant.

Mulig at kroppsfasong har noe å si...? Ikke bare om man legger lett på seg el ikke, men også hvor man legger på seg? Ikke vet jeg...
Noe som vet?

Prell sa for siden:

Jeg har spist to ryvita i løpet av 20 dager så jeg har lite tro på at det er svaret. Atkins bar har jeg spist 4-5 av siden oppstart men det kan vel hende at det alene forklarer det? Tacokrydder er selvblandet etter matvraks blogg - men igjen er dette noe jeg har spist to ganger...

Charlott sa for siden:

Om du virkelig er sikker på at du spiser riktig må du nok bare smøre deg med litt mer tålmodighet, hvor kjedelig det enn er ;)

Forsøk i allefall en uke med helt ren, naturlig mat, nok grønnsaker, plenty fett og mye vann.Legg gjerne måltidene inn på feks diett.no så du ser hvordan du ligger an på næringsfordelinga ooog finn frem målebåndet.
I perioder vekta mi har stått rolig har jeg allikvel gått inn i cm :D

Prell sa for siden:

Det er sikkert lurt. Jeg hadde nok ikke hatt problemer med stilleperioder i løpet av vektnedgang - problemet er at det ikke er noe nedgang å ha stillstand fra. Skal gi det ti dager til - men kanskje det ikke er for meg. Har fine prøver på alt i utgp (innkludert fastende blodsukker) kanskje derfor?

Charlott sa for siden:

Behøver da absolutt ikke å ha noen sykdommer for å leve på lavkarbo! Heldigvis :D

Gi det litt mer tid du.... :) Lykke til!

Lava sa for siden:

Jeg har lest om dette, men husker ikke hvor. Sikkert i ett eller annet tidsskrift. Om det er riktig at man trenger forskjellig slankekur etter hvor kiloene sitter, vet jeg ikke, men husker at det stod at om man hadde "kjærlighetshåndtak" som problem, skulle det være bra å kutte i karbo.
(huff for en lang og rar setning)

edit: legger til linker

Helse og livsstil

madelyn fernstrom

ikke sikkert dette er hva jeg leste den gan, men det var dette jeg fant nå :)

Prell sa for siden:

Nei - men i boken beskrives økt fett på magen som et eksempel - tror det er når han snakker om insulin. Magen og torso er de siste stedene jeg legger på meg. Når jeg var gravid tok det lang tid før det var synlig fordi magen lenge var "proporsjonal" med resten av meg...

Livsglede sa for siden:

Heisann, jeh er som deg slank på magen og tillegg på armer og lår. Har levd lavkarbo mest for helsens skyld det siste året, men har vært on/off før det siden 2007. Jeg skal jo ikke noe særlig ned i vekt enn noen få kosekilo, men de sitter godt på meg og om det er en trøst. Men jeg har vel gått ned 4-6 kg det siste året uten å "slanke" meg hele tiden. Jeg lever vanlig lavkarbo og tar noen perioder innimellom med PSMF for å booste litt om jeg vil ned litt. Men du har jo holdt på i bare noen uker, så gi det tid. Noen kropper trenger tid for å omstille seg, de tviholder på alt og vil ikke gi slipp, men vis den at det er du som bestemmer:) Kutt ut all brøderstatning, kunstig søtning, evt koffein bruk koffein fri kaffe. Spis så ren mat som mulig, egg, kjøtt, fisk og grønnsaker, test ut om det er cherrytomater som stopper eller meieriprodukter. Du må bare prøve deg frem. Egg og bacon er greit og kan brukes til flere ting. Du kan lage ovsnpannekake av det, bruk fantasien. Ønsker deg masse lykke til. Det løsner nok til slutt for deg også.

Prell sa for siden:

Neida- trodde ikke det :) men siden blodsukker og insulinregulering er viktig tenke jeg at det kanskje ikke funker så godt på meg siden alle mine prøver er helt fine ;)

Nerthus sa for siden:

Du har min fulle medfølelse - jeg har også alt "jevnt fordelt" med i dag minst 15 kilo pluss igjen... jeg gikk ikke ned et gram de første SEKS mnd på lavkarbo selv om jeg ikke skeiet ut med NOE som helst.... dog gikk jeg ikke opp heller heldigvis og chronsen min ble bedre :)

MEN det hjelper jo ikke da - når man gjør alt korrekt - og det ikke vises på vekta!
Jeg ser du har kuttet alt av kunstig søtning og det tror jeg er fornuftig. Du skal ned 40 kilo til - så det er klart at du har reell overvekt og ta av. Jeg antar du heller ikke spiser noe sukkerfri drops eller annet lovlig lavkarbosnacks, du drikker mye rent vann og spiser god og riktig mat.

Hva spiste du pre-lavkarbo? Vanlig mat - eller har du vært innom lavkalori-diett? Dette kan ta litt tid i overgangen da kroppen tror den har sultet en stund og vil ikke slippe helt med en gang.

Så jeg har ett tips til deg... legg inn all maten din på www.diett.no over et par dager. Vær så nøye som mulig. Finn deretter ut om du har bra fordeling prosentvis over karbo, protein og fett.

Deretter - sjekk ut antall kalorier du spiser hver dag. Det KAN hende du spiser ALTFOR lite til å få i gang ordentlig fettforbrenning - ELLER du spiser for mye til at kroppen trenger å ta av kroppsfettet. Flere av oss her inne har samvittighetsfullt spise lavkarbo korrekt over lang tid uten særlig vekttap og opplever at vi må justere opp eller ned mengden mat vi spiser. For min del fordi jeg spiser fordi jeg synes det er godt - kan spise etter at jeg er mett osv uten problem.

Jeg håper du klarer og finne allerede positive "bivirkninger" av lavkarbokostholdet helsemessig - som kan hjelpe deg på motivasjonen til å fortsette og finne utav hvordan dette må justeres i forhold til vekttap for DIN kropp... akkurat som jeg nå i laaaaaaang tid jobber med og finne "min" metode.

Når det gjelder prøver og insulinresistens så er mine også helt flotte - men det er INGEN tvil om at lavkarbo uansett er bedre for meg! Jeg har ikke lengre blodsukkersvingninger fra helv... og har jevnere energi. I tillegg som sagt er chronsen nå symptomkontrollert med denne type mat:)

Husk også at for noen tar det 2-8 uker for ordentlig fettforbrenning er i gang - selv om du er i ketose kan man få utslag på fett inntatt - det er ikke garantert at det kommer fra forbrenning av kroppsfett... :)

Personlig anbefaler jeg deg å sette en frist på feks 4 uker til hvor du ikke veier deg - men bare nyter maten, prøver ut oppskrifter, gjør kostholdet til noe du er komfortabel med. Så veier du - og sjekker vekta. Er den ikke gått ned - forsøk med kaloriendring etter at du har lagt inn maten du spiser på www.diett.no. Hold oss oppdatert da - og lykke til :)

Prell sa for siden:

Takk! Godt å høre fra noen med "feil" fasong (eller riktig i følge min mann ;)). Jeg trenger imidlertid å gå ned i vekt og hvis jeg er av typen som går ned mindre enn ti kilo i løpet av et år vil jeg nok velge en annen løsning!

Jeg skal kutte søtstoff helt denne uken. Kaffe drikker jeg ikke så koffein forsvant med Pepsi maxen. Tomat har jeg ikke spist mer enn to-tre ganger. Når du sier melkeprodukt - mener du alle? Jeg spiser endel (nei, ikke ekstreme mengder) ost, rømme, fløte og creme fraise... På den annen side er det en av grunnene til å prøve LK...

Jeg har tittet litt på sidene til extravagansa...

Prell sa for siden:

Takk. Så flott at du har blitt friskere!

Jeg fullammet frem til mars og har derfor hatt et helt vanlig kosthold. Jeg har imidlertid alltid "ulvehunger" når jeg ammer og går derfor opp litt... Så jeg veier i dag 4 kg mer enn som høygravid (la på meg 20 kg i graviditeten). Så det har definitivt ikke vært lavkalori... Bortsett fra slitasjevondt pga vekt hadde jeg ingen helseplager i utgangspunktet. Med andre ord har jeg bare hatt bivirkninger av LK...

Jeg har gått ned med innsats etter tidligere graviditeter og holdt meg nede så jeg har metoder jeg vet fungerer for meg ... Jeg er bare så lei og ville prøve noe annet... Men hvis det betyr ingen vektnedgang på 6 mnd er det nok ikke for meg... Og må jeg drive med kalorikontroll så kan jeg i grunnen gjøre det som jeg har gjordt før - bare at jeg da kan spise alt jeg vil ;)

mysil sa for siden:

Du sier at alle prøver (på blodsukker) er fine, har du fått tatt utvida hormonprøver? Mine blodsukkerverdier har også alltid vært fine, men i fjor tok en spesialist på hormonsjukdommer (har Pcos) tilfeldigvis utvida hormonprøver ta meg og fant at jeg har insulinresistens, og det til tross for helt fine prøver ellers. Legen sa da at mange ikke veit at de har insulinresistens nettopp fordi blodprøvene er fine ellers. Jeg har sannsynligvis gått med insulinresistens i 8-10 år uten at noen har oppdaga det før. Kan være verdt å sjekke det ut om du ikke allerede har gjort det :) Har du insulinresistens så kan det være noe ta årsaken at vekta ikke rikker seg så mye. Hos meg har det gått veldig tregt og har også hatt stillstand i lange perioder.

Nerthus sa for siden:

Helt klart et poeng - husk bare at om du spiser mindre kalorier på lavkarbo finnes du ikke sulten - mens spiser du a la Grete Roede må du ofte spise mange små måltider og blodsukkeret ditt vil gå opp og ned flere ganger i løpet av dagen... jeg tenker også at det kan være greit og gjøre alt på lavkarbo - hvordan tenkte du og spise når du hadde nådd målvekt? Jeg vet av erfaring at jeg nå for første gang i mitt liv har et kosthold der jeg faktisk kan spise ganske mye deilig mat og dessertalternativer UTEN å gå opp i vekt - så jeg er liksom halvveis til målet hehe - jeg må bare nå finne ut hvordan NÅ det ;)

Det viktigste er uansett at du finner det kostholdet som du er mest komfortabel med over tid - og som du kan holde vekta med uten å stresse med å skifte diett avhengig av om du skal ned i vekt eller holde vekta :)

Prell sa for siden:

Hei ;) med bare løsninger har det vært tøfft den første mnd og derfor lett å "sprekke" før jeg er skikkelig igang. Dessuten er jeg lei...Når jeg er igang har det imidlertid ikke vært et problem. Når jeg har gått ned har vekten holdt seg fint - til neste graviditet hvor jeg alltid er kjempesulten fra dag en... Legger gjerne på meg 5-10 kg i første trimester... Med fire barn og dobbelt så mange graviditeter så har det gått endel opp og ned ja...

Problemet er at hvis jeg må begrense mengde på LK og viljestyrke meg gjennom første mnd så ser jeg ikke forskjellen... Iallefall ikke hvis jeg går ned mindre med LK

Når jeg er nede skal jeg ha et normalt kosthold - har aldri spist mye brød/potet/ris og alltid spist mye frukt, grønnsaker og "rene proteiner" som kyllingbryst, filet og fisk. Så til en hvis grad er det jo et LK kosthold...

Poenget med å prøve ketolyse var jo å spise meg mett...

Cyan sa for siden:

Forskjellen er et stabilt blodsukker.

Hva med å prøve Fedon da?

Prell sa for siden:

Sant - men det har igrunnen ikke vært et problem for meg. Målet er i første omgang å prøve dette skikkelig så jeg gir det minimum 10 dager til. Fraværet av resultat kombinert med bivirkning er desverre lite motiverende... Hvis det funker for så mange må jeg kunne knekke koden også? Prøver bare å finne ut om det er noe med meg som gjør at det ikke funker...

Gracella sa for siden:

Hvis du virkelig vil prøve dette (lavkarbo) skikkelig, så må du gi det tre mnd.
30 dager er ingenting i kroppssammenheng.
Går man på ketolyse, har fettforbrenningen ikke kommet optimalt i gang på 30 dager (men den har selvfølgelig startet).

Du har dessuten fullammet fram til i mars, det er jo heller ikke sikkert at hormonene dine er helt på plass enda.
Ang mengder med mat osv, så reegulerer det seg for de fleste. Når man spiser nok fett (det er der energien skal komme fra) så blir man mett. Når man ikke spiser raske karbohydratrer så vil man heller ikke legge på seg.
Metthetsfølelsen kommer, men det kan være at man må jobbe litt med den.
Photobscura sa at hun pleide å ta en bit av maten, og så la hun fra seg bestikket mens hun tygde. Det tar tid, men da merker man faktisk når man begynner å bli mett.
Å drikke mye er også viktig, sult og tørste blir ofte forvekslet.

Hvis du mener at du ikke kan leve uten frukt, så vil jeg også foreslå Fedon, han tillater litt frukt. (Jeg tror Hexberg også har frukt, melk og grovt korn med i kostholdet, så kanskje du burde lese en bok av henne??)

Til sist:
Du sier at blodsukkeret ikke har vært et problem for deg, men det er ustabilt (og høyt) blodsukker (pga sukker, stivelse og raske karber) med påfølgende insulinutskillelse som gjør at man legger på seg... ;)
Å ha et stablit (lavt) blodsukker gir også mange helsegevinster :)

Maylinn26 sa for siden:

Jeg har HELT LIK kroppsfasong som deg. Det høres helt idiotisk ut, men jeg måtte endre trening for å gå ned i vekt... Gikk fra stepp og styrke til yoga og lange turer ute. Jeg er 85 cm rundt livet, å 114 rundt hoftene!

Det har kanskje ikke noe å si men, jeg byttet fra atkins barer til carbrite barer... Jeg får ikke den "vektbremsen" med carbrite:) (har ikke peiling på hvorfor)

Lykke til!!!

HelleV2 sa for siden:

Jeg har opgivet ketolysekuren nu - efter 6,5 uger var jeg stadig ikke begyndt at tabe mig, men tog stadig på.
Jeg har netop bestilt den nye bog med Atkins - han har lidt begrænsninger på bla. fløde, som jeg elsker og sikkert at fået for meget af på ketolysekur.
Efter 14 dage på Atkins havde jeg tabt 2,8 kg (har lige fejret min mands 50 års fødselsdag over flere dage, så har desværre taget 1,8 kg på igen) - men nu er jeg fundet MIN vej til vægttab.
MÅske du skal læse lidt om nogle andre veje, og forsøge dig frem.

Held og lykke.
/Helle

Livsglede sa for siden:

Hei på du:) Har du testet PSMF? Jeg booster vektnedgangen med det av og til. Det er lavkarbo, lavfett og høyprotein. Jeg kjører psmf 4,5 dager og lchf 2,5 dager så tilbake på psmf igjen, det funker supert på min kropp. Men det gjør jeg bare av og til altså, da psmf er er ekstremdiett og noe en IKKE skal følge over lang tid. Men tenkte på tålmodigheten din og resultater. Du kan sjekke inne på bloggen min mer om PSMF.

Cyan sa for siden:

Jeg vil overhodet ikke anbefale PSMF. Jeg anser det som pining av kroppen, og å leve på så lite fett og karbohydrater over tid er ikke bra, og vi forfekter god helse her på lavkarbo. Merk deg i hvert fall det som Livsglede påpeker at den ikke skal følges over lang tid, og skulle du forsøke deg på noe sånt så vit i hvert fall hva du driver med og skaff deg godt med kunnskap. Ikke kast deg hodestups inn i noe sånt som PSMF.

Jeg vil heller anbefale deg å følge Gracellas råd. Gi det tid :ja: Apropo amming, så er jeg en av de som opplevde at det stoppet helt opp da jeg ammet. Kroppen tviholdt på alt. Og det kan jo ta litt tid før hormonene er på plass etter amming.

Maylinn26 sa for siden:

Kan du fortelle litt om PSMF Cyan?:)

Nerthus sa for siden:

Det er flere tråder med temaet her inne allerede - søk opp i søkefeltet :)

Prell sa for siden:

Endringer i kroppen/ amming er faktisk et veldig godt poeng - spesielt fordi jeg er så sulten når jeg ammer - har tenkt at det ikke vil være et problem at jeg fortsatt ammer - men selv om jeg ikke fullammer så ammer jeg fortsatt en gang i døgnet...

Jeg har forsøkt LK en gang før uten spesielt god effekt - da fulgte vi menyen til Fedon. Derfor jeg ville prøve dette :)

Prell sa for siden:

Takk. Jeg tror nok også jeg skal gi det litt mer tid men tror nok 4-6 uker uten resultat er en god indikasjon på å prøve noe litt annet. Men induksjonen på Atkins er vel ketose? Eller har jeg misforstått? Godt å høre at andre LK kan fungere selv om man "mislykkes" med ett!

Prell sa for siden:

Takk!
Snodig at det skal ha noe å si... Trener styrke og jogger - kanskje jeg skal prøve noe annet de neste ukene? Styrke fikk jeg anbefalt pga alder og har holdt på siden noen uker etter fødsel...

Cyan sa for siden:

Det stemmer at man er i ketose på Atkins induksjon, men det er en del flere restriksjoner der på hva man kan spise enn det er på ketolyse. F.eks. som Helle nevner kan man omtrent ikke spise fløte, rømme o.l. (husker ikke helt i farten hvor mye man kunne spise, 2 ss om dagen eller noe sånt?) Sånn sett kan det være verdt et forsøk, da det er mer strippet for partystoppere enn ketolyse.

Cyan sa for siden:

Det er ganske vanlig at vekta står stille eller går opp når man begynner å trene. Det kan ta opptil 8 uker før kroppen har normalisert seg og begynner å slippe kiloene. Du kan lese mer om det her, og det fins flere tråder om emnet i treningsforumet. Er det lenge siden du begynte å trene?

Nicpins sa for siden:

Heia :) nå har jeg lest gjennom hele tråden og ser at nesten ingen har kommentert det med trening som partystopper. Men det er faktisk helt vanlig, det er mange av oss som ikke kan trene for da går vi ikke ned i vekt. Det er mulig at kroppen ser på det som en ekstra stressfaktor og derfor vil holde på det den har.

Selv har jeg brukt lang tid på å gå ned mine 42 kilo, og jeg gikk ned mest og fortest da jeg bare gikk en tur med hunden hver dag og ikkeno mer intensivt enn det. Jeg prøvde å begynne og trene flere ganger, men da stoppet vekta alltid opp.

Beste hilsen Nic

Maylinn26 sa for siden:

Jeg har prøvd det ut i to omganger, å kjøre opp treningen, å det stoppet opp begge gangene... Det er jo hur demotiverende som helst! Jeg gikk ikke ned i cm heller. Jeg drev en del med yoga når jeg var litt yngre, å tenkte at det kanskje kunne være en god trenings form, å det trives jeg kjempe godt med! Når jeg kommer ned dit jeg skal holde meg, skal jeg begynne å trene cardio og styrke igjen.. Til det, gjør jeg det kroppen sier jeg skal gjøre for å gå ned i vekt.. 100 prosent ærlig, jeg er for utålmodig til å gå 8 eller 9 uker for å eventuelt venne kroppen min treningen (all hyllest til dere som gidder). Men nå som jeg skulle ned nesten 30 kilo måtte jeg faktisk velge noe som fungerer for meg her å nå, det gir meg motivasjon i lengden.. Men selvfølgelig, alle er forskjellige:):)

Maylinn26 sa for siden:

Dette stemmer i hvertfall veldig godt med min kropp... Signerer!

Prell sa for siden:

Ja, jeg har alltid trent men fikk forbud i svangerskap. Startet forsiktig etter 6 uker og økte etter 3 mnd når jeg kunne trene mage (keisersnitt). Men det er et halvt år siden nå. Har trent litt mindre dem siste tiden fordi jeg har vært helt vanvittig trøtt...

Prell sa for siden:

Det høres jo helt bakvendt ut at det å ikke trene skal øke vektnedgang - men om det er svaret så er det ikke akkurat vanskelig å bytte trenig med en hyggelig spasertur!

Charlott sa for siden:

De stemmer for meg også, trening er lik stopp, turer med bikkja holder :)

Cyan sa for siden:

Som det står i linken jeg la ved så er det vann- og blodansamlinger som er årsaken til at vekten kan stå stille den første tiden. Det er altså ikke fett ;) Det kommer jo selvsagt an på hva slags trening man gjør. Dersom man vil se resultatet på vekta kan det lønne seg, som det sies, å bytte ut hardtreningen med gåturer. Har man is i magen og klarer å se forbi tallet på vekta så kan det nok lønne seg å fortsette med treningen.

Selv starter jeg opp i med trening igjen i morgen etter å ikke hatt annen mosjon utenom noen trilleturer på over et år (Jeg hadde invalidiserende bekkenløsning og høyt blodtrykk under svangerskapet og måtte tilbringe de siste to månedene tilnærmet i horisontalen). Jeg er spent på hvordan kroppen min reagerer :rolleyes:

Maylinn26 sa for siden:

Da er du i hvertfall langt mere tålmodig enn meg, hadde mistet motivasjonen lenge før det hadde gått 8 uker, når målet er å gå ned en del i vekt. Jeg forstår jo at man ikke legger på seg fett. Men jeg tror på det som blir skrevet over her, at kroppen oppfatter det som en "stress situasjon". Uansett, jeg har trent mye i min "yngre tid" uten å gå ned noe nevne verdig i vekt... Så dette du skriver her stemmer dessverre ikke så veldig godt for meg.. Men vi er utrolig forskjellige da, tror ikke et faktum stemmer for alle:(

HelleV2 sa for siden:

Ja induksjonen på Atkins er også ketose, men som Cyan så rigtigt siger, så er der restriktioner på hvor meget man må få af Fløde, CF, ost m.m.
Jeg har brug for nogle "regler" for ikke at få alt for meget, så derfor funker Atkins for mig. På Ketolyse spiste jeg alt for meget fløde og flæskesvær og avocado, 75% fedt var alt for meget for mig.
Meningen på Atkins er at man fortsat er i ketose udover induksjonen - men man bliver guidet til at finde sin grænse for Kulhydrater.

Så der er ander LK som funker, hvis du må opgive dette :).

Jeg har lige fået den nye Atkins bog, reglerne er ikke så stramme længere, som dem der står i Atkins fora. Nu må man få kaffe og light sodavand uden kcl. og flere grøntsager og salat :).

mrs kishty sa for siden:

Hei Prell, ser at du har gått ned 6 kilo på tickeren din, det er jo helt fantastisk, jeg har gått ned 5,4 kilo og er egentlig happy for det..

Prell sa for siden:

Hei

Ja heldigvis! Men fem kilo var før oppstart av ketolyse - jeg tok det med for motivasjonens skyld :) fantastisk med fem kilo da! Her er det foreløpig en men den er jeg til gjengjeld veldig glad for å bli kvitt!

Bittemoren sa for siden:

Heia :heia: håper det løsner for deg snart :)

Prell sa for siden:

Takk! Foreløpig er jeg glad for at det går nedover. Men jeg hadde håper litt mer enn 1,5 på 6 uker... Vi får se hva jeg gjør ;)

Lillemy71 sa for siden:

Som du skriver må man bare ha tålmodighet når de gjelder trening også, det kan jeg skrive under på. Jeg begynte å trene ganske hardt igjen (etter en periode med lite og lavintens trening) og det tok en del uker før jeg begynte å få resultat. Vekta har endelig begynt å rikke seg nedover (om enn seint), men sånn som kroppen har forandra seg. Har fått mer markerte armer, ser faktisk at jeg har ei livlinje og jeg har fått mange kompliment for beina. jeg har skikkelig veldefinerte legger nå og gleder meg for første gang til å gå i korte shortser.

Så skal jeg kjefte litt, synes det er alt for mange her inne som gir opp både trening og kosthold alt for fort. Jeg har gått i over et år uten å ta av noen ting, heller ikke cm, men etter å ha eksperimentert for å få en vektnedgang fant jeg ut at jeg skulle gå tilbake der jeg starta, med SDS og mye trening. Joda jeg har syta og klagd dette året over å ikke ha gått ned og jeg har brukt mye tid på å knekke koden, men aldri tenkte jeg på å gi opp. Jeg har heller fokusert på hvor bra dette kostholdet er og hvor mye deilig mat jeg faktisk kan spise uten å ha vondt eller å gå opp i vekt. På Grete Rode var jeg konstant fysen og det var et slit. Jeg har også fokusert på hvor godt trening gjør meg både fysisk og psykisk.

Jeg vet det ikke er enkelt å ikke fokusere på vekta, men den betyr egentlig fryktelig lite i forhold til hva et målbånd (eller klær) forteller om størrelsen. Prøv å bring fokuset over på alt det positive og prøv også og de det positive i det meste i livet. Selv sier jeg det at det er positivt med mye regn for strømprisene går ned og det holder allergien min i sjakk, andre er bare sure over regnet. Alt blir mye enklere også det og gå ned i vekt, når man har et positivt fokuset og nei jeg vet det ikke er enkelt, men det kan være lurt å jobbe med det like mye som med kostholdet. Stress er ikke bra for vektnedgang og negativitet tilfører livene våre stress. Det og gå på vekta og gremmes over 100 g opp fra en dag til en annen er også en stressfaktor.

Det ble kanskje veldig høytravende dette her, men det det var først etter at jeg klarte å få frem det positive i ting at jeg har klart å ta tak i livet mitt, få ned vekta, få en ny jobb som jeg stortrives med, fått skikkelig gang på trening og faktisk føler meg fantastisk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.