< Tilbake til oversikten

"Sunniva ble dårlig av lavkarbo"

sirib sa for siden:

Det første som slo meg var at kanskje 15 g karber var litt lite for henne i lengden?

nellie sa for siden:

Sånn kan det gå. Hva slags syk ble hun, egentlig?

Skjønte ikke helt den med at hun holdt kaloriinntaket nede ved å spise bacon, ost og rømme, men.

Dolsi sa for siden:

Sånne historier vil alltid dukke opp samme hvilken livsstil man velger.
Kan hende hadde hun for ensidig kosthold, kankje tok hun ingen vitaminer og mineraler. Ligger sikkert mer bak her enn hva vi får vite ;)

Adeleide sa for siden:

Høh! Denne måtte jeg le litt av da jeg lest den. Hvis man i utangspunktet spiser lchf og så sper på med brød og annen karbomat så blir det plutselig "hchf" - både høyt på karboinnhold og fettinnhold. Det er jo ikke noe rart man legger på seg mer enn man tok av da...

Og så har de klart å skremme ut en helsesøster fra Drammen og en teknikktrener for skiløpere til å kommentere. Da er det ganske tynt, disse står nok laaangt ned på ønskelista over kommentatorer selv om det er NRK Østafjells som har laget saken. Full av slurvefeil er den også, ref det "begrensede kaloriinntaket" som består av rømme, bacon og ost...

Og det at et lavkarbokosthold er "-Uaktuelt for skiløpere" er jo beviselig feil, minner om han Bjørn Ferry - lavkarboentusiast og i verdenstoppen i skiskyting.

Konklusjonen blir uansett at lavkarbo nok ikke passer like godt for alle, det er avhengig av genetisk disposisjon. Og så er det ikke en "diett" som man slutter med etter at man har nådd målet sitt.

Selv har jeg aldri hatt så mye overskudd til trening som etter at jeg begynte med lavkarbo!

Nerthus sa for siden:

Stakkars dame - hadde hun stukket innom her kunne vi jo hjulpet med gradvis økning av karbohydratene og reduksjon av fettet så hun kunne fått et mer balansert humør....

Og seriøst... etter 10 - 20 - TREDVE kilo opp burde det vel ringt noen bjeller et sted?

Hun må jo ha spist masse karbo OG fett samtidig for å gå opp så mye igjen...

Det er jo ofte ikke vektnedgangen som er problemet, men vektopprettholdelsen...

Moxie sa for siden:

Er det noen som har linker til informasjon angående lavkarbo = dårlig humør?

Jeg har lenge slitt med depresjon, og begynnte på lavkarbo for 2 uker siden, så nå ble jeg litt engstelig for langsiktige virkninger?

Personlig er jeg så langt veldig fornøyd med lavkarbo :)

Cyan sa for siden:

Det er så typisk: "Da hun sluttet [på dietten] gikk hun opp 40". Det er da for svarte en kjennsgjerning at dersom man går tilbake til å spise som før går man opp igjen, det være seg lavkarbo, lavkalori, pulverkurer eller whatever. Og så bruker man det som et argument for at det er noe galt med dietten? De kunne jo ha laget storsak av GR fantastene som gikk ned 30 kilo for så å gå opp 40 kilo etter endt "kur". Det er sikkert mange av disse som spiste for lite og hadde lite energi og svingende blodsukker mens de gikk ned. Men det er ikke noe galt med dietten da, nei ...

Poenget er vel at man må kjenne sin kropp og hva som fungerer best for en selv. Nå tåler jeg ketogent kosthold helt fint. Da jeg gikk på ketogent kosthold for 2-3 år siden var jeg i en helt annen livssituasjon og taklet det ikke spesielt godt. Vel, da gikk jeg bare over til Lutz og deretter Fedon. Verre enn det er det ikke ...

Cyan sa for siden:

Jeg har ingen vitenskapelig informasjon om det, men vet at det er en del her inne som har opplevd å bli bedre psykisk (mindre deprimert, færre svingninger i stemningsleiet etc.) på lavkarbo.

vimsen85 sa for siden:

Jeg har fått mye bedre psyke etter jeg begynte med lavkarbo. Jeg tror hun i artikkelen ble deppa fordi det var vanskelig med sosial spising. At det eneste hun fikk ute var kjipe salater..

Hette sa for siden:

Eg har mest sansynleg Bipolar lidelse, (er under utredelse no). Og eg har ingen av dei humørsvingingane når eg går på lavkarbo.. Samme tilfellet er det for mamma som er manisk depressiv... Men med ein gang eg er ein liten periode på "normal" kost, kjem humørsvingingane tilbake! So for min del er det ein av dei store plussa med lavkarbo, ikkje berre vektnedgang, mage som fungerar fint, og masse energi... ;)

Labomba sa for siden:

Så flott Hette.
Da har du jo funnet noe som er midt i blinken for deg!!:D
Supersuverent, spør du meg! Man kan lissom gå ned i vekt og få det bedre med seg selv psykisk, ikke møe som slår det! Stå på!;)

Labomba sa for siden:

Detta hørtes jo helt merkelig ut. Med de argumentene de bruker her kunne slaktet enhver kur / livsstil.
Nei, detta ble for møe sånn :" bæsjen!!- bæsjen sjæl"!
Litt pinlig for dem synes jeg, de må da ha fått en del kommentarer på den der. :mad:

Eucalyptus sa for siden:

Mange av kommentarene er iallefall mye bedre enn artikkelen... Mer innholdsrik også. Jaja, har min egen "kamp" på hjemmebanen. Og gubben virker til å like innslag som kan vise til at lavkarbo ikke er sunt. Men jeg vet hva som er godt for meg!!! :p

arnakristin sa for siden:

Ut i fra det lille hun skriver om hva hun spiste så er mitt inntrykk er at hun ikke har fått i seg nok fett. Det skal mye meieriprodukter til for å få opp fettprosenten dersom man baserer seg på kylling og løvstek. Min erfaring her fra forumet er at det er ekstremt få som er så energiløse og ikke orker å trene i en så lang periode dersom de får i seg nok fett i løpet av dagen.
...men positivt overrasket over kommentarene, vanligvis så gidder jeg bare å skumme igjennom dem.

Carisma sa for siden:

Og fordi hun oppdaga at det ikke gikk så smooth som hun trodde det skulle? :rolleyes:

ruslepølsa sa for siden:

Blir rent depresiv av å lese slike artikler.. Virker som dette bør lagres unders sommeresn Agurknytt.
Det er rart det ikke skrives om alle de på Grete rode som også går opp igjen etter endt kurs.. Jeg vet jeg gjorde et for mange år siden.. Kanskje jeg burde ringe VG eller DB.no å høre om de vil skrive min historie??

Mvh
RP.

Cyan sa for siden:

Ser ut som kommentarfeltet er fjernet nå? Gikk det hett for seg? :p

LenaBeatrice sa for siden:

Jeg kan gjerne delta i den historien jeg også.....
Men det er vel ingen som vil skrive om mitt dårlige humør som en følge av å aldri bli mett.

Dolsi sa for siden:

må le litt av det som står om at hun la på seg 10 kg mer enn hva hun gikk ned med lavkarbo.
Det skjer jo ofte med andre kurer også det.
Har da ikke tall på hvor mange GR og Librakurs jeg har deltatt på.
Ned i vekt og opp enda mer.
Det samme med pulverkurer. Raskt ned i vekt og veldig kjapt opp igjen.
Slanket meg feit jeg, skikkelig jojo-slanker har jeg vært.

insulininja sa for siden:

"Jeg gikk ned 30 kilo relativt raskt, og var selvfølgelig fornøyd. Men jeg hadde lite overskudd, og klarte ikke å trene. Jeg klarte knapt å gå opp en trapp uten å bli sliten, forteller hun til NRK.no."

Jeeez, hvis hun gikk ned 30 kg og så ikke hadde energi så er det fordi insulinresistens fører til at kroppen bare resirkulerer fett og proteiner tilbake til fett: Og du har nettopp fjernet 30 kg av kroppens tilgjengelig energi. Resultat; sparebluss.

Glukosen i blodet blir måkt tilbake til fettcellene av insulin, den insulinresistente leveren forsetter å lage sukker av proteiner og fett fordi den ikke får med seg at det er nok fra før, og bukspyttkjertelen lager insulin for å få ned blodsukkeret igjen. Resultat: en dum sirkel det er vrient å bryte

Det dummeste du kan gjøre? Øke karbene, selv om det føles bra med én gang.

Photobscura sa for siden:

Jeg hadde også tildels ekstreme humørsvingninger før kostholdet. Jeg ble forsøkt utredet for bibolar lidelse også, men fikk aldri noen diagnose. Det er enorm forskjell før og etter lavkarbo! :D
PS: Manisk depressiv er det samme som bipolar, eller, det er den gamle betegnelsen. ;)

Har også tenkt på det der, når det som alltid dukker opp artikler som er kritiske mot lavkarbo, særlig tuftet på kortsiktig forskning eller anekdoter, som her. Jeg har aldri sett en eneste artikkel som kritiserer GR, Nutrilett, Cambridge, Libra unt so weiter. Merkelig med tanke på alle negative erfaringer med lavkalorikurer, ganske lik som det i artikkelen, som jeg har lest fra folk her inne. Er lavkalori helt uangripelig? Er virkelig fettet fortsatt den o store fienden og karbohydrater sjølve saligheta? Jeg synes det er merkelig at såkalt fagpersonell etter all publisert forskning fortsatt går rundt og forfekter et så gammeldags syn.
Når det gjelder dama i artikkelen så kan det finnes hundre grunner til at hun ikke tålte å være i ketose, artikkelen gjørt ikke annet enn å skremme folk som av vane leser krigstyper, og som ikke krever større bevis enn dette.

Trj sa for siden:

Jeg mistenker denne dama for å ha spist for lite fett og for lite variert. I min forrige tur på ketolyse (snart seks år siden) mista jeg matlysten, lot være å spise og ble slapp og bitchy. Kiloene gikk jo, men var det sunt ? Ikke godt for meg. Denne gangen har jeg spist faste måltider selv om jeg ikke var/er sulten (mengden reuseres jo da automatisk), vært nøye med å spise fett OG grønnsaker. Jeg har aldri følt meg bedre. :D

scubadoo sa for siden:

Klare ikke med min beste vilje å se denne artikkelen som annet en god reklame for lavkarbo (minus 30 kg) og svært gode grunner til å holde seg til det (pluss 40 kg).

Maylinn26 sa for siden:

Det første som slår meg, er at det er noe negativt med alle dietter som eksisterer... Uansett hvilken diett du googler, vil det komme opp en eller flere negative artikler, eller hva? Syns det er så synd at lavkarbo skal bli "hengt" så fælt... Man vet jo ikke om hun kanskje hadde en helsestilstand som gjorde at hun ikke kunne spise lavkarbo... Det burde det stått noe om syns jeg :(

Maylinn26 sa for siden:

Ja dette tenkte jeg også Nerthus :(

Tasja sa for siden:

Jeg synes at det er interessant å se hvor mye mediadekning lavkarbo-kosthold faktisk får. Og hvor utrolig lite nyansert de som uttaler seg er. Enten er lavkarbo eneste vei til himmelen for alle eller så er det den sikre død for alle. Kroppene våre er forskjellige, og vil naturlig nok reagere forskjellig på forskjellige type kosthold. Lavkarbo med rundt 15 gram karbo for dagen er ikke for alle. Gradvis opptrapping til man finner et nivå kroppen fungrer på vil da være nødvendig. Dette synes jeg ikke kommer frem i artiklene.
Generell lavkarbo tror jeg de aller fleste vil ha nytte av. Artig også å se hvor mye motstanderne av lavkarbo hele tiden viser til "allmenne sannheter" og "sikker viten" (som feks kobling mellom fett og kolesterol, og egg og kolesterol osv) selv om det er motbevist over tid. Tragisk at de som ikke er oppdatert på forskning får så mye spalteplass. :(
En del av dette vil nok også skyldes journalistene som skriver om kostholdsretninger. De ønsker vel ikke å formidle hele historien, men å skape debatt ved å gi et unyansert bilde...

Dolly sa for siden:

Heh jeg har også gått opp i vekt etter lavkarbo, men anbefaler det likevel... At jeg ble gravid, deprimert, og trøstespiste er ikke lavkarboen sin feil... Det er min...

Jeg ble ikke kvitt depresjonen før kiloene begynte å forsvinne...

Kjenner at jeg får mye bedre humør når jeg kan være meg selv og slank...

Jeg har de gangene jeg har vert i ketose hatt massevis av energi..

Kanskje derfor det er det som passer meg også da:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.