< Tilbake til oversikten

Effekt av å gå/jogge på fjellet

kthnk sa for siden:

Jeg har de siste ukene begynt å trene på fjellet bak huset der vi bor, og syns det fungerer veldig bra. Det er også veldig kjekt, og dermed mye lettere å komme seg ut og avgårde :)

Går raskt oppover i ca 20 min (puls så høy at jeg hiver etter pusten) for deretter å roe litt ned et par minutter, og så gå fort/jogge på tursti rundt toppen. Den runden tar ca 30 min og jeg veksler mellom å gå fort i de bratte bakkene og å jogge i nedoverbakker og på flatene. Veksler da naturlig nok mellom å være middels og svært anpusten. Terrenget veksler mellom gruset vei og ulendt sti. Deretter 10-12 min rolig jogg hjem igjen.

Noen eksperter der ute som kan si meg noe om hvordan dette er som treningsform? Vil dette være effektivt for kondisjonen og for vektnedgangen? Trener både for å komme i form og for å gå ned i vekt. Tar denne turen ca tre-fire ganger pr uke.
Jeg har problemer med ryggen og bør derfor unngå gå/jogge for mye på asfalt. Tredemølle og treningssenter er heller ikke særlig fristende, da jeg har fått alt sånt i vrangstrupen for en stund...

Leif sa for siden:

Det du beskriver kalles gjerne naturlig intervalltrening, der en tilpasser fart/intensitet etter terrenget. Det er en meget god og effektiv treningsform.

Nerthus sa for siden:

Enig med Leif - den beste treningen du kan få!

For å se framgang selv kan du ta tiden på deg selv og se om du får opp farten mer etterhvert.
Prøv også og varier med kjapp løping også i oppoverbakke innimellom - et minutt gir fin effekt - gi max! Pass på belastningen ved og jogge nedover :)

Du vil sannsynligvis kjenne god forskjell på buksene etterhvert - slik trening er av erfaring enormt oppstrammende :)

Gleder meg til å bli frisk så jeg kan gjøre det samme - bor i foten av marka...:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.