Jeg leser iherdisk om denne dietten og det dukker riktig nok mange spørsmål opp etterhvert som jeg leser. Da er vel den rette plassen å spør om de her.
Jeg har mange flere på lager og kommer nok til å poste dem litt etter litt og håper at noen er villige til å ta seg tid til å svare en uvitene nybegynner. Jeg har aldri vært så opphengt i å telle og finne ut av hva jeg putter i munnen inneholder så for meg er dette gresk.
Jeg har sånn smått begynt på ketolysekuren, (for et par dager siden) og har spist egg i ulike former med bacon og salat pluss at jeg har spist ulike typer kjøtt osv. (begynte i går)
Men fikk en kommentar på bloggen min nylig som jeg stusset litt over:
Det gjelder å sette sammen måltidene slik at de har en riktig balanse mellom proteiner, fett og karbohydrater. For mye fett er farlig og for mye proteiner kan gi feilernæring (slik jeg har forstått). Også er det viktig å få i seg vitaminer og mineraler gjennom den begrensede mengden grønnsaker og frukt du kan spise. Hvis du bommer, og tillater deg flere karbohydrater enn “lovlig” er det lett å gå opp i vekt.
Kan noen komme med et par eksempler på hvordan jeg kan klare å sette sammen et dagsinntak basert på dette om det er tilfelle? (noe jeg regner med)
Diett.no er kjempekjekk til dette! Der kan du føre inn alt du spiser, og få oversikt over hvor mye av fett, karbo, alkohol og protein du spiser. Helt gratis, og veldig oversiktlig.
Husk å drikke mye vann! helst 3L eller mer..
Takk for det;) Men, jeg vet ikke hvordan en riktig blanding av dette er, kan du gi et eksempel på hvordan det skal være fordelt ut i et måltig. Hvor mye karb, fett, kcal som jeg må ha for at det ikke skal være usunt om du skjønner, eller får jeg forklart det på diett.no kansje? Skal ta en titt hvertfall og igjenn takk;)
Nytt spørsmål: Jeg kikket litt på diett.no nå og fylte ut mat jeg spiser. jeg fyller i tilegg ut flere middager, frokoster osv under en og samme, (da jeg ikke enda har funnet ut hvordan jeg deler opp slik at det blir et og et måltid pr. dag!) til nå har jeg et par under vær, likevel så har jeg kun 4,7 g med karbs. Da kan jeg igrunn spise veldig mye før jeg ligger på 15? Og er det farlig å ligge under 15? i følge adi`en så er alt grønt utenom sink rubrikken!
Dette var jo en snedig tilbakemelding å komme med...
For mye fett er IKKE farlig! Spis heller mye i starten - dette vil regulere seg selv etterhvert, Kroppen liker mye fett i starten før den helt lærer seg og hente energi fra kroppsfettet. Myth busted!
For mye proteiner er HELLER ikke farlig! Det har vært gjort forsøk med opptil 3 gram protein pr kilo kroppsvekt i Danmark uten at de fant noe skadelig med dette. Har man redusert nyrefunksjon kan det bli litt tøft for nyrene - men dette er ikke noe hvermansen trenger og tenke på. Tenk heller at du skal spise NOK protein, siden protein inneholder essensielle aminosyrer som kroppen må få tilført gjennom maten. Følger du ketolyse og har lest boka og forslag til måltid så holder det i massevis! Myth busted!
Frukt er no-no på ketolyse, litt bær er bedre, med litt pisket krem på;) Men spis en god håndfull grønnsaker til alle måltid, litt salat til lunsjproteinet ditt feks, og kokte grønnsaker til middagen. Jeg anbefaler at du tar ketolyse-tablettene, de fleste her inne tar tilskudd for å være sikker på at de får i seg de viktigste vitaminene og mineralene. Husk også at det kostholdet du HAR hatt ikke nødvendigvis var optimalt på noe som helst vis ;)
Tell en ting - og det er karbohydrater! Etter et par uker VET du hva du kan spise og ikke og du trenger ikke telle måle veie osv. Test-tell en dag eller to av og til så du er sikker på at du ikke har glemt hvor mye karbo en viss mengde inneholder.
Tilslutt - stikk innom Gerd (signaturen hennes finner du under fanen "om meg)- som er svært erfaren innen ketolyse. I signaturen hennes finner du faktisk dagsmenyer for et par uker om du er usikker, flust med oppskrifter også!
Keep it simple! Spis når du er sulten - stans når du er mett :)
Det er ikke farlig, men på ketolysekuren anbefaler ved dr. Andersen å ligge over 15 karbs - og opp mot 20 for kvinner? Karbs skal da hovedsakelig komme fra grønnsaker.
Det har du helt rett i! Sjekket ketolyseboka nå - og husket visst feil :D (side 91)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.