< Tilbake til oversikten

Hvor finner jeg en god ostehøvel?

Cyan sa for siden:

Jeg har hatt to ostehøvler som jeg har vært fornøyd med. Det ene var en Synnøve ostehøvel som forsvant under forrige flytting. Den andre er den som jeg kaller for brunostehøvelen (vet ikke hvorfor, for jeg har aldri brukt den til brunost :p). Det er en ostehøvel med riller og treskaft. Nå har denne hengt sammen i strikk og binders (dvs gul gaffatape) ganske lenge, og det har sågar begynt å drysse litt rust histen og pisten. Problemet mitt er at jeg finner ingen god ostehøvel noe sted. Jeg har kjøpt 3 ulike den siste tiden og alle er like dårlige, osten ruller og krøller seg og jeg må bruke blind vold for å få en nogenlunde hel osteskive.

Er det noen som vet hvor man kan oppdrive osthøvel med riller eller Synnøveostehøvel (finnes disse fortsatt?) i Oslo? Evt. er det noen som har en god ostehøvel å anbefale som egner seg til oster som norvegia, jarlsberg, synnøve gulost o.l. ?

halkatlala sa for siden:

jeg har en kjempegod en i plast. husker ikke hvilken butikk jeg kjøpte den i, men tror det var en helt vanlig matbutikk. den skjærer tykke skiver og osten krøller seg ikke. med de vanlige høvlene mine må jeg også bruke vold fra tid til annen.

Cyan sa for siden:

Det er sikkert en Synnøveostehøvel ;)

Jeg har ofte opplevd at det er de billige greiene man kjøper på en hvilken som helst matbutikk som er best. Den aller beste boksåpneren f.eks. er den grønne som det står Kiwi på :p

Jeg fant forøvrig en ostehøvel med riller på alnyglass.no (Bjørklund Allround med riller), men når frakta kommer på 109 kroner og ostehøvelen koster like mye syns jeg det ble litt drøyt. Selges Bjørklund i butikkene lengre? Gikk ikke de konkurs? Kanskje jeg kan få Glassmagasinet til å bestille for meg ...

Hevingen sa for siden:

Jeg har to gode ostehøvler kjøpt på Rema1000. Skjærer bra både i gul og brun ost. Ellers selger de plastostehøvler på Jernia. Er ikke sikker på prisen. Jeg liker de fra Rema best.

Cyan sa for siden:

Takk for tips :) Men er det riller på dem? Jeg liker ost med riller ...
:liste:

Cyan sa for siden:

Den siste jeg kjøpte var forøvrig i plast, hele høvelen altså ikke bare skaftet. Den var den dårligste av dem alle.

Hevingen sa for siden:

Nei, de jeg har er ikke rillet. Enig med deg om plasthøvelen. Den ligger kun i skuffen for veldig nødstilfeller. Julegave fra mamma...

Cyan sa for siden:

Takk! Var jo en hel... frakt der også, men jeg kan sikkert få den lokale Jernia'en til å bestille (de har den nemlig ikke i butikken, for det har jeg sjekka ;))

Furine sa for siden:

Eg rekna nesten med det! Men dei kan vel bestille? Litt service må dei jo kunne ha. :ja:

Orkide sa for siden:

Denne ostehøvelen er kjempe bra, har den jeg.
Kjøpt på Jernia i Grenland

Hegens sa for siden:

Jeg har også denne, pluss en som skjærer enda litt tynnere ... begge er kjøpt på christiania glassmagasin :)

Jeg hadde like med treskaft tidligere.. men som du også erfarer så er ikke trehåndtaket så glad i vann og oppvaskmaskin etc..!

Mine 2 nye er iallefall veldig bra... gir bra tykkelse slik at osten smaker godt :)

Cyan sa for siden:

Da skal jeg tråle Jerniaer og glasmagasiner etter den ostehøvelen, og jeg skal kjøpe to av dem :ja: Gode ostehøvler er et must og ost med riller smaker aller bestest, nemlig! :p

Pøsh sa for siden:

Jeg kjøpte en som heter brunosthøvel på Obs. Det er den beste jeg noengang har hatt.

krepso sa for siden:

Tilbords har ostehøvler med riller. Jeg trengte en ny da den gamle gode med treskaft var oppbrukt.

Labomba sa for siden:

Meny har også den med riller, billig og grei.

Cyan sa for siden:

Hmm, jeg har vært på alle disse butikkene, men har aldri funnet noen ostehøvel med riller. Jeg bor tydeligvis på feil side av byen :lol: I morgen prøver jeg på Strømmen :p

Labomba sa for siden:

Ja på storcenteret der MÅ de jo ha en du faller for:p
Håper du finner drømmehøvelen din :D

fjanni sa for siden:

Ostehøvel som er brukandes med riller er vanskelig å oppdrive, men KIWI sin "flate" er knall. Eneste som duger her. Dessuten tror jeg at jeg har en fra ikea som faktisk også funker.

misslinda sa for siden:

Jeg har en i plast fra gastromax.. Beste høvelen som skjærer tjukke gode skiver, selv i mjuk ost ;) Går aldri bort fra den. Min kjøpte jeg på Island, men har sett de på jernia ;) Beste høvelen ever :D :D Bruker kun den ;)

Cyan sa for siden:

Som sagt har jeg boksåpner fra KIWI og den er helt knall, så da har jeg trua på at ostehøvelen også kan være bra. Men altså, siden den vi har med riller og treskaft er så utrolig bra, så regnet jeg med at alle ostehøvler med riller var bra, jeg da ... Men det er vel kanskje like store forskjeller i kvalitet der som de vanlige?
:liste:

monja sa for siden:

En god høvel er virkelig et must. Jeg har to knallgode med hvitt plastskaft, men det står jo såklart ikke noe på dem. Så har jeg en med treskaft og riller og en sånn helplast høvel. De to siste er bare drit.

Huldr sa for siden:

Hm, i mine øyne er og blir en ostehøvel med riller (og helst også treskaft) en brunosthøvel :shifty: Kan ikke brukes på hvitost!

Jeg også har en sånn dagligvarebutikk-ostehøvel med svart plastskaft som er veldig god. Min kommer fra Sveico. Men den har ikke riller altså ...

mysil sa for siden:

Kan du ikke kontakte Synnøve og høre om de har den ostehøvelen ennå? :)
Er du heldig så kanskje de sender deg en gratis :)

Pøsh sa for siden:

Der tar du feil :D
Min heter brunosthøvel og er den beste jeg har hatt på hvitost.

Cyan sa for siden:

Smart, Mysil! Det skal jeg jaggu gjøre :ja:

Furine sa for siden:

Denne har vi heime hos mamma og pappa, den er eg veldig begeistra for! Men den er jo delvis i tinn, så den bør ikkje gå i oppvaskmaskina, så den er kanskje ikkje så praktisk.

Cyan sa for siden:

Jeg visste ikke at folk kunne ha så forskjellig smak i ostehøvel jeg, da :p Nå har jeg i hvert fall skrevet en mail til Synnøve Finden, og så får jeg fortsette letingen etter den perfekte ostehøvelen. Jeg er villig til å gi en del for en god høvel, men det er bare så dumt at man ikke kan prøve den før man kjøper :o

Furine sa for siden:

Du får ta deg ein tur på besøk til folk og teste ostehøvelar! :D Den mamma og pappa har er rilla, og skjer ikkje så veldig tjukt. Men eg likar fleire lag med tynt, eg.

Cyan sa for siden:

Og jeg liker et lag med tykt ;) Ja, jeg får ta en testrunde :D

Huldr sa for siden:

Hehe :p Vi er i det minste enige om at det er en brunosthøvel, da!

Det har kanskje mest å gjøre med at jeg haaaater å få brunostrester (spesifikt: geitostsmak) på hvitosten. Så dermed; en høvel til hver ost :D

Huldr sa for siden:

Men Cyan, trodde ikke det var riller på Synnøvehøvelen, er det det da?

Sånn ser min ut (omtrent, ikke mitt bilde), mener den er lik Synnøve sin:

Orkide sa for siden:

Synnøve Finden ostehøvel er den samme som Fiskars sin, jeg har begge to og de er helt like.
Men den sorte som er avbildet i en link på førset side (som jeg forøvrig har kommentert tidligere) er kjempe bra.
Det er en ganske ny produsert høvel, som er laget etter malen på en med treskaft.

Carisma sa for siden:

Selv holder jeg en knapp på den danske ostehøvelen jeg, med tråd :ja:

Cyan sa for siden:

Jeg har ikke spist brunost på flere år, så det problemet har ikke jeg ;) Men jeg har alltid kalt ostehøvler med riller for brunosthøvel da ... Selv om jeg ikke kunne tenke meg å bruke en slik en til brunost. Da blir jo skivene altfor tykke (Brunostskiver må være tynne, hvitostskiver skal være tykke)

Det stemmer. Ingen riller, men det er en god ostehøvel likevel :) Da tror jeg at jeg går for den altså, for de med treskaft er jo så god :) Nei fysj, de syns jeg er vonde :p

Furine sa for siden:

Eg fekk ein slik av min danske kollega til bursdagen min. Kul den! Men den er ikkje så god på ost som er litt hard.

Cyan sa for siden:

Fungerer kanskje greit på dansk gräddost?

Furine sa for siden:

Eg kjøpte ein diger ost (gouda) på eit par kilo her for eit par månadar sidan. Den danske funka fint i midten på osten, men ikkje på enden. :rolleyes:

Huldr sa for siden:

Nei, jeg snakket nok mest i fortid (pluss besøk hos familie som elsker geitost ... fysj :p) Haha ... nei! :lol: (Vafler med riflet brunost ... :rulleøyne Hysssssj ...)

(Jeg trodde i grunnen at rillene gjorde osteskivene tynnere jeg da :rodme: Så feil kan man ta!)

Ja, den er veldig god! :ja:

Cyan sa for siden:

Hurra! Endelig en god ostehøvel i hus. Fant en Bjørklund Amitto på TilBords på Strømmen. Spenningen var til å ta og føle på da jeg testet den på et stykk mishandlet norvegia, og jubelen sto i taket da den uten problemer høvlet en tykk, fin og ikke minst hel osteskive med riller :heia:

Cyan sa for siden:

Og, haha, nå har jeg fått mail fra Synnøve Finden, og de takket for henvendelsen og ville sende meg en ostehøvel :heia: :lol:

Huldr sa for siden:

Haha, så kult! :heia: Da kan du jo bare ta imot, så har du plutselig to gode høvler igjen!

Jeg tenkte på det med riller og tykkelse forresten - tror egentlig ikke det har noe å si fra eller til, altså. Det er nok heller individuelt fra ostehøvel til ostehøvel hvor tynt/tykt "skjæret" er, uavhengig av riller eller ikke :)

Cyan sa for siden:

Det har du sikkert rett i, Frøy :ja:

Furine sa for siden:

Herleg! :heia:

mats_ sa for siden:

haha, skiva ost SKAL ha riller ! :) osten smaker annerledes.. tror det har noe med at det kommer luft med imellom lagene eller noe :P

Bestemamma sa for siden:

Gratulerer Cyan !!! :D

Vi nordmenn er rare....Hadde franskmennene forstått denne tråden hadde de ledd seg ihjel....:D Men vi tar slikt dønn seriøst.....en ostehøvel er en alvorlig sak i heimen...en må ha en som funker...MINST:p

Cyan sa for siden:

Haha, nei man kødder ikke med nordmenn og deres ostehøvler :cool:
Skjønt mannen min har ledd litt (mye) av meg i løpet av denne desperate jakten på THE ostehøvel :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Ehhh, jeg skjærer helst osten med kniv slik at skivene blir ekstra tykke! :p
De andre får nøye seg med ferdig skivet ost. :o
Ikke det at vi ikke har osthøvel, men de fire menn i huset vet ikke hvordan man bruker en osthøvel. Resultatet blir alltid et ostevrak som jeg til slutt smelter fordi jeg elsker smeltet ost og osten ikke duger til annet enn smelting.. Og de andre liker ikke lukten av smeltet ost. :D

Cyan sa for siden:

Nei, huff. Osteskivene må ikke være for tykke heller da. Å bruke kniv er utelukket :p Dessuten må osteskivene være ca like tykk over det hele, og høvelen må brukes på hver side annenhver gang sånn at man ikke får denne hoppbakken på ene siden :ja:

Huldr sa for siden:

Jeg synes det er så kult! :D Jeg er som regel flau over å bry meg om slike små detaljer i livet, og jeg prøver å undertrykke det, så det er befriende at noen starter en slik tråd :p

:heia: for særheter :D

Kanutten sa for siden:

Da er jeg heller sær når det gjelder tykkelse på agurkskivene! De må ikke være tykkere enn at man kan dandere dem vakkert. :lol:

Carisma sa for siden:

Er det ikke de små detaljene som erlivet da?

Vi har to ostehøvler, en fra sambo og en fra meg. Jeg syns begge er greie nok, men sambo får helt hetta om det bare er "min" som er rein :lol:

Cyan sa for siden:

Agurkskiver som skal være i skiver (f.eks. i agurksalat) må skjæres med ostehøvel, helst uten riller. Men i salaten skal agurken skjæres opp med kniv i relativt tykke skiver, for så å kuttes i strimler på tvers (4 strimler på en skive). Jeg har desverre en del særegenheter på kjøkkenet, spesielt når det kommer til dandering på tallerken og rekkefølgen ting spises i :rodme: Det min mann har hatt det mest moro med er fiskepinnemiddagene mine (den gang jeg spiste sånt). Fiskepinnene skulle skrelles etter de var ferdig stekt, hvorav "skallet" ble lagt til sides. Innholdet (altså fisken) ble spist sammen med tilbehøret og skallet ble spist med fingrene helt til slutt :lol:

Carisma sa for siden:

Sambo har en kjempehang-up på oppvask.. Vi har bestikkkurv med tre rom i maskinen, og han har fått det for seg at bestikket må sorteres på kniv-gaffel-skje i rommene, i samme rekefølge som de ligger i skuffen. Jeg er glad det ikke bare er jeg som har ting for meg.... :D

Cyan sa for siden:

Mann har samme hangup :) Jeg derimot må fylle bestikkurven ved å starte med å legge et bestikk i ene rommet for så å fylle på med et og et bestikk i hvert rom før jeg fyller på med bestikk nr. to på samme måte.

Hmmm ... nå høres jeg helt nevrotisk ut. Det er jeg altså ikke, for jeg kan helt fint leve med at det ikke blir gjort på samme måten av andre ... i hvert fall nesten :p

Orkide sa for siden:

Så fint du fant den, og likte den.:)

Kirsti120 sa for siden:

Jeg holdt på å lete meg ihjel etter en sånn ostehøvel med riller. De vi hadde med treskaft holdt på å gå sund, og mannen insisterte på å ha rillede brunostskiver på brødskiva. Da jeg kom til den 6. butikken på et kjøpesenter, fikk jeg beskjed om at rillede ostehøvler er en gammeldags ting, så hun ba meg spørre på Fretex! :D

Men til slutt fant vi på Jernia. Kjøpte to stykk med det samme, så har vi ei stund. :rolleyes:

Hevingen sa for siden:

Kjenner flere med den hang-upen. Men man må være obs så ikke bestikket legger seg for tett inntil hverandre, da blir det ikke rent. Det er mye vanskeligere for kniver og klistre seg sammen hvis en gaffel eller skje er i mellom. Det samme gjelder for dem alle. Et lite tankekors bare. Min kjære prøvde å innføre det samme hos oss. Men etter noen maskiner med skittent bestikk gikk vi tilbake til uorganisert rot i bestikkurven.

Når det gjelder ostehøvler så har jeg to fra Sveico som ser helt like ut. Kutter bra. Men den ene lager tynnere skiver enn den andre. Så det er ikke bare modellen som gjør forskjell. Kan være individuelle forskjeller og.

Enig! Men min gikk helt i stykker her forleden. Og de jeg har sett har kostet så mye at jeg har avventet. Hadde håpet å finne en under 100-lappen.

Pøsh sa for siden:

Jeg blir skikkelig irritert om kniver, gafler og skjeer står om hverandre nedi bestikkkurven. Er så mye enklere å tømme når knivene er for seg selv :cool:

Kanutten sa for siden:

Vi har ikke oppvaskmaskin.. :o Jeg vasker opp etter 5 stk flere ganger hver dag. Det værste er at jeg koser meg når jeg gjør det! Det gir meg tid og rom for tanker og filosofering. INGEN som tør forstyrre meg for da henter jeg kopphåndduken slik at de må tørke oppvasken. :p

Huldr sa for siden:

Jeg liker også å vaske opp! Min drøm er å flytte inn i et hus med oppvaskbenken plassert under et vindu slik at jeg kan stå og se ut og drømme :rulleøyne

Bernina sa for siden:

Hardangerbestikk har skarpe gode ostehøvler med riller.
Her i huset har vi to stk :)

Carisma sa for siden:

Vi har ikke sånn kurv det ligger i, bare sånn man setter det nedi. Dessuten får ingenting komme i NÆRHETEN av maskinen om det ikke er skylt ordentlig av først (min hang-up :D) Har sett for mange skitne oppvasker på jobb o.l fordi folk bare hiver tingene inn uten å skylle. Dessuten går maskinen tett hele tida. Det skal se vasket ut først.

Kanutten sa for siden:

:love: Tenk at oppvasken skal bli en meditasjonsstasjon?

Cyan sa for siden:

Tja, jeg er veldig glad i oppvaskmaskinen vår, jeg da :rolleyes:

Carisma sa for siden:

Jeg elsker vår oppvaskmaskin! Jeg tør påstå livskvaliteten min steg mange titall hakk da jeg fikk den :D

Labomba sa for siden:

Var på meny, rema og ica i dag. Skulle ha fiberhusk og måtte lete litt, men heldigvis hadde meny. Mens jeg gikk rundt i de forskjellige butikkene tok jeg meg selv i å sjekke ostehøvler:eek: Må ha lest denne tråden som om den var ett oppdrag:D
Ingen av ostehøvlene hadde riller, kjekt å vite:D
Utrolig hvor revet med man blir noen ganger asså. hihi.

Fluke83 sa for siden:

Men jeg ble veldig nysgjerrig på om ostehøvelen fra Synnøve var noe tess..?

Jeg er også veeeeldig sær på ostehøvler (blant tusen andre ting :p) og ut i fra det Cyan skriver ser det ut som vi har samme ostehøvel-kriterier, BORTSETT fra det med rillene.... :)

Jeg skal flytte om et par uker og er på desperat leting etter min egen ostehøvel...

Om jeg kibber ostehøvelen her fra barndomsheimen (som er den eneste gode jeg vet om og som ingen vet hvor er kjøpt) er det ikke bare opphavet som kommer til å tippe, både broder'n på 36 og søstern på 40 lager seg gulostblingser når de er på besøk, og begge sier at de aldri har funnet maken til god høvel...! sukk

Cyan sa for siden:

Jeg har ikke fått ostehøvelen fra Synnøve enda, men jeg hadde en før og den var jeg veldig fornøyd med :ja: Jeg skal komme med rapport når Synnøve er i hus ;)

Cyan sa for siden:

Synnøvehøvelen kom i dag, og den er veldig bra den også. Ser at det står Fiskars på den, så det er vel den samme som noen linket til lengre opp her i tråden.

Lemen sa for siden:

Man kan justere litt på tykkelsen på skivene ostehøvelen lager med å bende litt og endre skjærevinkelen på ostehøvelens, sånn dersom man får litt for tykke eller tynne osteskiver enn det man ønsker. :)

Labomba sa for siden:

Jeg har maange ostehøvler. :p
1 smal med spiss som har riller
2 rulleostehøvler
2 ostehøvler med streng, på ene siden tynn, andre tykk.
1 tinnhøvel
1 med nesten ikke noe blad, bare skjærer
1 Ikea høvel
og 1 favoritthøvel som skjærer i alle slags oster.

Orker du mere??
Høres ut som jeg er fanatisk osteelsker, men er jo ikke det:o

Godt å høre at du endelig har fått den du ville ha. Fornøyd nå, tenker jeg :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.