< Tilbake til oversikten

Lavkarbo under operasjon og tiden etterpå

Dolsi sa for siden:

Skal ha en operasjon i narkose 11 mai.
Har fått med meg at man ikke bør være i ketose når man blir operert.
Nå er det ikke vanskelig for meg å komme ut av ketose.
Holder det da om jeg kommer ut av ketose dagen før? Og kan jeg fortsatt spise lavkarbo bare jeg ikke er i ketose operasjonsdagen?

Kitt sa for siden:

Dette sier dr. Torkil him self:

Såret gror på ca 10 dager. Hvor lang tid det ellers tar å komme i form igjen, varierer jo med typen inngrep!:)

Dolsi sa for siden:

Jeg har innsett at jeg går lett ut og inn av ketose og da tenker jeg at jeg kan hende ikke trenger å spise så veldig karbohydratrik mat selv om jeg må ut av ketose før min kommende operasjon.
Holder det om jeg innfører litt grønnsaker et par dager før liksom, ikke kaster alt over bord ?
Orker ikke den hodepina og alt det fører med seg å innta masse karbohydrater.
Når det gjelder intravenøs næring, så vet jeg at jeg ikke må ha dette etter denne operasjonen om jeg ikke ønsker det.
Det er bare en liten operasjon jeg skal ha, dagkirurgi og med det så får jeg hjem samme dag. Får spise nesten umiddelbart etter oppvåkning. :p

wonderwoman sa for siden:

Hei Dolsi, jeg lurer litt på hva du gjorde etter operasjon? Jeg hadde en operasjon i dag, i narkose. Jeg gikk ut av ketose et par dager før. Men jeg har lyst å komme i ketose igjen med en gang, men ser Torkil mener man bør vente noen dager? Har ikke spist karber i dag, utover det jeg fikk i meg gjennom dryppet ( det var sikkert en del..)

Kitt sa for siden:

DEt er ikke vanlig å gi glukose når det er dagkirurgi, altså! Bare vann og salter!:)

Om du bør gå rett tilbake på ketogent kosthold, avhenger litt av størrelsen på inngrepet! Er det et lite inngrep med liten sårflate, er det ingen grunn til å fylle på med karber bare for å gjøre det!
Er det en full bukplastikk feks bør man vente noen dager for å sikre optimal tilheling!
Men vi snakker ketogent, da, lavkarbo kan man jo spise hele tiden!:)

wonderwoman sa for siden:

Ok, så det er pga sårhelingen det frarådes? Da tar jeg sjansen på å gå i ketose, siden det var kikkhullskirurgi, og sårflatene er minimale. Har spist lavkarbo de siste dagene også, selv om jjeg gikk ut av ketose. Takk for info:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.