Nå har jeg gått på lavkarbo i 11 uker. Har gått ned 7 kg, og det er jo kjempebra! :D Men de siste 4-5 ukene har vekta stått bom stille. Nå må det skje noe!!
Har prøvd å lese om hva jeg kan forandre, men har lite lyst til å kutte ut brødet mitt (som er så og si karbofritt) eller osteprodukter. Har prøvd å drikke mer vann, men det hjalp ikke noe særlig.
Nå leser jeg boka til Anne M Lystad "Endelig slank" og prøver å gjøre det samme som hun gjorde. Men hvis det ikke hjelper, tror jeg nesten at jeg gir opp lavkarbo og heller plager meg ned i vekt med et lavkalorikosthold og mye trening.
Siste forsøk!! :cool: Blir spennende å se hva det fører til.
Ingen vanlige brød er nesten uten karber. Bak heller dette om du må ha brød. Og så må du tenke at lavkarbo er en livsstil og ikke en slankekur. I det øyeblikket du slutter med lavkarbo og vender tilbake tilkostholdet du hadde før, vil vekta fyke oppover igjen.
Det er i grunn ikke rart om kroppen din har en pause nå, før den bestemmer seg for å slippe flere kilo.
Som sjokolademomsen spør jeg da hvor mange karbs du spiser pr dag, og din vekt/høyde nå. Hvilket brød spiser du? Kanskje du kan legge ut et eksempel på maten du spiser i løpet av dagen?
Har ikke så lyst til å legge inn vekt og høyde, men jeg kan si at jeg må ned 34 kg til før jeg er normalvektig ifølge beregning av BMI. Skal ned mye totalt, med andre ord.
Men nå har jeg funnet en ny løsning som funker. Tror jeg lå på under 20 g karbo daglig da vekta stoppa. Nå har jeg lagt om kosten litt, og har gått ned 1,2 kg siden tirsdag! Så det var det kroppen min ville ha. :D
Nå har jeg økt på karbene, og tenker heller mat med lav GI. Har spist rugbrød med spelt i 3 dager, og i morgen skal jeg prøve meg frem med litt yoghurt og frukt. Fant inspirasjon i den boken jeg nevnte over her.
Godt at det løsner litt, etter at vekta har stått stille i så mange uker! Og kjempebefriende å kunne spise litt annen mat, var innmari matlei i grunnen. ;)
Du MÅ ikke legge inn vekt og høyde, altså ;) Det er bare det at hvis man er tilnærmet normalvektig, er det ikke sikkert man går ned i vekt.
Så fint at du har funnet en retning du trives med :)
Endelig slank boka er vel i grunn basert på Fedon Lindberg, tror jeg. En stund siden jeg leste boka. Ville kanskje endret kostholdsfilosofi til Lindberg - da er det enklere når folk eventuelt skal svare på spørsmål du måtte ha :)
Jepp, nå er jeg plutselig Lindberg-tilhenger. Har bestemt meg for å prøve dette ei stund, og hvis det stopper igjen så prøver jeg en runde til i ketolyse.
7 kg på 11 uker er mye det.
Det er helt vanlig at man havner på et platå etter noen uker når man har gått såpass mye ned i vekt.
Det skjer uansett om man velger lavkarbo eller lavkalori.
Selv gikk jeg ned 82 kg ved hjelp av en vektreduserende operasjon for 6 år siden. Selv da kom jeg på platå og noen ganger varte de i mange uker før det løsent igjen.
Ingen grunn til panikk altså, bare fortsett den gode jobben du gjør :)
Det funka kjempebra med en justering av maten! :heia: Har gått ned 2 kg den siste uka, med å øke litt på karbene.
Jeg har spist rugbrød med smør og hvitost 2-3 ganger hver dag, og en yoplait yoghurt annen hver dag. Har spist salat til middag hvis vi har hatt mat med mye karbo i, og ellers har jeg spist det samme som resten av familien til middag, med grønnsaker i stedet for potet/ris/pasta. Ellers har det blitt et glass rødvin, litt peanøtter eller mørk sjokolade til litt kos.
Jeg tror jeg fortsetter med dette nå, og så prøver jeg meg på ketolyse igjen hvis vekta stopper opp i mer enn 3 uker. Ser ut som det funker.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.