< Tilbake til oversikten

Flere som tok pause i påska og fikk sjokk når de gikk på vekta?

marjusen sa for siden:

Hei hei lavkarbogodtfolk:)

Flere som gikk på en mer eller mindre planlagt sprekk i påsken? Smakte du litt på påskemaskipanen og spiste og drakk det du ville?

Det gjorde jeg. Etter lite vektnedgang og dårlig motivasjon rett før påske bestemte jeg meg for en skikkelig pause.

Jeg har drukket øl, akevitt, brus og vin. Spist det jeg ville. Ja nesten fråtset i sukker, raske karbohydrater og annen fy fy mat.

Må si jeg virkelig fikk sjokk når jeg gikk på vekta i dag tidelig. Rett før påske var morgenvekta mi på ca 98 kg. I dag tidelig viste den 103,5 kg!!!!

Merker motivasjonen kommer kastene over meg igjen, og jeg er klar for streng streng ketolyse kosthold igjen.

Marius

Gracella sa for siden:

Har spist masse påskesjokolade og marsipan :o
Den ene dagen jeg gikk på vekta, var det over 4 kg opp!!
Neste dag var det ned to av de, og jeg regner med at det er det som er riktig, hehe. Og at det for det meste er vann som kommer til å forsvinne denne uken ;)

Ellers har jeg holdt meg til en generell lavkarbo denne påsken.

LIBBA sa for siden:

Huff da. Det var mye på litt over ei uke,
men tror nå ikke alt er fett da. ( mye vann tenker jeg )
Kiloene som kom på i påsken vil forsvinne fort når du strammer inn igjen ;)
......Jeg tok ikke pause i påsken. Har faktisk beveget skrotten mere enn vanlig, og har gått ned litt. :)

ThereseA sa for siden:

Kan vel ikke si jeg fikk sjokk når jeg gikk på vekta, men det var en forventet stigning.. Jeg har spist hjemmelaget marsipan og karameller som var lavkarbo.. eneste jeg har spist som ikke var lavkarbo var hjemmelaga potetsalat til grillingsen.. vekta var øka fra 79 til 81, men det var surt siden jeg har jobba i mange mnd med akkurat de to kiloa

sistegang sa for siden:

Gruer meg til å komme hjem, er fortsatt på hytta. Jeg har vært litt uforsiktig i påska.:o

Señora sa for siden:

Nei, jeg orker ikke skeie ut mer enn når jeg er på fest.

Ergo vektnedgang i påsken.

Modezty sa for siden:

Jepp, har skeiet ut. De siste 2 ukene har jeg spist det jeg har hatt lyst til, spesielt de 2 siste dagene har jeg spist mye snop (egentlig lite i "gammel" målestokk) - og angrer. Formen er uggen, og vekta har gått opp ca. 2 kg.

Fra i dag er det karboreduksjon igjen. Tror ikke det blir streng ketolyse, men heller LCHF med ca. 50 kh.

Idarull sa for siden:

Har spist litt smågodt, potetgull, loff, urge brus og sånt. Har spist 1,5 plate sjokolade, skal ta resten i dag. Bli kvitt både den og brusen. I morra har jeg også fri så skal prøve meg på en lavkarbo bakedag så jeg får motivasjonen tilbake! Har kost meg med god samvittighet da. Føler meg så å si ferdig slanket. Selvsagt hadde det vært greit å gått ned et par kilo til med mage og lår, men det får gå for nå!

Hildemor på slanking sa for siden:

Jeg hadde en periode før påske jeg var skikkelig matlei og muligens spiste for lite. Nå i påsken har jeg kost meg med god lavkarbomat men og spist litt kake og til og med hamburger i brød en dag. Vekten viser -1 kg:D

Georgine sa for siden:

Jeg har skeiet ut med mye vin og lavkarbokake og mye mat, men den 1 1/2 kiloen som gikk på er borte igjen i dag så det var bare vann. :heia:

Rin sa for siden:

Sjokk fikk jeg vel ikke, men jeg har jo langet i meg både mousse-sjokolade og krokan-iskrem, og det merkes på skrotten. :cool: Jeg nøt hver bit - men det er fint å komme tilbake i vanlig tralt igjen, også!

Nnem sa for siden:

Har skeiet ut med alkohol og lavkarbo muffins + at jeg ikke har spist nok mat generelt = opp 3,2 kg.

frøken sa for siden:

Tips hvis du lager potetsalat selv....
Bytt ut potetene med lettkokte blomkålbuketter og eller squash skåret i terninger. Kjempegodt, og du vil nesten ikke kjenne forskjell. Er det sukker i dressingen må du selvsagt bytte ut det og.

ThereseA sa for siden:

Tusen takk for det... Har laga det flere ganger med blomkål og syntes ikke det var noe godt.. Jeg lager ellers ALT annet fra bunn av så hos oss er det ikke sukker

ThereseA sa for siden:

Var et bevisst valg at jeg spiste den potetsalaten.. Ser ikke på det som noe sprekk, bare et naturligt valg

frøken sa for siden:

Prøv med squash :) Den bare skreller du og bruker rå.

ThereseA sa for siden:

Takk for tips :) , men jeg lager ikke så mye erstatningsprodukter. Det jeg har prøvd å lage før har aldri blitt noe godt så det har jeg slutta med...

blåbær sa for siden:

Kjenner godt til dette! Ikke hatt det problemet denne påsken, da jeg stort sett har holdt meg på den rene sti, men har tidligere opplevd å gå opp type fem kg i løpet av en langhelg, ja ...

Kitsu sa for siden:

Hadde bare en dag der jeg spiste noe annet enn vanlig og det var påskeaften. Ikke at jeg skeiet ut enormt, spiste en tacomiddag (uten kornprodukter, så klart) hvor jeg fråtset i grønnsaker. Viste seg etterpå at osten til var jukse-ost som jeg kaller det, ferdig revet og full i potetmel av alle ting. Koste meg meg en mandel- og kaffekake mens de andre her spiste min hjemmelagede gulrotkake. Spiste og et par fløtekarameller og noe 86% sjokolade. Ikke det verste jeg kunne gjort, men nok til at jeg datt ut av ketose og følte meg skikkelig oppblåst og ekkel dagen etter. Gikk rett tilbake til min vanlige ketogene kost da, føler meg bedre sånn. Vekta gidder jeg ikke engang se på, har jeg gått opp noe er det vann.

Bøtt sa for siden:

Her har jeg havna helt på karbokjøret i påsken ,jeg pleier være veldig strickt jeg men ikke denne påska nei.Så vekten tør jeg søren meg ikke gå på ennda....men full skjerpings i morgen igjen:)

Regret sa for siden:

tok meg fri fra torsdag til søndag, og skulle egentlig spise hva enn jeg ville, men hodet mitt er visst så omstilt at jeg endte med generell lavkarbo og kun et par tilfeller med høykarbo. 600g opp og synes det er veldig overkommelig da jeg forventet å måtte starte på nytt, altså 1,9kg opp. Men uansett ikke noe gøy med vektoppgang, så nå er det streng ketolyse og fasting framover, ny veiing på torsdag og da skal jeg se et lavere tall!

Dolsi sa for siden:

Har ikke vært på vekta, kommer heller ikke til å gjøre det.
Har hatt lavkarbofri i 3 dager i påska og jeg kjenner at buksa mi strammer mer enn vanlig.
Vil tro det dreier seg om vann,men liker det dårlig.
Har kommet meg tilbake på rett spor og kun spist lavkarbo i dag.
Står ett lavkarbobrød i ovnen nå :p

Thom_75 sa for siden:

Spiste masse dritt(smågodt, chips, poteter og annet fanteri) på påskeaften, og ble belønnet med magesmerter og dårlig søvn. Greit å få bekreftet at det ikke var verdt det. Rett tilbake på ketolysekjøret for min del.

Sol-Angelica sa for siden:

Har ikke skeiet ut noe. Er livredd utskeielser pga jeg har vært igjennom slikt før (ikke på lk men lavkalori+trening) og det har endt med at jeg har gitt f i videre opplegg, ikke klart å dra meg inn igjen på flere mnd. Så jeg må holde meg unna :P Samtidig så er jeg redd for den fysiske reaksjonen om jeg skeier ut.

Newstart sa for siden:

Her har det ikke vært noen utskeielser. Enda vi hadde dåp forrige helg og laget masse deilige kaker. Det fristet ikke i det hele tatt. Den gnafselysta er helt borte vekk. Jeg spiser det jeg skal og ferdig med det:D.
Var i selskap der det ble servert masse karbo, men klarte fint å ro meg unna det også. Så jeg er stolt av meg selv.:)

streber sa for siden:

Har ikke vært på vekten enda, tror jeg venter noen dager med det gitt!!Her har det kommet på en svær haug med kilo:eek: Har planlagt sprekk hver jul, påske og 2-3 uker på sommeren(ferien), jeg TROR nok jeg alltid kommer til å ha det slik-har hatt et slikt "regime" siden 06 ca-lavkalori som var hverdagsmaten den gangen da:)Jeg starter alltid på ny frisk igjen den dagen jeg har bestemt, er strukturert på det viset. Så lenge jeg er det, ser jeg ikke noe galt i å spise det jeg savner på "fornuftskostholdet" mitt, noen dager hvert år-det gjør at jeg holder meg ganske så bra resten av året!

alexsandra sa for siden:

jeg tok heeelt av i påsken. så jeg unngår vekten noen dager. ble en fyllekule på lørdag og fant ut at jeg tåler mindre alkohol nå en jeg gjorde før. snart holder det vel og lukte på korken:p
angrer litt på alt jeg liksom ikke skal spise,men nå har det skjedd så da er det bare og begynne på ny frisk i morgen:)

Hevingen sa for siden:

Jeg har hatt en høy karbopåske. De første dagene var jeg ganske flink, men etterhvert så orket jeg ikke styre så mye på svigerfars kjøkken, så jeg spiste heller litt karbohydrater. Opp ca 1,5. Tror nok det er noe vann. Jeg har vært flink til å bevege meg mer i påska. Så noe bra har i alle fall skjedd. :)

monja sa for siden:

Jeg har nok smakt litt på smågodtet til ungene, men med maten har jeg vært veldig flink. Synes jeg selv da :D Jeg har kjent at det strammer litt ekstra over midjen, men tror ikke jeg har gått opp alt for mye i vekt. Jeg har testet hver dag og er ikke kommet ut av ketosen så da skal jeg være fornøyd. Har bestemt meg for å ikke veie før på onsdag.

nellie sa for siden:

Har faktisk klart å ligge helt unna alt av påskegodteri denne gangen.. Det er IKKE lett når det er kaker og sjokolade og altmuligrart, ikke minst junk food osv overalt. På jobb og hjemme og ja, i det hele tatt.. Må liksom bli alt eller ingenting, har jeg funnet ut.

timich sa for siden:

Jupp, har hatt en skikkelig høykarbo-påske. Ergerlig, og jeg har lagt på meg en del, men men - jeg tar meg inn igjen nå:D

Imp sa for siden:

Jeg har ikke hatt noen pause egentlig..men det har blitt litt her og litt der da, for å si det sånn. Spiste en sjokolade, mørk da, men med ganske mye karber likevel. Fy søren, jeg lå på sofaen og var helt gira, kjentes som maur krøp rundt i kroppen min...

Har holdt meg til frokost, lunsj og stort sett middag som jeg pleier, men det ble en pizza i går da...og da jeg gikk på vekta i dag viste den +3 kg. Kjiiiiipt for å si det sånn! Så nå er det strengt regime!

TrillTrall sa for siden:

:cool: Jeg veide 55,5 kg på Palmesøndag. Har siden da spist alt mulig jeg ikke burde, vanlig brød, sjokolade og til og med noe potetgull som jeg vanligvis ikke spiser i det hele tatt! Kan ikke skryte på meg all verden til trening heller, 2 skiturer på henholdsvis 4 t 15 min og 4 t 5 min ble påskens fysiske utskeielser. Var temmelig spent da jeg gikk på vekta i morrest og ja, jeg fikk forsåvidt sjokk for den viste bare 55,8 kg! Var sikker på jeg var flere kg tyngre... :D

Det som ikke er noe stas er at jeg har fått tilbake et eksem jeg var plaget med i 30 år, men som jeg nå ikke har hatt siden jeg kuttet ut skummetmelk og margarin (og nikkelholdige smykker). Har ikke spist noe av dette i påska og heller ikke brukt andre smykker enn de ringene jeg bruker hver eneste dag, men jeg håper jo at dette går bort igjen når jeg får økt på fettinntaket igjen.

Cyan sa for siden:

Jeg har sett virkningen av "planlagte" sprekker til jul og påske i så mange år at jeg var fornuftig nok til å ikke ha noe slikt denne påska. I jula (vel, hele desember måned) syns jeg selv at sprekken min ikke var så ille som den bruker å være, men likevel gikk jeg opp 6.5 kilo i løpet av den måneden og de kiloene satt veldig hardt. Fikk derfor litt skrekken nå sist og bestemte meg for å aldri gjøre det igjen. Joda, det blir både poteter og riskrem på julaften, men i år skal jeg gjøre alvor av å lage lavkarbokonfekt eller noe i den duren sånn at jeg ikke ryker på en sjokolade/dessert/potetgull-bonanza som jeg bruker å gjøre (Forbereder jula tidlig i år ja :lol:).

Jeg er matlei, så jeg har spist feil de site 2 ukene, og det har blitt noen poser Öffer og litt sukkerfri sjokolade i stedet for skikkelige måltider enkelte dager, men that's it. Ingen sprekker i den forstand. Jeg har ikke gått opp i vekt, men jeg har nok ikke gått ned heller.

mama67 sa for siden:

Jeg var skikkelig svær i kjeften her inne før påske, og kunne ikke skjønne hvorfor folk planla å sprekke på drittmat når det finnes så mye god lavkarbomat. Vel, en kan trygt si at jeg har møtt meg sjøl i døra så det synger! Belønningen i kveld er dårlig mage, hodepine og slapp i kroppen. Vekta har jeg ikke nærmet meg enda.

Skal bli godt med hverdag og gode matvaner igjen!
(Forøvrig har jeg kost meg på Gjøvik i hele påska, Marjusen. Ser du er derfra du også ;) )

Elin_no sa for siden:

Min planlagte sprekk ble mye større enn planlagt. Jeg skulle kun spise en pose Anton Berg mandelegg fordelt over hele påsken, men så ble det to måltider spist ute (pizza og indisk med ris) i tillegg til at jeg spiste en skål med chips. Urk. :flau:
[color=red][/color]
Utenom det lagde jeg lchf måltider, men hva hjelper det når man tuller sånn innimellom? Jeg våger ikke gå på vekta... :rolleyes:

nadine sa for siden:

Har spist 2 ss potetsalat på lørdag,ett stykke eplekake i går også har jeg drukket vin og øl.Vekta tør jeg jammen meg ikke å nærme meg :eek:

nadine sa for siden:

Det har jeg også funnet ut av

Kula sa for siden:

Har vært ni dager ved Middelhavet. Det eneste uvanlige med kostholdet var to-tre øl og like mange iskremer. 2,5 kilo opp i vekt i løpet av disse dagene. Etter to dager hjemme med normalt kosthold var disse kiloene borte igjen :-)

Guriluri sa for siden:

Har spist bare lavkarbomat i hele påsken, men du verden så mye vin jeg har klart å tylle i meg. Så gikk jeg på en smell med bittelitt påskesjokolade på fredag og mye mere på lørdag, samt litt peanøtter. Herregud så jævlig jeg følte meg etterpå! Helt forferdelig. Magen sto ut som en ballong! Vekten tror jeg ikke jeg gidder å hoppe opp på før om et par uker!! :p

frøken sa for siden:

He he, gjør som strutsen, stikk hodet i sanden. Det gjør jeg og, går ikke på vekta før flere dager etter en utskeielse.

Bestemamma sa for siden:

Til det er jeg aaaaltfor nysgjerrig.......:D

Nei, gikk ikke opp i påsken - til tross for flere Anton Berg marsipansjokolader òg påskekyllinger av melkesjokolade + Freias 70% sjokolade med appelsinbiter... Men som vanlig bælma jeg nedpå med fløte så jeg kom ut av påska enda litt lettere.....

Kanutten sa for siden:

Jeg har spist brødskiver og drukket vin nesten hver dag. Appelsin hver dag.
I dag viste vekta 2 kilo NED siden påskeferiestart for litt over en uke siden! :heia:

JanneM sa for siden:

Sprekk ja. En sånn "for skam skyld sprekk" i selskap. Tror jeg må legge fra meg denne høfligheten hvis det skal bli noe vekt-tap. Skeiet ut med sjokolade, is, enda mer snop. Men skal ta det kjappt inn igjen, snopet var plutselig godt. Men etter den søte kløe. Trodde jeg hadde lagt på meg noe enormt, da jeg prøvde en svart bukse i skapet, som var strammere enn strammest. Men det viste seg at det ikke var den buksa som jeg pleier å bruke... men en gammel liten en... fikk nesten helt hetta da... He he. Og følte meg megatjukk.

streber sa for siden:

Etter juleutskeielsen min gikk jeg på vekten først når jeg kjente at klærne var ok igjen, det tok 1 mnd, da var vekten ganske riktig på førjulsvekten! Tenkte å gjøre det samme nå, men ombestemte meg, veide meg-opp 2,8 kg-fortjener hvert gram. fant ut jeg skulle sjekke hva jeg synes fungerer best å VITE hvor mye ekstra jeg har å ta av, eller å vente en god stund med veiing og late som det aldri har skjedd på en måte. Så, nå får vi se om jeg er like komfortabel når jeg vet hvor mye som kom på, eller om det stresser meg mer:)Jeg kommer nemlig til å fortsette å la meg selv være ufornuftig noen få ganger hvert år, ja jeg elsker lavkarbo, men jeg elsker faktisk endel høykarbo også. Men da det ikke er bra for meg, holdes dette kun til noen faste perioder hvert år.

sistegang sa for siden:

Det forventa sjokket kom ikke:p 12. april 81,1 kg - 26. april 80,8 kg.:D

kthnk sa for siden:

Jepp! Skulle være sååå flink, men sprakk da jeg kom til folk som ikke viste noen som helst forståelse :( og som til og med klarte å bli fornærmet fordi jeg ikke ville smake på alle de gode brødvarene deres :mad:

Så det ble noen firkløverbiter, 2 poteter, et eple, en plate 70% sjokolade, et pizzastykke, seks biter pommes frites og to(!) eggeboller :(:(

Jaja, har lært, er oppsvulmet som fanken og full av dårlig samvittighet. Skal ALDRI skje igjen! :eek:

Og vekta var opp 200g i dag, så ikke krise, men kjipt uansett.

marjusen sa for siden:

Hihi, virkelig godt det ikke bare er jeg som gikk på en smell!

I dag har jeg spist grille kyllingvinger og salat med hjemmelaget rømmedressing.
Middagen var grillet laks i alufolie med masse kvitseidesmør, hjemmelaget UTROLIG god "potet"salat og en rømmeklatt.

Tipper jeg blir fysen i kveld, så da tenkte jeg å prøve noen salte mandler.

Kjenner faktisk at energien kommer og humøret er heelt på topp!!! ELSKER når jeg suuupermotivert til å holde en STRIKT ketolysediett! :D

Lil@ sa for siden:

Jeg har spist godis og kaker, men holdt meg unna raske karbohydrater i mat.. og har ikke gått opp mer enn kanskje 0,5 kg.
Godt fornøyd med det!

Supah sa for siden:

Lurer på om du vil dele/linke oppskriften. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve en av disse "potet-salatene", men det finnes så mange oppskrifter, så jeg vet ikke hvilken jeg skal prøve... :smile:

marjusen sa for siden:

Da har jeg fått ketosehodepine, ketosevondtimagen, ketosesvimmel og ketoseånde. Hehe, med andre ord er jeg på rett vei.

Kjenner jeg er fryktelig sugen på noe godt også.

Regret sa for siden:

Dette fikk jeg i dag også, og for en gangs skyld så var det herlig å kjenne! Føler at man er 'hjemme' og på god vei inn i systemet igjen.

marjusen sa for siden:

Klart jeg kan dele min:

2 små blomkål
1/2 gul løk
1 sjalottløk
1 boks CF
1 pakke majones
1-2 SS dijonsennep
1-2 hvitløk, finhakket
salt og pepper

Blomkålen dampkokte jeg i smør og saltvann. Så delte jeg den i små biter. Blanda den sammen med finhakket løk, CF, majones og dijonsennepen. Bruk ganske mye pepper og litt salt.

Sett den i kjøleskapet til den er avkjølt. Denne er ENDA bedre dagen derpå. NYYYYDELIG "potet"salat som smaker bedre en den orginale:D

Marius

Supah sa for siden:

Tusen takk for at du deler! :) Vi har hatt grillmat i dag, og det skal vi også ha i morgen, og da blir dette tilbehør..

Har alt i hus, nesten.. Mangler bare sennep. Har du et merke å anbefale? Er det ikke også veldig forskjellig karboinnhold i disse? :smile:

marjusen sa for siden:

Bare hyggelig det. Tror de fleste har ca 7kh pr 100 gram. Se bakpå at den ikke inneholder sukker. Skal sjekke i kveld hva min heter.

Nå bruker du bare 1 ss på hele bollen, så er ikke mange karbene det er snakk om uansett:)

Du burde glede deg, denne passer PERFEKT til grillmat..nam nam nam

Supah sa for siden:

Igjen takk! :)

Gleeeder meg. Nesten sånn at jeg må lage det NÅ. Haha. Men jeg er stappmett, også har jeg ikke sennep.. Så jeg venter til i morgen!

marjusen sa for siden:

meld tilbake i morra når du har smakt den:D

Supah sa for siden:

I will! :smile:

marjusen sa for siden:

fikk du lagd denne i dag? hehe

spiste entrecote og denne idag jeg. den er jo så uuutrolig god. nam nam

Supah sa for siden:

Hihi, jeg skulle akkurat inn hit for å svare deg...

Sukk, nå er jeg alt for mett.. Selv spiste jeg ytrefilet, grillede grønnsaker, og denne "potetsalaten"! Må bare si tuuuuusen takk! :) Den var skikkelig god! Har heldigvis nok igjen til frokost i morgen også. Hehe!

marjusen sa for siden:

hihi, det er godt å høre. denne er VIRKELIG god ja:) nam nam

Nunne Mor sa for siden:

Jeg har spist masse god grillmat og drukket mange glass vin i påsken, og lite trim:rolleyes:

Men vekta har jaggu gått nedover.. ikke så mye men -400gr på en uke.

Er kjempe spent da vi skal til Kypros i 2 uker...:o Jeg skal ta med meg eget knekkebrød og masse ost.

Ris og poteter skal byttes ut med salat når vi spiser ute. Men vin skal jeg drikke:D

trultemamma sa for siden:

Sprekk i påsken: jatakk. :(

Men med en sydentur og all inclusive så sa det seg selv...

Jeg har ikke spist brød, pasta, potet eller chips men gått på en smell med is og smågodt.
Kjempeoppblåst i hele kroppen, strengt tilbake i dag og har tisset utålelige mengder i dag.. Så har nok en del væske i kroppen ja. Vekta har jeg ikke turt røre meg enda..

ToneK sa for siden:

Har skeiet ut en hel del i påsken når det gjelder snop, chips, brus og alkohol, men har alikevel trimmet myyyyye og holdt meg til de hjemmelagede knekkebrødene mine der de andre spiste ferske rundstykker, har også holdt meg unna poteter, pasta og ris, så jeg har klart å holde vekten igjennom hele påsken.
I dag var den gått ytterligere ned.

Men jeg skal innrømme at jeg er av den typen som skeier ut litt i helgene, bruker lenger tid på vektreduskjonen men den går hele tiden nedover, så jeg føler jeg har funnet min livstil.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.