< Tilbake til oversikten

Birkebeinerløpet 2011

Therese_M sa for siden:

Jeg er allerede meldt på! Gleder meg som en liten unge :D

mofe sa for siden:

Aha, stilig! Har du løpt før? Noen spesiell måte du har tenkt til å trene på? Tenker på at dette løpet nok går mere utover ankler og ledd.. Kjenner en som løp i fjor, og han hadde angret mye på at han ikke hadde løpt mere i nedoverbakke, siden mye av løpet foregår i nettopp nedoverbakke, og han hadde fått endel trøbbel med knærne..

Jeg kom på dette løpet her om dagen, da jeg etter og ha løpt 3 km i nedoverbakke, snudde og løp 2 km i skogs-nedoverbakke.. det var som å komme til himmelen :D

Therese_M sa for siden:

Jeg har ikke løpt Birken før, men løp halvmaraton under Oslo Maraton i fjor. Gleder meg stort til å løpe i terrenget og ikke på asfalt! Jeg trener dessverre ikke spesifikt nok til løpingen, syntes det blir alt for kjedelig med mye løping. For tiden blir det en løpetur på over 11 km i uken (skal øke distansen etterhvert) og en kortere tur i tillegg til spinning 3-4 dager i uken og varierende mengde styrketrening. Burde uten tvil vært bedre på styrketreningen med tanke på å forebygge skader i beina, men har ikke kunnskap om hvilke øvelser som er bra for å forebygge.. Noen som har tips?

Om du går på hjemmesiden til Oslo Maraton finner du fine opplegg for å trene seg opp til å løpe både 10 km, halv- og helmaraton. :)

mofe sa for siden:

Jeg tenkte å stå litt på sånn balansebrett-sak, for å trene anklene litt.. Ellers satser jeg på intervaller og en langtur i uka.. starter på en mil og jobber meg oppover jevnt og trutt til 21 km :) Skal løpe Sentrumsløpet neste helg forøvrig, og antakeligvis halvmaraton i høst, som vel er en uke etter Birkebeinerløpet.

Therese_M sa for siden:

Åh, jeg har også lyst til å løpe Sentrumsløpet og halvmaraton! Men er dessverre opptatt begge dagene :( Får heller finne noe annet gøy å melde meg på! Har du løpt noen andre løp tidligere?

mofe sa for siden:

Åja, løpt endel løp. For 20 år siden, da jeg var sånn ca. 11 år ;) Helt seriøst, så har jeg ikke trent i det hele tatt i mitt voksne liv, men begynte etter jul og har fått komplett DILLA! :D

Therese_M sa for siden:

Da har du jo erfaring i massevis :)
Dette blir første gangen jeg løper på lavkarbo, blir spennende å se om kroppen reagerer annerledes nå enn den har gjort før. Joggeturene i det siste har hatt veldig varierende resultat, så vi får håpe at det kommer seg etterhvert.

littleme sa for siden:

Hei folkens!

Jeg tenker på å være med på birken!! Jeg har fått helt dilla på å ut og løpe, men jeg er jo overvektig og kun mosjonist. Så målet ville vært å fullføre. Har hørt at løpet er det med mest skader av birkenarrangementene, men i år arrangeres jo motbakkebirken også? Kanskje det er noe å satse på ? Er det overambisiøst for en mosjonist å delta på birken?

mofe sa for siden:

Jeg har trent jevnt og trutt siden januar etter årevis med sofasitting, og deltok på Sentrumsløpet nå i mai, og har bestemt meg for å melde meg på Birken :) Hva du velger tenker jeg bør komme av hva slags treningsgrunnlag du har (hvor mye tåler knærne dine), hvor mye du tenker på å trene og hvor mye du veier (jo høyere vekt jo høyere belastning).

Også et viktig tips, som virkelig ikke kan understrekes nok! IKKE bli for ivrig med løinga i begynnelsen! Løping er det som er hardest for knærne, og ledd og senere tilpasser seg belastningen i mye saktere grad enn muskulaturen gjør.. Om du løper i motbakke, løp endel med stigning, det avlaster knær, samt gå MYE i motbakke i begynnelsen, og avlast med å sykle og ro, samt ellipsemaskin :)

Nå fremover mot Birken ser jeg for meg at jeg kommer til å løpe rundt 25 km i uka, fordelt på rundt 4 økter - og jeg har som sagt noen måneders grunnlag. Jeg har måttet endre litt på treningen nå, fordi knærne har begynt å krangle etter litt for mye overivrighet siste ukene for Sentrumløpet.. :( Så nå er det ellipse og sykkel for meg i noen uker frem til knærne er fine igjen.

Lykke til, og kanskje vi kan bruke denne tråden for felles inspirasjon? :)

littleme sa for siden:

Det hadde vært supert! Jeg tror kanskje det blir halvbirken på meg, eller eventuelt motbakkebirken, i og med at jeg har endel til overs.

Hvordan er det med sperretider og når stenger de målgangen? Det er grunnen til at jeg ikke har meldt meg på ennå. Jeg må vite om jeg greier å fullføre får jeg melder meg på..

mofe(håper du ikke tar dette the wrong way), er du dame eller mann? :p så forresten at du foreslo lavkarbolag på sentrumsløpet neste år. Det hadde vært kult :D

Jeg trener i hovedsak for å bli friskere og strammere, og fordi det er kjempegøy! Men hadde vært gøy å skryte av å ha fullført noe også liksom? Jeg har alltid skulka gym og svømming og vært dårlig i idrett, men det er ikke fordi jeg ikke liker det, men fordi jeg ikke følte meg passsende :p men trening er gøy!!

mofe sa for siden:

Jeg er dame :p

Sperretider har jeg ikke peiling på.. betyr det at da blir man stoppet midt i løpet?

Halvbirken? Så at det fantes nå, var nytt for meg :) Det er nok et reelt alternativ for meg også, men skal trene frem mot de 21 km, også se etterhvert. Noen som vet om deltagerlistene blir fulle, eller tar de inn rubbel og bit?

Forresten så leser jeg at de anbefaler folk som skal løpe Motbakkebirken å stille i noen motbakkeløp først for å teste formen. På kondis.no er oversikt over motbakkeløp i Norge i sommer (velg motbakkelp øverst).

littleme, klart du gjennomfører! Spørsmålet er jo på hvilken tid, men i mål kommer man jo :) Og ja, trening er kjempegøy! Som mangeårig sofasitter, så begynte jeg som sagt i januar med å trene, men alt ble MYE morsommere i januar og mere strukturert etter at jeg ble utfordret til Sentrumsløpet :)

mofe sa for siden:

Fant info angående påmelding;

"Siste frist for påmelding og betaling via web er tirsdag 13. september kl. 12.00.
Det er mulighet for etteranmelding i Håkons Hall fredag 16. september fra kl. 10.00-22.00. Det er ingen etteranmelding på løpsdagen.

"

littleme sa for siden:

Det betyr at hvis ikke du har kommet til et visst punkt innen en viss tid, så blir du stoppet og får ikke fortsette. Det er disse sperretidene og når de stenger målgangen, som jeg må forsikre meg om at jeg greier før jeg melder meg på!

Også har vi motbakkebirken, som garantert mer kjempehard men ikke så vond på knærne. Tror det blir rimelig fullt ganske fort, men løpebirken er den med minst deltakere og mest skader. Så jeg vet ikke.. Kanskje vi skal prøve oss på noen motbakkeløp i sommer da?

Så gøy! Jeg håper jeg greier å gjennomføre, vet om mange som bryter i hytt og pine :p Noen andre mindre løp jeg kan prøve meg på først kanskje?

mofe sa for siden:

Gå inn på kondis.no og terminlister, så finner du nok noen løp som passer for deg :)

littleme sa for siden:

Skummelt dette :p

littleme sa for siden:

mofe! Har du meldt deg på? Hvordan går treningen??? Jeg vet ikke om jeg tørr dette :P

mofe sa for siden:

Har ikke meldt meg på enda, nei, jeg er litt treig! =) Hvorfor tør du ikke? :)

littleme sa for siden:

Jeg er livredd for å ikke greie det :P Læreren min måtte bryte under birkenrennet og fikk dobbeltside oppslag i lokalavisa. Ikke mye som skjer der jeg kommer fra skjønner du :P

mofe sa for siden:

Haha :D Du får løpe under pseudonym da vettu :)

Men så lenge du lager deg et ordentlig treningsprogram frem til løpet i september (?), så vil det jo ikke være noe problem å klare det, så lenge det ikke skjer noe veldig uforutsett, da :) Og treningen bør nok innebære litt nedoverbakkeløp, så du får trent opp muskler rundt knærne og funnet ut hvordan du reagerer på det - i tillegg til styrketrening :)

littleme sa for siden:

Løp ganske mye nedover i dag, blir jo ikke sliten av det? Bare lei ? heheh. Vurderer halvbirken litt, for da er jeg sikra å fullføre i det minste?

mofe sa for siden:

Nei, man blir ikke så sliten, men det tar veeeeldig på knærne, og jeg mener at hele 10 km av birkenløpet er i nedoverbakke..

Du trenger jo ikke melde deg på enda - er ikke sikker på fristen, men bare trene med sikte på 21 km, også se hvordan formen er om en måned eller noe? Det er jo 3 måneder til, jeg tror ikke det skal være noe problem å trene seg greit opp til 21 km om man vet hva man gjør og jobber målrettet, og jevnt ikke minst. :)

littleme sa for siden:

Nei, okei! Det er nok riktig som du sier. :) Hvilket program følger du ?

mofe sa for siden:

Jeg følger ikke noe spesielt program, men frem til Sentrumsløpet løpe jeg veldig mye intervaller, kanskje 3-4 ganger i uka (4x4). Sentrumsløpet var på 10 km, og fra januar til mai så løp jeg kanskje 7-8 6km-etere, og en 8 km. :)

Jeg var utrent fra før, og det ble nok litt for mye løpetrening for meg på de månedene, det kjente jeg på knærne, jeg burde ha trent mye mer allsidig, som mere ellipse f.eks og gange i stigning. Nå er ikke jeg overvektig (lengre), men uansett så er løping den mest belastende treningsformen man har, og det blir jo verre jo flere kilo man har å løpe med, og de aller fleste som begynner å løpe som treningsform, får belastningsskader.. Så jeg ville ha startet veeeeldig forsiktig, og hvis man ikke har løpt noe særlig i det hele tatt, å begynne med rask rask gange, og satse mye på oppoverbakketrening i begynnelsen. Nå i sommer kommer jeg til å satse mer på alsidig trening, som sykling og ellipse i tillegg til tredemølle med veldig stigning, og styrketrening, og kanskje ha en langtur jogg/løp i løpet av uka, på 7-9 km, samt en intervall 5x1000 m. (Har man planer å løpe endel, er det viktig å trene styrke på spesielt mage og rygg.)

Og sko, legg penger i sko, det er syyykt forskjell på et par til 300,- og 1300,-... som å komme til himmelen :p Så forresten at skulle man løpe Birken, var det fint om man kjøpte "terreng-joggesko", de har mer støtte og beskytter foten bedre mot stein og ulendt underlag.

Foksy sa for siden:

Hei!
Jeg skal ikke løpe Birken, men KK's 10 km den 15. oktober, greit om jeg slenger meg litt på her?
Løp iForms 5 km lørdag 18.06. Planen var å trene i forkant, men tida rant bort i eksamenslesing og annet...så jeg møtte utrent :o
Jeg gjennomførte, og endte på 38:59, og nå har jeg altså meldt meg på 10 km til høsten, sammen med en venninne. Er nok i dårligere form enn dere her inne, men man må jo starte et sted?
Vurderer også å melde meg på 10 km på Oslo Maraton, som er i slutten av september, hadde vært kjedelig om det lå en meter snø i oktober og løpet ble avlyst...

Har lasta ned løpeprogrammet til Grete Waitz som ligger på Oslo Maraton sine sider, veldig enkelt program som jeg har planer om å følge med å løpe man-ons-fre og andre aktiviteter i helgene.

Men det er mer motiverende med flere som trener løping, kunne godt tenkt meg å være her inne sammen med dere selv om jeg trener til et annet løp :) Går det greit?

IdaCaro sa for siden:

Har lyst til å prøve meg på Halvbirken :)

Jeg løp jentebølgen tidligere i år for første gang og det gikk faktisk ganske bra. Tiden var jo ikke noe særlig fordi jeg løp litt fram og tilbake til kjente ;) , men det var ganske morro å være med og jeg som egentlig har vondt i kneet til tider fikk ikke vondt i det hele tatt etterpå selv om løpet var på kun asfalt :)

Har jogget / løpt litt før i lysløyper, men nå trener jeg mest styrke og kondisjon med Jillian Michaels dvder og så trener jeg på spinningsykkel.

Tror dette kan bli gøy ! Skal først sjekke transport og tider og sånt, så skal jeg melde meg på :)
Blir også litt morro å motbevise "kostholds" forslaga dems som sier vi skal lade opp på karbo, å nei du ! Her blir det egg og bacon :D

j88 sa for siden:

Jeg trener også mot kk-mila, er motiverende å ha et løp å trene mot. Og 38.59 som utrent på 5 km, syns jeg virker som en veldig bra start.

Foksy sa for siden:

Så moro! :heia:
Jeg merker at jeg har bedre utholdenhet etter at jeg begynte på lavkarbo, veldig motiverende!

I dag løp jeg Sognsvann rundt Medsols. De har løp hver onsdag kl 18 og man kan velge om man vil løpe 1, 2 eller 3 runder. Siste onsdag i mnd kan man også løpe 4-5-6 runder...pust og pes!! :p

Jeg løp en runde, ca 3,2km og kom inn på 26:10. Var litt tung i dag, og måtte gå mer og mer på slutten...men nå har jeg noe å måle meg mot for senere. Blir gøy å se fremgangen utover sommeren!

Vurderer du også Oslo Maratons 10 km, eller satser du kun på KK-mila?

j88 sa for siden:

Jeg vurderer å melde meg på halvamaraton på oslo maraton, men har ikke helt bestemt meg enda, å rett å slett se om jeg får tid. Men trnger noe å trene mot, og det meste jeg har løpt tidligere er 15 km, så hadde vært gøy å hatt det målet å strekke seg mot, men vet ikke helt om jeg tørr enda. Men kk-mila skal jeg være med på. Håpe været blir bra.

Foksy sa for siden:

OJ! Halvmaraton er sprekt! :heia:
Kanskje jeg er klar for det til neste år :)

Ja, håper det ikke er snø ennå!!

j88 sa for siden:

Håper jeg klarer å gjennomfør, men virker utrolig langt.
Syns det var sent å ha et sånt løp i oktober, men vi får håpe det er før snøen, og ikke alt for kaldt. Hvordan har du tenkt til å trenne fram mot det?

Foksy sa for siden:

Jeg bruker dette treningsprogrammet, hentet fra Oslo Maratons hjemmesider.
Veldig basic :) Jeg har printa det ut og fører opp hver gang jeg trener, så det blir som en slags logg :)
De har andre program der også, se her

Hvor mye løper du i uka, og hvor mye hver gang?

j88 sa for siden:

Jeg jogger ca 4 ganger i uka, to dager løper jeg mellom 45-60 min, men de to andre gangene løper jeg intervaller.

Foksy sa for siden:

Du er nok sprekere enn meg, men jeg har nesten akkurat begynt da:p

I dag hadde jeg hviledag, men gikk en tur på 6 km med hunden min. Jeg var så utrolig lett i bena i dag, håper jeg er det i morgen også. Da er det løpedag igjen:)

Nå har jeg meldt meg på Oslo Maraton 10 km!! Da er det bare å følge treningsopplegget i 12 uker fremover, og håpe jeg overlever :D

littleme sa for siden:

Halvbirken er 11 km ikke sant?

Jeg var ute og gikk/løp her om dagen. Gikk oppover bakkene, og løp ned igjen. Brukte 1 time og 35 minutter og ifølge nike + så var det litt over 11 km.

Snakka med de på birken som sa at den treigeste på halvbirken brukte vel 3 timer i fjor. Kan jeg melde meg på da??? hehe...

Åssen går det med dere andre som skal på løp ?

Therese_M sa for siden:

Jeg sykler til og fra jobb for tiden, så det blir mye sykling og svært lite løping. Sykler i 60 min da, så kondisjonen blir sakte men sikkert bedre. I tillegg trener jeg en del styrke. Jeg kommer til å løpe mer når det roer seg med jobbing. Forrige helg jogget jeg 15 km på halvannen time (variert terreng), og er godt fornøyd med det. Til søndag eller mandag skal jeg prøve meg på 16 km :)

danielve sa for siden:

Her er det mye bra å lese. Jeg selv skal løpe min 3. maraton i september- den første på lavkarbo. Pleier å småjogge og gå meg gjennom distansen. Er nemlig ikke noe løper, men tung skøyteløper i utgangspunktet. Jeg trener veeeeeeeldig mye, men svart lite løping. Prøver å variere maksimalt og føler at jeg er i knallform generelt sett. Allikevel blir maratonen tøft igjen. I år har jeg valgt å gå ned noen kilo, nettopp fordi løping går veldig på knærne og da teller hvert gramm. Jeg tror at dere som trener til birken også bør trene mest variabelt. Ikke mer enn 2 løpeøkter i uka. Husk å bygge opp skikkelig leggmuskulatur og kjør styrketrening for knærne. Jeg løpt noen motbakkeløp, men også noen med mest nedover og de er virkelig ikke snille.

Therese_M sa for siden:

Jeg prøver også å trene så variert som mulig. Sliter med tilbakevendende senebetennelse i underarmene og merker at jo mer variert jeg trener, jo lengre tid går det mellom hver betennelse. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på cross fit når treningsstudioet åpner igjen etter sommerferien :)
Er helt enig i det du sier om å bygge opp muskulatur i legger og bein. Jeg har selv erfart hvor feil det kan gå om man løper for mye uten at scener, ligamenter og muskler er klare for det, og det var ikke særlig hyggelig! :(

Therese_M sa for siden:

Hvordan står det til med treningen deres? Blir det løp på dere? Håper å se dere den 17 =)

Mintu sa for siden:

Er dere klare for lørdag? :D

Jeg skal også delta, har aldri løpt birken før, men satser på å ligge under to timer i allefall. GLEDER MEG!!! :):):)

Har prøvd litt frem og tilbake med mer karbo i forbindelse med løp osv, men blir ikke helt klok på det. Hvordan gjør dere det?
Kjører dere lavkarbo som vanlig, eller ligger dere litt over i karber den dagen (og dagen før?) løpet?

Hører mange snakker om å fylle opp både glykoselagerene og fettlagrene i forkant for best mulig utholdenhet, men holder det ikke med fett da?

Uansett, lykke til! :D

Therese_M sa for siden:

Jeg er veldig klar! Hadde siste treningsøkt i går. Jeg hadde egentlig tenkt å ta den i dag, men det ble det rett og slett ikke tid til. Nå er det kun spising, soving og jobbing som står på planen frem til lørdag.

Når starter du på lørdagen?

Jeg har også fundert mye på dette med kostholdet i dagene før og på løpsdagen. Men har kommet fram til at jeg holder meg til mitt vanlige kosthold, så slipper jeg ubehagelige overraskelser underveis. Magen min har en tendens til å bli løs når jeg spiser karbo :p Jeg har løpt en del langkjøringer nå i sommer og i høst, og jeg greier fint å løpe 21 km på lavkarbo. Så her er det bare å kjøre på =) Men etter løpet skal jeg unne meg en sjokolade, det syntes jeg at jeg har fortjent :D

Mintu sa for siden:

Tror jeg gjør det samme. Føler jeg har sikrere og mer langvarig energi på lavkarbo. Og ingen Atkinsbarer, det liker tydeligvis ikke min mage så godt :rolleyes:
Sjokoladen etter løpet er velfortjent i allefall, og bør nyyytes med god samvittighet :D
Blir nok det samme på meg, eller litt frukt. Nam nam :)

Jeg begynner 13.10 er jeg ganske sikker på. Er i den puljen som ligger på to timer. Du da?
Har du løpt birken før?

Uæææ, gleder meg sånn!! Selvom jeg har gnagsår og løs negl på den ene foten etter et løp som var i helgen :o Håper det leges fort. Går i hawaiianas hele tiden for å ikke irritere. Var til og med på spinning med èn hawaiianas og èn spinningsko.. Hihi :D

Foksy sa for siden:

Lykke til alle som skal løpe Birken på lørdag! heia heia
Selv prøver jeg å manne meg opp til Oslo Maraton neste helg, 10 km...men jeg har trent så lite de siste 2 mnd at jeg gruer meg mer enn jeg gleder meg nå...Men, man kommer alltid i mål.
Jeg kjører på med en skikkelig lavkarbofrokost i god tid før løpet og det holder i massevis :)

mofe sa for siden:

Jeg skulle ønske jeg var klar for lørdag! Men jeg kan ikke stille, har en ankel som har krangla med siden mai, dessverre. Men vil veldig gjerne stille neste år!

Mintu, ang. karbohydrater.. uten at jeg er noen ernæringsekspert ifht. langdistanseløp.. men jeg tenker at dette har å gjøre med hvor langt ned du er på karber fra før av. Type ketose?

Og har du trent (HARDT - dvs. i minst en time sammenhengende) på det antall karber du er på nå før? Hvordan var de erfaringene? Har du erfaringer med å høyne litt, og hvordan var det?

Var jeg deg - ville jeg ha økt litt frem til lørdag, men i form av de langsomme, og ikke gå overboard. Siden du har bare to dager på deg, er ikke dette tiden for å gjøre de store endringene.

Også.. HUSK å få i deg nok salter på forkant, type idrettsdrikker, holder ikke med litt ekstra salt på omeletten til frokost, vi har mange ulike salter vi har behov for :) Og drikk NOK underveis! Og før løpet, kvelden før og på morran, også kan du 2 timer før løpet minke litt på mengdene der (så du ikke blir uvel og får hold), for har du nok salt i kroppen så holder den på vannet til at du ikke blir uttørket underveis. Spis lett 2 timer før.

Bestemmer du deg for å fylle på med ekstra karber, gjør det kvelden før - og gjør SMARTE matvalg. Ikkenoe loff, med andre ord :p

MASSE lykke til, gleder meg til å høre erfaringene - også hvordan du gjorde det med maten!

mofe sa for siden:

Svarte uten å ha lest alle svarene her jeg, kom rett til første uleste - ser du har fått noen tips allerede :)

Mintu sa for siden:

Uff så ergelig, god bedring med ankelen :)
Synd du ikke kan stille da, var egentlig denne tråden som fikk meg gira på Birken. Kanskje jeg ikke hadde meldt meg på hvis ikke du hadde startet den. Så kan du ikke stille.. Litt urettferdig :p

Jeg ligger på runde 15 - 20 - 30 karber om dagen. Teller ikke og tenker heller ikke på ketose, men vet jeg er i ketose litt innimellom i allefall (litt ekkelt, men lukter det når jeg tisser. Hysj - det sa jeg ikke :o )
Målet mitt med lavkarbo er ikke vektnedgang, men mer energi, å få bort "fett skrekken" og mer stabilt blodsukker.
Har forsøkt å trene hardt og lenge på det antallet kh jeg ligger på i dag og det fungerer veldig bra. Eneste er at jeg føler jeg mangler eksplosivitet i musklene. De jobber ikke fort nok liksom.
Dette kan ha noe med at jeg har trent veldig mye løping, og veldig lite variert og intervaller. Har derfor begynt mer med spinning og styrke i tillegg - for kanskje å forhåpentligvis få mer fart på beina :D

Dersom jeg øker litt på karboene har jeg vel egentlig ikke merket så mye, men hvis jeg stapper i meg mye karbohydrater og så trener kan det enten føre til energiboost (vet da ikke hvor lenge dette boostet vil vare, men har løpt en time på det i allefall. Gikk veldig bra) - eller det kan gå totalt andre veien og beina blir tunge og trege. I tillegg må jeg oftere på toalettet, ikke veldig praktisk på løpetur...

Så jeg er litt frem og tilbake føler jeg. Tror jeg fungerer mest stabilt på 15 - 20 - 30 kh og heller litt ekstra fett. Føler kroppen liker det i allefall..
Så heller ta en banan på matstasjonen nærmere mål hvis det ikke funker..

Vann er viktig viktig. Drikker også mye Farris, helst litt doven. Det liker i allefall kroppen merker jeg :eek: ;)

danielve sa for siden:

Spennende, masse lykke til. Er veldig spent på hvordn dere kommer dere gjennom løpet og hva dere spiser før, under og etter løpet. Skal løpe selv neste søndag og det blir da første gang på lavkarbo. Er fortsatt usikker hva jeg gjør, men tror jeg karber opp mot 150 dagen før og selve løpsdagen.

Foksy sa for siden:

Oslo Maraton? Jeg skal også, 10K...om jeg klarer å gjennomføre :p
Har du prøvd oppkarbing før? Hvordan har kroppen reagert på det?

mofe sa for siden:

Mintu, hihi, artig at jeg inspirerte da! Men får vondt på siden av ankelen bare av å gå på butikken nå, så.. :p

Har du prøvd BCAA-tilskudd før intensiv treningsøkt? Koffein? Jeg syns det hjelper godt for meg - men så ligger jo jeg på mellom 100-130 g i karber om dagen også da, og har fulle lagre :) Ellers er det jo heller ikke usannsynlig at det kun er fordi du er lav på karber at du ikke har nok "sprut" i beina.

Kan nok stemme godt dette med at du varer i 60 minutter når du har spise godt med karber ja, det er iallfall grensen de (du vet, disse forskerne :p ) snakker om at man kan trene hardt før man trenger påfyll igjen - både når det gjelder sukker og salter. :)

Ang. spinning og styrke for å få mer sprut (fart) i beina.. tror nok ikke spinning har så veldig mye å si for det på hurtighet ved løping. Men eksplosiv styrketrening har! Spesielt - som jeg har forstått - rumpemuskler og hamstrings (bakside lår).

danielve sa for siden:

Skal løpe eller heller jogge hel OM, har eksperimentert litt med oppkarbing. Prøvde også ekstrem oppkarbing med 3000 kh, føltes ikke verst ut, men ble alt for mye vann i kroppen dagen etter og det passer ikke til å løpe såpass langt. Blir jo 3-4 ekstra kilo å ha med seg. Dessuten hovner man for mye opp.

Tror det er best å øke til 150kh dagen før og gjerne litt mer selve dagen- spise banan underveis f.eks.

Qlio sa for siden:

Jeg skal løpe KK- Mila. Du og du, som jeg gruer meg. Har en venninne som forsøker å lure meg til å melde meg på "trippelen" neste år. Kjenner det sitter langt inne akkurat nå....

Mintu sa for siden:

Jeg gjennomførte på 2.23 og er veldig fornøyd!
Løypa var på 23 km i år pga regnet, så den var litt lenger enn vanlig, men det gikk så greit at jeg bare gleder meg til nesteår! :D
Hadde gnagsår på begge føttene fra før start - så jeg er kjempefornøyd med tiden og gjennomført :D

Foksy sa for siden:

Det er mitt neste mål, etter OM, da med en venninne :) Lykke til med den!!

Og gratulerer med vel gjennomført Mintu!!! Synes det er helt utrolig at noen orker å løpe 23km i regn og søle.

Therese_M sa for siden:

Jeg greide deg jeg også! =) 2:15 blank, og merket ble oppnådd! Har man lov til å være stolt av seg selv da? ;)

Lulla84 sa for siden:

Så flott :D Flink du er :)

Mintu sa for siden:

Stolt ja!! Det er dritbra!
Gratulerer kjempemasse! Håper jeg klarer merket til nesteår. I år var jeg i det heletatt storfornøyd med å ha gjennomført siden jeg hadde store gnagsår fra før start :D :D

Hvordan gjør du det med karbo i forkant og underveis, øker du eller spiser du vanlig/ mer fett?

Therese_M sa for siden:

Gratulerer med gjennomført til deg også =)
Jeg spiste som vanlig, men bare i større mengder. Ble halvannen porsjon middag dagen før, 1 skive lavkarbobrød med makrell i tomat (med så lite av sausen som mulig), eggerøre og spekemat før løpet. På siste matstasjonen var jeg så tørst at jeg løp rett til første koppen jeg fant, uheldigvis var det saft, men jeg helte innpå. Ellers drakk jeg bare vann, og det fungerte kjempefint.

Foksy sa for siden:

Gratulerer masse!! :heia:
Du har all grunn til å være stolt av deg selv :D

littleme sa for siden:

Gratulerer med gjennomført folkens! Jeg er med neste år, hvis jeg tørr da :p

danielve sa for siden:

Noen av dere som løp ketogent? Eller hvor lå dere de siste dagene før løpet?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.