< Tilbake til oversikten

Trenger råd

Kari Marita sa for siden:

Er litt frustrert for tiden. Jeg er 61 kg og 174 høy og folk begynner å bemerke at jeg er for tynn. Jeg selv føler meg passelig, men jeg vil ikke ned mere i vekt. Jeg trener mye særlig løping og endel styrke. Dette er problemet mitt: Det som særlig slektningene mine bemerker er at de mener jeg spiser feil, altså lavkarbo. De mener jeg kommer til å bli for tynn, og at jeg rett og slett kan kolapse under trening. Dette mener jeg er feil for jeg føler meg i fin form, og jeg trives med lavkarbo. Jeg spiser ca 2500 kcal daglig og endel fett som laks, avokado osv, det sunne fettet mest, flerumettet fett altså. Spiser mye proteiner og ca 72 g karb daglig. Syns dere dette er et uansvarlig kosthold iforhold til treningen min? Jeg blir litt bekymret å lei når alle maser på meg om at jeg må spise mere karber når jeg trener så mye. Hva skal jeg gjøre syns dere, skal jeg øke på med karber ala fedon eller mer? Må legge til at treningen går strålende på det kostholdet jeg har nå. Men, er så lei alt maset om kostholdet mitt, så håper på noen råd. :)

Regret sa for siden:

Ikke hør på de! Du sier selv at du føler deg bra, kostholdet går bra med treningen, og du virker faktisk meget tilfreds med hvordan lavkarbo og trening fungerer for deg, så hvorfor slutte? De snakker nok av kjærlighet til deg, og vet desverre ikke hvordan det er på 'innsiden' av opplegget ditt. Det er hva du synes som er viktig, ikke hva de sier :)

Fortsett slik du føler passer deg!

Du har nok rett i det, jeg har prøvd å forklare de mye om lavkarbo, men de holder på sitt så det har jeg gitt opp. De virker veldig uvitende om lavkarbo, men alikevel har de rett liksom. Jeg blir nedstemt. Men, det beste er vel å gjøre det en selv føler er riktig. Det føler jeg er lavkarbo. :)

Regret sa for siden:

Kjenner til slike folk ja, har et par stykker av de i famiien selv og har gitt opp helt det der med å forklare, så jeg bare gjør det jeg må i stedenfor å forklare hvorfor jeg gjør ditt og datt.
Om de hadde satt seg litt inn i lavkarbo vet jeg at de hadde skiftet mening tvert!
Ja, du må gjøre det som føles riktig, da blir alt bra :ja:

Takk, det skal jeg. :)

Carisma sa for siden:

Lavkarbo er vektregulerende, så i utgangspunktet er det umulig å bli for tynn på lavkarbo. Men, det forutsetter at man får i seg nok fett om man ligger lavt på karbene. Lite fett og lite karbo er usunne sultekurer som kan føre til kollaps.

Du kan jo anbefale de boka av Ferry f.kes, han lever lavkarbo og er i verdenstoppen i skiskyting.

BitTorres sa for siden:

Kjøp bøkene som finnes om lavkarbo, og les dem alle. Del dem deretter ut til de som kritiserer. Case closed :)

Ja det er det jeg har prøvd å fortelle dem. Får man i seg nok fett er det ikke farlig med lite karber, og at man ikke går ned i vekt fordi det er vektregulerende. Men lite fett og lite karber er usunt, f.eks psmf kuren. Skal annbefale den boka ja.:)

Det skal jeg gjøre. :)

Maylinn26 sa for siden:

De er bare glad i deg, å vil passe på deg :)
MEN, forstår absolutt at du syns det er slitsomt... Vil gjerne ønske deg lykke til videre!

Nerthus sa for siden:

Gi dem et par dagsplaner over hva du spiser - og be om å få se deres ;) Spør så hva de tror er det "sunneste" kostholdet ;)

Er du fornøyd selv på kostholdet du spiser nå, og treningen fungerer så ser jeg ingen grunn til å endre. Ser du derimot selv at du går ned i vekt enda mer, og overskuddet forsvinner - bør du kanskje spise MER mat. Regner med du har regnet ut BMR din inkludert all treningen din også.
Har lest at man må spise MER for å opprettholde vekta etter ferdigslanket - men dette blir rett og slett en magefølelse du må stole på :)

Maylinn26 sa for siden:

Ja der sier du jammen i meg noe! Det var et godt tips:)

Takk. :)

Det var lurt, det skal jeg gjøre. Er fornøyd med det jeg spiser nå, men går jeg ned mere må jeg spise mere ja. Har holdt meg på 61-62 kg ganske lenge nå. :)

alexsandra sa for siden:

syns det virker som du har funnet en sunn livsstil som du trives med. hold fast på den.:)
Det viktigste er at du har det bra.
så lukk øra (det gjør jeg:D)

Ja jeg trives med den. :) Tror jeg skal begynne med det jeg å ja. :D

Labomba sa for siden:

Stå på ditt!! Lykke til.

Zalah sa for siden:

Synes vekt, kosthold og treningopplegg du kjører høres helt supert ut jeg! Du er jo også veldig bevisst på at du ikke skal gå ned i vekt selv også. Kunne jo kanskje vært lurt å få målt fettprosenten på det senteret du trener på, så har du enda klarer fettprosent/muskelsammensetning (noe som også kam være greit å legge fram som argument når du får "bekymringsbeskjeder" fra de nærmeste). At de rundt bryr seg er jo bare positivt, men ser at det kan være masete og slitsomt å forholde seg til. (Skal love deg at jeg har fått høre den der en del ganger gjennom livet.....men er jo ikke vondt ment!)
Jeg tror du er så bevisst på mat/ernæring og trening at jeg ikke ser noe annet en en sunn, flott jente som vet hva hun driver med. Hva andre sier får du prøve å overhøre om de ikke vil høre på fornuft når du prater m dem om det.

Tusen takk for gode råd og svar alle. Det hjelper veldig, og jeg skal fortsette med lavkarbo kostholdet som jeg har gjort. :):)

kthnk sa for siden:

Fortsett med det som funker for deg! Uten at jeg er noen ekspert så høres det sunt ut det du holder på med :)

Kjenner veldig godt til det med familie og venner som maser og tyter og mener alt mulig uten å ha så mye verken kjennskap el forståelse. Jeg fikk spm i påsken om jeg ikke var ferdig med denne perioden nå snart, så jeg kunne spise den maten jeg ble servert og være som folk flest igjen...:mad:

Finn ut hva som funker for akkurat DEG, og følg det! Tror kroppen din er den som gir de beste rådene, ikke familie, venner eller kollegaer ;)

herregud sa for siden:

Ikke lett å få aksept for lavkarbo, spes kombinert med trening. Tom hele fotball-lag blir ledd av og hetset pga lavkarbokost til tross for gode resultater.
Jeg synes denne artikelen om Strømsgodset og Odd Grenland gir fin info om trening og lavkarbo:

www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/buskerud/1.7603074

Var i diskusjon her om dagen, og personen jeg diskuterte lavkarbo med presterte å kalle de som går på lavkarbo kosthold for sektmedlemmer, som f.eks Jehovas Vitner. Men, nå har jeg bestemt meg for å heve meg over slike dumme kommentarer! Blir jo litt lei seg uansett da. :(

Paris sa for siden:

Skjønner deg så utrolig godt! Slik er min familie også. Og jeg opplever det igrunn som vært ubehagelig. Nå skal jo jeg ned i vekt - og selv om de har sett før på meg at det fungerer, så kommer de med allverdens skrekk-historier fra ernæringsfysiologer og you name it... artikler fra aviser og blader. Som prater ned om lavkarbo. Men hvorfor vil de ikke lese noen av mine "mot"-argumenter fra leger og annet som faktisk godtar lavkarbo som noe positivt?

Mamma har også svært høyt blodtrykk - og etter min mening en del overvekt (den typiske rundt magen) og jeg tror et lavkarbo-liv for henne ville vært himmelen. Men hun skjønner ikke at hun må kutte karbohydrat - at det er så lite som skal til før fettet lagres...

Men klart - jeg skal ikke tvinge på noen min overbevisning - og jeg er ydmyk i forhold til de (sånn utad) men hvorfor kan ikke de også være litt ydmyk? Nei nå kom hele hjertet mitt - :o

Carisma sa for siden:

Min mor varogså veldig skeptisk, men etter mange små drypp fra meg og ukeblader har hun begynt å kutte mer og mer karber. Er nok et sted mellom rundt Fedon, og det fungerer! Så bare fortsett med info, det hjelper over tid :ja:

Paris sa for siden:

Den er god ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.