Ja hei jeg er ny og begynner med ketolyse kuren til tirsdagen etter påske. Målet mitt er å gå ned 25-30 kilo. Med andre ord ganske mye som kommer til å ta ganske så lang tid. Men jeg tenkte at jeg har ett relativt "sosialt" liv. Pga jobben til mannen min må vi ofte ut å spise. Så da tenker jeg finnes det noen steder det er bedre for lavkarbo folk til å spise? Og eventuellt hvor? Samt når dere er ute og spiser hva bestiller dere?
Hei. Jeg spiser ute innimellom, og da ber jeg om å få maten servert uten potet/ris/pasta/brød, men at jeg heller vil ha mer salat eller grønnsaker. Det har så langt aldri vært noe problem. Hvis jeg syns sausen er søt spiser jeg mindre av den.
Det er smart å holde seg til ren fisk/kjøtt/fugl, ikke blandingsprodukter.
Jeg gir beskjed om at jeg ikke vil ha brød/potet/pasta ++.
Er jeg usikker bestiller jeg bare en salat med kylling/skinke uten mais og andre forbudte ting :)
Jeg har vært ute 1 gang, og jeg endte med å bestille en kebabtallerken, og jeg ba de bestemt om å ikke komme med noe potet eller noe sånt i tillegg. Kun kebabkjøttet og en grønn salat. Men fatet ble ikke pent nok tydeligvis for de, for de kom med brød i stedenfor i tillegg :rolleyes: men det spiste sønnen min for meg heldigvis hehe. Skal sies at dette var på en bedre restaurant, så de serverte rent kebabkjøtt (lammekjøtt), ikke sånn kvernet og blandet man får på en take away plass.
Jeg var på Egon og bestilte kyllingsandwich, uten brød :D Det gikk helt fint, og jeg fikk ekstra kylling og salat isteden før brødet, så super service der altså!
Når jeg spiser ute spiser jeg det jeg pleier, men med salat eller grønnsaker ved siden av kjøttet eller omeletten. Tar gjerne litt av sausen, men det er svært lite- det kan jo faktisk være møe sukker i de sausene. Ber om litt rømme hvis jeg spiser salat, da vet jeg hva jeg får. ;)
Pleier aldri ha problem med å få ekstra grønnsaker (og sausen servert vedsiden av).
Biff, fisk, grillspidd, stek, lammekoteletter....utvalget er enormt. Er det dessert er det bare å stå over eller be om litt frukt/bær. De fleste restauranter er veldig behjelpelige synes jeg!
Huff jeg syns det er kjempe vanskelig å spise ute.. er utdannet kokk, å er kjempe glad i de bedre restaurantene. Jeg lar heller vær å gå ut enn å måtte begrense meg så mye på menyen.. Spesielt fordi jeg er så vant til å spise ute, da kan man heller lage noe som er litt "tryggere" og bedre hjemme :).. Savner spesielt sushi besøkene på aker brygge...
Jeg har heller aldri hatt noe problem med og spise ute - det er heller din motivasjon som kan bli en utfordring ;) Hvis du/dere også kan påvirke restaurant er det greit og ikke ta en pizza/italiensk restaurant, men heller en som feks Egon - som har litt av hvert og i tillegg pleier å ha mye gode grønnsaker til :)
Hvis du synes det er ubehagelig og bestille "annerledes" ved bordet så andre hører, går du og snakker med personalet FØR de kommer til bordet ditt for eksempel. Jeg har alltid opplevd at de ønsker og hjelpe til så det blir så bra som mulig for deg :)
Djengis khan er jo stedet vi skal ha lavkarbotreff i Oslo på fredag - så det er nok ganske lavkarbo-vennlig har jeg forstått ;)
Så mennesker med matintoleranse, f.eks nøtteallergi/laktoseintolleranse o.l skal aldri gå ut og spise de da for å slippe å lage vanskeligheter for seg selv og personalet? Jeg vil tro at proffe restaurantansatte gjerne tilpasser maten fremfor å gjøre folk syke :rolleyes:
Jeg er enig med Maylinn. Det er enklest å være hjemme på eget kjøkken. MEN: Det kommer veldig an på hvor i prosessen man er. Etterhvert som man føler seg tryggere på karboinnhold, mengder og matvarer generelt er det lettere å vite HVA man skal velge og hvilke endringer man skal be om. F. eks. ikke potet, mer brokkoli i stedet. Hvordan er sausen laget, det bør servitøren kunne svare på. Er den jevnet med mel, ber du om en uten jevning eller evt. smør. Tror etterhvert jeg er blitt flinkere til å luke bort "fellene" når jeg spiser ute.
Ja her er jeg veldig enig med deg i egentlig alt du skriver. Jeg har spist lavkarbo siden slutten av januar, å jeg føler meg egentlig ikke så trygg når vi er ute å spiser. Vi var ute på big horn, hvor jeg spurte om hvordan de hadde laget sausen, for den var jeg veldig i tvil i.... Servitøren sa den var helt ok for meg, men jeg falt rett ut av ketosen... Mistenker at sausen dessverre ikke var laget helt fra bunn.. Da føler jeg meg veldig mye tryggere med å lage maten selv hjemme... Sushi restaurant besøk blir jo utelukket, dessverre, for jeg elsker sushi!! Når jeg har nådd målet mitt skal jeg ikke være så hard med meg selv at jeg aldri kan gå ut å spise sushi:) Gleder meg:)
Jeg har spist Sashimi endel ganger i det siste, og nå syns jeg det er bedre enn sushi. Det følger som regel med litt grønnsaker også (salat, reddik, agurk o.l.) så det er perfekt for lavkarbo. Litt lite fett, men man kan ta noen bær med fløte når man kommer hjem :ja:
Synes det er litt skummelt å spise ute.
Glemmer ikke en gang jeg bestilte omelett. Det skulle jo være trygt det.
Falt ut av ketose.
Spurte dagen etter på samme kafe om de hadde laget omeletten selv og av hva og da viste det seg at den var laget av pulver :mad:
Jeg har ikke spist ute så mange ganger siden jeg begynte på lavkarbo, men de gangene jeg har vært ute har jeg, som flere andre her, bedt om mer salat/grønnsaker istedet for brød/poteter/pasta/ris. Det har aldri vært noe problem.
Dette er grunnen til jeg har et såpass høyt ønske om å få åpne en egen lavkarbo café! Da vet lavkarboere hva de får, for alt vil være ekte varer og oppgitt karbo i gram for hver enkelt vare til salgs.. Men jeg får ikke åpnet den uten hjelp desverre.
Litt på siden - men i USA har de fleste restaurantkjeder (ikke mcdonalds og slikt) faktisk lavkarboalternativer på menyen og man oppfordres til å si fra så får man maten mer lavkarbovennlig :)
Takk for det. Jeg bor i en liten by, så jeg er redd det ikke er marked for det, evt en vanlig café med et lavkabro alternativ.
Min søster driver å utdanner seg slik at hun har mulighet til å ta en sjefsstilling og er også giret på å åpne en café som er bla amme-vennlig og generelt for småbarnsmødre. Så det er ikke usannsynlig at det blir med tiden, men for nå er dette bare en drøm jeg og hun har hatt lenge.
Jeg har bestilt Big Tasty meny med sidesalat og Bonaqua, uten brød, på Mc D et par ganger i Norge. De hiver salat og burger m ost/dressing i en sånn salatboks. Helt greit, om enn mye dritt i dressingene. (Er en gang hvert skuddår)
Nå er jeg i New Delhi, et område kjent for sitt hvete, stivelse og melkebaserte kjøkken, og her er det LITE forståelse for at jeg ikke vil spise alt - men det går an å styre unna her også :)
Enig!!! Finnes ikke noe mere lekkert enn å kunne gå ut å spise shashimi!!
Liker ikke risen de serverer til sushi lell, så den er jeg heldig med:D
Men en biff med kryddersmør og vanlig salat er jo å få på de fleste spisesteder over hele landet.:)
Sushirestauranten jeg pleier å gå til har en nydelig chilimajones (de bruker den i hotate maki) Jeg ber om å få en liten skål med den, kjempegodt til sashimien! (kanskje ikke autentisk japansk måte å spise på, men JEG liker det!:p)
Dette skal jeg jammen i meg prøve neste gang :) Tusen takk for tipset!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.