< Tilbake til oversikten

Er litt forvirret

Newstart sa for siden:

Jeg går på south beach men prøver meg på fase en enda da jeg ønsker å gå ned nokså mange kg. Jeg spiser ikke karbo. Jeg holder meg til rene kjøtt produkt, blomkål og løk osv. Egg og slike ting til frokost.
Men jeg leste i en tråd at når man ikke spiser karbo så legger man ikke på seg. Pga insulinet ikke reiser i været men er stabilt.
Jeg har vært helt gåen denne uken og spist to ganger middag om jeg kan kalle det det. Har spist kjøtt eller kylling med masse olje og deilig blomkål. Rett og slett pga at jeg har vært ihjel sulten. Og musklene vil ikke bære meg. Å joda vekta viser opp 600 gram???????? Har ikke gått ned noe denne uka.:confused:
Så med andre ord så er det slik som vi har lært fra barnsben av at man MÅ innta mindre kalorier enn det man forbruker.
Så jeg må bruke hele dagen i dag jeg til å finne ut hvor mange kalorier jeg får i meg slik at jeg får justert det litt.
I forgårs for eks så spiste jeg middag tidlig for så å ikke spise så mye mer resten av dagen for jeg var ikke sulten. Spiste kun en Skyr i sju tida. Allikevel så beveger vekta seg oppover....

Noen trøstendes ord folkens.......:(

Furine sa for siden:

Du seier opp 600 gram, opp sidan når? Ein går ikkje opp 600gram feitt i løpet av eit døgn eller to til dømes, dette er berre vatn. Syklusar etc kan verke inn på vekta også. Mange går gjerne opp ein kilo eller to ved mens. Vatn dette også. Om du har ete ein del salt kan dette også binde vatn.

Stabilt blodsukker er med på å hjelpe mot vektauke, ja. Fyk det i veret må kroppen til med meir insulin, og då er det lettare å gå opp, enkelt sagt.

Det kan ta litt tid før kroppen venner seg til nytt kosthald. Ikkje fortvil, og ikkje stress! Stress er verste fienden til kroppen. Det ordnar seg veit du!

Har du lest deg opp på til dømes nybyrjartråden? Mykje god info der. Kunnskap er makt!

Dolsi sa for siden:

vekta kan jo variere fra dag til dag. Gi det litt tid og ikke gå på vekta støtt og stadig :)

Nerthus sa for siden:

Dette er vann - du legger ikke på deg "så raskt uansett :) Er det mens på gang? Jeg går opp opptil 2 kilo på en mensuke om jeg er lite flink med vanninntaket...

Du sier du er "ihjel sulten" - såvidt jeg husker er SB stort sett proteiner i første fase - da er det ikke rart om du blir sulten når du ikke spiser fett? Eller slapp og sliten? Kroppen får ikke nok næring til å sette igang fettforbrenning - og samler vann istedet vil jeg tro. Kanskje spiser du rett og slett for lite mat? Hadde du spise såpass at du reelt legger på deg hadde du nok hatt mer overskudd uansett vil jeg anta?

Spiser du MYE proteiner? Proteiner gir noe insulinutskillelse og KAN i teorien da trigge noe fettlagring (fra glukosen som produseres av proteinene) - men da må du spise MER enn energiforbruket ditt.

Hvis du mener det er mengde det går på - kan du fint spise 13-1400 kalorier pr dag MED 5% karbo 20% protein og 75% fett.
Spisdegslankmenyene har denne fordelingen og omtrent dette kalorinivået. Det blir små porsjoner - avhengig av hvor mange måltid du ønsker og spise hver dag - men sulten er helt fraværende :)

Drikker du nok vann til at kroppen slipper vann?

Newstart sa for siden:

Hmm jammen jeg pøser jo på med olje i maten da.:confused:

Newstart sa for siden:

Spiser vel kanskje myye proteiner. Egg til frokost med litt blæbærsylte uten tilsatt sukker. (egg,olje, kruskakli og fiberhusk stekt i ovnen )
Lunsj blir som regel 100g kokt skinke. Raskt og greit. Middag - masse blomkål og for eks 300 g strimlet svinekjøtt. Med løk til nam nam. Steker de i masse olje.
Kvelds da er jeg av og til sugen på ett eller annet så da blir det å hive i seg litt skinke igjen eller en skyr om jeg har.

Nerthus sa for siden:

Prøv og spis litt mindre proteinmengder og se hva som skjer... som sagt kan protein øke litt på insulinutskillelse - det kan være det som gjør deg sulten?

Newstart sa for siden:

Jepp det prøver jeg så ser jeg hva som skjer. :) Har på følelsen at jeg spiser litt vell mye protein.

Carisma sa for siden:

Er ikke south beach dietten mer restriktiv med fettet, ala lindberg? Hva mener du med å ppøse på med olje?

For meg høres det ut som du ikke helt følger matplanen, selv om jeg ikke kan den kan jeg ikke tenke meg at SB anbefaler litt kylling, olje + skyr som eneste matinntak :o

Newstart sa for siden:

Da må du nok lese innlegget mitt igjen. For jeg skriver rent kjøtt osv, ikke bare -litt kylling-. Jeg har gått ned 7 kg til nå så der er absolutt effekt av den. Hvis du går inn på SB så ser du at du skal bruke sunne oljer. Jeg freser kjøttet i olje ja. Pluss jeg har olje i eggebrødet mitt. Fett må man jo ha når man kutter ut karbo.Har faktisk prøvd å leve sunt, der jeg kuttet karbo pluss alt fettet. Helt umulig å gå ned i vekt da.
SB går ut på å bruke sunne oljer, til og med mager bacon osv. I fase to kan man også spise enkelte yoghurter. Derfor skyr når jeg skal kose meg!

Newstart sa for siden:

Ja å fisk også. Liker laks veldig godt. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.