< Tilbake til oversikten

Ingenting skjer

Trym sa for siden:

Jeg har spist lavkarbo i 2 måneder (ca 50 g pr dag). På vekta merker jeg ingenting. Hva gjør jeg galt?

Trym sa for siden:

Bør jeg vente med å spise lavkarbobrød?

kennygirl sa for siden:

Kan du gi eksempel på en typisk dagsmeny? Hva og hvor mye spiser og drikker du? Da er det enklere å gi tilbakemelding :)

Kitsu sa for siden:

Høyde og vekt er og greit å få vite. Er man nært til normalvekt er det ikke sikkert man går ned noe særlig.

Nerthus sa for siden:

Du har fått gode tilbakemeldinger allerede - legg inn høyde og vekt, pluss hva du vanligvis spiser i løpet av en dag - så kommer nok tilbakemeldingene som perler på en snor :)

Trym sa for siden:

Jeg er 170 cm høy og veier 100 kg. Jeg er 51 år.
Jeg spiser 2 skiver labkarbobrød med sukkerfritt syltetøy og et kvitost til frokost, 3 skiver lavkarbobrød med skinke og kvitost + paprika til lunsj, til middag tar jeg det vi har utatt poteter og pasta/ris. Evt omelett av tre egg. TIl kvelds tar jeg to skiver lavkarbobrød med pålegg. Jeg spiser også salat, nøtter og innimellom delfiakake..

Nerthus sa for siden:

Jeg tror du har glemt fettet? Smør på skiva? I panna når du steker maten?

Hva slags lavkarbobrød spiser du? Kutt brødet til lunsj og kvelds og erstatt med måltid av proteiner og fett - kok grønnsaker til proteinkilden til middag, ha i en skvett fløte i omeletten din. 7 skiver lavkarbobrød er nok i overkant.

Er du sulten til kvelds - tyder det nok på for lite fett generelt i maten din. Salat er næringsfattig, har du olje/eddik på? Delfiakake - hva slags type - med eller uten sukker og vanlig kjeks? Kutt den om det er sukkervarianten - det finnes flust med oppskrifter her inne på søtsaker UTEN sukker :) Bær og pisket krem er bedre.

Dette er ofte problemet med egenkomponerte dietter - jeg vil anbefale at du heller kjøper deg skaldemans boka og leser i den - da er det lettere og forstå hvordan man skal gjøre dette :)

Er du veldig usikker anbefaler jeg et par uker på www.spisdegslank.no ferdigmåltider for å få en inspirasjon til måltid du kan lage selv, for ikke snakke om å få en kickstart. Det koster ikke så mye, og er enkelt og hente fram maten fra fryseren kvelden før. Velg menyen med minst brød (kun til frokost) - for mange er lavkarbobrød partystoppere og det er like greit og venne seg på et kosthold med mye mindre brød med en gang :)

Husk drikk mye rent vann!

Trym sa for siden:

Delfiakaken er lavkarbo uten kjeks og sukker. Det er mulig jeg glemmer fettet somdu sier. Gikk på et Eat-kurs for noen år siden og da hadde vi 14 dager med omtrent bare egg, bacon, løk og salat. Burde jeg gjøre dette nå også tror du?

Nerthus sa for siden:

Jeg tror ihvertfall at et kurs av noe slag - evt innkjøp av enten skaldemans eller ketolyseboka og følge disse strikt vil kunne hjelpe :)

Det viktigste er at du finner måten å gjøre det på som du er komfortabel med - og som du føler du behersker :)

Kutt alt utenom ren mat et par uker, ingen lettbrus/delfiakake, reduser lavkarbobrødinntaket - drikk mye vann og spis ren mat som kjøtt, fisk, fugl, sjømat sammen med litt kokte grønnsaker og smør/oljer/avocado/cocosa til middag.

Har du lest linkene du har fått tidligere i tråden?

Dolsi sa for siden:

Jeg ville også kuttet ned på lavkarbobrød og heller spise flere varmmåltider. ;)

Perleblomsten sa for siden:

ketolyse.no/ kanskje du burde holde deg på ketolyse i begynnelsen for så gå over til lavkarbo etterhvert? Jeg anbefaler boken Slank med ketolysekuren.

Lykke til:)

Maylinn26 sa for siden:

Dette var nok det beste tipset jeg har lest :) Jeg gikk selv på ketolyse i 3 måneder før jeg gikk over til generell lavkarbo. 12 kilo ned på ketolyse, da stoppet det dessverre opp. Men etter å ha gått over til generell lavkarbo fortsatte den å gå nedover igjen :)

Selv spiser jeg et måltid om dagen med fedon brød, men aldri mer enn et. Jeg spiser også en del bær, men aldri frukt. Cottage chees er også veldig godt :)

Får du i deg nok vann da? Drikker jeg ikke nok vann føler jeg at jeg stagnerer litt...

Lykke til!

Det var hyggelig sagt:) jeg har samme erfaring som deg, ikke nok vann= stopper opp i nedgang, rart det der hvor fort man blir kjent med kroppen, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har startet med ketose før!

Maylinn26 sa for siden:

Dessverre står det ikke så mye om lavkarbo generelt på nettet, følte jeg måtte "lete litt", før jeg fant frem til den informasjonen jeg trengte... :( Å vi er jo lært opp til at fett er fy. Vet ikke hvor mange kommentarer jeg har fått om at "Hæ, spiser du ikke frukt?" Eller, "Du kan jo ikke slanke deg på det fettet du spiser".... Jeg har til og med fått beskjed fra en som driver en kosttilskudd butikk om at ketolyse er en sekt diett.. Derfor tror jeg mange ikke begynner på ketolyse:(

Ja vann er jammen i meg alfa og omega altså, jeg er veldig glad i pepsi max, men prøver alltid å ha en flaske ved vann i nærheten så jeg skal drikke det i steden for brus. :)

Ha ha ha ha, sekt faktisk, dauer av latter! Nei, vi er ketolyse-klanen faktisk! hehe, folk får si hva de vil, vet tydeligvis ikke hva de prater om:D

Må innrømme at jeg var skeptisk selv, men holdt det for meg selv i respekt for de som gikk på ketolyse. Siste en trenger når man vil ned i vekt er "irettesettelse" og bedrevitere...

Er veldig glad i pepsi max jeg og, godt å ha et alternativ til vann. Prøver også å være flink til å bruke sitron, lime og agurk i vannet:)

Maylinn26 sa for siden:

Jeg fikk helt sjokk jeg, gikk helt skrekkslagen ut av butikken, å ble svært irritert over at, "nå måtte jeg skaffe kosttilskuddet mitt et annet sted", klarer ikke å se karen i øynene jeg:p Var så spesielt altså, han begynte å skulle lete frem informasjon til meg på nettet om at Torkil Andersen ikke var en ekte lege, osv... Herre min hatt, tenkte jeg, hva er dette for noe?? Jeg har full respekt over at man har egne meninger om kosthold altså, men et sted går vel en grensen.... Må jo ærlig innrømme at jeg ser tilbake på episoden med litt latter, hehe....

Pepsi max er nesten litt hellig for meg altså:p jeg kuttet det ut de første 2 månedene på ketolyse, men så fikk jeg servert en iskald pepsi max her for et par uker siden (vi snakker sånn nesten slush, herlig!!) å da var det dessverre gjort:p Men jeg prøver å redusere mest mulig da, å helle på i hvertfall 2/3 vann...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.