< Tilbake til oversikten

Kcal på ketolyse eller lavkarbo?

Labomba sa for siden:

Regner dere ut kcal når dere går på disse kurene?:o
Iom man skal ha så møe fett må det vel bli mere kcal?
Jeg spiser masse mat, men holder meg lell under 20 karber pr. dag. Tror nok jeg er over kcal jeg ser andre her opererer med.
Blir det veldig feil tru?:confused:

Har jo gått ned, men stått stille en liten stund nå, og det gjør meg ingenting hvis jeg bare kommer i gang ihjen etterhvert.
Hva gjør dere?

Nerthus sa for siden:

Nei, man regner ikke kalorier i første eller andre omgang ;) Kalorier "oppfører" seg annerledes avhengig av hvilket næringsstoff det kommer fra (myyyyye stoff om dette på nett, bla Gary Taubes) - i hovedsak fordi karbohydrater trigger insulinutskillelse som gir fettlagring, mens fett ikke gjør det. Protein kan gi litt insulinutskillelse. Mangel på karbo gjør at hormonet glukagon kan "frigjøres" - dvs at fettforbrenning blir mulig :)

Avhengig av hvor lenge du har stått stille - og hvor mye mer du skal ned i vekt - ville jeg sjekket ut såkalte partystoppere først. Det er haugevis med tråder om temaet, søk det opp :) I hovedsak går det på tyggis/drops som i hovedsak er sukkerfrie, kunstig søtning, sukkerfri brus og saft, for lite vann, for mye nøtter og en del kan få stagnasjon pga for mye fløte ;) En mnds tid bør man ha stått stille før man gjør endringer - kroppen trenger litt pause innimellom :) Pass på at du ikke spiser for lite mat også - noen mister så mye sultfølelse at de ikke orker og spise særlig.

Det kan uansett være greit for deg og vite om du har noenlunde ok fordeling av næringsstoffer på ketolyse, dvs ca 5% karbo - 20% protein og resten fett. www.diett.no bruker jeg og flere her inne - den gir både prosentvis oversikt og gramoversikt på de forskjellige næringsstoffene i tillegg til kalorier.

Jeg er en av de som må mye ned i kalorier uansett hvor "riktig" jeg spiser ellers - men dette er individuelt - og jeg vil anbefale at du sjekker partystoppere først - deretter om du spiser nok fett - og så om du spiser NOK mat. Deretter om du fremdeles har stillstand (over flere uker) kan du sjekke om du kanskje spiser for store mengder for din forbrenning.

Labomba sa for siden:

Høres fornuftig ut. Skal sjekke ut den tabellen. :)
Jeg prøver å spise så møe fett jeg hæler, men det gjør jo også at jeg holder meg mett møe lengre.
Jeg trener ikke noe særlig heller, men skal begynne med det i slutten av mai. Blir noen få ganger med gåturer på tredemølla, men vil begynne med zumba i kjellerstua etterhvert:eek:

Takk for hjelpa!!:D

Nerthus sa for siden:

Værsågod - skulle bare mangle at jeg ikke deler mine erfaringer med andre! Det er jo takket være forumet at jeg har lært så mye selv :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.