Har en venn med ganske mange kilo for mye som vurdere lavkarbo. Hun har per i dag høyt blodtrykk og går på medisiner for dette så fastlege må følge opp i forhold til medisinering vist blodtrykket går ned pga lavkarbo :) Hun har ikke hatt noe særlig "utredning" på hvorfor hun er så stor (snakk om +40 kg for mye).
Jeg vil bare oppmuntre med at min far kunne etterhvert kutte medisinering for høyt blodtrykk bare ved og spise generell lavkarbo :) ( I tillegg til kutte ned på dia2 medisin OG gått ned 15 kilo...)
Jeg innbiller meg at det finnes tråder om dette fra før - si fra om du ikke finner de så kan jeg hjelpe med og lete :)
jeg ville spurt legen jeg... h*n vet vanligvis hva som er interessant og ta prøver av :)
Jeg ville tatt stoffskifteprøver (FT4, FT3, TSH, PTH, anti-TPO), kolesterol (mest fordi det er interessant og se hvordan verdiene endrer seg underveis, ofte litt opp først, så til det bedre), c-peptid (som sier noe om insulinutskillelse), og generell vitamin/mineralstatus. Feks jern, B-vitamin, D-vitamin, folat osv.
Jeg hadde nemlig svært lave verdier av B-12 og folat før jeg begynte på lavkarbo, noe som kan skje med et høykarbokosthold - hvor man er insulinoverfølsom... Disse har normalisert seg nå :)
I ketolyseboka er det lista opp hvilke blodprøver en skal ta før en begynner og så hver 3. mnd så lenge en er i ketose.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.