< Tilbake til oversikten

Hvor konsekvente er dere?

scubadoo sa for siden:

En del av dere hær på forumet har vært på lavkarbo leeeenge og mistet mange kilo, som fersking ble jeg litt nysjerrig etter hva savner du tråden, er dere bestemt på aldri mere ekte sukker, poteter, ris osv eller skeier dere ut av og til? Feks tar en tur på Peppes, spiser en is eller en pose seigmen osv, jeg mener tar dere fri fra lavkarboen feks en lørdagskveld, eller holder dere konsekvent til lavkarboerstatninger av det dere har lyst på, eller har dere aldri lyst på det dere spiste før? Selv om jeg trives på lavkarbo tror jeg at jeg kommer til å unne meg noen utskeielser når målvekten er nådd, vet jo at lavkarbo er en livstil for mange av dere men kan man slutte helt å ha lyst på matvarer man har spist ett helt liv?

Timiane sa for siden:

Hva skal jeg svare... De første månedene var jeg veldig kosnekvent og hadde omtrent ikke utskeielser, gikk både mye og fort ned i vekt.
Men siste tiden har ikke motivasjonen vært den samme, og som en konsekvens av dette har vekten stoppet opp. Har ikke gått opp i vekt. Men har noen kilo til jeg har mådd målet. for tiden skeier jeg ut ca en gang i uken, og dette ødelegger for meg. Og jeg savner ikke poteter, pasta ris eller ekte sukker , men det er bare dumme impulser som ødelegger for meg.

Må si at jeg føler meg bedre på lavkarbo, har mere energi og spiser god mat. Derfor fortsetter jeg.

Lykke til med lav karbo scubadoo:)

kamp sa for siden:

Etter å ha lest ferdig den siste boken til Gary Taubes - Why we get fat and what to do about it, så kjenner jeg at min lyst på sukker, ris og potet er ganske liten ;)

Trj sa for siden:

Jeg har vært nitid konsekvent. I de siste ukene har jeg imidlertid reist en del, noe som ikke har vært problemfritt matmessig. Jeg er fortsatt konsekvent på at jeg ikke spiser "forbudte" ting, men fordelingen fett/karbohydrater/proteiner har vært litt forstyrret. Jeg skeier ut med svært sukkerfattig vin hver helg. Dette får selvfølgelig innvirkning på fettforbrenningen. Men... skitt la gå...:D

Charlott sa for siden:

Jeg er blant de som blir rimelig uvel av å spise karber, null problem å styre unna. Å "unne" meg hodepine, oppblåst mage, full stopp i magen, ømme pupper og ekstra smerter i kroppen er lite kult, og sjeldent verdt det ;)

Kitsu sa for siden:

Jeg har holdt meg unna sukker så lenge nå (ikke se på når jeg meldte meg inn, det var etter at jeg hadde gått ned mesteparten) at sukker ikke smaker godt lengre. Litt sånn som visst man ikke bruker salt i maten og plutselig får en "normalt" saltet rett, det smaker bare for mye. Ergo, er ikke interessert. Har i tillegg kuttet ut maltitol helt, blir så dårlig av det.

Men jeg koser meg jeg, lager for eksempel dessert av kremfløte, kakao eller kanel og noen dråper stevia. Spiser jeg ute, velger jeg noe mer eller mindre lavkarbo, kjøtt/fisk med grønsaker av noe slag. Aldri likt junk-food heldigvis, så det er ikke noe savn.

Labomba sa for siden:

Det har vært møe frem og tilbake for meg, men når jeg er på kur er jeg på kur. Koste hva det koste vil, men jeg koser meg med mat!! Før bakte jeg ikke og prøvde heller ikke ut oppskrifter noe særlig. Det har jeg forandret på denne gangen og da er det jo veldig møe enklere. All denne nydelige maten er for meg i seg selv en trigger for ett liv i lavkarbo:p

Når det er sagt, så er jeg ikke hysterisk hvis jeg skulle ramle over en halvliter eller 5 så lenge det ikke skjer ukentlig. En sjelden gang, ca 2 ganger i året drikker jeg øl. Tuborg Lite hjemme før jeg går ut, og øl ute. Dagen etter er jeg like konsekvent som før. Slår meg selv på skuldra og tenker at jeg virkelig har kosa meg, og at det var verd det. ( selvom...);)

Så lenge man er konsistent nok i det store og det hele, så tror jeg vi gjør det bra jeg;)

BenteR sa for siden:

Et godt og gammelt ord sier man ikke skal tenke på hva man spiser eller drikker mellom jul og nyttår. Det er det man spiser mellom nyttår og jul som betyr noe.
Nå er jeg ikke like viljefast som mange andre. Så lenge jeg holder karbene under 15 pr måltid, så er jeg fornøyd selv om jeg har f.eks. spist frukt eller sjokolade.
Sukker har jeg aldri vært glad i, og det er absolutt ikke noe savn og kutte det ut. Lager jeg kaker eller is så bruker jeg under halvparten av sukrinen som er oppgitt og likevel smaker det ofte for søtt.

hannedt sa for siden:

Jeg er konsekvent med å spise lavkarbo, har prøvd å spise en cupcake, men fikk sinnsykt vondt i magen i mange timer. Det samme skjedde når jeg spiste "ekte" sjokolade, så av erfaring så kan jeg ikke skeie ut med høykarbo-produkter. Men jeg har laget sjokoladekake i mikroen noen ganger, kost meg med noen små biter av Cavalier-sjokolade, og nå i påsken har jeg laget bounty-sjokolade og mørk lavkarbosjokoladekake som jeg virkelig har kost meg masse med. Har også spist fruktkarameller fra helsekosten, nam! Jeg liker å ha noe jeg kan kose meg med og det finnes jo så mye godt man kan lage som er lavkarbo! :)

Jabba sa for siden:

Jeg har hatt en utskeielse i dag med suksess kake! Den var kjempegod! Men i morgen er det tilbake til eggene mine.....

Laila Jo sa for siden:

Prøver så godt jeg kan og holde meg til lavkaro. Det er ikke så vanskelig når jeg er hjemme og kan ordne all mat sjøl. Når jeg er på besøk hos min datter m/fam går det rimelig greit, men da tillater jeg meg å skeie ut, feks ut å spise sammen med dem (men jeg prøver også da å spise minimalt med karbo), spise is sammen med barnebarna mine når vi har vært på handlerunde. Det betyr litt å kunne gjøre sånne ting for meg.

Men jeg er faktisk glad i gele og fromasje og har vært se heldig og komme over gele fra Eldorado som bare inneholder 0,2 karbo. Gele sammen med litt vanlig fløte, eller fromasje tar bort suget etter noe gotteri, selv om jeg ikke har vært noen stor gottespiser så kommer det no innimellom.

blucher sa for siden:

Jeg er nok temmelig standhaftig.
Jeg holder meg til de 'lovlige' tingene (og jeg tror jeg er forholdsvis streng der også...) sånn i det store og hele. Gidder ikke lage en masse erstatninger heller, så jeg spiser heller litt mer mat eller ost hvis jeg føler meg sulten eller 'fysen'.
Jeg har spist bittelitt frukt innimellom, spesielt når jeg er på konferanser og sånt. Jeg har i løpet av de siste 10 månedene spist vanlig kake to ganger, og forleden dag tok jeg en skje med iskrem i selskap. Jeg har da nytt hvert eneste gram til fulle og nektet å ergre meg det aller minste over det!
Jeg begynte 1. juli i fjor og tok ikke en eneste pinneis den sommeren, så regner med det skal gå greit i år også. På pizzarestaurant, o.l. så velger jeg som regel salat.
Tok ørlitegrann potet julaften og nyttårsaften, eller ikke.
Jeg spiser ferdig-sauser og ferdig-pølser og sånne ting, men prøver å begrense det så godt jeg kan.
Nå i påsken er jeg på min fjerde 86% sjokolade siden jeg startet, forøvrig har jeg holdt meg unna alt av sånt.
Jeg har rett og slett endret kostholdet totalt.

KarMa40 sa for siden:

Min sambo med matintoleranse er fullstendig hakkende nazi-streng, av nødvendighet. Vi snakker vaske tallerkener hjemme hos sine egne foreldre selv om de kommer ut av skapet.

Jeg er mer avslappet, men mye av dille-tingene er rett og slett skuff.
Godteri vil jeg helst slippe, det holder med noen flak potetgull og sjokoladen foretrekker jeg så mørk som mulig i alle tilfelle. Pasta er ikke like godt som jeg husker, is smaker kunstig og kvalmt...

halkatlala sa for siden:

jeg skal spise frukt på stranda i sommer. vannmelom og jordbær:D kanskje også en og annen soft ice.

Carisma sa for siden:

Oh shit, da ville jeg blitt dødsdårlig! Skjelvinger, flytte inn på do, sovne stående osv. Så nei, jeg skeier ikke ut med en pose seigmenn :D Men nå når jeg er gravid er jeg ikke så veldig konsekvent (som jeg burde..... :flau:)
Men når jeg er i ketose er det enklere, da har jegf ikke lyst på utskeielser. Og tenker ikke på de heller.

Lissi80 sa for siden:

I starten var jeg veldig konsekvent. Nå som jeg har gått ned det jeg skal er jeg fortsatt konsekvent, men unner meg mye mer lovlige lavkarbo godter nå enn tidligere :) Kjenner jeg trenger det for å klare å leve på dette kostholdet. I perioder er jeg striksere, men kjenner det er godt når helgen kommer å lage seg noe godt, som hjemmelaget bounty sjokolade, raw hjemmelaget sjokolade, noe lavkarbo kaker e.l... Ikke alt på en gang da ;)

Maylinn26 sa for siden:

Å jeg skulle ønske jeg kunne være så streng som jeg burde vært, men inni mellom så faller jeg litt av lasset gitt.. Jeg gikk på ketolyse i 3 måneder, men av helsemessige årsaker måtte jeg gå over til generell karbo, ligger under 45 karber daglig.

Jeg spiser absolutt ikke nok fett, på langt nær! Burde spist myyye mer, men jeg orker rett og slett ikke. Jeg unner meg litt cavaliere sjokolade på lørdagene, å erstatter inni mellom noen måltider med carbrite barer. For meg så fungerer det ikke å være helt nazi, dessverre.... Skulle ønske jeg gjorde det, for da hadde jeg sikkert rast ned i vekt.. Men har klart å gå ned 14 kilo på 14 uker uker uten å være nazi, så jeg er vel egentlig fornøyd..

Jeg har hatt en "test dag", for å se om jeg reagerer på høykarbo kost, noe jeg vil si at dessverre jeg ikke gjør.. Ble ikke rumlete i magen engang. Men jeg vet at sinnsykt mange blir det, så er vel kanskje ikke å anbefale sånne utskeielser så ofte, med tanke på om man blir dårlige av det. Jeg er fan av kontrollerte og planlagte utskeielser, tenker liksom at det gjør det litt lettere, å da har man noen gulrøtter å se frem i mot :)

LYKKE TIL!

nadine sa for siden:

Har holdt på i 8 uker og gått ned 8,5 kg.Skal ned 5 kg til,men i går spiste jeg eplekake.Må si jeg angret da jeg fikk vondt i magen,det hadde jeg virkelig ikke trodd.I morgen er det back in business.Føler meg mye bedre på lavkarbo,har mye mer energi rett og slett.Men jeg tror også at jeg kunne spist mer fett,lurer på å spise mer avocado

Maylinn26 sa for siden:

Jeg pleier å lage avokado med reker og majones:) Det syns jeg er kjempe godt!

nadine sa for siden:

Det høres godt ut.Skal prøve det i morgen.Takk fopr tips :)

Maylinn26 sa for siden:

Jeg elsker loff med majones og reker! Så syns det var et godt alternativ til det i hvertfall :D

Georgine sa for siden:

Hold dere til tema for tråden. Jeg har moderert bort upassende innlegg.

Georgine
Moderator

Mintu sa for siden:

Jeg spiser ikke lavkarbo for å gå ned i vekt, men fordi jeg merker at kroppen min fungerer best på lavkarbo kost. Pleier å ligge på rundt 15 - 30 kh daglig, men kan skeie ut med snop e.l innimellom. Har jeg lyst på en seigmann, spiser jeg en seigmenn - men ikke hele pakken :eek:

En skjelden gang kan det bli både boller og godis, men er alltid tilbake på lavkarbo kosten min dagen derpå :)

Min tanke da, er at om man skeier ut litt innimellom er det ikke så farlig, så lenge man klarer å kontrollere seg :rolleyes: :)

scubadoo sa for siden:

Jeg merket med selvsyn i går at jeg ikke kan ha begge deler, vi var på besøk i går og de hadde bakt kake, gjærbakst med vaniljefyll jeg tror det heter prinsessekake, men ihvertfall jeg tok ett stykke til kaffen og etter få minutter fikk jeg så kraftig mageknip og luft i magen at jeg måtte finne på en unnskyldning å kjøre hjem, så jeg ser for mitt vedkommende at jeg antagelig må være meget forsiktig med utskeielsene om jeg vil eller ikke, og eventuelt teste hjemmer først om jeg tåler ting.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.