< Tilbake til oversikten

Kan man spise for lite karboh?

#1

cathrine sa for siden:

Jeg er fortsatt "hengt" opp i disse stixene mine...:p ..
Og de blir bare lysere og lysere...snufs..
Nå ramser jeg opp hva jeg spiste igår og idag, så kanskje noen sier meg hva som er galt!!!
I går;
Jeg starter alltid dagen med et stort glass vann!!
Frokost;2 ss cottage cheese(vet det ikke er lov..det var siste gangen..)og et egg.Et stort glass vann.Jeg tar tran,kosttilskudd(mineraler og vitaminer)og krom.
Lunsj; Kyllinglår og et stort glass vann.
Mellom; 5 baconsvor og 3 valnøtter(halve altså...)
Kvelds;1/2 kyllingfile
Drikker masse vann igjennom hele dagen...

I dag;
Først et glass vann
Frokost;2 egg og bacon,vann, tran,krom og vit/mineraler.
Lunsj; 1 kyllinglår,vann
Middag;1 sommerkotelett og ca 3 dl salat,3 skiver agurk og 2 ss rømme.Vann
Kvelds; Eggedosis av 1 egg og litt narteen(heter det det?)søtstoff.
Masse vann....

Vel...hva sier dere? Hva gjør jeg galt? Jeg vet at nøtter er greit først etter intro. men jeg spiste flere nøtter i begynnelsen(tenkte at det var greit..)og da ble stixen på det nest mørkeste...

cathrine


#2

Fedonisten sa for siden:

Hei Cathrine

Min første tanke er at du spiser for lite PROTEINER - men jeg vet ikke om det gjør så stort utslag? Jeg praktiserer jo ikke ATKINS selv - men er allikevel i en periode i ketose (3 uker hittil - flere følger), og har blitt anbefalt å innta MINST 20 g protein til hvert måltid. Tror ikke det er mange av dine måltider som du har nevnt ovenfor som inneholder det. Bl.a. regner jeg ca. 8 g protein pr. egg, og da skal du jo spise en del proteiner ved siden av for å komme opp i antall gram proteiner.

Og jeg spiser nøtter hver dag. Ikke mye - men litt. Primært walnøtter og mandler. Holder meg i mørk ketose allikevel. Men som det har vært nevnt en del ganger tidligere i dette forumet; tror det er veldig individuelt hvordan man reagerer på forskjellige matvarer.

Hva mener andre her da? Jeg er lutter øre......

;) fra Fedonisten


#3

Nille sa for siden:

Det ER mulig du spiser for lite Cathrine, - og da tenker kroppen din "WOW, nå er det hungersnød her, nå må jeg spare spare spare, - kjør ned forbrenning, spare spare spare !!" Atkins kaller det at kroppen går i sparemodus.....

1 kyllinglår er altfor lite ! (Hvis det er dem vanlige norske standarden kan du trygt spise en to/tre stykker til lunch og/eller middag. Posene fra Prior med Asia eller Marakesh kylling er kjempegode. Jeg spiser et par lårstykker (de største stykkene) til lunch eller middag ofte. På jobb har jeg salat i tillegg, hjemme lager jeg andre grønnsaker.

Det som slår meg som nr 3 er fraværet av grønnsaker. Det er noe av det viktigste på Atkins. Da mener han ikke bare salat grønnsaker, men alle grønnsakene fra lista som er lagt ut akkurat her Det et veldig mye å velge i !! Dampet broccoli med smeltet smør på ved siden av kyllingfiletene f.eks. Jeg pleier og å lage meg blomkålstappe. Kok et halvt blomhålhode (ca. 150 gr) saltet vann til mørt (ca. 15 min), la det renne godt av, kjør det i hurtigmikser med en klatt smør, peppre og ha 1 ss fløte oppi, kjør igjen. Hvis du vil kan du ha revet ost oppi....parmesan (ikke pulver), chevre eller.... Hvis du liket hvitløk kan du ha det oppi og. Jeg har servert det til gjester og de sa det var den beste potetstappen de hadde smakt !! For å spare tid koker jeg først blomkålen og "fisker" den opp av vannet før jeg hiver broccolien oppi etter at jeg har tatt av platen. Så ligger broccolien er og blir varm mens jeg lager stappa. Broccoli er best bare varmet og litt sprø. Den blir ødelagt hvis den kokes lenge (slik mange gjør slik at den mister fargen og blir grønn guffe).

Du bør få i deg et par-tre liter vann til dagen.... Et glass til hvert måltid er ikke nok.

Jeg skal ta utskrift av maten din og føre det inn i Fitday. Kommer tilbake med resultatet......:D


#4

Nille sa for siden:

Kjære Cathrine !
Du vil IKKE like det jeg fant ut. Stixen din er lys fordi du nesten ikke har noe å forbrenne ! Dette er sultediett ! Low fat, low carb og low alt !

DU SPISER ALTFOR LITE OG DU FØLGER IKKE ATKINS !!

Total: 349 Fat:18 164 48% Sat:5 44 13% Poly:6 51 15% Mono:6 55 16%Carbs:1 3 1% Fiber:0 0 0%Protein:43 173 51%Alcohol:0 0 0%

Her har jeg tatt høyde for norsk standard størrelse på kyllingstykkene.

I går spiste du 349 kalorier, 1 karb (1 %), ikkeno fiber, 48 % fett, 51 % protein (kyllingen).

Karbohydraten din kommer fra den 1,5 hele valnøtten du spiste. Cottage cheesen har så lite carb i 2 ss at det nesten ikke er å regne på. Men hvis vi sier 1 karb der og, så ser du hva du gjør feil, sant ?? Du er nødt til å få i deg noe fett, du spiser i tillegg til praktisk 0 karb også for lite fett !! Proteinet er bare 43 gram og også for lite. At det er 51 % viser bare forholdet til fett og fiber så ikke se for nøye på det.

Det ideelle er er sammensetning på 70-75 % fett, 20-25 % protein og 5 % karbohydrater.

Dagens resultat:

Total: 895 Fat:72 650 74% Sat:26 236 27% Poly:9 83 10% Mono:31 275 31%Carbs:10 31 4% Fiber:2 0 0%Protein:49 196 22%Alcohol:0 0 0%

Her ligger du mye bedre an. Men både karber og kalorier ligger altfor lavt.

895 kalorier, 8 net karb (4 %), 74 % fett (bra !!), 22 % protein (bra !!)

Som du ser her her sammensetningen av måltidene fin, men mengden er for liten.

Jeg gjorde akkurat samme feil som deg i begynnelsen, spiste altfor lite. Du må spiser MER av alt, untatt egg og bacon, det er passe. Men minst 1 kyllingbryst, 2-3 kyllinglår. Koteletter rundt 200-250 gram MED fettet. Spis en eller annen form for grønnsak til hvert måltid. Bruk meierismør/setersmør og olje til å lage eller på maten. Bruk den kremen du kan.

Kan du se på dette......så kan vi sette oss ned å finne ut av hva du kan gjøre videre ?? Jeg hjelper deg gjerne !! Du kan PM'e meg vekten din, så kan jeg finne ut hvor du bør ligge på kalorier uten nå gå i sparemodus, - eller gå inn på www.mybodycomp.com og legge inn målene dine også, for å få vite hva basalforbrenningen din er etc. Hvis du får i deg nok karbohydrater vil kaloriene følger etter, så du behøver ikke telle dem.....


#5

Summer sa for siden:

Synes du spiser veldig lite jeg.... Lite protein....Og hvor er grønnsakene?
Blir du virkelig mett?????


#6

cathrine sa for siden:

Takk for de kjempe-fine svarene!!!
Og spesiellt takk til deg Nille!!! Ble kjempe-glad for at du ville hjelpe meg litt på vei..:D
Men problemet er vel at jeg er ikke sulten! Det er så vidt jeg orker et helt kyllinglår!
Vet fra andre kurer(bl.a Grete Roede) at jeg har problemer med å få i meg nok kalorier...
Vet liksom ikke helt hva jeg skal velge å spise...liker blomkål og brokkoli,da.Så imorgen skal jeg ha sei-file og brokkoli...med smør over...
Men det er jo ikke bare middagen som det "skorter" på da...:(
Men jeg vil gjerne ha litt råd og tips!!

cathrine


#7

MHM sa for siden:

Nå har du jo allerede fått et super-Nille-svar. Men også min reaksjon er: "Hvor er oljen? Hvor er grønnsakene? Hvor er proteinene?" :eek:
Hvis man ikke klarer å spise nok, så kan man påføre seg selv mer skade enn nytte ved å følge Atkins. Inkludert sparebluss og jo-jo-vekt. Mener også å ha lest at Atkins sier "For ensidig inntak av proteiner uten tilstrekkelig fettmengde, vil kunne øke risiko for blodpropp". Korriger meg om jeg siterer ham feil. :confused:
For de fleste er det herlig å bli kvitt sultfølelsen, men for noen blir det en negativ bieffekt. Hvis dette fortsetter bør du nok ikke være i ketose. Du MÅ spise! Lykke til! KlemmmmMHM :)


#8

Summer sa for siden:

Kansje du kan få hjelp med akupunktur? Når jeg sliter med å få i meg mat sitter akupunktøren min noen nåler for hormonsystemet, så går det en to-tre dager, så er matlysten tilbake. :)

Det er viktig at du får i deg mer mat enn det du orker for helsen din sin skyld! og jeg også mener å ha lest det som MHM skriver : "Inkludert sparebluss og jo-jo-vekt. Mener også å ha lest at Atkins sier "For ensidig inntak av proteiner uten tilstrekkelig fettmengde, vil kunne øke risiko for blodpropp"."

Det er kjempeviktig at du spiser slik Atkins sier om du skal følge hans diett!

Råd og tips til andre måltider enn middag....

Det første rådet jeg vil gi deg er å slutte å omtale måltidene som frokost ,lunsj og middag osv....
Kall det måltider, da er det mer åpent... Du kan spise fisk med revne gulrøtter eller stekt løk eller stekt brokkoli, eller med alt og kokt i fløte til lunsj, til middag kan du ha kalkunsalat, til kvelds kan du ha tacokjøttdeig med salat... altså: middag flere ganger... derfor tenker jeg at det ikke er så lurt å henge seg opp i middagsbetegnelsen... Omelett med knekkebrød og agurk til et måltid (NB dette er tips hvis du er ferdig med induksjonen....)

Lag det litt flott til med fargerike grønnsaker så det ser fristende ut, det stimulerer matlysten...

Lykke til! :)


#9

Nille sa for siden:

Hvis du ikke har matlyst er du grantert i ketose ! Det er en av symtomene.. Men de er ikke viktig i denne sammenhengen.

Men det ER viktig at du spiser nok. Hvis du ikke gjør det er du IKKE på Atkins og vil ikke nyte godt av forbrenningsfordelen med høyt fett/lav karbo. Det fungerer ikke når du spiser slik du gjør nå. Og forbrenningen din kommer helt utav lage ... Kroppen din vil rett og slett gå på sparebluss hele tiden. Og da er det lett å legge på seg og !!

Når du sier et kyllinglår, mener du det hele låret med øvre del + "leggen" ? eller er det bare leggen. Og kylling filet, er det kyllingbryst ??? Bare prøver å finne mengden.

Hvis du skriver ned menyen din i journalen hver dag (vær nøye med mengde) så skal jeg føre det inn i Fitday for deg og legge det inn i journalen din til du blir vant til mengder etc. Høres det greitt ut ??


#10

cathrine sa for siden:

Har du tid til å "styre" så fælt med meg også da???
Jeg blir inmari glad for det altså :) !!!
Legger inn i journalen min heretter...-Tusen,tusen takk!!!

cathrine


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.