Julie sa for siden:
Heisann dere :D
Har i løpet av kvelden sett at det har dukket opp et par "nye" tråder om blodprøver og resultater som viser forhøyede kolesterolnivåer. Jeg begynte så å tenke på at det egentlig hadde vært interessant å få sjekket slikt selv, bare for å passe på at ting er "i orden".
Nå skal det sies at jeg har vært litt vel avslappet med kostholdet i det siste - jeg har for eksempel hatt et par dager med høykarbo i løpet av våren (for det meste "planlagte" sprekker som har vart litt vel lenge :p), men resten av tiden har jeg vel holdt meg på rundt 50 gram karbohydrater - noe som selvfølgelig er godt innenfor lavkarbo-"grensen", men som jeg synes er litt for mye (trives best i ketose).
For å komme til poenget: "burde" jeg ta prøvene nå (for så å ta dem på nytt om en 3 måneders tid om "nødvendig"), eller er det lurere å være litt striks med kostholdet en stund fremover (få i gang fettforbrenningen med ketose, osv.) for så å ta prøvene?
Problemstillingen jeg står ovenfor er at, om det skulle vise seg at kolesterolet, f.eks, er litt forhøyet (et par/en del her inne har jo opplevd det), kommer mamma til å fly i taket og tvinge meg til å slutte med dette kostholdet og "alt det farlige fettet".
Familiens fastlege er også en god venn av familien, så det kan godt tenkes at mamma har fortalt ham om dette kostholdet og hvor "farlig" hun synes det virker - og da blir jo et slikt resultat som å tømme en flaske med tennveske på et allerede flammende bål... :rolleyes:
Orker liksom ikke tanken på at både legen og mamma - og resten av familien - skal begynne å si "det var det jeg sa, fett ER farlig", for jeg har liksom nok å styre med for tiden (eksamener og slikt)... :p
Så, hva mener dere? Burde jeg et par blodprøver nå, bare for å ha gjort det? Eller skal jeg heller kaste meg godt inn i ketose en to-tre måneder, for så å gjøre det til sommeren? Har uansett planer om å få sjekket mineral- og vitaminverdier når påskeferien er over, så det hadde jo liksom passet greit å få tatt alt samtidig... :ja:
Er jo egentlig ganske nysgjerrig på hva prøvene kan vise, men samtidig er jeg jo litt nervøs... :o