Bestemamma sa for siden:
Først og fremst, det er delte meninger om bruken av Statiner, - et kolesterolsenkende middel. Noen sier det virker etter hensikten og i alle fall ikke kan skade....andre hevder at statiner er farlige for oss...........
Men, hvorfor har vi kolesterol i blodet - hvilken hensikt har naturen hatt med å gi oss dette fettstoffet i blodet? Naturen har da vel ikke gitt oss det uten at den hadde en mening med det?
Jeg har lest og sett en del på de som har studert kolesterolets betydning for kroppen vår, og da spesielt med tanke på at jeg har et lavkarbokosthold......
Såvidt jeg kan forstå av det disse sier er kolesterolets hensikt i kroppen å beskytte oss mot betennelser som gir oss hjerteinnfarkt.....ie. har en person høyt kolesterol er det fordi kroppen har oppdaget en betennelse som du må beskyttes mot, derfor øker kroppen produksjonen av kolesterol og bruker den til å holde deg frisk.
Det hevdes at alle hjerteinnfarkt har en forutgående betennelse som den utløsende årsaken til hjerteinnfarktet.....MEN om jeg husker riktig var kolesterolnivået i kroppen til de rammede lavt, ikke høyt som en skulle trodd om høyt kolesterol er den farlige faktoren i forbindelse med hjerteinnfarkt.
Jeg vil dermed tro at høyt kolesterolnivå er en fordel, ikke en ulempe for kroppen, det viser at du har beskyttelse mot betennelser som utløser hjerteinnfarkt, men det viser også at du har en betennelse i kroppen som kolesterolet jobber med å beskytte deg mot.
Har du rimelig lavt kolesterol har du ingen betennelser i kroppen og trenger heller ikke beskyttelse. Om en har et for lavt kolesterol virker kanskje ikke beskyttelsen og du er utsatt for å få hjerteinnfarkt om du har eller får en betennelse.........
Om en har høyt kolesterol kan en kanskje være obs på om en har betennelser i kroppen og få de fjernet så fort som mulig. Kanskje vil da kolesterolet gå ned? Absolutt en studie verd, ville jeg tro....... :)
Men så til Statinene. Statiner er betennelsesdempende i tillegg til å senke kolesterolnivået i blodet. Hva forteller det oss? Jo, at statinene har overtatt jobben til kolesterolet, å dempe betennelser....... Derfor er det statiner ser ut til å virke mot hjerteinnfarkt. Altså de fjerner den direkte årsaken til hjerteinnfarkt, spesielt hos dem som har for dårlig jobbende kolesterol........
Vi som bruker lavkarbokosthold med masse fett vil ofte ha et høyt kolesterolnivå i blodet, spesielt om vi er i god fettforbrenningsmodus. Vi vil muligens aldri kunne oppnå et så lavt kolesterolnivå som de som har et høykarbokosthold fordi både når vi brenner fett og når vi spiser fett har blodet vårt høyere verdier av kolesterol enn hos en som spiser høykarbo.......
Dette var bare noen tanker som har samlet seg hos meg og som måtte få utløp. Kom gjerne med innspill..............:D
Legger ved linken til Ravnskov