< Tilbake til oversikten

Sukrin/ sukrinmelis

Snopoman sa for siden:

Hei
holder på å lage en snickers-iskake.....og på den skal der være en slags karamellesaus....problemet er at jeg har gått tom for sukrin, har bare sukrinmelis.....kan jeg varme sukrinmelisen, vil den "oppføre" seg som sukrinen? Noen som har peiling? Takk :)

frøken sa for siden:

Hei. Jeg var på helsekosten for å handle sukrin, og ble anbefalt sukrinmelis istedenfor. Det fordi sukrin ikke løser seg opp, slik at den vil knase når du tygger den.
Men pass på hvis oppskrifta viser dl istedenfor gram. 1 dl melis er mer enn 1 dl sukker.

Snopoman sa for siden:

Oppskriften sier 100 gr sukker.....hvor mye melis skal jeg da bruke?.....:confused:

frøken sa for siden:

ja 100 g. Men hvis det var oppgitt i dl, måtte du ha regnet om.

Snopoman sa for siden:

hihi:o ny på dette med sunt sukker vs usunt sukker....ikke så lett å vite hvordan man gjør en usunn oppskrift, sunn....:p men, takk for svar da:)

Kalimera sa for siden:

Er det snickersiskaken som lå på vg her en dag du lager? Tenkte å lage den i påsken jeg og, si gjerne fra hvordan det gikk, har allerede tulla det til med både ostekake og suksessterte, neste kake burde funke :)

frøken sa for siden:

Har lyst til å lage suksessterte, hva vAr det som ikke fungerte?

Kalimera sa for siden:

Jeg brukte sukrinmelis istedetfor sukker, da jeg har fått anbefalt det på helsekosten, det skulle bli bedre i bakverk visstnok...Meeen, mandelbunnen ble kjempetynn og hard, og det iste gjennom hele kroppen bare ved en liten smak...Og smørkremen smakte baaaare smør, men vet ikke helt hva jeg skal skylde det på ;)

Timiane sa for siden:

Har gjort omtrent det samme selv. En blanding av sukrin og splenda funker gjerne bedre. Til smørkrem ville jeg kun brukt splenda. Mange er litt skeptisk til splenda, men jeg bruker ting med måte og ikke altfor ofte.

Snopoman sa for siden:

ja, den snickers iskaken som er i VG :D og den ble kjempe god!!! Jeg byttet ut sukker med sukrin og sukrinmelis, og så brukte jeg 70% sjokolade. og Bourbon vanilje....tok i litt mye, tror 1/2 ts er nok egentlig...jeg tok i 1 ts..
Men, neste gang skal jeg gjøre noen små endringer...det stod ingen ting om at kremfløten til isen skulle piskes, så det gjorde jeg ikke...dermed ble isen litt kompakt...tror at om jeg pisker den først, så vil isen bli litt mer luftig:) og så tror jeg at jeg kommer til å ha i litt kaffi, bare for å få en litt rundere smak på is delen. men, resten vart kjempe godt... gikk fint å smelte sukrinmelis, måtte bare være litt tolmodig.... skal i vert fall kose meg med denne i påska + jeg har laget Bounty sjokolade-biter, NAM!!!! Hvem sier at vi lavkarbere ikke kan kose oss:D litt er lov:p God påske!!!

frøken sa for siden:

Oppskrift?

Labomba sa for siden:

:) Prøv denne, den kan ikke mislykkes. Bunnen blir sprø og seig, og den gule kremen er jo (som du sikkert vet) helt fantastisk:rolleyes:

Helles nøttemarengs med gul krem

Helles Nøttemarengs med gul krem.

Bunnen
4 eggehviter
125 g sukrin
125 g malte mandler
1 ss bakepro
1,5 ts bakepulver

mal mandlene og bland alt det tørre. Stivpisk eggehvitene og bland forsiktig med det tørre. Smør en 24 form og stek i ca 30 min.
Den hever seg møe, men vil falle sammen litt etterhvert.

Gul krem
4 eggeplommer
noen dråper Stevia vanilje
1 dl fløte
120 g sukrin
100 g usalta meierismør

Kok opp alt untatt smøret, la det tykne litt. avkjøl noe.
Tilsett smøret.
Sett kjølig i 2-3 timer og VIPS, så har du kaka si:p

Link til bilde :

forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=546

Kalimera sa for siden:

Spørs om jeg må ut å handle Splenda i morgen altså, man burde jo strengt tatt få unne seg en påskekake :)

Her er oppskriften på Snickersiskaken som var på vg, så må den jo lavkarboniseres da :)

www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrift/oppskrift.php?id=2163

En gigantisk Snickers-is, nok til minst seks
4 eggeplommer
200 g sukker
4 dl kremfløte
2 dl melk
1 vaniljestang
75 g peanøtter
100 g sjokolade

Fremgangsmåte

Pisk eggeplommer og 100 g sukker hvitt. Bland inn 2 dl fløte. Del vaniljestangen på langs, skrap ut frøene og ha dem i en kjele med melk.
Varm opp til kokepunktet og hell det over eggeblandingen under kraftig omrøring. Frys i en avlang form (bruk gjerne ismaskin til å fryse det ned).
Karamellsaus: Smelt resten av sukkeret til det blir gyllent. Hell i 1 dl fløte og rør rundt. Ha i peanøttene.
Smelt sjokoladen og bland med 1 dl fløte. Når karamellen har kjølnet, hell over isen og la det fryse før du heller på sjokoladesausen og fryser inn igjen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.