< Tilbake til oversikten

Latterlige ferdigprodukter

knh sa for siden:

Sitter å ler litt for meg selv av alle mulig rare ferdigprodukter som er på markedet! :D

Jeg må si at prior omelettegg tar kaka!

Måtte le godt av den frossene potetstappa også, inneholder KUN poteter, og man koker opp med smør, melk, salt, pepper og evt andre rotgrønnsaker :P Ikke så veldig mye mer avansert å lage det helt fra bunn selv ;)

Noen flere som vil dele noen latterlige produkter dere har kommet over? Det trenger ikke nødvendigvis å være mat, men ting som bare rett og slett er for dumt :p Kanskje noen har sett noen merkelige produkter i utlandet? Når vi har så mye rart i Norge er det sikkert mye morsomt å støte på utenfor landegrensene også;)

Dette er jo bare en "tulletråd", men humoren er på bånd for tia, og akkurat nå synes jeg det hysterisk morsomt (det er kanskje å ta i litt da :p) med sånne menigsløse produkter ;)

Lillevoff sa for siden:

Hvis man ikke klarer å piske sammen noen egg, bør man i det hele tatt håndtere en stekeplate på varm komfyr da? Kjenner jeg er skeptisk...

nellie sa for siden:

Det blir bare dummere og dummere...

BenteR sa for siden:

Den omelett-greia har iallefall blitt den store vitsen her i huset.
Å lage omelett selv klarte guttene mine fra 10-års-alderen helt uten hjelp av ferdig omelettrøre fra Prior.
Ene guttungen min som er utdannet baker og drev det lokale bakeriet her ei tid forteller at i storindustrien har ferdig knekkede egg vært vanlig i lange tider. Litt logisk at bakeren ikke gidder å knekke 100 egg daglig da......

Jeg reagerer veldig på reklamer for foreksempel GodMorgen youghurter og diverse frokoster som Havrefras som reklamen sier er så fantastisk sunne, selv om de er jo nesten sukkertøy:confused:

Engledans sa for siden:

Omelettmix brukes på storkjøkkener og kafeer og sånn, men å bruke det i et vanlig kjøkken, blir bare teit. Men det er sikkert en fin måte å tjene penger på....de potetene og...himmel...
Jeg syns de muffinsmixene og vaffelmixene er teite og jeg da....:p

Kanutten sa for siden:

Denne potetmosen er faktisk veldig god og veldig kjapp å lage. Den smaker hjemmelaget. :rodme:

nellie sa for siden:

Hvor mye koster den da, Kanutten? Og hvor mange poteter er det i en pose?

Kanutten sa for siden:

Jeg tror jeg betaler 25 kr for en pose og den holder til fire gutter/menn.

nellie sa for siden:

Får se på en pose hvor mange poteter det er i den, en gang:)

Zincite sa for siden:

Vi fikk bakoversveis av omelettmiksen da vi så den på Meny for en liten stund siden. Hadde jeg lest om den ville jeg sjekket om det var 1. april :lol:
Men så tenker jeg også at det var vel omtrent samme reaksjon da de begynte å selge ferdighøvlet ost, og det har jo tatt en god bit av ostemarkedet :)
[font=Comic Sans MS][/font]
Ellers kommer jeg ikke på noen flere produkter i øyeblikket, men jeg er ganske overbevist om at det er mange ute i markedet :cool:

Kitt sa for siden:

Eneste nytten jeg kan se av den omelett- miksen er at det er lettere å drasse på en liten kartong ferdig knuste egg, enn å ta sjansen på å reise på hyttetur langt inne på vidda og risikere omelett- miks i matkurven når man kommer frem!:)

nellie sa for siden:

Har man råd til å drive og kjøpe sånt, isteden for det som tar litt lenger tid, men er billigere, så er det jo bare til gå for det. Strimla biffkjøtt f.eks. Er jo stor forskjell på prisen på kjøttstykker og strimla.. Og veldig lett å bare skjære det opp selv.

Zincite sa for siden:

Dette forklet går i alle fall i kategorien latterlig produkt for meg - og det er jo ferdiglaget (og trådstarter skrev jo at det ikke bare var matprodukter som fikk være med :)) Dette blir faktisk presentert som et super-forkle :lol: kanskje praktisk, men jeg synes ikke det høres behagelig ut.

nellie sa for siden:

Værst av alt er det vel med den såkalte revne osten, som ikke er ost engang.. Prisforskjellen på revet ost og et stykke ost er syk.. I tillegg så er det jo ofte mel og sånt tull i de revne posene, som gjør prisforskjellen enda større.

Kanutten sa for siden:

Jeg kjøper aldri ferdigstrimla kjøtt for da føler jeg at jeg ikke har får kontrollert kjøttet. :o

mysil sa for siden:

Ferdig tacokjøttdeig hadde dem en periode i butikkene, ikke sett det på ei stund så veit ikke om det er å få kjøpt nå.
Jeg gidder ikke betale ekstra for sånne ting, er jo såpass enkelt og ikke minst billigere å mekke sammen det samme hjemme :)

Ignite sa for siden:

Jeg har råd til alt dette. Men ikke faen om jeg kjøper slikt. Jeg synes det er umoralsk at produsenter pusher produkter som skal hjelpe folk ut av denne såkalte "tidsklemma".

Vås.

Cyan sa for siden:

Vel, det koster ikke mange kaloriene å knuse noen egg og ha på ei flaske eller en termos heller ;) Det er det vi gjør når vi er på tur :rolleyes:

Det verste er ikke at slike produkter lages, det verste er at det sannsynligvis kommer til å selge veldig godt også :eek:

Cyan sa for siden:

Haha, forkle som du kan ta på deg i en fei :lol: I motsentning til vanlige forkle som man må bruke hele 10 sekunder på å få på seg da, eller? :p

marjusen sa for siden:

Produkter som er helt vanlig og som mange kjøper er jo feks: revet ost, ferdig skivet ost, ferdig hakke kjøtt(kjøttdeig), vann på flaske, ferdig kutta grønnsaker på pose, ferdig kutta salat i poser osv.

Hvorfor ikke da kjøpe ferdig knuste egg på kartong som det bare er å helle rett i panna? Om man er villig til å betale litt ekstra ser jeg ikke helt hva som er feil med det:D

nellie sa for siden:

Off ja. Salat i poser. Det kjøper jeg mye av..

monja sa for siden:

Helt enig, selv om jeg og har reagert på den omelettboksen.
Jeg kjøper heller ferdig kvernet kjøttdeig enn snabb, flaskevann og skivet ost jeg. Men jeg kommer nok aldri til å kjøpe denne omelettboksen. Selv om jeg ser at den er fin til turbruk da. Hell eggene i panna over bålet og legg boksen på bålet så er man kvitt søppelet. Men likevel da.

martita sa for siden:

Eg skulle gjerne vore ein tur til USA og sjå på alt dei har der; ost på boks og majones med baconsmak, til dømes.:eek:
Lita fristande bombar av e-stoffar, trur eg.

Veggpryd sa for siden:

Vann på flaske til 25,- kr. er noe av det mest idiotiske. Det er gratis vann i springen, og i Norge går det fremdeles an å drikke springvann. Er jeg tørst og det bare er en bensinstasjon der jeg er - kjøper jeg brus. Ikke pokker om jeg kjøper vann. :p :lol:

Tiki sa for siden:

vann og jus ferdigblanda. Får mere for penga å blande selv..... for de som drikker jus da. kan jo velge mellom ulike blandungsforhold også. himle. Kjekt for småbarn i farta, men ellers.

ekenna sa for siden:

Denne tar kaka, mener nå jeg. Vann har har jo ingen kalorier, så hva disse skal være godt for, aner ikke jeg :confused::p

Labomba sa for siden:

Må si jeg kjøper vann på flaske gitt:o
Jeg synes Imsdal-flaskene er så kjekke, så hvis jeg er på farta er det de jeg kjøper. Nå skal det sies at de blir brukt leeenge da, fyller dem med vann fra springen og har alltid en stående ved siden av meg. Lettvindt og greit.
Men når det kommer til omelett på box:D Da blir jeg nesten flau på deres vegne. Tror det er møe "skrotegg" i de der. æsj:eek:

Regret sa for siden:

lettvann ja haha den er smart vettu ;) Det eneste jeg kan komme på som er positivt med Diet Water, er nok at det får folk til å drikke nok når de vil ned i vekt (bare gjort på en innviklet måte). For noen lattelige produkter som finnes!

Thaleia sa for siden:

Vet ikke helt om dette kommer innunder denne tråden, men er nå et slags ferdigprodukt. Her i Spania får man babygrøt med sjokoladesmak(!:eek:) Det skulle i allefall ikke være nødvendig, men i følge Nestle var det ønsket av spanjolene (fortalt av en bekjent). Det er generelt et høyt forbruk av sukker her, fruktyoghurtene inneholder ikke sjeldent 16-18g kh pr 100gr, og en del av de naturelle yoghurtene er tilsatt sukker.
[ATTACH]8295[/ATTACH]

Regret sa for siden:

:eek::eek::eek:!!!
Med sjokoladesmak?! HVOR er logikken i å gi barnet sitt sjokoladegrøt før sengetid for eksempel.. herlighet.

Mellon sa for siden:

Så ei lavkarbodame fra USA som viste kjøleskapet sitt, ferdig kokte egg. Sikkert kjapt, men hvor holdbart er sånt liksom.

Jeg kjøper revet ost noen ganger, men det er fordi ostestykket blir spist opp så fort. Kjøper også skiveost for de er tykkere og blir bedre osteknekkiser. Ellers syns jeg hvit saus på pose er fint, er jo i utgangspunktet smeltet smør og mel samt melk/ kraft man bruker for å lage det. Tenkte jeg kunne lage businesse av det ved å selge poser med mel og påskriften som på bernaisesausen

Thaleia sa for siden:

Mye av kostholdet her nede er skremmende. Barna får gjerne bare et glass sjokolademelk til frokost(evt en croissant), har med seg litt chips og snop til lunsj på skolen,men solid middag i 14 tiden. Rundt kl 17 er det merienda med snacks,yoghurt eller en hvit baguett med søtt pålegg, og til kvelds er det gjerne noe søtt igjen. Og mye av maten er i tillegg fritert...

Regret sa for siden:

Nå har jeg aldri vært der nede, men kan tenke meg at det er vanlig at de er ganske store? det kostholdet høres ikke bra ut for noen, blir litt trist av tanken kjenner jeg. Jeg er så takknemlig at min gutt elsker frukt og grønnsaker, og kan fint velge vekk godteri og snop for en avokado!

Veggpryd sa for siden:

Haha! Nå venter jeg bare på tørrvann. Så kjekt å kjøpe noen poser med tørrvann å ha med på tur i skogen, eller på hytta. Lett å bære er det også... :p

Silje151 sa for siden:

Noe av det morsomste med omelettkartongen er jo at det skal være 8 egg oppi og reklamedamen lager en omelett til seg selv helt alene. Hvem spiser en 8-eggsomelett på egenhånd? Og hvis du ikke bruker opp kartongen med en gang, hvor lenge holder eggemassen seg?

Vannflasker sitt eneste bruksområde er til å ha dem til springvann, heller ofte ut kjøpevannet fordi det hjemme er bedre.

Noen av tingene dere nevner er jo greit å ha med på farta som yoghurt med skje osv, men er mye rart der ute.

"Liker" og lasagneglass pakkene med tomatsaus og bechemelsaus, hadde ikke solgt like mye hvis det stod hvit saus på glasset, noe som er det egentlige innholdet, og hvem bruker like mye hvit saus som tomatsaus i lasagnen?

Ferdigstekt kjøttdeig...

Jeg stoler ikke på disse "kjappe" produktene lenger, vet jo aldri hvor mye sukker de har gjemt inni. Søsteren min skulle lage guacamole i går og ville bruke posemiks, jeg ba henne sjekke innholdsfortegnelsen og gjett om sukker var på første plass fordekt under et mystisk og fancy navn.

Løvetann sa for siden:

Nytten av ferdigprodukter kan alltids diskuteres, og som flere har påpekt her så er det kanskje ikke sååå stor forskjell på å kjøpe posesaus (som mange av oss har gjort det meste av livet!) - og det nye omelettpulveret.

Vi skal kanskje tenke litt på at folk har det forskjellig i ulike livsfaser og at det perfekte er det godes fiende? Etter at barna flyttet ut og jeg har fått bedre tid i hverdagen, da lager jeg det meste fra friske råvarer. Men sånn har det ikke alltid vært, livet var mer kaotisk før. Og da måtte vi ty til ferdigprodukter, selv om det ikke var det beste for helsa. :o
Folk som både har jobb og små unger og/eller sitter i tidsklemma; dem unner jeg hvert minutts frigjøring fra trivielle oppgaver. Husk: det er så forskjellig hva vi mestrer! Akkurat det å riste pulver ut av en boks fremfor å finne frem noen egg og knekke og vispe, det kan være en lette i en hektisk morgentime i noen familier. Der enkelte kan ha problemer med å sikre seg at det i det hele tatt er egg i kjøleskapet :eek:, lager andre en omelett av friske gårdsegg med venstre hånda og klipper litt karse fra en skål i vinduskarmen samtidig. :D Stor forskjell, og det må vi ha respekt for …

NB! Og så er det ganske mange revmatikere i dette landet som kan ha stor nytte av både eggepulver og andre produkter som f.eks. forkleet som er vist over, når fingrene ikke lystrer til å holde et egg eller knyte en knute.

Dolsi sa for siden:

Det er nok mye rart i ferdigprodukter. Tror det er best at vi lavkarofolk holder oss unna.
Husker en gang da jeg gikk på Atkins og kjøpte meg omelett på kafe. Gikk rett ut av ketose pga den omeletten.
Gikk på skole rett ved kafeen der jeg kjøpte omeletten, så jeg gikk innom dagen etter for å høre hva som var i omeletten.
Det viste seg at de brukte pulver, ikke ferske egg, og pulveret inneholdt selvfølgelig karbohydrater :eek:

marjusen sa for siden:

er jo ikke verre enn å lese bakpå embalasjen. er ganske strenge regler for merking i norge. den prior eggerøreblandingen er rene egg og ingen ulumskheter.

samme er det om du kjøper ferdig revet OST, altså at det står OST på pakka. det er ikke lov til å blande ut produkter det står ost på. har heller aldri sett det har vært tilsatt noe ulumskheter i ferdig kutta grønnsaker og salater.
flaskevann kan være tilsatt karbo, men det står på flaska. rent vann uten kullsyre og smak har jeg aldri sett har karbohydrater.

så det å holde seg helt unna ferdigprodukter på lavkarbo trenger ikke være riktig. det kan være en del alternativer som faktisk letter jobben med dietten. det er så utrolig mye vi må lage fra bunnen av, så litt lettvinne løsninger engang i blandt om man er nøye med å lese hva ting inneholder tror ikke jeg er så farlig:)

Tiki sa for siden:

Sikkert bare å tilsette vann, så får du et herlig ferdigprodukt. :p

Sugarpill sa for siden:

Jeg har problemer med å se poenget med de ferdiblandingene med pannekakemiks f.eks- selv jeg, som er verdens dårligste kokk, greier å lage en pannekakerøre!

Rin sa for siden:

Jepp. Jeg så på boksen med omelettegg og tenkte "Kult, nå har jeg én mulighet til for relativt bra måltider også de dagene jeg ikke klarer å verken knekke egg eller vispe noe som helst sammen". Synes det er fint, jeg. :o

sistegang sa for siden:

Det var et godt argument som jeg ikke har tenkt på selv.

Jeg bruker masse revet ost, og holder meg bare til jarlsberg. Den har 0, mange av de andre har karber. Billigere jo flere karber, desverre.:(

Veggpryd sa for siden:

De ferdigknuste eggene er bare ekkelt. Jeg kan ikke tenkte meg noe eklere enn en bolle med sammenpiskede egg jeg har glemt i kjøleskapet et par dager... æsj.

knh sa for siden:

Oj, her var det kommet inn mange bra kommentarer :D

Ferdigskivet og ferdigrevet ost unngår jeg stort sett! Synes den nye reklamen for ferdigrivet ost er ganske teit, "rivjernets tid er forbi" :p hehe... er kjempeglad i rivjernet mitt jeg ;)
Det hender jeg har en pakke ferdigskivet i kjøleskapet på lesesalen av praktiske grunner. Men det går fint å skive osten hjemme og ta med i en boks :)

Den tacokjøttdeigen synes jeg også var ganske teit! hehe...

Diettvann ja!! fantastisk!!! :D

Synes også det er litt morsomt med beskrivelsen på diverse slankepiller. Det garanterer varig vektnedgang dersom man kutter ut å spise ditt og datt, og legger om kostholdet;)

timich sa for siden:

Den er tilsatt salt, sitronsyre og kaliumsorbat. Ikke farlige ingredienser, men helt unødvendige for min del, iallfall de to sistnevnte som bare er konserveringsmidler.

Må innrømme at jeg irriterer meg over en hel haug av disse ferdigproduktene, og jeg syns ikke det tar så lang tid eller er så mye mer arbeid å lage ting fra bunnen av heller. Og det er ikke prisen jeg irriterer meg mest over (jeg har råd til å kjøpe det hvis jeg vil), men det at disse produktene er tilsatt så mange ekstra ingredienser/konserveringsmidler (og mye salt) som man ikke behøver dersom man gidder å lage det selv.

Det hender at jeg kjøper ferdigkuttet salat, men det er mest fordi jeg liker å blande ulike salattyper - og dersom jeg både skal kjøpe en hel issalat, en hel friséesalat, en pakke ruccola og en hel hjertesalat så blir de gamle før jeg rekker å spise dem opp.

Georgine sa for siden:

Jeg må innrømme at jeg fniser godt av omelettkartongreklamen. Det gjøres et stort nummer av at det er så enkelt, men bruk gjerne tid på å kutte grønnsaker å ha oppi. Det å piske sammen 8 egg tar så myyyyye lenger tid. :rolleyes:

Carisma sa for siden:

De omelett-eggene ble kåret til historiens dummeste ferdigprodukt på P1 for noen uker siden :rolleyes:

TrillTrall sa for siden:

Samme her. For meg som så og si ikke drikker brus i det hele tatt så er det genialt med vann på flaske. :) Bruker også flasken mange ganger før den går til pant om lappen fremdeles er leselig, ellers går den i plastsøpla.

TrillTrall sa for siden:

Nja... Praktisk om man skal på hyttetur f.eks. og ikke gidder bære med seg egg, mel og melk. :) Skjønt - vi har faktisk laget ferdig røre på forhånd og hatt den over på en gammel stor brusflaske, praktisk det også, men litt tyngre å bære enn en liten pulverpose.

TrillTrall sa for siden:

:ja: Jeg kjøper også en del sånne salatposer, særlig Dole Mini-Familie, den er akkurat passe til to måltider til meg, sper på med agurk, paprika og avokado. Men jeg kjøper ikke hele salathoder for de rekker jeg ikke å spise opp. Unntaket må være hjertesalat for de er såpass små at Lille Gubben og jeg klarer å spise to på et par dager.

Carisma sa for siden:

De nye automatene leser ikke bare lapper, man får pant for de selv om lappen ikke er på.

scubadoo sa for siden:

Jeg kjøpte den teite potetmosen når den kom, jeg hadde dårlig tid og tenkte å lage pølse og potetmos( før LC) den kostet 30 kroner og jeg gikk ut i fra at det var ferdig mos som bare skulle varmes, men nei, det var en pose med knuste poteter, det hadde antagelig vært billigere å kjøpe ferdig potetmos på ett gatekjøkken, det eneste som kunne gjort dette produktet teitere var om det var en tom pose med oppskrift på potetmos trykket på innsiden.

Lillemy71 sa for siden:

Det er faktisk ikke så mange år siden at det ble ryddet opp i dette og at alt som det står OST på, faktisk skal være skikkelig ost ystet av melk. Arla både er og var en stor synder der. Er ikke mange av deres produkter som faktisk er ost. Fremdeles så dukker det opp ting som er merket ost selv om det ikke er det. Så det er all grunn til å være forsiktig.

Når det gjelder omelett eggene så må jo Prior/Nortura og andre egg-grossister bruke opp alle klink- og blodeggene sine. Tro du meg de går ikke i søppla (har jobba på Prior) og eggepølser har vel gått ut av markedet nå tror jeg. Tror fremdeles jeg foretrekker å kjøpe dagsferske egg på torget og knekke dem selv jeg. Da også fri for tilsetningsmiddel.... :D

mats_ sa for siden:

Korrekt, og husk at ferdigstrimlene basically er alt avskjæret som kommer etter de har stykka opp biffer. Høyere fettinnhold, hinner, sener og drit rett og slett.. seigere er de og siden en del kommer fra "ukurante" deler på biffene.
Samme me strimla svinekjøtt osv..

Huldr sa for siden:

Det er jo svindel :cool:

Det er i alle fall noen geniale pengemakere bak alle disse søppelproduktene maskert som en ekstraservice til forbrukeren, og til langt høyere pris. Men spørsmålet er jo om det burde være lovlig å lure forbrukere på den måten ...

e84 sa for siden:

[quote=BenteR;1088659]Den omelett-greia har iallefall blitt den store vitsen her i huset.
Å lage omelett selv klarte guttene mine fra 10-års-alderen helt uten hjelp av ferdig omelettrøre fra Prior.
Ene guttungen min som er utdannet baker og drev det lokale bakeriet her ei tid forteller at i storindustrien har ferdig knekkede egg vært vanlig i lange tider. Litt logisk at bakeren ikke gidder å knekke 100 egg daglig da......

haha, her også. Den er bare så genialt TRAGISK! HVem kjøper noe sånn???

Rin sa for siden:

Som allerede påpekt her i tråden - revmatikere og andre som kan slite med hendene sine og ikke alltid er i stand til å knekke et egg. :o Nå er jeg ikke helt overbevist om at dette produktet ble lansert av hensyn til sånne som meg, altså, men jeg synes likevel ikke det er tragisk...

BenteR sa for siden:

Når det gjelder disse ferdige salatblandingene man kjøper i pose, så leste jeg en eller annen plass at disse er omtrent uten næring pga at når de pakkes, blir det brukt oksygen for å holde dem friske i ei uke eller to, og bakdelen med det er at næringa forsvinner.
Prismessig svarer det seg faktisk å kjøpe og lage salat selv, selv om man ikke klarer spise hele salathodet.
Jeg er ikke glad for tilsettinger i maten min, og når jeg ser hva som skjer med en blandet salat hjemme, selv om den pakkes tett, så VET jeg at noe er gjort for at disse ferdigkjøpte salatblandingene skal kunne holde seg i et par uker.

Kanutten sa for siden:

Jeg fortalte ei eldre dame om endel av disse "latterlige ferdigproduktene". Vedkommede begynte å le.. :o Ikke fordi ferdigproduktene var latterlige, men fordi hun anså salathoder og andre ymse andre ting ble sett på som "sunnest og billigst" som man får kjøpt på butikken som "latterlige ferdigprodukter".

Det å kunne kjøpe HELE poteter, kål, tomater, agurk etc etc DET er ferdigprodukter det!! For ho var vant med å dyrke alt hjemme. PÅ verandaen. I krukker. Så alt er relativt angående hvor ferdig disse produktene er. Hun lager også yoghurt selv. :D

aslaug sa for siden:

Vet ikke om det har stått her tidligere, men nå kan du få kjøpt ferdig kutta purreløk og rødløk. Sto i Aftenposten i dag:D:D.

Veggpryd sa for siden:

Hæ! :eek: Haha! Eller... :o kremt
Nå pleier jeg å kjøpe frosne grønnsaker, da. Ferdig kuttet og ikke no søl på benken, også slipper jeg å fylle søplebøtta med grønnsaksavfall (noe det pleier å bli mye av). Så jeg er kanskje en av de som kjøper teite ferdigprodukter... :lol:

marjusen sa for siden:

Men ferdigkutta løk er jo genailt. slipper man tårer i øya.

sto i dag og fikk nesten senebetennelse av å hakke opp kjøttdeigen. tenkte, genialt om det kommer ferdighakka kjøttdeig snart.hehe

Veggpryd sa for siden:

:lol: Du må kjøpe kjøttdeigen i Sverige. Den er lettere å hakke opp av en eller annen merkelig grunn.

lucifine sa for siden:

Prior omelett og andre 1-2-3 bakeprodukter blir mye brukt av de svaksynte i familien min. Personlig syntes jeg ikke slike produkter er tragiske dersom de dekker et reeelt behov, som feks forkleet for revmatikere eller ferdig stampet potetmos til de som ikke kan holde/skrelle potetene selv.

Sjokolade i barnegrøt derimot.. Ja DER har du et bortkastet produkt! Og hva med Amerikanernes "chez wiz"? Det er "ost" som er undertrykk på en boks (sånn ala crem topp). Hva i all verden er DET vits i? Ferdigtygget "ost" liksom??

TigerTove sa for siden:

Festlig tråd :lol:

nellie sa for siden:

Det er vel ingen som spiser salat for å få i seg næring? (håper jeg) Salat er jo nesten bare vann, så de næringsmidlene kan mer enn gjerne forsvinne for min del. De utgjør ingenting uansett.

Rin sa for siden:

Det er jo supert! Å hakke grønnsaker er så vanskelig for meg at jeg er tvunget til å la være - eller håpe at samboern er hjemme og vil hjelpe, eller lage noe som bare skal bli puré, for da kan jeg bruke stavmikseren. Jeg er KJEMPEGLAD for alt av tilgjengelige grønnsaker som ikke sliter ut mine nerveskadde hender. :o

Kanutten sa for siden:

Ferdigkuttet løk har eksistert lenge. Vel, den frosne varianten. Både løk, gressløk, hvitløk, persille og oregano har jeg kjøpt ferdig oppkutta på bunnpris. Kjempkjekt!

Georgine sa for siden:

Jeg ser den, men samtidig så forstår jeg ikke hvordan man greie å åpne kartongen om man ikke greier å knekke et egg. Bruker man hjelpemiddel av noe slag til kartonger?

Minni1 sa for siden:

Ja det fins hjelpemiddler for å åpne kartonger. Kan fås på hjelpemiddelsentralen for de som trenger det.

Disse ferdigproduktene har hjulpet meg enormt i perioder som kroppen ikke samarbeider så jeg skjønner godt at noen kjøper det. Nå har jeg ikke prøvd denne eggerøra men blir jeg noen gang så dårlig som jeg var så er det et godt alternativ for meg.
Jeg syns det var råteit når jeg så den første gangen men når jeg leste her inne så ser jeg at det kan være en hjelp å få ting litt ferdig i enkelte stuasjoner i livet.

mallilen sa for siden:

Jeg er nå enormt glad for at det finnes slike enkle løsninger jeg, da..
Ferdighakka grønnsaker er fryseren full av. Har noe friske grønnsaker i kjøleskapet, men ting som løk, purre, paprika etc befinner seg i poser i frysen. Himla enkelt å bare ta en neve her og en neve der, fremfor å kjøpe helt og kutte selv.

Men er det noe som virkelig irriterer meg, så er det alle ferdigrettene i frysedisken i butikken! Hvorfor i huleste har ikke butikken usalta smør når de har 28 forskjellige frossenpizzaer å velge mellom?

Jeg er også veldig glad for ting som ferdiggrilla kylling. Varm, vel å merke. Jeg kjenner jeg blåser en lang marsj i om krydderet inneholder sukker. Eller konserveringsmidler.

Eggerøre på kartong.. vel, det synes kanskje dumt for mange. Men for folk i farta, som kanskje bor trangt (bofellesskap, f.eks) i tillegg, så er det langt mindre stress å bare helle røre i panna og steke i vei, heller enn å finne frem bolle og visp, knekke egg, røre sammen,steke, vaske opp, rydde inn, vaske benken, og bære ut søpla.

Paris sa for siden:

meget godt poeng! Burde vært fokus på det ihvertfall - så de fikk svare for seg!

Kanutten sa for siden:

Kom til å tenke på en ting... Kan ikke du be om sånn tilskudd (grunnstønad) for spes mat grunnet sykdom?? Ferdig oppkuttet mat må jo være perfekt for deg! MEN det er jo fordyrende...

Jeg kunne be om det for poden som har adhd hvis jeg kunne legge frem kvitteringer på maten jeg kjøpte samt attest fra legen om at maten jeg kjøpte virket.

Rin sa for siden:

Jeg er sannelig ikke sikker på om man får grunnstønad for den problematikken - og dette svaret var jo ikke rettet til meg, men jeg skal sannelig spørre, siden jeg har avtale hos både ergoterapeut og sosionom denne måneden. :)

Kanutten sa for siden:

Det var nok deg jeg tenkte på da jeg skrev det.. :)

Kanutten sa for siden:

Her kan du lese mer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.