< Tilbake til oversikten

Godt soyabrød

Solros sa for siden:

Jeg har prøvd soyabrødet som det står oppskrift på i ”ketolyseboka”, men det falt ikke i smak hos meg. Det ble alfor eggete og svampete for meg. –Men så trikset jeg litt med oppskriften, og jeg ble ganske så fornøyd med resultatet:

Godt soyabrød (totalt 11 g karbohydrat)

2 egg

2 dl seterrømme

½ dl soyaolje

2 dl soyaprotein (har funnet ”sojamehl” fra Spielberger, 3.1 g karb pr 100 g)

1 ts bakepulver

Ca 1 dl linfrø

30 g knuste soyaflak (”Sojaflocken” fra Spielberger, 5 g karb pr 100 g)

30 g sesamfrø til panering av brødformen

Visp sammen egg, rømme og olje. Rør inn soyamel og bakepulver. Knus deretter soyaflakene med hånda, og rør inn sammen med linfrø. Røren blir tykk, men likevel ”flytende”. Smør brødformen med smør, og strø deretter sesamfrø i hele formen. (Dette gjør at brødet detter lett ut etter steking, og det smaker dessuten kjempegodt!)

Stek brødet på nederste rille ved 180 grader i ca 40 minutter.

PS: jeg har visst brukt for lite bakepulver, oppskriften i boka sier 1 ss. (Da vil brødet kanskje bli litt høyere.) Husk at da må også karboinnholdet økes med 0,5-1 g.

Soyamelet er det jeg har funnet ”nærmest” soyaprotein, det har kun 3.1 karbohydrat pr 100 g. Melet smaker ikke grusomt, slik som jeg hadde trodd, det er ok. Melet fikk jeg tak i på Ultra, 20 kr for 250 g (drøy i bruk).

Soyaflakene fant jeg på Ica Maxi.

Gamla sa for siden:

Dette så virkelig flott ut Solros, -har soyaprotein men problemet blir bare å få tak i soyaflakene, . Vi har ICa nær her, -får forsøke der, men tviler på at de har noe så spesielt. Kan helsekostbutikker også ha det tro?

Solros sa for siden:

Ja, de kan helt sikkert ha det i noen helsekostbutikker. -Men du må jo ikke ha det i, jeg tok det i bare for å få litt "mer" i brødet, liksom. Kanskje du kan putte i noe annet? Solsikkefrø? (Hakke dem opp litt, kanskje?) Tror uansett det hjelper mye å ikke bruke så mange egg som den opprinnelige oppskriften sier (6).
Lykke til med bakingen!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.