< Tilbake til oversikten

Råd om søtningsmidler

Ole Brum sa for siden:

Har laget muffins etter oppskrift her på forumet, men har ikke fått tak i sukrin som oppskriften sier. Har kjøpt stevia til 250.- for 300 gr. (gulp) ikke var det godt heller, smakt veldig beskt. Står på pakningen at det skal brukes som rustmiddel, ble litt engstlig for å ha de i meg. Bruker flytende natreen som har 0 karb, men den har også litt ettersmak når maten blir stekt eller kokt. Hva er det beste å bruke til kakebaking? Noen som vet?

Bestemamma sa for siden:

Hva er det du har kjøpt da? Min Stevia koster 395 for 70 gram......

Her er linken til de jeg alltid kjøper fra www.sunnstevia.no/

Stevia er det sunneste og beste søtningsmiddelet en kan bruke, greit nok det er ikke registrert som søtningsmiddel i Norge, men det er takket være sukkerindustrien sine lobbyister i EU.........og Norge logrer som kjent for EU....

TigerTove sa for siden:

Jeg bruker bare stevia som søtning, hvis man bruker litt for mye (er så søtt, skal ingenting til) får man ofte den beske smaken du beskriver. Selvfølgelig er det ikke det samme som sukker, og en trenger litt tid til å venne seg til det, men etter litt prøving og feiling er jeg på rett spor.

Trj sa for siden:

Har bakt lavkarbokake to ganger. En på forumet her har skrevet at det er lurt å blande to typer kunstig søtning. Det tar visstnok brodden av den kunstige sukkersmaken. Jeg synes Splenda ligner mest på vanlig sukker, det er det jeg bruker på f.eks rømmegrøt. Første kaka brukte jeg mest sukrin og litt splenda, det ga en "kjølig" ettersmak (mesteparten avv den nøttebunnen ligger ennå i fryseren). I dag (suksessterte) brukte jeg mest splenda, og bittelitt sukrin. Den ble asolutt best. Jeg bruker uansett mindre mengde en anbefalt, men det gjør jeg (gjorde) jeg også når jeg baker med vanlig sukker. I dag hadde jeg også noen dråper vanilje-essens i, mulig de kamuflerer den kunstige ssøtningssmaken ? Er spent på andres erfaringer. :D

Timiane sa for siden:

Jeg synes en kombinasjon av sukrin og splenda er best til baking. Evt bare splenda.
Bruker en del stevia, men for det meste i kaffen. Tar man litt for mye, blir det gjerne for søtt.

Bestemamma sa for siden:

Lurer på om det går an å blande Stevia med pofiber eller noe for å få volum i det jeg skal lage....hva nå enn det måtte være....er ute og eksperimenterer igjen jeg........:p

frøken sa for siden:

Tenker på å bake suksessterte i påska. har du oppskrift på hvordan du gjorde det? hvordan ble smørkremen?

Trj sa for siden:

Jeg brukte min vanlige oppskrift i utg.punktet. 200 g malte mandler, 5 eggehviter som ble vispet stive med 10 ss splenda og en ss sukrin. Tror splendaen kan gjøre at kaka stekes mørkere (blir brent ?) Begynte på 180 gr, men stilte ned til 160 etter 30 min (av totalt 45 min). Smørkremen: 5 eggeplommer, 1,5 dl fløte og ca 8 ss splenda + ei klype sukrin og noen dråper vaniljeessens. Her kan du smake deg frem etter hvor søt du ønsker kremen. Dette vispes mens det koker opp. Siler blandingen og lar den avkjøle på kjøkkenbenken. Skal avkjøles til romtemp. så tilsettes 100 g smør i terninger (mykt romtemperert): Dette piskes godt med håndmikser slik at det blir luftig. Smør på kaka, så i kjøleskapet til smørkremen er litt stiv. Så er det bare å nyte ! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.