< Tilbake til oversikten

Slites i to

lmm sa for siden:

Jeg kommer inn her og er her i noen dager, så mister jeg fokuset og blir borte en stund igjen. Motivasjonen for å fortsette er både og, vil ned men sliter med å kjenne hvor mye. Veier 76 kg og er 171 høy. Først da jeg startet i høst ville jeg ned til 74 kg og mente jeg ville trives der, men kom dit ned for så å gå opp og ligge lenge på 75 kg. Etter å ha vært veldig sliten og umotivert havnet jeg på 76. Mitt problem er at jeg har store vanskeligheter med å finne ut hvor på vektskalaen jeg skal være. Jeg ser for meg at drømmen må være mellom 70 og 72, men lurer samtidig på om det blir en kamp å holde seg der.

Er det noen som sliter med det samme? Jeg lurer ofte på om jeg bare skal være fornøyd og slå meg til ro på 75, men i dårlige perioder så føler jeg meg virkelig ikke vel (for så igjen og trives der). Luksusproblem dette, kanskje? :o

Modezty sa for siden:

Det er ikke lett å vite hvor man skal holde seg. Jeg har satt trivselsvekta jeg vil ned på omtrent 5 kg over trivselsvekta jeg hadde når jeg var i 20 årene, så det er iallefall ikke enkelt.

Hva med å ha et lavkarbokosthold i den høyere delen av skalaen, f.eks. Fedon Lindberg? Da kan man faktisk ha et tilnærmet "normalt" kosthold også, og likevel ha endel av fordelene ved et lavkarbolivsstil. Etterhvert kan du jo se om du heller trives med et annet kosthold f.eks. Hexeberg? Se på det som en livsstilsendring og ikke en "slankekur" :)

I tillegg trening i først og fremst for å stramme opp, og latt kostholdet bli det som holder deg på "trivselsvekt" og generell velvære.

Lykke til :)

Nerthus sa for siden:

Hei du!

Siden det er snakk om så få kilo så tror jeg du bør vurdere et HELT annet fokus :)

Hva med "sunt kosthold" for en bedre helse og mer energi og overskudd? Sammen med det - en helt overkommelig aktivitetsplan for oppstramming - feks (vanskelig og tro kanskje) vil bare 30 minutters veldig rask gange hver dag gi resultater rundt magen og lårene i løpet av et par uker bare :) Litt deilig woman-power musikk på øret og frisk luft i ansiktet gir en herlig time-out fra alle tanker og verden ellers et lite øyeblikk! Det er ingenting som er så deilig som en tur i skogen med gode sko, god musikk på øret, kjenne at kroppen fungerer (om enn kanskje litt slæppis de første 3-4 turene), kjenne blodet bruse og pusten fungere og et smil bre seg om munnen i en stund som BARE er din?

Kast vekta og finn fram målebåndet! Sett deg andre mål enn vekt, feks kontroll på maten i to uker framover, inkludert x-antall gåturer/yoga/aerobic andre aktiviteter sammen med andre på samme to uker. Så nye mål de neste to?

lmm sa for siden:

Tusen takk for gode råd og tips. Tror kanskje jeg må tenke litt annerledes, hvis ikke blir ingenting gjort. Er så smått begynt med litt trim i form av tur, og tenker det blir mer utover våren. Kostholdet har vært ganske lavkarbo i perioder, så hvis vi klarer og gjøre en varig endring blir det nok lettere og holde vekta. Vil også være realistisk til meg selv, er ingen sylfide og det blir jeg nok heller aldri. Skal være fornøyd bare jeg holder meg under BMI 25, og da må jeg ned noen kg.

Ønske meg lykke til! Og lykke til videre til dere!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.