Jeg er ny på forumet og har et spørsmål om bacon og koffein.
Koffein: Jeg drikker masse kaffe og koffeinholdig te, og har aldri hørt at dette kan påvirke insulinnivået før jeg kom hit. Er det noen som kan lenke til noe vitenskapelig grunnlag for koffeinredselen (koffein skal jo være godt for å øke metabolismen). Siden jeg har gått ned jevnt og trutt med koffein i kosten så regner jeg med at dette ikke gjelder meg uansett, men kanskje jeg hadde hatt større effekt av å slutte?
Jeg ser at bacon anbefales varmt i forskjellige lavkarbokosthold siden dette er svin og skal således inneholde 0 karbohydrater. Men på utenlandske forum blir jeg ofte frarådet bacon fordi det blir tilvirket med glukose (det står i hvert fall på pakningen).
Er det noen her som kan fortelle meg noe endelig om bacon, og hvorvidt det forenelig med lavkarbo?
Er kjøtt tilsatt noe, skal det vel stort sett stå på etiketten. Er vel alltid lurt å lese de, i alle fall på produkter man ikke har brukt før. Skal vel gå fint å finne "rene" produkter i Norge.
Hei,
Noen bacontyper er tilsatt glukose, andre ikke. Man må bare lese på pakningen. Har ofte sett at det er tilsatt glukose, men inneholder allikevel 0 karber, så kan ikke forstå at det er så farlig....
Kaffegreia er vel ganske individuell. Atkins fraråder kaffe i induksjonsfasen rett og slett for å oppnå en slags fullstendig "detox"-effekt, slik jeg oppfattet det. For mange er det vanskelig å nyte kaffe uten melk, sukker, kaker. Og i tillegg er det da noen få som merker at deres kropp går lettere ned i vekt uten koffein. Såvidt jeg har skjønt er de i ekstremt fåtall - de gangene det blir diskutert her på forumet kommer det i alle fall frem et stort flertall blide kaffedrankere. :cool:
Bacon er som regel merket med innhold, ja - noe av det er merket med glukose, men så lite at det ikke registrerer som så mye som 1 karbohydrat per 100 gram, engang. At utenlandske forum er opptatt av det er kanskje fordi amerikanerne har en greie for søtt bacon? Jeg aner ikke om de faktisk selger det ferdig søtet, men det virker jo ikke helt umulig, siden det gjerne helles lønnesirup over det, uansett...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.