Hva savner dere mest? Og hvordan erstatter dere det?
Min savneliste:
FRUKT i lange baner
Popcorn, har bare kutta ut! :D
Kaffe mocca/latte/choca mocca, drikker kaffe med fløte i. Ønsker meg steamer da.
SJOKOLADE... (men overraskende ikke så mye som jeg trodde)
Pastiller, tyggis.
Ja det var faktisk det jeg kom på akkurat nå, skal ikke se bort fra at jeg kommer på mer...
Kitsui: Det henger jeg meg på ja, akkurat den lettvinte biten... For mitt vedkommende er jeg blitt avhengig av varmeskap. (kylling og karbonader, kotelett) er bedre enn pølse i lompe f eks..
Jeg savner ikke så veldig mye, annet enn friheten til å ikke bry meg en tanke en gang om hva jeg pytter i munnen.. men jeg kjenner at jeg savner banan og andre frukter, bananwok og andre middager jeg laget ofte før..
Jeg savner mint sjokolade (jeg spiste sjeldent sjokolade eller mint før ketolysen men når jeg begynte kom suget av dette), minten erstattet jeg med grønn mint te, og sjokoladen med sukkerfri sjokolade fra sunkost.
Sukker med sukrin, sukettene beholdt jeg.
oi jeg kom på iskaffe! aiaiai hva hadde jeg ikke gitt for en kopp pulver iskaffe fra nescafé blandet med lettmelk.. sukk Den kan ikke erstattes med noe, tro meg, jeg har prøvd.
Savner i grunn frukt mest. Appelsiner spesielt, spiser en del bær - men når jeg er ferdigslanket skal jeg innføre en appelsin om dagen (og håpe at det fungerer)
Kaffe, isbiter, fløte og evt. litt søtning i blender. Fungerer supert :)
Jeg savner mest modern's hjemmelagde lørdagsmat, enten pizza, pølsehorn eller chili.
Chili KAN jeg vel egentlig spise, selvom det ikke er ketogent så kan jeg takle tomatbønnene (keto-usj!), tomatpureen (17 g. karbo!! :eek:) og løken, om så bare fordi det er NAM..!
Pizza har jeg klart å fikse selv, lager pizzabunn av hovedsaklig blomkål (ja, blomkål, og den smaker faktisk bare pizzabunn, ikke blomkål, tilogmed mutter'n ble både imponert og frelst!)
Sushi, slik som jeg liker den (tempura scampi = Homer slurp) er ikke reproduserbart, og er dermed en av mine svakheter som jeg kommer til å inkorporere med jevne mellomrom til jeg enten ikke liker det lenger eller ikke føler behov for det lenger, hva nå enn som kommer først :)
Sashimi er jo selvfølgelig et alternativ, jeg har ikke helt lagt min elsk der ennå, men med tanke på hvor glad jeg er i sushi generelt så føler jeg at det ikke er langt unna :)
Savner ikke noe spesielt jeg. Det er jo som oftest en grunn for at vi begynner å spise lavkarbo mat. Ønske om å gå ned i vekt, bedre helse etc.... da er det jo ofte de tingene vi "savner" som faktisk gjorde oss overvektige eller syke. "koste" meg med god gammeldags sprø pizza før helgen:eek: skal bli lenge til neste gang kan du si:eek: var jo dårlig hele helga p.g.a. av det. Da sa mannen i huset at du er mye mer oppegående og smilende når du spiser din mat. Så hvetemel og gjær er gift for min kropp iallefall. Greit å ta en liten test innimellom, bare for å få det bekreftet:rolleyes: at slik som jeg lever nå er slik jeg skal leve 4ever. Selv om endel smaker og konsitenser ikke er de samme så er det en vanesak og en må bare venne seg til og teste ut hva som gir best resultat for en selv. Krever litt prøving og feiling og nye tenkemåter når det gjelder å lage all mat fra bunnen.:)
Femte dag: ferskpresset appelsinjuice som jeg pleide å drikke ett glass av hver morgen... Pære, banan, nybakt brød, IS!!! Og etterhvert kommer jeg til å savne tempura maki. Jeg liker sashimi best heldigvis men tempura maki? Mmm!
Jeg håper dette kostholdet betyr energi og overskudd for meg. Men må si at jeg har hatt kosthold før hvor jeg følte meg frisk og sterk - jeg var vegetarianer i mange år og spiste masse frukt og grønnt - og ble sinnsykt dårlig av den type kost eg spiser må :) morsomt!
Hva jeg savner: Lakris. Hva jeg erstatter den med: Uerstattelig.
Jeg spiste skjelden eller aldri kaker,is og andre søtsaker før jeg begynte på LC, my drug off choise var poteter,ris og loff, men en eller to ganger i måneden kunne kjøpe en stor pose Big Ben eller lakrisbåter og spise opp hele posen med en gang, hvorfor kan ikke lakris stå på listene over mat du kan og bør spise:mad:. Jeg har satt en dato, og på denne datoen skal det spises lakris, masse lakris, karbo og eventuell mageknip i etterkant er totalt likegyldig:D
Enig, blomkål i div utførelser synes jeg også blir kvalmende, eneste jeg har laget som faktisk er bedre en den Norske utgaven med poteter og mere lik orginalen er mossaka med aubergine.
Kaffedrikker med melk og evt litt smakssirup er vel kanskje det jeg savner mest, eller i alle fall oftest, siden jeg liker å sitte på café, men da blir det jo med svart kaffe eller en americano. Lager erstatninger hjemme av eggemelk (søk etter oppskrift) eller kokosmelk. En god iskaffe har jeg ennå ikke klart å sette sammen, men nå mistenker jeg også at Tine sin cappucino-iskaffe ikke ville smakt så godt som jeg "tror", heller. :p
Og så er cashewnøtter blant mine evige favoritter - så dem kommer jeg nok til å spise mere av når jeg ikke lenger ønsker vekttap.
Jeg jukset meg til en kvart iskaffe fra tine forrige uke (satt i forelesinger fra 9 - 18 så var helt pumpa. MEN den var ikke så god som jeg hadde drømt om, den var slettes altfor SØT. :sjokk:
Jaja, et par uker uten sukker gjør mye med smakene skjønner jeg. Tenker å bestille stevia med smaker så får vi lage lit tgodt drikke. :)
Savner baileys (spesielt i påsken)
Morsomt så forskjellige vi er! Selv Lille Gubben som slett ikke går på lavkarbo har fått helt dilla på min blomkålmos og vil heller ha det enn poteter til både kjøttkaker, koteletter og fiskekaker! :) Koker først en persillerot eller en 1/4 sellerirot (disse er ganske like på smak) en stund før jeg slenger oppi en blomkål i biter. Når det hele er mørt har jeg det oppi en bolle, slenger i en god smørklatt + salt og pepper og moser det med stavmikseren og smaker til med mer krydder om nødvendig. Mmmmm!
Aubergine derimot - det er ikke menneskemat i min munn... :eek:
Sitter her og ser på svarene deres og samtidig ser jeg på hvor lengne dere har vært medlemmer. Kan nesten se det på svarene hvor legne folk har holdt på med lavkarbo.
Det jeg savner mest er som andre også sier, enkeltheten, det og alltid kunne få seg noe å spise når man er på farta. Jeg reiser mye i jobben og prøv å få tak i noe lavkarbo på en flyplass, tilnærma umulig. Dessuten savner jeg og bare kunne spise det jeg vil uten å måtte forklare og forsvare hver minste lille bit.
Jeg leita etter erstatinger for alt i begynnelsen, men har heldigvis klart å slutte med det. I begynnelsen savna jeg mest gjærbakst, men etter å ha vært uten det ett år smakte jeg en liten bit av en nystekt, hjemmelaga hvetebolle. Det smakte bare gjær og søtt, fælt :eek: Jeg var også stor fan av stratos tidligere, så jeg måtte smake en bitteliten bit og den ble spytta ut. Føsj så dårlig det smakte, prøvde meg på smågodt også og det smakte bare syntetisk.
Nei det er ikke mye mat jeg savner og spesielt ikke når jeg vet hvor mye snadder jeg kan spise på dette kostholdet. Og bare det at jeg er frisk veier opp for alt :)
Nei, det MÅ være Big Ben eller lakrisbåter:), men som sagt er det ikke så ofte jeg bare må ha de, så jeg tror det lar seg lar seg kombinere med generelt lavkarbokosthold, når jeg er ferdig med slankingen forhåpentlig om 3-4 måneder, for alt jeg vet liker jeg de ikke lengre når jeg endelig kan spise de:D
Selv etter 2,5 år på lavkarbo er denne lista lang....
Sjokoladepudding m vaniljesaus, kaker, Sørlandsschips, Tortilla chips, Crispo sjokolade, komle til middag og mye, mye mer...
Erstatter ikke mye, koser meg heller en sjelden gang......
Det er egentlig ikke blomkålen sin skyld:), jeg ble skikkelig dårlig av en rett med blomkål i som jeg spiste i utlandet en gang, etter det blir jeg kvalm av smaken, prøvde å lage blomkålmos siden det hadde vært utrolig greit å ha til kjøttkaker og pølser, men desverre, kroppen og smaksløkene husker godt, det positive var at det fulgte chips med retten jeg ble syk av, så jeg kan ikke utså det heller etterpå:D
Jeg ble en gang dårlig etter å ha spist spekeskinke, vet ikke om det var skinka som gjorde det, men det førte til at jeg ikke engang klarte tanken på spekeskinke uten å bli kvalm i mange år etterpå. :) Snodig hvordan kroppen husker.
Jeg savner å tygge på noe hardt! Brødskalker, knekkebrød og gulrot, f.eks.
Noen ganger spiser jeg selleristang, som gir litt av tyggemotstanden jeg savner. Og så har jeg pleid å ta litt nøtter eller mandler etter måltidet for å få tygge på noe litt hardt, men det kutter jeg ut fra og med denne uken fordi det ser ut til å være en "partystopper" for meg.
Jeg har samme erfaring som flere andre har nevnt her: Det som før smakte godt, smaker både for søtt og for syntetisk nå. Så det er ikke noe stort offer å droppe f.eks. vanlig sjokolade eller kaker.
Brød kan jeg kanskje aldri spise igjen, fordi jeg får "tenning" på det - som en alkoholiker. Men det finnes verre skjebner enn det; jeg er bare glad for å ha funnet lavkarbokostholdet som har gitt meg mindre smerter og bedre helse! Og på sikt, håper jeg, varig lavere vekt.
Jeg savner poteter. Jeg elsker poteter! Når jeg var på søndagsmiddag hos mamma spiste jeg omtrent bare saus og poteter. Tok kun litt kjøtt for syns skyld. Sausen til mamma blir ikke det samme uten hvetemel heller. Har ikke funnet en god nok erstatning for det...
Også savner jeg grønne epler. Jeg spiste gjerne 4-5 av de for dagen.
Litt rart å tenke på egentlig, at legestanden anbefaler oss å spise frukt og poteter o.l, for å holde oss normalvektige og friske. Jeg ble overvektig og syk. Jeg spiste sjelden godterier og fett. Frukt til kos, grovbrød hver dag, havregrøt til frokost, og poteter til middag. Fulgte igrunn ganske bra det Statens Ernæringsråd anbefaler, men like fullt har jeg blitt overvektig!
Men når jeg får litt orden på kropp og helse, så skal jeg unne meg "hvetemelsausen" til mamma, og spise et grønt eple når jeg skal kose meg. Men inntil videre, så klarer jeg meg greit uten og.
Men, er enig med flere her; Det jeg savner mest, er å kunne raske med meg noe mat i farten. Eller muligheten for å spise noe raskt, uten å måtte lage hver dag! Å være på feks en spontan biltur med noen kan være en prøvelse, for om jeg er sulten, så nytter det ikke å bare "svinge innom Statoil". Ikke alle veikroer fungerer heller, siden det nærmeste lavkarbo er langt unna sånn egentlig. ( Karbonader fulle av mel, med kokte gulrøtter og erter )
Men det positive er jo at jeg klarer meg lengre uten mat enn mine høykarbovenner. Så det går som oftes greit. Men jeg er sikker på at det er i en sånn situasjon jeg en gang kommer til å sprekke. :rolleyes:
Jeg leste denne å tenkte "dette stemmer ikke på meg overhodet"... Du skriver at det er det som gjorde oss fete, vi savner, men er du sikker på at dette egentlig stemmer alltid? Ikke vondt ment på noen måte altså:blomster: Jeg savner frukt, grovt brød, grov pasta og småmat (hallingkost). Dette alene blir man jo ikke tykk av, men det jeg blir tykk av, er alt det søte jeg spiste.. Brunost, syltetøy, hapå, boller, skolebrød.. osv... Alle de "skjulte" søtsakene man spiser igjennom uka... Jeg måtte bare bli pang streng med meg selv i starten, å spiste ketolyse i 3 måneder, før jeg innførte litt mere bær, litt mere grønnsaker, smoothies, fiberrik knekkebrød, pluss noen andre småting... Er så utrolig mange grunner for at man blir tykk, dessverre!
Jeg har alltid vært en melkoholiker, hadde alltid en enliter med Q-melk ekstra lett (smakte friskest i forhold til lettmelk og Tine melk syns jeg) og to i reserve i et annet kjøleskap, det gikk fort et par sånne om dagen..!
Bare gikk og glugga rett fra kjøleskapet.... Iskald melk.. sukk
Kan ikke fatte og begripe hvordan jeg kunne glemme det i forrige innlegget mitt...
For dem som savner fløtegratinerte poteter kan jeg virkelig anbefale fløtegratinert sellerirot. :sikle: Det BLIR ikke typisk sellerirotsmak av det, det smaker bare himmelsk!
Jeg kutter sellerirota i tynne skiver/staver, har på salt, pepper, hvitløk og estragon. Fyller nesten helt opp med fløte. Steker på 200 grader ca 20 min. Har på ost. Steker videre ca 20 min. Det er bare nydelig. Jeg klarer ikke blomkålmos i det hele tatt, men dette er snadder! Anbefaler å prøve!
Jeg går på lavkarbo for å ha kontroll over blodsukkeret mitt siden jeg har diabetes 1. Jeg har etterhvert funnet ut at kroppen min tåler 10 -15 karber pr måltid om jeg også legger inn mosjon etterpå (laaang tur med bikkja).
Jeg spiser lavkarbo, men jukser litt. Jeg passer bare på at totalkarbene i et måltid holder seg innenfor max 15.
Jeg kan dermed smake på det meste, bare i mye mindre målestokk enn jeg gjorde før i verden. De siste dagene har jeg f.eks. hatt skikkelig lyst på kiwi og plommer. 1/2 kiwi eller ei plomme som dessert etter et måltid med masse fett i går helt supert.
Tror ikke jeg savner noe........dvs. en sommer uten maaaange softiser blir tøft:(
Det er spesielt to ting jeg savner, og det er for det første: Frukt og det andre er hjembakt grovbrød.
Godt med lavkarbobrød også,men ikke så godt som hjembakt grovbrød med sprøskorpe :p
Iskrem lager jeg selv i blenderen av en eggeplomme, bringebær og fløte, men savner et par favoritter som Ben & Jerry's-is og pistasjis. Potetgull erstatter jeg sjelden, er veldig lei av bacongull. Men det får bare være, det er ikke bra for meg :)
Også savner jeg som andre her enkelheten. Håper og tror at det kommer til enkle lavkarboalternativer etter hvert som det får feste i samfunnet. Når jeg ikke lenger har vektnedgang å tenke på kommer jeg uansett til å ty til enklere alternativer om det skulle være krise (flyreiser etc.), da det ikke er en situasjon jeg er i jevnlig og dermed ikke gjør at jeg sklir tilbake til gamle vaner.
Jeg savner å kunne gå i kjøleskapet å bare ta meg noe... Ikke noe jeg må lage og ordne til, men noe som jeg kan kjøpe inn som vi kan spise og like allesammen.
Og softis. Spiser 1 is i året, men nå er jeg nesten på hugget til å hoppe på hver reklame eller skilt jeg ser.:p
Av mat savner jeg pizza, skikkelig pizzabunn! Skulle gitt mye for en New Orleans-pizza fra peppes... Pitabrød, sukk. Både til pita og til pizza. Gjærbakst savner jeg tidvis, og i dag fikk jeg ufattelig lyst på en punchrulle...
Lomper til pølser erstatter jeg med mozzarella-lomper. Pasta i nesten alle former er også et savn, heldigvis har jeg en variant med squash om jeg vil ha lasagne.
Pommes frites er innimellom et savn, da lager jeg fries av sellerirot. Og det lukter herlig av det her i leiligheten nå!
Savner ris...og bønner..og nybakt grovbrød med brunost.
Savner frukt og rotgrønnsaker. :(
Har aldri vært noe særlig søtsulten av meg, så sjokolade og smågodt er helt greit å holde seg unna. Kaker og boller også.. Bortsett fra kanske en skikkelig smultbolle i ny og ne....:eek:
Er forresten også blitt hekta på sellerirotens mange egeskaper. Er spesielt glad i en mos laget på sellerirot, blomkål og en liten bit purreløk. ( sammen med litt fløte og smør, salt og pepper...nam).:p
Etter fire dager på reise er det største savnet: Å ikke måtte planlegge og tenke ut løsninger hele tiden. Det har vært kronglete dager, med for mye proteiner, for lite fett og grønnsaker. Det å hele tiden måtte tenke på hva man putter i munnen (og da ser jeg bort fra de mest åpenbare sukkerkildene). Utover dette er savnet: god hjemmebakt foccacia, hjemmelaget brun saus, MELK, sylteagurker...
Det jeg savner, er å ikke engang tenke på å måtte lage maten før skolen. At jeg bare kan løpe på butikken og kjøpe en rislunsj eller hva det måtte være... Noe av det jeg savner mest er sjokolade tror jeg, freia melkesjokolade, smash, melkedrøm! Og så brownies... MEN jeg prøver å ikke tenke på dette, heller fokusere på hva jeg KAN spise, og hvorfor jeg gjør dette. Det er jo bare å stå foran speilet i undertøy, så er jeg motivert igjen liksom :p
Jeg har bare holdt dietten i 6 uker. Savner ingenting så langt. Har aldri hatt noe søtsug,men min store svakhet har vært potetgull. Etter at jeg begynte med mer fett i kostholdet har jeg ikke savnet potetgull noe særlig. Tvert i mot "glemmer" jeg å spise. Føler meg mett hele tiden selv om jeg stort sett spiser bare ett måltid om dagen. Har gått ned ca en kilo i uken.Spiser når jeg føler for det, ingen faste tider. Gjør jeg noe feil?
Som så mange flere ovenfor her nevner, så er lettheten det aller største savnet! Visst man skulle ut på shopping med veninner, så var det bare å gå innom en mc.donalds, eller en butikk og bare kjøpe med seg noe.
Slikt går liksom ikke på lavkarbo. Der må alt være planlagt og man må være forberedt på at om man skulle bli sulten, så er det vanskelig å finne lavkarbo mat. løser dette med å alltid ha med meg noe mat i veska, men blir ikke helt det samme :/
Ellers så savner jeg det å ikke tenke så mye på mat. Føler alt dreier seg om mat på lavkarbokosthold. Jeg prater om kostholdet mitt til folk som er nysgjerrige, planlegger hva jeg skal ha til mat, diskuterer på forumet. Ja, egentlig bare masse styr med mat.
Men, samtidig så har jeg gått ned noen kg (eller mange :P) på dette kostholdet, og kommer aldri til å bytte til høykarb igjen! Elsker metthetsfølelsen man får på LCHF <3
Jeg savner frukt veldig mye, den friske smaken og den friske, lette følelsen man får når man spiser frukt. Savner spesielt kiwi, mango og ananas. Savner lettheten som mange andre her nevner, å ikke måtte planlegge hele dagen og alle måltider, savner det å kunne plukke med seg noe fra butikken.
Jeg savner å være 'litt enklere i matveien' - å kunne ta alt som blir budt fram uten å tenke på hva det inneholder av sukker og mel i ulike varianter. Jeg savner rett og slett å være 'altetende' som jeg var før...
I det daglige når jeg kan bestemme selv, så savner jeg ingenting, da!
Jeg lager min egen marsipan med sjokoladetrekk og det blir like godt som vanlig marsipan. Mine karbospisende venner syns min marsipan til og med er bedre.
I de fleste oppskrifter på lavkarbomarsipan jeg har funnet så er det brukt sukrinmelis :) Skal prøve meg på marsipan selv i dag, men tenkte å bruke en blanding av sukrinmelis og splenda for å unngå den "kalde" smaken.
Jeg ville anbefalt dere å lage hjemmelaget marsipan, rull i kuler. Dekk i sjokolade. Og ha sukrinmelis + tragant sammen og dekk så "sjokolademarsipanegget" med dette til slutt. Vil du har farger på det, bruk konditor ;)
Som flere her inne: FRUKT!
Det skal innføres igjen når jeg når målet mitt. Om enn ikke ubegrenset.
Ellers så har jeg prøvd å lage en god del erstatninger, senest marsipan, men det funker ikke for meg. Smaker jo ikke noe godt, syns jeg, og blir ikke noe bra erstatning. Så her er det slutt på sånt.
Ingen verdens ting, så lenge jeg spiser lavkarbo. Men om det er en dag jeg spiser mye karbohydrater, 80-100 gram, da raser all verdens lyster over meg. Lyse rundstykker med nøkkelost, vafler med smør, rømme og rørte bringebær. Potetgull med sour cream and onion. Men egentlig....jeg føler ikke et savn på lavkarbo. Jeg bruker ikke søtning av noen verdens slag, så søtbehov har jeg ikke. Og med det borte, svinner også de andre behovene. Men de første 10 dagene uten søtning var ille. Etter det - ikke noe behov. Så for meg virker det som om det var søtbehovet som trigget andre behov også. Men brød, vafler, potetgull, hva er det, om ikke sukkermolekyler i lange baner :)
Sånn i det daglige savner jeg egentlig ingenting nå lengre bortsett fra at jeg av og til får kastet over meg en enorm lyst på ostepop/potetgull. Jeg venter bare på at lysta skal gå over, og erstatter det ikke med noe der og da. Men jeg spiser Öffer nå og da, spesielt de siste dagene for da har jeg vært så matlei at jeg har brukt det som et eget måltid (obs! Dette er ikke et eksempel til etterfølgelse :p) :o
Ellers kjenner jeg savn etter ferske bakevarer, hjemmelaget pizza etc. dersom jeg kjenner duften av det, men det er altså ikke noe jeg går rundt og savner eller har problemer med å stå over av den grunn. Lavkarboerstatningene syns jeg sjeldent er like godt som "ekte" vare, så da står jeg heller over (utenom enkelte sukkerfrie sjokolader som jeg spiser innimellom).
Haha, nå høres jeg ut som den helgenen. Det er jeg i hvert fall ikke :lol:
Savner vel mest potetgull. Og brunost som dere skriver over! Varme vafler med masse smør og brunost. GUD! Savner også gjærbakst, sånn som berlineboller, skolebrød, grovt brød osv.
Savner frukt litt.. men prøver ikke å erstatte noen ting, det som er viktig å tenke er at jeg ikke skal være i ketose resten av livet, det blir noen mnd.. og jo flinkere jeg er å holde meg unna jo fortere når jeg målvekten min:)
Sist ketolysekur i 2007 begynte jeg med lavkarbosjokolade og godteri og da var det gjort ikke lenge etter sprakk jeg totalt..
Nå har jeg ikke tenkt å la meg friste av søtsaker lavkarbo eller ei...
For første gang på lenge er jeg ikke sugen på noe
Har du prøvd sellerirotmos. Det er kjempegodt, syns jeg. Mye bedre enn blomkålmos.
Jeg har egentlig ikke savnet så mye. Pizza kanskje, men jeg tåler uansett ikke mel.. Og en dag jeg falt opp i en pose med potetgull oppdaget jeg at det var like godt som før (men savner det egentlig ikke). Ostepop derimot er ikke så godt som før. Heller ikke noe av det andre jeg savnet i begynnelsen. Egentlig tror jeg det eneste jeg virkelig savner er is og kanskje litt frukt.
Is, ja. I år tror jeg sannelig at jeg skal investere i en ismaskin før jeg bukker under helt av misunnelse i isdisken. :o Var det som knekte meg i fjor sommer!
Jeg har vært inne på Hennig Olsen og Diplomis sine sider og sett på næringsinnholdet i is. Det var ikke oppløftende. Men Hennig Olsen hadde generelt mindre karber enn Diplomis.. Men alt for mye :(
Problemet mitt er egentlig fryserplass... har bare sånn fryser under kjøleskapet med skuffer, så jeg tror ikke at en sånn dings får plass noe sted inni der! Vet at det skal finnes alternative løsninger, men det er vanskelig å finne...
Jeg skal jo faktisk flytte nå snart. Kanskje jeg må sjekke ut frysemuligheter der før jeg kjøper meg en sånn da.. ;) Jeg har hørt om sånne ismaskiner som står på benken og bruker is/gass/støm (?) og bare spyr ut is. Spørs om de er dyrere da.. ønskeseg
Jaa, jeg tror jeg har funnet den jeg vil ha - men den koster en snau tusenlapp: den lager til og med to smaker på en gang! Men jeg har jo bursdag om et par-tre uker, mulig det dukker opp litt sånne utskeielses-penger i den anledning. :p
Jeg har ihvertfall funnet en is med 13-14 karber pr 100g. Er jo litt mye, men bedre enn de andre alternativene hvertfall :) Jeg har forresten krupsismaskin. Kostet 3-400 kr og var ett kjempekjøp!!
Jeg har en slags lavkarbo "jukseis" som jeg lager på 5 min.
Jeg pisker opp fløte med stevia og evt vanilje eller kanel, til den begynner å tykne. Så hiver jeg oppi frosne bringebær og druser i vei med stavmikser ti det er godt blandet. Spises umiddelbart og fungerer utmerket som is, er som en mellomting mellom sorbet og softis - yummi :sikle:
Så rart, jeg tenker akkurat det motsatte. På dette kostholdet tenker jeg lite på mat, er mye mindre opptatt av mat enn jeg var før.
Jeg savner igrunnen ikke så mye, er så mye godt man kan kose seg med. Jeg lager pizza, baker kaker, spiser sukkerfri sjokolade osv. En og annen neve med peanøtter kan jeg også ha uten å dette ut av ketosen.
Men fersk duftende gjærbakst, gjerne med kanel og sukker, det savner jeg, og det kan nok ingenting erstatte.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.