< Tilbake til oversikten

Mandelkjeks

lottesinverden sa for siden:

må bare skryte ennå litt mer. disse kjeksene med smør, ost og paprika . HEAVEN!
Må nesten lage en runde til, men heller forme de som knekkebrød.
Tror dere disse kan være greie å spise til frokost?

TigerTove sa for siden:

skal testes ut ;)

TigerTove sa for siden:

Herved testet ut, hele brettet forsvant gitt :eek: må nok lage nye med en gang ;) farlig gode, særlig varme med smør på!

ekenna sa for siden:

Disse kjeksene var fantastisk gode! Så nå har jeg og mamma kost oss med ost og KJEKS! Min absolutt favorittmat! Så kos! :D Skal lage et par ladninger til i morgen, så skal de få bli med på brunsj til 20 man! ^^

Hevingen sa for siden:

Kjennes linfrøsmaken i disse? Jeg er ikke så glad i det, men ellers så det spennende ut :) Noe å prøve når jeg kommer hjem.

ekenna sa for siden:

Jeg syntes man kjenner linfrøsmaken veldig godt, men det var det som gjorde de sååå gode, syntes jeg. ^^

Supah sa for siden:

Kan hende at jeg er helt sløv, men det er da ikke linfrø i denne oppskriften?? :o

LIBBA sa for siden:

Samme tenkte jeg :o, men kanskje dem mener den andre varianten ( innlegg 4 ) . Den er det linfrø i :)

ekenna sa for siden:

Neinei, leste visst feil. Jeg mente jo sesamfrø :p Men linfrø er det ikke i de kjeksene jeg lagde hvertfall.. ^^

Pøsh sa for siden:

Oi, disse må testes!

Pøsh sa for siden:

Nå står de i ovnen :cool:

Pøsh sa for siden:

Forme som knekkebrød tror jeg er lurt. Var ikke spesielt gode uten noe på, veldig gode med smør og ost. Skal lage mer senere, men da større og ha godt pålegg på :smile:

Peppa Gris sa for siden:

Kan man bruke mandelmel i stedet for malte mandler?

Cassiopeia sa for siden:

Jeg har store planer om å teste det nå :)
Tenker jeg bruker tre eggehviter, for mandelmelet trekker mer væske enn malte mandler.

Brb med rapport!

Pøsh sa for siden:

Jeg brukte mandelmel og måtte spe på med 1 dl vann. Hadde jeg visst det på forhånd, ville jeg brukt en ekstra eggehvite :)

Cassiopeia sa for siden:

Det gikk helt fint med mandelmel og ei ekstra eggehvite :)

Laelli sa for siden:

Disse kjeksene er så sykt gode! Har laget de flere ganger :) Perfekt til frokost/lunsj eller kosemat :)

Photobscura sa for siden:

Bumper denne! Har laget de nå til en liten tapaskveld. Første prøvesmaking sier: Helt prima! Anbefales! (Dog er deigen litt klissete, og det er vanskelig å trykke dem ut uten at det blir revner som spriker, så jeg vurderer å smøre dem med slikkepott neste gang, og dele de opp med et pizzahjul. :))

Mariann S sa for siden:

Takk for bumping, desse skal jammen prøvast :)

Bare hyggelig! To tips: La røra stå litt, da blir den LITT lettere å behandle, sikkert på grunn av fiberhusken. Og å strø salt over (i dette tilfellet maldonflaksalt) er helt essensielt, skal man f.eks. ha det til ost/tapas. Om nom! Bytta for øvrig ut sukrin med en halv ts tagatesse. Men tror det fint kan droppes, da mandlene i seg selv er søte nok. :)

Mariann S sa for siden:

Takk for tips :) Desse skal lages i mårgå :)

De ble meget godt mottatt på fest også, både av altetere og gluten- og melkeintolerante. ;)

Mariann S sa for siden:

Då har eg endelig laga desse kjeksa, og mmmmmmmm :sikle: :ja: spanderte ei halv drue på kvart kjeks også :D

Eg brukte ca 1ts Green Canderel sitt steviapulver som søting, og maldonsalt strødd oppå.

Når deiga hadde stått ei pitte lita stund, var dei lette å rulle som kuler og trykke flate med fingrane.

Om nom! :D

Chamomilla sa for siden:

Setter igang nå. Lurte akkurat på hvor jeg skulle gjøre av seks eggehviter etter å ha lagd både eggeplommesaus (les hollandaise) i uka og råkrem sist søndag... Blir glimrende til skitur med minstemann i morgen. Til meg da.. Han vil nok ikke ha de. :(

Chamomilla sa for siden:

Det så lekkert ut på bildet, Mariann! Flink du!

Chamomilla sa for siden:

Godkjent! :) Femåringen har spist en og såvidt startet på nr to. Dessverre brant han seg når han kom borti stekeplata på kjøkkenbenken. :( Au..

Lagde en liten porsjon med linfrø og chiafrø. De ble ikke fullt så gode. Passer sikkert med makrell i tomat.. Glad jeg lagde tre porsjoner totalt... :o

Moogie sa for siden:

De her vil jeg også prøve ut! Takk for tipset :)

Moogie sa for siden:

De blei kjempe gode! Ikke noe søte, egentlig. Så jeg lurer på om det er like greit å droppe søtningsmiddel. Skal bake fler nå.

Chamomilla sa for siden:

Skal lage nye i dag. Men tester nannah-oppskriften det var linket til uten eggehviter i dag. Håper de blir like gode. Jeg bredte alt utover på stekeplate og delte med pizzahjul som noen foreslo her sist jeg lagde. Funka greit.

Chamomilla sa for siden:

Det ble nokså fritt etter- oppskrift. Ca dobbel mengde av Nannahs, mer som i oppskriften i denne tråden for forholdet mandler/sesamfrø. Det havnet en neve hakkede valnøtter i røra. Maldonsalt på toppen. Vannmengde til passe. Skrudde ned temp og lar de steke lengre. Har prøvesmakt da. GODT! :D

Lagde disse igjen i går, og hadde med på kollokvie-vin-kveld. Stor suksess! Alle ville ha oppskrifta! :D

frøken sa for siden:

Brukte du malte mandler eller mandelmel?

Camomilla sa for siden:

Disse ligger på lchf-bloggen også - jeg lager dem med jevne mellomrom. Det eneste jeg har funnet som funker som osteunderlag med rødvin som følge :D Har prøvd litt forskjellige krydder på, men ender alltid opp med grovt havsalt - sødmen fra mandlene og saltet fra havsaltet komplementerer ost helt perfekt!

Bik sa for siden:

Har bakt disse. Smakte utrolig godt, ble sprøe og gode :)

Moogie sa for siden:

trur at det beste resultatet blir med malte mandler da de har både litt grovere struktur enn melet og en del fet i seg. Mel er jo fettredusert slik at det bli veldig tørt og kompakt med melet. Da må man bruke mer veske for å få det til å funke. Men det går det også :) Jeg har prøvd å ha litt mel inni og det blei god smak, men mer kompakt deig, selv med et egg ekstra.

Bønna200 sa for siden:

Passer disse til å bruke i delfiakake?

Chamomilla sa for siden:

Det var jo en interessant tanke, siden jeg også har tenkt å lage delfiakake. Meld fra hvordan det går om du prøver? Og hva du evt har i delfiaen ellers? Tror kanskje JEG ville utlatt sesamfrøene om jeg skulle puttet kjeksene i delfiakake.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.