< Tilbake til oversikten

Dødsgod sjokoladekake med to sorter nøtter

Albertine sa for siden:

Dette er verdens beste kake med sjokolade og nøtter! Og dagen etter budre du prøve å smuldre opp kakerestene over hjemmelaget iskrem og dryppe litt espresso over det hele. Denne kaken kan stekes i springform eller porsjonsvis i små kakeformer.

8 porsjoner

150 gram skåldede mandler
150 gram valnøtter uten skall
300 gram mørk sjokolade (70%)
1 toppet spiseskje kakaopulver av beste kvalitet
250 gram smør
søtstoff tilsvarende 100 gram sukker
6 store egg, plomme og hvite skilt

Kjør nøttene i food processor til de er finmalte. Ha deretter sjokoladen og kakaopulveret i og kjør sjokoladen i filler. Sett til side i en egen bolle. Ha smør og sukkererstatning i food processoren og kjør blandingen lys og luftig. Så tilsetter du eggeplommene en av gangen. Deretter blander du i nøtte/sjokoladeblandingen.

I en annen bolle pisker du eggehvitene med en klype salt til det danner seg stive topper. Vend forsiktig eggehvitene inn i sjokolade/smør/nøtteblandingen. Hell alt i en form kledd med bakepapir og stek ved 175 grader i ca. 1 time.

Serveres med pisket krem eller hjemmelaget iskrem.

Enjoy!

Tillegg: Vær oppmerksom på at steketiden kan variere fra ovn til ovn, og at det er mulig å legge bakepapir over kaken mot slutten av steketiden. Sjekk kaken med jevne mellomrom.

snoopygirl sa for siden:

åh my goooood,,,den hørtes bare såååå deilig ut altså...sikle-sikle

lillemy sa for siden:

Får vann i munnen jeg. Denne skal jeg lage til påske. Gleder meg :)

Albertine sa for siden:

Lagde denne kaken etter hukommelsen i påska, og glemte smøret. Pytt, det gjorde ingenting. Kaka var aldeles nyyyyydelig og fristet til gjentakelse. Jeg serverte is til de andre og tok krem selv, men det som virkelig gjorde susen var at jeg varmet bringebær og la en skje over hvert kakestykke. Åh, stønn....slurp

ANBEFALES!!!

Amica sa for siden:

Ååh, dette hørtes bare namme ut! :p Går det ann å sløyfe mandlene? :rodme: Liker ikke slikt, men har veeldig lyst på litt "kosemat". Går det ann å bruke "DrLindbergs fruktose" i steden for sukker? Evt. ikke noe i det hele tatt (siden det gikk bra hos deg) ? :D Huff, så kresen jeg hørtes ut nå..sparke

Albertine sa for siden:

Du kan bruke fruktose ja, og bytte ut mandlene med hva som helst. Har også prøvd med peanøtter og det var godt det også. Dette kan jo brukes som et utgangspunkt, og så erstatter du det du ikke liker med andre lovlige varer.

Helene sa for siden:

oj! såg denne kaken i dag.. denne skal prøves!! og det snart!

Iset sa for siden:

Oj denne har jeg ikke fått med meg før nå!! Herregud noe så deilig!! Denne tror jeg jeg skal lage til 17. mai!!

magdalena sa for siden:

Hva menes med det?Enig at det hørtes dødsgodt ut!:sikle:

Albertine sa for siden:

Det betyr at det helst skal være sølvskje, av beste kvalitet.:p

(Ikke hør på meg, jeg er full. :rolleyes: Bruk helst mørkt kakaopulver, det er det som er det beste. Ikke sånn vanlig lysebrun sak.)

Iset sa for siden:

Vahlrona kakaopulver er vel det beste, tror jeg. Eller iallefall BRA i forhold til Freia-gørr. :D Selges bla på Dropsen, tror jeg.

magdalena sa for siden:

Nå har jeg jo bare Freia sin hjemme,så den går vel til nød?Må jeg virkelig kjøpe en toppkvalitet for å ta 1 ss?Bruker jo ikke freia sin engang.Hvordan i all verden havnet den i skapet vårt forresten?!:eek:

Iset sa for siden:

Jeg har brukt Freia sin til nå, går helt fint. ;) Men når den er tom kjøper jeg heller Vahlrona enn Freia. :)

Fading sa for siden:

Hva kan man bruke til søtnings"stoff" som ikke koster all verdens og som man kanskje får kjøpt... Overalt?:rolleyes:

studentberta sa for siden:

Er det noen som har regnet karber i denne?? Bare litt nysgjerrig.......... Høres for god ut til å være lovlig..:o

Albertine sa for siden:

Regnet karber? For å si det sånn: Hvis du spiser hele kaka er det masse karber i den. Spiser du bare bittelitt er det nesten ingen.

Nille sa for siden:

Denne har jeg laga i dag..... Den SER veldig bra ut. Helt jevn og fin. Den ble muligens litt brent, for jeg hadde glemt å skru på timeren på ovnen. Litt mørk oppå, men håper ikke den er ødelagt. Skal bli spennende å se og smake i morgen når jeg serverer den til gjestene mine. Pisker krem til meg selv og serverer med vaniljeis til de andre...... laget bringebær/jordbærsaus for ikke så lenge siden. Frøs ned. Nå tar jeg oppp glasset så det er tint til i morgen ..... :sikle:
[color=purple][/color]
Jeg har lagd Karen B's New York Style Cheesecake også. Den står i ovnen nå......

Albertine sa for siden:

Åh, Nille, vil gjerne ha rapport! :ja:

nøtta sa for siden:

åh nå ble jeg inspirert her , hvor mange kakestykker blir det ?? og hvor mange karber per stk ...:confused: mase mase :p:p:D

kos deg med gjestene dine !!

Daizy sa for siden:

mmmm :sikle: Denne hørtes fantastisk nydelig ut notere i lavkarbokokeboka mi Takk Albertine :klem:

Helene sa for siden:

Jeg bakte denne kaken i vår, synest den ble alt for mørk. men så har jeg aldri vert så stor fan av mørk sjokolade.. men liker det reint da..

Daizy sa for siden:

Mamma skal bake denne nå :) mmmm gleder meg :sikle:

nøtta sa for siden:

åh send over en smake bit :D

Nille sa for siden:

Som sagt bakte jeg denne i går. Den ble dessverre litt brent. MIN skyld, - men i MIN ovn er nok 190 grader litt mye (termostaten er ikke helt pålitelig). Men den ble nå spist. Serverte med jubileums vanilje is. Piska krem (med søtstoff og utskrap fra 1/2 vamiljestang). I tillegg hadde jeg jordbær/bringebærsaus med litt søtstoff + blanding av bringebær & blåbær litt rørte - til ostekaka, men det smakte godt til sjokoladekaka også.
[color=purple][/color]
Etterpå skar jeg av topp, bunn og kanten rundt kaka. DA ble det en helt annen smak - og sønnen ville ha med seg resten hjem. Han fikk halvparten.
[color=purple][/color]
Neste gang skal jeg bake den på max 175 grader. Ca. 1 time, men skal følge med hele tiden - og ikke bruke klokkehukommelsen...

nøtta sa for siden:

åh så bra at du gir oss raport !! kan man fryse denne kaken ?? også lurer jeg selfølgelig på nærings innholdet ...:o mase mase

Ha en fantastisk søndag nille !! :klem::klem::klem::klem::klem:

Katrine sa for siden:

Her kommer det noen spm som sikkert er kjempeteite, men noen ekspert på kjøkkenet har jeg aldri vært. Har faktisk aldri laget så mye mat som etter jeg begynte på atkins:D Er jo veldig kjekt å lære!!:D

1. hva menes med skåldede mandler?
  2. hvordan finner man ut hvor mye man trenger av søtstoffet man bruker for at det skal tilsvare 110 g sukker?

Gleder meg til en anledning til å lage denne, den høres jo steingod ut!!:D :D

Katrine

Albertine sa for siden:

Hele kaka UTEN sukker inneholder 519 gram fett, 155 gram karbohydrater og 108 gram protein. Så er det opp til den enkelte å dele opp kaka sånn at det passer inn i dietten...;) Og Katrine, du kan lage den uten sukker. Det går helt fint. Du trenger heller ikke bruke skåldede mandler, jeg kjører med skall på. I dag har jeg laget kaken med hassel- og valnøtter, forresten.

Nille sa for siden:

Nåååå forstår jeg plutselig noe her !!
Husker dere at jeg lagde denne kaka men at den ble brent ?? :D
[color=purple][/color]
For et par år siden laget jeg en kake fra en av Jamie Oliver sine bøker. Til et stort middagsselskap - med hjemmelaget iskrem og hele pakka. Og det ble en total katastrofe. KAKA BLE BRENT ! Ikke bare på toppen men rundt det hele.
[color=purple][/color]
Nå har det plutselig gått opp for meg at det er samme kaka ! :o
[color=purple][/color]
Så et godt råd om dere lager denne ..... sett ned temperaturen på ovnen noen grader - til 175 eller 170 og stek heller litt lenger om nødvendig....
[color=#800080][/color]
Det som var igjen da jeg hadde skjært av det brente var veldig godt altså....:p
[color=purple][/color]

Ziggy sa for siden:

Eller man kan legge et bakepapir over kaka mens den står i ovnen, og sette kaka på nederste rist i ovnen... det har reddet mange kaker for meg, ihvertfall...:p

Nille sa for siden:

Nope, hjalp ikke, - den ble brent rundt det hele - altså over/under/på siden. Og det gikk 1/4 cm inn i kaka ! Jeg har en viss erfaring med kakebaking :p og regner det som ganske sikkert at temperaturen nok var for høy. Baker andre kaker av denne typen på 175 nederste rille .....

Ziggy sa for siden:

Åååhhja.....:o .... den er notert!!!:D ;) :D

nøtta sa for siden:

perfecto , men du atte jeg bare tenkte atte du kankskje viste kcal innholdet også ? :o

Albertine sa for siden:

Det er jo bare å regne ut det da, nøtta. ;)

519 x 9 kcal = 4671
155 x 4 = 620
108 x 4 = 432

5723 kalorier i hele kaka. Lønner seg absolutt ikke å trøkke i seg alt på en gang...

nøtta sa for siden:

nå står denne i ovnene er hos meg :spent:

men jeg synes konsistensen var helt lik sånne havregrynsboller med sukker, smør og kakao trilla til kuler .... skikkelig smør deig ;)

gleder seg veldig for dette er min første lavkrbo kake :cool:

Daizy sa for siden:

Hvordan ble den nøtta?

Albertine sa for siden:

Et lite tips til annen bruk av kaka: I går smuldret jeg opp et kakestykke, helte over varme bringebær og lot safta trekke godt inn, og så serverte jeg med vispet krem. stønn

Daizy sa for siden:

Akkurat som om jeg ikke hadde nok vann i munnen av denne tråden Albertine :rolleyes:

nøtta sa for siden:

den ble perfekt og da mener jeg perfekt :D

smakte brownies med nøtter .... sukk jeg fryste ned halve så tenkte jeg skulle spisse den i morgen når andre spiser farsdagskaker stappa med sukker :D

min stod i ovnen på 175 grader i 50 min og det var helt perfecto :cool:

des65 sa for siden:

Denne skal jeg bake til farsdagen i morgen. Håper den faller i smak. Men det var mye karber i sjokoladen sukk :o

nøtta sa for siden:

jammen det blir ikke så mye skjønner du for hvis du tar 100g 86% og 200g 70% .... hvis du bruker søtningsmiddel kan du jo ta 300g 86% ....

des65 sa for siden:

Jeg kjøpte sånn 70% kokesjokolade, finns det høyere også? Fant på rema men det var vel 34 karber i den. Eller bruker dere bare vanlig sjokolade? Har ikke funnet høyere enn 70% enda der heller...

Helene sa for siden:

jeg brukte vanlig sjokolade, fordi den er ikke så mye dyrere, og mye bedre. det er hvertfall min mening.

nøtta sa for siden:

vanlig 70% eller melkesjokolade ??

Helene sa for siden:

vanlig 70 % sefølgelig :P hva tror du om meg :p

des65 sa for siden:

Kaken er bakt no og står til avkjølig. SKal den serveres kald eller varm forresten? Er så spent på den.

Albertine sa for siden:

Serveres kald. Da er den best.

nøtta sa for siden:

ja jeg lagde jo den på fredag og frøs ned, tok opp i dag til farsdag og da var den ENDA bedre :D

nøtta sa for siden:

fant den :D

Anne sa for siden:

Fnis nå ser jeg du har funnet den også.....:p
Ser skikkelig snadder ut, men tror jeg skal holde meg unna nøtter en stund til gitt...

Mum 4 2 sa for siden:

Jeg lagde denne til syklubben i går. Fikk masse skryt. Hadde bare 30 gram valnøtter igjen, så det ble sånn nøttemiks fra Lidl som erstattet de siste 120 gram med valnøtter (usalta mandler, cashew, hasselnøtter mm). Ble visst godt, prøvde ikke selv da jeg er i ketose.

Nille sa for siden:

Har laget denne idag. Stekte i 22 cm springform, 160 grader, 55 min og den ble perfekt. Svigerdatters bursdag i morgen. Lagde Daizy's browniekake glasur uten kaffepulver men MED appelsinessens. Ser bra ut. Skal ta gladpack over fatet når glasuren har stivna. Håper den holder seg bra til i morgen og ikke blir tørr......

stinasol sa for siden:

Hei,denne lagde jg i dag(skal i bursdag selskap i morgen og da må jeg jo ha med noe digg :D ) jeg brukte kun mandler og smeltet sjokkoladen så blandet jeg bare sammen alt..den ble helt perfekt mm både på smak og form.. hadde sjokkolade glasur oppå og vanilje krem til(heistad)...tilogmed min sukker fanatiske samboer syns denne var deilig :D

bluVelvet sa for siden:

Syns nesten jeg er litt gledesdreper nå...

Næringsstoffer SJOKOLADEKAKE MED NØTTER
Mengde,g 1057
Energi,kJ 23581
Protein,g 101,1
Fett,g 495,9
Karbohydrat,g 189,5 i hele kaka...

Pr. 100 g 17,9 gram karbo

Regnet ut med Mat På Data med disse verdiene: (Fant ikke søtningsstoffer...)

SJOKOLADEKAKE MED NØTTER (her blir det vel hulter til bulter)
Mengde, g Energi,kJ Protein,g Fett,g Karbo,g
Totalt pr 100 2231 9,6 46,9 17,9
Mandler, skåldet 14 364 3,0 7,8 1,0
Valnøtter 14 404 2,1 9,6 0,5
Kokesjokolade, mørk 28 598 1,7 7,7 15,9
Kakaopulver 1 16 0,2 0,2 0,1
Smør 24 736 0,2 19,7 0,2
Egg, rå 19 112 2,4 1,9 0,1

Dolphin sa for siden:

Hørtes sinnsykt godt ut, men er vel neppe lov med det første når man går på ketogen diett ( lindberg)?

Kan prøve etterhvert :)

stinasol sa for siden:

Det spørs hva du bruker da,jeg lager denne kaken
og det er LANGT ifra så mye karber i min
og så er den RÅ god mmmm... :D

(mener hva sjokkolade ,kakao og søt stoff du bruker)
i nøttene egg og smør er det jo så og si ikke karber i
det hele tatt... ;)

Pelen sa for siden:

Da har jeg bakt den, yammi yammi!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.