< Tilbake til oversikten

Syre i kroppen?

Zelia sa for siden:

Leste et sted at dersom oksygentransporten til vev var nedsatt (pa syre) så ville halvmånen nederst på neglene bli mindre eller forsvinne. Den skal vises godt på alle fingre unntatt lillefingeren. Ser at mine er veldig små, og jeg mangler på ringfingeren og lillefingeren (har spist veldig lite karbo en periode-vært i ketose-og sikkert spist altfor mye proteiner). Redusert oksygentransport kan selvfølgelig være forårsaket av andre ting (jern, B12 mangel).. Mulig dette er helt søkt...hehe. Hvordan er neglene dine?

Cyan sa for siden:

Mine halvmåner er store på tomlene, relativt små (eller helt normale, hva vet vel jeg :p) på peke- og langfinger og ikke-eksisterende på ring- og lillefinger.

lifejack sa for siden:

Det har jeg aldri hørt før. Har du noen artikler e.l. på det? Hadde vært interessant å lese hvorfor man tror det er en sammenheng der.
Forøvrig har jeg halvmåne på tomlene, en mikroskopisk en på pekefingrene, og ingen på de resterende fingrene, men vet jeg hadde tydeligere halvmåner for bare noen dager siden. Hm...;)

Kanutten sa for siden:

Her står endel om negler men ikke om det du nevner. Det vanlige er jo at neglene blir blåaktig hvis det er snakk om oksygenmangel.

Bestemamma sa for siden:

Jeg har halvmåner på alle fingre........:D Dytter neglebånd til den store gullmedalje for det er så kjipt om de vokser fremover neglen....:(

Huldr sa for siden:

Jeg har akkurat det samme! ;)

Kanutten sa for siden:

Det skal være slik. Det skal være større halvmåner på tomlene og litt mindre på de andre neglene bortsett fra lillefingerneglene hvor de skal være fraværende.

Huldr sa for siden:

Godt å vite at jeg er normal på i alle fall ett område, da :D

Skjønt jeg mangler jo på ringfingrene også - akkurat som Cyan :ja:

Bestemamma sa for siden:

Er jeg unormal jeg da som har på lillefingren óg.....:p

kthnk sa for siden:

Har ikke dette med neglebånd å gjøre da? Om man skyver neglebåndene tilbake så vil vel halvmånene komme til syne igjen?

Zelia sa for siden:

Nei, jeg har ingen artikler å vise til. Jeg har bare observert at de har blitt mye mindre på meg selv. En venn av meg hadde ikke halvmåne på noen av fingrene da han hadde B12 mangel (han fikk også vertikale riller på alle fingrene), men de kom tilbake etter at han fikk injeksjon. Men nå har ikke jeg jern eller B12 mangel, så da tenkte jeg at det kunne være en sammenheng....lavkarb->syre i kroppen->nedsatt evne til å transportere oksygen i blodet->halvmånene forsvinner? Ikke at det er så forferdelig viktig, jeg har bare fundert litt på det:rolleyes:

Saphire sa for siden:

Hehe, men jeg har liten halvmåne bare på begge tomlene og ingenting på de andre neglene, og jeg har spist MYE karbohydrater før jeg begynte på lavkarbo for 2 dager siden. Så det høres jo ikke helt logisk ut det da??

Georgine sa for siden:

Jeg har på alle neglene jeg og. :)

Zelia sa for siden:

Det sies at et høyt inntak av korn og sukker er syredannende også da...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.