< Tilbake til oversikten

Hvorfor øker din vekt når du begynner å trene?

Lillemy71 sa for siden:

I denne tråden (takk Cyan :blomster: )blir det nevnt hvorfor vekten kan stagnere/øke når man begynner å trene. Tenkte bare jeg ville lage en egen tråd på dette for det er så mange som lurer på hvorfor og som gir opp treningen alt for raskt når ønsket vektnedgang uteblir.

Fulltekst finnes her, og er skrevet av Birgitte Nymann ( [url]www.nymanns.dk[/url] )
Forfatter, foredragsholder og pedagog innenfor trening, helse, ernæring og motivasjon. Konsept- og seminarutvikler hos Pro Academy, Danmark. Har fått sin utdannelse og trening innen sport ved Københavns Universitet.

Håper dette besvarer en del spørsmål for de som blir forvirret over at resultat uteblir ved trening. Dette har i hvertfall inspirert meg til å fortsette treningen. Nå skal det være sagt at jeg liker å trene og er avhengig av bevegelse for å holde ryggen i sjakk.

mats_ sa for siden:

Forklarer faktisk en hel del.. det at kroppen produserer mer blod ved økt aktivitet tenkte jeg ikke på. Har alltid trodd at det bare var antallet røde blodlegemer som økte for å kunne transportere med oksygen til musklene.
Det at man må trene i 6-8uker tror jeg ikke er helt korrekt.
Jeg er lav, kraftig og har alltid hatt lett for å legge på meg både fett og muskler.. har trent styrke hardt i 3-4 uker nå, og armene, skuldre og rygg har blitt mer definert, samt at jeg har økt over 1cm rundt armene. (målt før trening, så musklene ikke skulle være fulle av vann for restitusjon etter trening) 1cm høres kanskje ikke mye ut, men tenk på at jeg har gått ned i fettprosent og, og så å si alt fettet jeg har gått ned har kommet fra armer og bein.. 5.4kilo på 5uker og bare 1cm mindre rundt midja.

Det med at kroppen holder på vann etter harde treningsøkter har jeg merka, da jeg følte meg fin å lett etter 3 dager med harde styrkeøkter, for bare å se at vekta hadde hoppa opp 1.5kg istede for å ha gått andre veien :P

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.