Ja, hvor pålitelig er egentlig ketose stix?
Jeg har aldri brukt stix før i dag, den viste den nest mørkeste lille fargen.
Betyr det at det er ok, eller burde jeg spise mindre karbohydrater en periode for
å komme på den mørkeste lille fargen? Det er vel da fettforbrenningen er høyest?
Om jeg har forstått det riktig.. Finner ikke papirene som fulgte med stixene, jeg er
en skikkelig rotekopp. :D
Om du får utslag på stixen, er du i ketose - så enkelt er det! :)
Har du derimot veldig mørkt utslag, kan det bety at urinen er for konsentrert - så da kan det være lurt å få i seg mer væske! :ja:
Ketostixen viser dessuten bare hva som er i urinen, ikke hva som skjer i kroppen. Med andre ord: om du vet at du spiser få nok karbohydrater til å være i ketose, er det bare å ignorere stixene! ;)
Nå ble jeg plutselig veldig forvirret.
På boksen står det 4/5 grader med forksjellige farger, fra lys til mørke lilla..
Hvis den er lilla så er man i ketose ja? Er det ikke bra hvis man får den mørkeste lillefargen da, siden du sier man må få i seg mer veske?
De "gradene" brukes for de som brukes ketostix av en annen grunn - jeg husker ikke hva det er i farta, men det er sånt som "vi i ketose" egentlig ikke skal bry oss noe om.
Du kan jo huske det som tre "regler":
Om du får utslag på stixen - samme hvilken farge - er du (som regel)* i ketose
Hvilken "fargegrad" som vises betyr ikke noe (unntak: se neste punkt); man kan ikke være i forskjellige "grader" av ketose
Om det vises veldig mørkt utslag (type nest mørkeste/mørkeste) kan det bety at du er dehydrert; drikk da mer vann ;)
*Grunnen til at jeg skrev "(som regel)" er at man skal teste med ketostix rundt to timer etter siste måltid. Grunnen til dette er at om man, for eksempel, måler rett etter et fettrikt måltid, kan det gi "feilaktig" utslag.
En annen ting som kan påvirke stixen er mengden væske man har inntatt - har man drukket veldig mye i løpet av dagen, for eksempel, kan det hende at ketostixen ikke viser utslag, men det er bare fordi urinen ikke er konsentrert nok til å påvirke stixen.
Så hvis du måler for tett etter et fettrikt måltid så vil et positivt utslag kunne bety at kroppen brenner intatt fett og ikke fra fettdeponiene i kroppen?
Så ketose er ikke ensbetydende med at kroppsfett forbrennes?
For å si det slik: Min mann, som IKKE er i nærheten av å spise lavkarbo,, får utslag på stix etter et biff m/bernaise-måltid.
Stixene viser om du har ketoner i urinen og hvor mye ketoner du da har i urinen. Punktum. Ikke noe mer.
Ketoner kan man ha i urinen av flere årsaker, ikke bare at man er i ketose.
Du kan være i ketose og allikevel ikke ha nok ketoner i urinen til at stixene kan påvise de (etter trening f.eks)
Derfor bør de som vet at de spiser riktig, gi blaffen i stixene, de ser ut til å skape mer stress og usikkerhet enn mye annet :rolleyes:.
Har du spist for mye karbo en dag, så er det bare å fortsette på dietten, ingenting blir rettet opp av å måle med stix.
Det er bare to ting man kan gjøre egentlig, det ene er å trene mer den dagen, det andre er å spise litt mindre fett... men man er temmelig sikkert i ketose igjen dagen etter, so why bother...:)
Diabetikere som får ketoner i urinen (uten at de spiser ketogent) er da i en farlig tilstand som kalles ketoacidiose, og det er ofte det folk tror er farlig med en ketogen diett. De blander sammen kostholdsindusert ketose med ketoacidiose.
(blir omtrent som å tro at det er farlig å trene slik at du blir varm, for er du varm, så har du feber!)
En annen grunn til å ikke bry seg så mye med stixene er at de tåler utrolig lite før de er ødelagt. Etter boksen er åpnet skal det ikke mye til før de gir falskt utslag. Jeg har også opplevd å åpne en helt ny boks der alle stixa var ødelagt, så ikke stol for mye på de.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.