< Tilbake til oversikten

Tar steget inn hit ...

Prell sa for siden:

Jeg må nok ta steget inn hit ja...

Jeg er førti, firebarnsmor og har flere ganger kjempet meg ned i vekt for å havne høyere på skalaen etter krevende perioder. Er nå på mitt tykkeste noensinne etter fem graviditeter siden 05 som har resultert i to av barna mine. I sist graviditet var jeg plassert i sofaen (måtte - ikke ville). Har kommet igang med fysisk aktivitet, minst 2-3 ganger i uken uten at jeg har gått ned noe som helst. Tidligere har jeg lykkes med mindre inn - mer ut men klarer nå ikke holde motivasjonen og gir opp. Så utsetter jeg å begynne igjen og spiser masse "dagen før". Så utsetter jeg og går i stedet opp i vekt.

Nå har jeg bestemt meg for å prøve ketolyse. Håper det fungerer for meg men er litt redd for at det ikke skal gjøre det... Er også pepsimaxoholiker og kutter det ut med gjevne mellomrom.

Noen råd? Noen som kan si noe om hva jeg kan forvente? Blir så lett demotivert når det tar lang tid.:(

grotingeling sa for siden:

Velkommen :klem:
Sjekk ut tråden til Gerd - hun har masse gode oppskrifter som funker på ketolyse.
Ellers så er denne tråden fantastisk både for nybegynnere og oss som har holdt på en stund.
Lykke tll på ferden :)

sistegang sa for siden:

Velkommen skal du være, her er det mye kunnskap å høste av og motivasjon å få. Lykke til.

Furine sa for siden:

Velkommen og masse lykke til! Håper du vil trivast med kosthaldet!

Prell sa for siden:

Takk! Lenkene var nyttige.

Holder på å lese boken og er to dager igang som egg og bacon spiser! Spent på hvordan dette vil gå!

Charlott sa for siden:

Hjertelig velkommen og lykke til! :D

Eucalyptus sa for siden:

Velkommen skal du være, og lykke til :heia:
Vet at mange her inne har funnet sin livsstil med lavkarbo i en eller annen form, inklusive meg:)
Legger ved en link.

Lavkarbo3minutter

Bernina sa for siden:

Velkommen hit :)

Her er det både gode råd, tips og motivasjon å finne!
Min erfaring med ketolyse er at matlysten og fokus på mat blir mye mindre, slik at det har blitt slutt på søtsug og småspising.
Det er egentlig utrolig befrienede.

Lykke til med en ny livsstil.

Prell sa for siden:

Takk

Jeg tror ikke på at jeg kan gå ned på det kostholdet jeg har hatt de siste dagene... Eller at jeg kommer til å være mindre sulten og fysen... Men jammen skal jeg ta sjangsen! I værste fall får jeg spist masse mat jeg har unngått i mange år...

Fortsatt er jeg grusomt fysen og spiser da ting uten karbohydrater (bacon, ost, skinke:eek:) kan man virkelig gå ned i vekt???

Idag har jeg spist

Egg og bacon pluss 50ml appelsinjuice (4,5 g karbo)

Omelett med spinat, fetaost og skinke

Smørstekt Torsk med sopp, bacon, brokkoli og ruccula

Baconcrisp...

Min datter (20 år) sier juicen er det verste! Jeg kan ikke fatte at jeg ikke skal drive posjonskontroll... :sjokk:

Drikker fortsatt Pepsi Max da...

Tror ikke på dette merker jeg! For godt til å være sant... Men skal gi det en real sjangse ;-)

Kuredu sa for siden:

Velkommen hit! Var også skeptisk, men det funker... Og det beste av alt føler jeg er at man ikke må forsake noe. Hadde jeg vært deg hadde jeg kuttet all juice, heller beholdt pepsimaxen en stund. Det beste er jo vann, men som en (x)stordrikker av det samme vet jeg hvordan det er. Hold derfor fokus på maten nå i starten og venn deg til en litt annen måte å tenke på. Uansett - lykke til, og ikke vær bekymret, det virker!

The Cat sa for siden:

Enig, kutt juicen, der er det masse sukker! Tenker også at det er bedre å kutte ned på Pepsi Max'en, heller enn å kutte helt ut nå i starten. MEN drikk masse vann i tillegg (jeg har kuttet brusen nå, men før jeg gjorde det hadde jeg en regel om å drikke et stort glass vann før hvert glass med brus, det hjalp til å begrense inntaket og "behovet").

Lykke til! Bare vent, de fleste føler seg friskere etter relativt kort tid, selv om noen må gjennom en skikkelig kjip periode med ubehag før de kommer dit...

Klem :)

Prell sa for siden:

Føler meg veldig velkommen! Takk skal dere ha alle sammen:blomster:

Livsglede sa for siden:

Jeg hiver meg på jeg også og ønsker deg velkommen inn i lavkarbo verden, håpe at du vil trives her. Jeg har levd uavbrutt på lavkarbo i 1 år nå, men litt frem og tilbake siden 2007:) nå er det mitt liv og har ingen ønsker om å gå tilbake til "normal" husmannskost. Det liker rett og slett ikke kroppen min. Store knib fra meg:klem:

sjokolademomsen sa for siden:

Enig, eg og ville ha kutta ut juicen og beholdt pepsien inntil vidare. Eg og tenkte det samme som deg når eg begynte. Kosten på lavkarbo var liksom den stikk motsatte av det som er normalt å ete når ein er på slankern. Men det virker, og resultatet kjem fort. Noko som gir deg ein ekstra motivasjonsfaktor (for det kan bli tøft i begynnelsen til kroppen blir van med den nye kosten) Ellers så anbefala eg deg å kjøpe inn kosttilskot (står beskrevet på ketolyse.no)
Masse lykke til og ha ein super duper påske:):)

Prell sa for siden:

Takk! Tenkte jeg skulle bruke det jeg har av vitaminer først og så begynne på ketolysevitaminene - men kanskje jeg skulle bruke annenhver dag?

I går prøvde jeg en ketolysestiks og den ble positiv - men på det aller lyseste rosa da (det var min tredje dag).

I dag sliter jeg litt med sukkerhunger men mest med trøtthet. Det kan også ha noe med at det ble en veldig lang tur i dag. Hodepine har jeg sjelden så når tendensene kom i går drakk jeg masse, masse vann og borte ble den (hadde lest om det i trådene anbefalt over). Ellers er jeg litt usikker hvilke bivirkninger jeg skal vente meg? Er veldig fysen men spiser da ting uten karbohydrater... Vi får se! Juicen får ungene!

The Cat sa for siden:

Selv har jeg ikke slitt med "bivirkninger" den første tiden på ketogent kosthold, men leser at mange føler seg ganske dårlige med hodepine, svimmelhet, "uggenhet" osv. Forstoppelse/ treg mage er også relativt vanlig (og det motsatte...), og dårlig ånde...

Men det går over, så det gjelder vel bare å holde ut om man får ubehag. Drikke masse vann er et godt råd mot de fleste "problemer" tror jeg :)

Prell sa for siden:

Da har jeg vært på Harrytur og kjøpt masse jeg ikke har spist på årevis!

solsikke123 sa for siden:

Harrytur er jo knallbra med lavkarbo, selv om macern roper høyt der nede. Og godisene...fysj!!

Jeg synes det tok meg 3 mnd før energien kom.
Er så mange som skriver om den, mens jeg var halvdau lenge, og syntes det var kjempekjipt at jeg ikke engang skulle få den gleden. Men plutselig ble det bedre. Samme med vann i kroppen, smerter i ledd og muskler, søvn, fordøyelse, ikke lenger luft i magen som er fint f.eks:)
Hjalp med mer smør, tror jeg:)

Hadde nok hodepine i et par uker. Godtesuget forsvant fort, men dukker opp innimellom. Mørk sjokolade er ikke så bra, og alle andre koseting som de som lever på lavkarbo, men ikke skal ned i vekt, kan spise. Tok litt tid før jeg skjønte forskjellen der gitt...

Det som er hyggelig å formidle er at det funker og blir etterhvert en normal livsstil. Nå er det karbisene som virker usunne, mens smør er supert!!!

Utrolig moro.
Og imorgen er det lammestek med deilig saus (fløte, kraft og sånn johanneskjerne...???husker ikke hva det heter..)....

Jeg drikker også mye pepsi max. Stresser ikke med den.Men har merket i det siste at det blir mindre av den, helt sånn av seg selv. ER vant med vann nå...så holder man på en stund så gtror jeg pesin begrenses automatisk:))

Vel, velkommen og lykke til!!
Les og jobb med tankene dine. Ternk positivt, ikke tenk "jeg er lei av egg" f.eks for da blir du så utrolig lei. Snakk med hjernen din så blir det etterhvert egne automatiske tanker...
Det skal ikke være lett, men det er litt moro når man begynner å bli bevisst hvordan man tenker og dermed kan ta litt tak i det.
Jeg tror lavkarbo automatisk øker bevisstheten våres fordi den er så utrolig på kant med vanlig tradisjonell tenkning om sunn mat.

Nok fra meg...
:)

Prell sa for siden:

Godt å høre at energien kom tilslutt- synes jeg tusler halvdød omkring mens mannen nermest sprekker av overskudd og har tatt "en ekstra joggetur" to ganger denne uken..,

mrs kishty sa for siden:

Jeg føler det er lettere å stå opp om morgenen nå.. Men jeg sliter med svimmelheten.. Jeg satser på at energien kommer til deg og :)

Sol-Angelica sa for siden:

Lykke til :) Dette klarer du :D Energien kommer skal du se ;)

Prell sa for siden:

Jeg kan ikke unngå å tenke på sangen fra hakkebakkeskogen: den som spiser... Og oppleve å være den sim spiser sine venner...

Har hatt antydning til hodepine men da bøttet nedpå med vann. Litt svimmel men mest tung, trøtt og FYSEN... Mannen min har selvfølgelig mistet matlysten og gått ned to kilo på en uke... Kjempefint for han da...

Hva er det vi som skal ned i vekt ikke kan spise solsikke? Jeg tror også tankene er et godt poeng forøvrig.

Prell sa for siden:

Ja, jeg tror det? Fett til hvert måltid... Bacon med egg, fløte i omeletten, fett kjøtt eller magert + sideflesk. Steker i smør... Fet ost... Kort sagt et kontinuerlig lag fett i munnen som dreper lysten på alt annet enn frisk frukt og drikke. Frukten klarer jeg å holde meg unna, det jeg drikker er vann, farris, Pepsi Max og fun light...

Prell sa for siden:

Har forøvrig positive ketosestix - men lyseste rosa...

mrs kishty sa for siden:

jeg demper fruktlysten med 2 frosne jordbær rørt ut i 1,5 dl med fløte hehe... Står i en oppskrift at man skal bruke sukring, men den droppet jeg... nydelig.. og 2 frosne jordbær må være lov

må sjekke om jeg har fått til tickeren

jippyyy..det gikk:))

Jeg synes du er kjempeflink:)
Alltid værst i starten.
Men som sagt, det tok 3 mnd nesten for min del, og vekten synes jeg er litt kjip for det går så tregt..
MEN jeg er faktisk ikke så allergisk i år som de siste årene, så helsegevinsten er ganske så høy.
Jeg blir bare mer og mer overbevist selv om jeg fremdeles kan slite litt med sug. Det sitter forøvrig i hodet, ingen tvil....
tvi tvi

Prell sa for siden:

Hm... Jeg går rett og slett ikke noe særlig ned (veide det samme som dagen jeg begynre i dag og har holdt på to uker snart!) og lurer på hvorfor. Er både sulten, trøtt og fysen men har positive ketosestix hver kveld - men bare "spor" som er lyseste rosa. Kanskje det ikke funker for meg? Råd?

Regret sa for siden:

Prøv å kutt ut søtningstoffer en stund. De du finner du i f.eks pepsi max og fun light.

Prell sa for siden:

Har kuttet pepsi max men vet ikke helt hva jeg kan bytte ut saften med?

Regret sa for siden:

vann. Det beste er nok å kun ha vann som væske. Det blir nok tungt, men om det fungerer så må det vel være verd å ofre? Mange tåler ikke søtstoffet og blir hindret i vekttap helt, er en partystopper for mange nemlig. Dessuten, uten noen form for søtt så forsvinner søtsuget, og da frister det ikke lengere heller. Så det blir jo en win win for deg om det fungerer.

Charlott sa for siden:

Forsøk litt sitron, noen agurkskiver, ett par bringebær el lign i vannet, det gir litt ekstra smak :)

mrs kishty sa for siden:

hvordan går det med deg nå Prell?

Prell sa for siden:

Jeg strever med å kutte ut kunstig sukker! faktisk så ille att jeg "sprekker"
Iblant - et glass fun, en bit Atkins sjokolade osv. Faktisk mye værre å kutte søtstoff enn sukker eller Pepsi!?!

Jeg begynner faktisk å venne meg til cocosa!

Snikveide meg i går og det kan se ut som minus en kilo men tørr ikke juble eenda. Håper tirsdag blir dagen jeg slutter å børsen eneste i aprilveietråden som ikke har gått ned!

ThereseA sa for siden:

Heihei... Et lite tips til deg er å måle deg rundt feks mage, pupper og lår... Jeg gjør det og har gått ned flerfoldige cm selvom vekta ikke rikker seg.

Lykketil :)

Prell sa for siden:

Totalt sett synes jeg oppstarten har vært tøff. Det å lese gjennom veietråden for alle som startet sammen med meg og være den eneste på stedet hvil. Samme hjemme- det var min elste datter sim foreslo at jeg skulle prøve dette etter minus ti kilo på en mnd. Mannen mistet vekt sporenstraks (selv med juks og karboøl) og jeg... Trøtt med smerter i kroppen!

Nå strever jeg med å kutte søtstoff. Alt annet er igrunnen uproblematisk men jeg er fortsatt trøtt og føler meg oppblåst. Hovne hender og føtter. Men jeg synes det er lettere å unngå det jeg ikke skal ha (med et unntak) enn på andre kosthold. Hvis jeg begynner å gå ned litt og kroppen slutter å være trøtt skal det gå bra. Det å komme seg tilbake i jobb blir også et pluss - mye mye lettere å ikke spise så mye da. Ikke tilfeldig at det p bli plassert innaktiv i sofaen hjemme = vektoppgang. Jeg er en kjedespiser.

Strever litt med trening pga av trett /tung kropp. Sist uke ble det styrke/kondis bare en gang - jeg har tenkt å " vedlikeholde" med 2x i uken og primært satse på roligere aktivitet. Men tur har jeg gått nesten daglig!

Hvordan går det mrd deg? Får du det til og kommer resultatene du ønsker deg? Passer kostholdet i livet ditt? Siden jeg har ned meg mannen er det litt lettere tror jeg...

Charlott sa for siden:

Synes du skal holde deg til rolige tusleturer til kroppen er mindre trett og vond jeg :) Ikke noe poeng i å stresse kroppen med trening av noe slag, om den egentlig trenger ro og hvile :) Selv er jeg blant de som ikke går ned om jeg trener, holder i massevis med tusleturer med 4bentingen :)

Lykke til!

mrs kishty sa for siden:

Det går noenlunde greit her bortsett fra at jeg er veldig svimmel... men jeg leser at det er vanlig.. men fryktelig ubehagelig er det.. Jeg synes maten er god, og det er lettere å stå opp om morgenen. Hadde jeg bare kommet meg i seng hehe... Så nå skal jeg ta meg selv på ordet og pelle meg i seng.. Håper du snart føler deg bedre Prell.

Hvordan går det nå Prell??
Har formen blitt noe bedre?
Får du i deg nok fett?

Jeg roter og famler litt og blir forvirra av all forskjellig erfaring og kunnskap folk sitter med her inne. noen må øke karbiser, noen minke, noen må ha mer fett, andre propper seg...Det tar virkelig litt tid å bli klok på hva en selv må gjøre...

Jeg har nå funnet ut at jeg må være obs på kgcaloriene også. Nå har vekten så smÅtt beveget seg litt igjen, men må vente litt for å finne ut av om det faktisk skjer da den hopper og spretter litt...

Jeg har prøvd å huske bedre hva som gjorde at formen min kom seg etter at jeg hadde ligget mye på sofaen.
Tror rett og slett det var egg og bacon med smør altså. Og masse vann...1-2 liter ( på morgenen...og alle pillene:)
Blir slapp uten en god start...

Jeg hadde også bare lyserosa når vekten stod stille. I ukesvis. Leste i atkinsboka nå at den burde være lilla hvis man gjør ting riktig. Sjokolade er ingen god ide, om det er atkins eller mørk. Småspising er heller ingen god ide. Og jeg er mer forsiktig med grønnsaker og salater selv om jeg spiser det.
Jeg har også droppet ost.
Og begrenset søtninger, selv om jeg ikke har droppet det.

Legger du alt inn på f.eks diett.no?

Håper du har fått energi nå, så utrolig kjedelig når man ikke orker noe...
Og du, passer du på med saltet? Jeg reagerer skikkelig nå, særlig hvis jeg spiser suppe med buljong i (og salt såklart...elsker nemlig salt)

Jeg synes jeg var usigelig flink i starten, men kan i dag se at jeg drev med noe selvbedrageri. Ikke hver dag, men i gang iblant...
Nå er jeg flinkere og stiksen er mørkere......
Skal lese mer i atkins boka.
Også snuser jeg litt på fettfastemenyen som var her inne. Ser kjip ut, men kanskje noe man bør prve hvis ingenting løsner over lengre tid (kun da den skal brukes)

Mye fra meg....burde begyne å lese en bok eller se på tv kanskje, så jeg ikke bare sitter og skriver :))
Mest av alt håper jeg at formen din har kommet seg, det var i grunn det jeg ville si:))

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.