< Tilbake til oversikten

Hvitløksbrød

Labomba sa for siden:

6 egg
200 g kremost med hvitløk og urter
1,5 dl cocosmel
1 dl olje
2 ts fiberhusk
2,5 ts bakepulver
3 fed hvitløk
200g sesamfrø.

Alt blandes i maskinen og bres utover en passe stor form, ca halv langpanne størrelse.
Hell over olivenolje og havsalt ( og hva du ellers måtte ønske)
Stekes i 30 min på 190 grader.

Det ble helt nydelig, og her spiser de det allesammen til tzatziki og gryteretter.:)

Alt

Charlott sa for siden:

Må være knall til grilling? Denne skal testes ja :D Takk for oppskrift!

Edit: Skal sesamfrøene males eller brukes hele?

marjusen sa for siden:

funker det med mandelmel i stede for cocosmel?

Labomba sa for siden:

Jeg brukte sesamfrøene som de var. Tok ett glass vin i går og hadde brødet med dip og vossakorv til:p Nydelig.
Lykke til :)

Labomba sa for siden:

Brukte cocosmel fordi det var det jeg hadde, går sikkert like bra:)

tonetrollet sa for siden:

Jeg prøvde med mandelmel. Hadde dessuten ikke så mye sesamfrø (kun 100 g), så jeg spedde på med malte solsikkekjerner og malte linfrø (ca 50 g av hvert) Mandelmelet setter en litt kakeaktig smak, så det hadde funket bedre uten hvitløk, men med litt søtstoff. Nydelig konsistens ble det og absolutt greit, men jeg prøver noe annet enn mandelmel neste gang :)

Labomba sa for siden:

Så bra at du likte det:). Jeg brukte cocosmel fordi det var det jeg hadde.
Men som du sier, de forskjellige meltypene gjør for brød til kake iom de er så smakfulle, kontra hvetemel. Bare å bruke det man vil, for grunnoppskriften er grei den :p

Snopoman sa for siden:

hei
jeg må ha ting inn med teskje....så...du skriver "alt blandes i maskin"....
alle ingrediensene? Regner med at hvitløken e finhakket? Og hvilken maskin? Eltekrok eller visp? Og oljen som du heller over, er det i tillegg til den oljen som er listet opp i ingrediensene? Som sagt, sikkert domme spørsmål, men må av og til ha ting inn med teskje...og kjedelig å bare hive seg ut i det å prøve, for så å misslykkes...da gir jeg så lett opp...best å få det rett første gang, da står det oftes til gjentakelse.....viktig for motivasjonen :D
tusen takk

Labomba sa for siden:

Jeg blandet alt i kjøkkenmaskin, men har du ikke det kan du sikkert bruke hva du har. Bare bland alt godt. Hvitløken raspet jeg, men samma åssen du gjør det. Bare hakk den du hvis det er det du liker best ;)
Oljen oppå er i tillegg ja.
Du må lære deg det at det ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar;) Sender over litt motivasjon, så skal du se du får laga deg ett godt hvitløksbrød :D

Shamu sa for siden:

Cocosmel har jeg ikke, jeg har mandelmel, glutenmel, bakepro... ja... kan jeg bruke noen av dem tro? Jeg er ikke helt på g angående bruksområdene til de forskjellige meltypene enda.. men hvitløksbrød hørtes VELDIG godt ut!

Labomba sa for siden:

Mandelmel oppfører seg ganske likt kokosmel synes jeg, så det er helt ok.
Men du må kjenne deg litt frem, for brødet skal være ganske "tannpasta" type seigt når du legger det i formen. :p
Jeg har selv lurt litt på om jeg skal prøve meg frem på ett brød alà italiensk/gresk nå snart. Prøve å bruke bakepro, glutenmel og egg som basis og bruke hvitløk som krydder. Tror det hadde blitt godt det også;) Men lell... Hvitløksbrødet er min faste følgesvenn til alt av mat.

Karissima sa for siden:

Hvitløksbrød :sikle: skal snart testes ut :D

Labomba sa for siden:

Så bra Karissima :p
Det funker som sagt til alt. Litt tyngre og med olivenoljen og hvitløken sammen er det kjempegodt til alt;)

Shamu sa for siden:

Jeg lagde dette i kveld, byttet ut cocosmel med mandelmel, byttet ut hvitløksost med 120 gr urteost og 80 gr philadelphia original. Tilsatte 4 ts knust hvitløk.

Det ble veldig god smak på brødet, litt merkelig konsistens, litt kakeaktig syns jeg, samtidig var det enormt mektig.

Kan jeg har regnet riktig om jeg sier ca 34 karber i hele brødet?
Jeg tilsatte litt olivenolje på topp og drysset meldonsalt på toppen.
Delte brødet i skiver og spiste det med smør og tomatost på. mmmmm... :-)

Labomba sa for siden:

Tja 32 på hele fikk jeg da. Men det er jo en hel langpanne :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.