< Tilbake til oversikten

Forstoppelse, hva kan man på lavkarbo spise for å få magen i gang?

Kanskje sa for siden:

Min mor som også har begynt med lavkarbo sliter veldig med forstoppelse. Veldig. (jeg har motsatt problem)
Hun lurer nå på om det er noe man kan spise på lavkarbo som ikke ødelegger for opplegget, og som samtidig gjør at magen kommer i gang. :confused: hun er fra før vant med å spise f.eks veldig grove brød og knekkebrød, og surmelk med kli pga forstoppelse.. Nå spiser hun jo ikke brød.

Noen tips?

lillemeg88 sa for siden:

hver morgen og kveld blander jeg en ts psylliumfrø i vann, lar det stå litt, og drikker - dette føler jeg forebygger forstoppelse! :)

hvis ikke det fungerer pleier dette å fungere for meg: cocosa i kaffen eller i teen. evt kan det for noen fungere rett og slett med en kruttsterk kopp kaffe!

Jabba sa for siden:

Ja! Cocosa - enten rett fra boksen eller i kaffe / te. Linfrø som har blitt liggende i litt vann over natta funker også for noen. Jeg har en sukkerfri sur / saøt saus som virkelig satte i gang systemet for meg....
Gerds fløtegrøt funker for mange......

Når jeg er veldig forstoppet tyr jeg til Laktulose som jeg kjøper på apoteket....det er det beste middelet jeg har prøvd....

lillemeg88 sa for siden:

denne fungerer også bra ja! også er den KJEMPEGOD!! :D

Imp sa for siden:

Du kan ta linfrø, la de svelle i vann først.

Lava sa for siden:

Har hun nettopp begynt? Da vil det nok gå over, og huske at på denne kosten har man gjerne mindre avføring enn ellers :ja:
Det er for at man spiser renere mat, og at man utnytter maten bedre.
Ellers skal vel grønnsakene holde magen i sjakk?
Overgangen kan være tøff for mange, jeg var nær ved å gi opp jeg også, men etter ett par uker eller så, gikk alt mye bedre.

Ønsk henne lykke til videre! :)

sistegang sa for siden:

:DSpis for mye maltiol, så får du full tømming. :D

Jeg drikker enda mere vann om jeg merker at magen blir for treig.

Shamu sa for siden:

Jeg fikk tips på helsekosten om å ta magnesium hver dag for å unngå forstoppelse.
Tar 2 til dagen og magen fungerer som den aldri har gjort før. :)

Labomba sa for siden:

Verdens beste oppskrift på forstoppelse hos meg:)

Kruskakli
cocosmel
fløte
vann
litt salt

Kokes og spises med kanel og smørøje.
Gi det en time eller to, så må du på do:p

Sol-Angelica sa for siden:

Jaja jeg har fått en helt ny mage etter jeg startet med lk knekkebrød. Fra en ca to ganger i uka til flere ganger om dagen. Frykter ikke forstoppelse med de knekkisene :D

Kanskje sa for siden:

har du en oppskrift, hun er flink å bake så hun kal sikkert prøve seg på slike

Thea1980 sa for siden:

Enig! Etter å ha hatt (ekstremt) motsatt problem før lavkarbo, har jeg nå treg mage (hurra!) og justerer det med 1 ss linfrø nå og da, ca morgen og kveld. Funker veldig bra!

Generelt er det vel viktig å få i seg nok grønnsaker og fiber. Merker selv at det lett kan bli litt for lite når man skal få i seg mat raskt og tar lettvinte løsninger.

Søtstoffer funker så klart også, men da får du mange andre ting på kjøpet som ikke er like intr., som blodsukkerstigninger, vondter i magen, luft etc...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.