Jeg er så fedd up av å ikke klare å motivere meg selv til å gå ned de siste kg'ene som gjenstår.
Jeg gikk ned en haug i 2009 og til 2010, har nå holdt meg stabilt under 100 i 1 år, men har som mål å nå rundt 75 kg.
Jeg har rundt 23 igjen til målet med andre ord.
Problemet er at jeg verken klarer å motivere meg, strukturere meg, eller få det til.
Jeg trener stort sett 3 dager i uken hver uke, styrke, og noe kondisjon (tredemølle, snart byttet ut med skog og mark)
Jeg er alt for glad i sjokolade, spiser hjemmebakt knekkebrød (av linfrø, solsikkerkjerne, sesamfrøkjerne, kruskakli, havregryn og grov rug) samt rundstykker laget av samme deig men med noe hvetemel, og 2 pk gjær for å få dem til å heve litt.
Spiser ost, skinke, spekeskinke, kaviar og egg.
Glad i grønnsaker og har alltid mest av kjøtt og fisk/grønnsaker på tallerken min.
Det er klart muligheter for forbedring i kostholdet, det er det alltid..
Sjeldent godis i hus, drikker noe pepsi max men ikke mengder.
JEg aner ikke hva jeg skal foreta meg for å få vekk de siste 23 kg... :p
Har vurdert eurodietten, samt easylife, men det koster så alt for mye og økonomien tillater det rett og slett ikke.
Hva gjør dere andre, og hvordan får dere til å strukturere det i en travel hverdag?
Jeg har 3 barn, hvor av 2 av dem har spesielle behov og krever mye oppfølging.
JEg er sykepleierstudent, og det tar jo sin tid, i tillegg til jobb, hus og hjem.
Jeg klarer ikke det her jeg, og skjønner ikke hvordan jeg skal få det til...
Kunne du tenke deg å prøve deg på Skaldemann kost? Tenker at der er det såpass enkel mat du skal spise så du slipper å tenke noe særlig....
Dessuten er det en stor sjangse for at du vil gå ned noen kilo ganske snart og da er det muligens motivasjon nok for å fortsette....
Hva er det du sliter med? At du spiser feil? Kutt brødmaten helt et par uker, og finn andre frokoster uten brød. Sjokoladen kan du kanskje avhjelpe med atkins advantage barer som smaker sjokolade men som også gjør deg mett pga godt med protein.
Dessverre må man av og til sette av tid til å planlegge måltidene sine - ihvertfall å ha i hus de riktige matvarene så man ikke velger feil :)
Søtsug skyldes ofte for lite fett i lavkarbokosten, spiser du nok fett?
Følger du denne bør du ikke verken telle eller planlegge så mye, bare du holder deg til maten presentert.
Motivasjonsmessig kan du feks sette av 10 minutter morgen eller kveld etter at barna har lagt seg - FØR du senker skuldrene og hviler litt før du selv må legge deg. Tenk gjennom de nærmeste 3 dagene eller uken, sjekk at du har mat til frokost og lunsj i hus - og planlegg middagene. Lag store porsjoner gjerne til frokost og lunsj (kok egg, lag eggesalat, lag gode omeletter i store porsjoner, eller lag kjøttkaker, rensk rimelig grillet kylling og frys i porsjoner til deg selv, bruk i salater med olje/eddikdressing eller majonesdressing.) Tenk gjennom målet ditt, det er viktig at du minner deg på HVORFOR du gjør dette også :) 10 minutter burde være nok - bare du gir det full fokus disse minuttene.
I tillegg - etter at du har fått DIN tid - planlegg evt mat til resten av familien om de spiser veldig annerledes enn du gjør :) Ofte kan man samkjøre dette med mer grønnsaker til deg - og annet tilbehør til resten :)
Nå vet jeg ikke hvordan det ligger an med dine to med spesielle behov - og ikke ta dette ille opp - men er det mulighet for avlastning innimellom slik at du kan få litt tid for deg selv til å planlegge og bare "være deg selv" og ikke mamma/husmor/kone osv?
Jeg har jo ikke barn selv - og kan bare tenke meg hvor mye energi og tid som går med til omsorg av andre enn deg selv - men livet har gitt meg erfaring innen selvomsorg - og selv om jeg ikke har egne barn skal gudene vite at jeg har brukt mye tid på andre FØR meg selv allikevel ;)
Ønsker deg lykke til med prosjektet ditt - kall det "bedre helse" eller "bikinisesongen 2012" eller hva du nå vil - lag deg en egen dagbok der du noterer ned tanker, oppskrifter, planer osv. Sett deg delmål med påfølgende "belønning", har du en mann kanskje han kan stille opp litt ekstra innimellom ved og gi deg litt egentid? Eller kanskje dere kan bli bedre på å få partid sammen? Jeg vet ikke - dette er bare løse tanker som kanskje kan få deg til å tenke på ting selv som kan gjøre din hverdag bedre på flere måter :)
Takk for ett veldig reflektert, og informativt innlegg Nerthus!
Du sier så mye riktig, og det høres ikke så overkommelig ut når du skriver.. og jeg vet jo at det EGENTLIG er sånn, men at ett av de definitivt største utfordringene er at jeg sjeldent har rett mat i hus.. jeg er for dårlig på å planlegge mat til meg selv, så mye blir sånn i full fart mat-- noe som straffer seg.
Jeg VET at om jeg har lavkarbo-mat tilgjengelig, så er det det jeg velger fremfor alt annet..
I morgen den dag skal det handles inn mer fisk, kylling, avokado, salat og annet digg som jeg er skikkelig glad i og som jeg koser meg med.. og som jeg blir mett av!
Så skal vi nok se at jeg kommer inn på rett kjøl igjen!
Takk, for motivasjonen!!!! Den kom med det du skrev, samtidig som jeg fant en side som bidrar til å holde litt styr på tingene [url]www.diett.no[/url]
Jeg blir så glad når jeg kan hjelpe! Du har jo alt du trenger - det er bare litt sortering og prioritering som trengs - og der kan jo sånne som jeg hjelpe litt ;) Jeg får stadig vekk slik støtte selv - så det skulle bare mangle at jeg ikke kan gi det videre :)
Jeg pleier og sette av notater på mobilen med sånne ting som å sette av tid, huske og handle, planlegge osv - man trenger ofte litt hjelp i en travel hverdag når man helst har bare lyst til å la andre håndtere alle detaljene...
All ære til deg som er student, med barn, hus og hjem samtidig! Er student selv, med 2 kveldsjobber, hus og hjem men uten barn... det er slitsomt nok det!
Jeg bruker ofte ledig dødtid f.eks på bussen, mens jeg venter på forelesing etc til å planlegge mat i dagene fremover, skrive handleliste etc. Noter ned.
I tillegg lager jeg store gratenger som holder i 2 dager. I kveld har jeg laget digre former med lasagne som holder til mandag og tirsdag(middag, lunch...kan vvel fryses ned om du vil variere mer en det jeg gjør hehe, blir litt kjedelig, men mandag og tirsdag er fryktelig hektiske dager for meg)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.