Startet Atkins for en uke siden. Pleier å trene høyintensiv aerobok 3 ggr/uke. Har hatt pause denne uka pga har vært litt i svime av det nye kostholdet.
Leser jo flere steder at man ikke anbefaler å trene hardt ved et slikt kosthold.
Hvilke erfaringer ahr dere?
Jeg liker treningen min så godt og vil så gjerne fortsette.
Merker dere at dere går tom tidlig i økten?
Hodepine?
Svimmel?
Dette er nok individuelt :) Begynn forsiktig i uke 2 og kjenn det litt an. Spiser du veldig lite karbohydrater KAN det bli tøffere enn pre-lavkarbo, men du må bare prøve deg fram.
Prøv og spis et ordentlig måltid med gode proteinkilder OG fett et par timer før trening, og et godt måltid etterpå, fortrinnsvis med godt med protein OG fett igjen, siden fettet nå er energikilden til kroppen din.
Jeg bruker ofte atkins-barer (advantage) rett etter trening. For min del ble jeg mer utholdende, men ikke så eksplosiv, men dette er såååå individuelt!
Farlig er det vel ikke, men føler du at det blir tøft, RO NED! Husk også og drikk godt med rent vann generelt.
Det kan ta 2-8 uker før fettforbrenningen er ordentlig i gang, så vær litt tålmodig!
Hvis du etter noen uker ser at dette blir tungt på trening, kan du jo vurdere og øke på karbohydratene i forbindelse med treningen, og ikke leve ketogent (a la ketolyse) hele tiden. Iflg Lutz/optimal ernæring kan du spise 72 gram karbo pr dag uten og måtte redusere på fettet. Mange opplever at 15 gram karbo kan bli litt lite, øk til det dobbelte og se hva som skjer med kroppen under trening. Grønnsaker og bær er glimrende karbokilder i første omgang. Feks vil bærsmoothies med bær, cottage cheese og litt fett være glimrende energi i samband med trening.
Føler du at du må øke litt på karbohydratene, sjekk ut kostholdsretningen optimal ernæring her inne så får du litt tips til hvordan dette kan gjøres på best mulig måte :)
Alt til sin tid - prøv deg litt fram først, vær snill med kroppen din i overgangsfasen - også vet du nå at det finnes justeringsmonn til å finne en løsning som gjør at du får optimalt utav det som er viktig for deg - i dette tilfellet treningen ;)
Jeg vet ikke om du skal ned i vekt (hva er BMI'n din feks?) - eller om du ønsker et kostholdsendring pga helse generelt. Er det det siste MÅ du ikke leve ketogent, men kan ha litt mer karboinntak i forbindelse med trening.
Det er også flere tråder her inne som omhandler lavkarbo og trening, søk litt og se hva du finner!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.