lillemy01 sa for siden:
Hei
Jeg er helt ny her. Og etter å ha insett at Bmi en min ligger på ett "under at jeg i det hele tatt lever" så tenkte jeg at nå må jeg gjøre noe. Så hvordan begynner jeg?
lillemy01 sa for siden:
Hei
Jeg er helt ny her. Og etter å ha insett at Bmi en min ligger på ett "under at jeg i det hele tatt lever" så tenkte jeg at nå må jeg gjøre noe. Så hvordan begynner jeg?
kamp sa for siden:
[url]www.lchfnorge.no/[/url]lavkarbo3minutter.pdf
arnakristin sa for siden:
Hei,
Et fint sted å starte å lese seg opp her på forumet er i denne tråden:
Til alle nybegynnere på lavkarbo...
Nerthus sa for siden:
Du har fått glimrende linker - begynn etter den første pdf'en, mens du kutter ut karbo og øker med god'maten, leser du nybegynnertråden fra arnakristin :)
Vær obs på abstinenser de første par ukene, drikk mye vann og les oppskrifter her på forumet og andre lchf blogger :)
Furine sa for siden:
Hei og velkommen! Du har fått gode startråd her, så eg anbefaler berre å lese dei! :)
lillemy01 sa for siden:
Tusen takk alle sammen:) Men hva er forskjellen på de forskjellige typene? Hvor for jeg lest om det? Og en annen ting har hørt fra fler at de for lite energie av dette stemmer det på dere ?
Lisa-pyon sa for siden:
Ikke noe mindre energi nei, stikk motsatt du, tror alle kan skrive under på at de får mye mer langvarig energi av lavkarbo! Gjelder bare å spise nokk fett, så får man all energien man trenger, som varer mye lengre enn energi i form av karbohydrater!:)
Hei,
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karboreduserte kosthold og de ulike filosofiene er spredt utover hele skalaen. Du kan lese mer om de ulike filosofiene her
Anbefaler at du i tillegg leser en bok eller to om emne, lavkarbo bøker får du eventuelt lånt på biblioteket.
Noen kan oppleve lite energi i overgangen fra høykarbo til lavkarbo, men når kroppen har tilvendt seg det nye kostholdet så opplever de aller, aller fleste at de har mer energi enn tidligere.
lillemy01 sa for siden:
Men hva er å anbefale til en nybegynner som vil gå ned rundt 25-30 kilo? Blir liksom litt forvirret av alle de forkjellige typene. South beach dietten skulle man kun spise magert i de første fasene blir ikke det litt feil da? Uff jeg kjenner jeg er helt forvirret...
Jabba sa for siden:
Jeg vil anbefale ketolyse. Har selv mistet 40 kilo på den måten. Kjøper du boka er det et svært enkelt opplegg å følge. Du spiser god mat, med mye varisjon og er alltid mett. Mange her inne på forumet går på ketolyse eller har gått på ketolyse så du kan få mange gode tips og råd her inne av oss!
lillemy01 sa for siden:
ok skall ta en titt på den tusen takk:) Er veldig glad i å lage mat så der burde det ikke ligge noe problem.
Hei,
Jeg er i mot å tre en filosofi nedover hode på noen… du må finne ut hva du kan trives med en tid framover, ikke alle liker ketogene kosthold. Jeg valgte ketolyse fordi det er få og ganske klare regler å forholde seg til og jeg trives veldig godt med et ketogent kosthold. Mange begynner å kutte ned på de værske kh bombene mens de leser seg opp og finner ut hva som passer for dem.
TrillTrall sa for siden:
Jeg er ikke på ketolyse da, men har bare kuttet kraftig ned på raske karbohydrater og ligger vel på et karbo-inntak på rundt 50 i døgnet kanskje. For meg tok det lang tid før jeg syntes jeg fikk energien tilbake, da snakker vi om over halvåret...
Stinemoor sa for siden:
hei. Jeg sitter å vurderer ketolysekuren selv. Men en ting jeg lurer på er: Skal jeg følge denne kuren helt til jeg har nådd målet mitt? Og må jeg leve slavisk etter disse diettene etter jeg har nådd målet mitt?
Jeg blir helt stresset og forvirret av Alle disse "reglene" Jeg har egentlig bevisst holdt meg borte fra slike dietter hvor man må slavisk telle inneholdet i maten.
Men jeg har hørt så mye skryt om lavkarbo og er desperat etter å komme ned i en normal vekt at jeg har gitt etter og funnet ut at jeg vil teste ut denne vidunderkuren.
En annen ting er at jeg sliter veldig med overspising. Hvordan er denne kuren i forhold til det, vil den hjelpe meg til å dempe lystene mine etter mat og søtsaker?
Nerthus sa for siden:
Det eneste du trenger og telle er karbohydrater - og etter et par uker har du det ganske klart :) Tenk så deilig at bare du holder karbohydratene nede kan du spise så mye du vil? Og etterhvert vil nok også mengde inntatt justere seg selv. Jeg anbefaler og spise mye de første ukene så kroppen får nok næring før den lærer seg og forbrenne kroppsfett :)
Du vil miste sultfølelsen - ihvertfall gjør de fleste det - og du vil ikke ha særlig søtsug heller. For min del ga det meg en liten oppvekker i forhold til at jeg har spist mye pga fysing - og skyldt på sult - men uten sult - må man faktisk reflektere litt lengre - som at man feks kjeder seg, eller trenger trøst (for min del ihvertfall :) )
For min del nå - har jeg problemer med og få i meg mat fordi jeg er ikke sulten og har ikke særlig lyst på noe... nå har jeg i tillegg mistet smakssansen (forhåpentligvis midlertidig) - så jeg spiser litt på trass gitt... :)
Stinemoor sa for siden:
hmmm, ok, hørtes ikke feil ut;) Men, noe som forvirrer meg veldig, du sier jeg kan spise så mye jeg vil, vil det da si at jeg kan spise så mye jeg vilt bare jeg holder meg under "karbogrensa"
Og hvor mye mat bør et måltid inneholde? F.eks frokost: Kan jeg spise omelett med salat til? Og hvor mye omelett kan jeg spise ca?
Hehe, er litt forvirret kan du si, men jobber iherdig med å sette meg inn idette her nå! Eneste som er så tungvindt er at alle har 15.00 forskjellige meninger om alt, så da er det vanskelig å finne ut hva som er riktig uten å spør og få konkrete svar!;)
Stinemoor sa for siden:
Enda et spm: Burde man kontakte lege før man begynner på denne dietten? noen som mente at det var lurt og følge den i samhold med lege?
Og hva betyr: Det er fortsatt viktig å passe på næringsfordelinga i maten - dersom du f.eks. spiser mer enn 15 g karbs hver dag, men spiser fettmengde som tilsvarer at karbsene er på maks 15 g per dag vil du faktisk legge på deg, fordi kroppen din da ikke er helt i ketose, som er ren fettforbrenning - og dette er kroppens sekundære forbrenningskilde, mens karbohydrater er kroppens primære forbrenningskilde.
har dette noe med den store matvaretabellen å gjøre? Jeg forstår nada av disse tingene. Føler meg igrunn både masete og dum nå, Spør overalt om alt mulig! Hehe;)
Nerthus sa for siden:
Jeg anbefaler at du setter deg litt inn i hvordan lavkarbo fungerer, feks ved og kjøpe eller låne "Bedre uten brød" av Lutz, eller lese feks denne bloggen:
tgeisner.wordpress.com/2011/04/10/matens-vei-gjennom-kroppen-1-makronaeringsstoffene/
Kort fortalt - lavt inntak av karbo gir lite blodsukkerstigning - ved økt blodsukker skiller kroppen ut insulin for å få fjernet sukkeret fra blodet - i tillegg trigger insulin enzymer som gjør det enklerer og få energi INN i fettcellene når man inntar altfor mye energi. Ved fravær av insulin er det glukagon som ruler, glukagon trigger enzymer som gjør det lettere og FRIGJØRE energi fra fettceller slik at kroppen kan bruke det som energi. Man er på et vanlig kosthold ofte i ketose i løpet av natta, spesielt om man spiser siste måltid tidlig.
Du kan også komme i ketose med veldig lite kaloriinntak - da er det fordi kroppen får for lite energi og må hente den fra fettet. På samme måte er vil et lavt karboinntak men bra og stort protein og fettinntak trigge samme effekt - nemlig at energien hentes fra fettet.
NOEN må ned i kalorier OGSÅ på lavkarbo - men det vet du ikke om gjelder deg før du har spist generelt lavkarbo et par mnd og kun telt karbo.
Iflg Lutz går grensen for når du må begrense fettinntaket ved 72 gram karbo pr dag, dette vil nok variere for noen.
Du vil nok fremdeles kunne gå ned i vekt selv om du ikke er i ketose - men over et visst nivå må du også passe på fettet.
Er du usikker bør du kontakte lege før du starter. Jeg gjorde forsåvidt det, min lege var litt skeptisk til fettmengdene - men nå 1.5 år etterpå har han SELV startet på et generelt lavkarbokosthold ;)
Kunnskap er makt - skaff deg makten ved og lese det du kommer over av informasjon! Bedre uten brød forklarer detaljert hvordan prosessene fungerer når du reduserer karbohydratene, for noen er det lettere og holde seg til et slikt kosthold når de forstår hva som skjer i kroppen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.