< Tilbake til oversikten

Fedons mandelkjeks (for alle filosofier)

Gracella sa for siden:

Denne er sikkert lagt inn her før, men jeg minner alle på denne siden det snart er påske. Denne er skikkelig kjapp og enkel å lage!

Fedons mandelkjeks
30-40 stykker

100 g smør
1 dl fruktose. For de på lavere karbomengde enn Fedon, bruk tilsvarende mengde med sukrin/splenda, ol
250 g (4 dl) mandler. Males i kjøkkenmaskin sammen med søtstoffet og evt kanel
1 1/2 ts kanel hvis du vil

Stekes i ovn ved 160 grader i ca. 15 minutter.

Smelt smøret på lav varme i en kjele.
Bland i søtstoffet og de malte eller finhakkede mandlene. Rør det hele godt sammen.
La det avkjøle noe.
(Kjevle og klapp ut deigen til ca. 4-5 mm tykkelse.
Skjær ut små snipper, trykk ut deigen med et eggeglass eller bruk små pepperkakeformer. Løft kjeksen med en ostehøvel over på et bakepapirkledd stekebrett. La det være ca. 1 cm mellomrom mellom dem. )

Stek kakene midt i ovnen til de er gjennomstekte og gylne. Husk at fruktose blir lettere brunt enn sukker. La de bli kalde på stekebrettet før du legger dem i en kakeboks.

Det går fint å bare klappe ut deigen med hendene rett på bakepapiret. Synes det er kjekt å unngå å flytte dem over en og en.

Jeg tok i litt kanel også, ca en og en halv teskje.

TigerTove sa for siden:

Disse må testes, noen anelse om hvordan disse blir med stevia?

Gracella sa for siden:

Nei, det vet jeg ikke.

Det jeg kanskje bør understreke, er at de MÅ stå og avkjøles før man flytter på de. De er veldig porøse i det man tar de ut av ovnen og smuldrer opp!

Jeg tror at dette er det nærmeste man kommer "steinalderkaker"; nøtter (mandler) og fett + den søtningen de kanskje fikk tak i (honning).
Tror at det er mandlene og smøret som "utgjør" kjeksene, så det burde gå med stevia.

Jeg har forresten aldri lagd de uten kanel.

silje21 sa for siden:

hmm må nesten prøves dette:) hørtes kjempegodt ut

LIBBA sa for siden:

Har prøvd disse i dag, og dem var knallgode
( jeg hadde i kanel ) :)

petite fleur sa for siden:

Lagde disse i dag, og de var virkelig GODE! Ikke sånn "gode til å være lavkarbo-gode", men ordentlig GODE! :D

Men guriland som jeg plagdes med den deigen.....skal det være SÅ vanskelig? Bare jeg så hardt på den, smuldra den fra hverandre. Sjeleglad jeg bare lagde halv porsjon, for det var virkelig en tålmodighetsprøve.....

Kanskje den holdes bedre sammen om man tilsetter et egg?:rolleyes:

Gracella sa for siden:

Den blir nok smidigere med et egg, men den er veldig porøs, altså!
Jeg kladder den bare ut på bakepapiret og trykker den ned med hendene (bruker engangs plasthansker).
Deretter ruter jeg den forsiktig opp slik at jeg lett kan brekke stykker av den etterpå.

Ellers smelter jeg smøret i en kaserolle og heller de malte mandlene oppi og rører rundt til en jevn masse. Ikke noe værre enn det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.