Hei! Har etter 3 mnd. med streng LCHF med fokus på Skaldeman i dag unnet meg en Meze-lunsj. Ble nok to spiseskjeer hummus og omtrent et kvart pitabrød. Ellers var det kjøtt, blomkål, baba ganush etc. Noen som har peiling på om det vil slå veldig feil ut? Jeg sliter med å regne ut iom at jeg ikke helt vet hva jeg har spist ;D
Ps: jeg slår ut (medium kraftig) på ketostix ca 1,5 time etter måltidet, men vet ikke om man alltid vil gjøre det om man har spist fett (dumt spørsmål kanskje men ikke så proff..;) )
Jeg kan bare snakke om egen erfaring, men jeg spiser meze med god samvittighet - og god apetitt!! ;)
Du trenger ikke måle med stix, altfor mange feilkilder.
Et slikt måltid inneholder (generelt) lite karber - og lav GI, så om du fikk en liten "ketosepause" så var du nok i ketose igjen ila natten.
Ok! Måler ikke så ofte med stix, syns bare det er gøy å "forske" litt :) Men stoler på følelsen i kroppen, og føltes ikke som jeg fikk noen forhøying av blosukker osv så antar det gikk greit ja, selv om jeg syndet med et kvart pitabrød.. :) Takk for svar!
Jeg forbinder meze først og fremst med libanesisk/arabisk mat, men det er vel en fellesbetegnelse på småretter fra land rundt Middelhavet.
Nyyyyydelig mat!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.