Vi er på sparebluss og skal halvere matbudsjettet vårt.
Vi lå meget høyt da vi handlet ca. hver dag. Brukte nok omtrent 10-11 tusen kroner i mnd.:eek:
Vi bør fint klare oss med 4500 - 5000 i mnd, selv med lavkarbo diett.
Vi er to voksne, og brukte i fjor i snitt 4200 på matbutikker. Dette inkluderer da ALT vi vanligvis kjøper der, inkl. såper, shampoo, øl, tannkrem etc. Pluss at jeg ofte baker kaker, ingredienser til disse er også medregnet. 4200 mener min samboer at er for mye, og jeg er enig. Vi har nå kjøpt leilighet og kommer nok til å redusere på matposten i budsjettet vårt. Grunnen til at det ble så mye pr måned i fjor er nok at vi hadde avslappet økonomi og leide en leilighet. Vi handlet ofte og kjøpte det vi hadde lyst på, uten å nødvendigvis studere prislappen. I tillegg kjøpte jeg ofte lunch når jeg var på skolen, og han på jobb. Det blir fort penger! Når vi overtar leiligheten vår i sommer og blir de "stolte" eierne av et boliglån kommer vi nok til å snu på hver krone for å få råd til å spare. Så jeg vil tro at dere kan klare dere med 5000 pr måned om dere planlegger, men jeg ville kanskje budsjettert med 6000 bare i tilfelle. For min del sparer jeg MYE penger på å spise lavkarbo! Jeg trenger ikke lengre å ta med mat på skolen, kjøper ikke mat i "restauranter" (BigBite o.l.). Jeg spiser generelt sett mindre og sjeldnere:) God deal, når jeg i tillegg går ned i vekt samtidig! :D
Vi er to voksne, og har felles matkonto. Vi setter inn 2000 hver hver mnd, og det holder for oss. Handler det meste av mat, og tannkrem, såpe osv. Men merker fort at om jeg går mye på Meny, Ica o.l forsvinner det mye raskere enn når vi bruker Kiwi og Rema :ja: Forøvrig hjelper det å ha en plan for 3-4 dager også og ikke handle hver dag på impuls.
Det er ikke akkurat MYE å bruke 5500 til to "voksne" (en tenåring spiser vel gjerne mer enn en voksen mann) og et barn, Kanutten? Vil heller si det er normalt:)
Vi bruker etter hvor mye vi har egentlig.. Varierer vel mellom 4500 og 5500 i måneden. To voksne, en "baby" og to katter.
Hmmm, jeg kan fint spise opp 5000 alene jeg :D
Prøver å være mere bevisst, og ikke handle hver dag. Også unngå dyre butikker.
Men jeg bruker glatt 3000 pr mnd iallefall. Da spiser jeg veldig lite farseprodukter, men my biff, kyllingfilet og slikt, og friske grønnsaker.
Rema har veldig mye bra kjøtt til en billig penge :)
Jeg har i perioder sett at jeg har brukt opp i 7-8000 på matbutikken i mnd :eek:
Og som student er ikke det helt etter budsjett akkurat:p
Vi er to voksne og to barn og handler nok mat for 8000-9000 kr i mnd.
Skjønner ikke hvorfor det går så mye - vi handler på REMA en gang i uka og det går minimalt med penger på snop, brus og chips og sånn....
Vi er 2 voksne, en storspist 17- åring og en 12 år gammel jente!
Legger nok igjen ca 5000,- på Rema i løpet av måneden, men det inkluderer jo ting som tørkeruller/toalettpapir, tannkrem etc.
Handler i Sverige en gang i blandt og er det noe spes, titter jeg innom Ultra. Men da blir det fort dyrt, altså!:eek:
Er flere økonomi- tråder heeeelt nederst på siden her!
Jeg blir imponert. Vi er to voksne og to barn (3 og 6 år) og ligger nok glatt på 10 000 kr pr mnd. Noen ganger er vi mer bevisste på hva vi kjøper, men andre ganger ikke. Så i mårra bærer det på harryhandel.
Vi er to voksne og bruker 4-4500 kr i mnd på mat og husholdningsartikler. Er veldig bevisste på hva vi handler, og setter opp meny for en uke av gangen og handler ofte bare en gang i uken, da på Rema 1000. Tidligere har matbudsjettet vårt vært helt vanvittig, jeg tør ikke regne på det en gang, det vil sikkert gi meg hjerteinfarkt :p Men vil virkelig ikke si at vi lever stusslig, spiser det vi vil og begge er fornøyde med hvordan ting er.
Så "godt" å se at det er flere enn oss som bruker litt i overkant på mat etc. i mnd.
Vi reiser på Harryhandel i ny og ne for å fylle opp fryseren. Allikevel kjøper vi masse mat i butikkene her hjemme, og glemmer bort fryseren litt.
Nå har jeg satt inn restriksjoner, all kjøttmat MÅ komme fra fryseren.
Så det handles bare tilbehør til middagene.
Ting holder ikke evig i fryseren, så det jammen godt å få tømt den nå :D
Vi skal bygge hus, så alle midler som er mulig å spare, spares:cool:
Vi er to voksne og bruker rundt 3000 i mnd, nå skal det sies at vi handler en del direkte fra slakteriet fordi vi leverer dyra våre til Gilde. Sparer nok en del der ja..
2 voksne og 2 barn - og ligger på ca 8-10 000 i måneden, litt mer de månedene det er noe spesielt (bursdagsfeiring etc). Handler nok ganske uøkonomisk, og hadde bedre kontroll når vi skrev meny og handlet for en uke av gangen.
SIFOs standardbudsjett viser at vi burde ligget på ca 6.700,- + 540x2 = 7.780,- til dagligvarer, så vi er nok litt over.
Vel, jeg ligger godt under SIFO så jeg synes matbudsjettet ikke er så galt. Jeg velger mye økologisk og det er et bevisst valg som jeg vet er dyrere for mange varer. For andre varer igjen velger jeg Landlord osv.
Jeg merker godt at matprisene har økt, for 1 år siden lå matbudsjettet på 1000 mindre enn i dag.
To voksne og en ettåring, vi prøver å holde oss til 1000 kr i uka, altså 4000 kr i måneden på mat og hygeneprodukter (og alt annet som blir handlet på rema1000). Vi har da 1 storhandlerundt i uka hvor vi prøver å holde oss til den tusenlappen, men etter lavkarbo så varierer den lappen fra 600kr til 1300 kr. Vi får veldig ofte hjelp til innkjøp av bleier, middagsglass, våtservietter og slik av min svigermor, så vi slipper unna noen hundrelapper der også i måneden.
Vi er en familie på to voksne, to gutter på 10 og 12 og en jente på 6 plus en katt og en liten hund.
Vi har et matforbruk på alt mellom 9000-16000 alt etter om vi har selskap eller det bare er en vanlig måned.
Var inne å sjekket på Sifo sin side og jeg ser vi ligger ganske normalt an, selv om jeg syns det er masse penger.
Nu skal de sies at vi bor på en øy så utvalget av butikker er begrenset.
Vi er 2 voksne og en 17 år gammel gutt.
Har nok et veldig høyt forbruk på matbutikker. Ligger på 8000-10 000 per mnd selv om vi stort sett handler på Rema :eek:
Jeg røyker da, så det går noen kroner der også, og vi handler ganske mye lettbrus hver helg.
Det blir nok ikke noe mindre nå på lavkarbo har jeg innsett.
Rene produkter koster jo flesk, og grønnsaker er heller ikke billig.
Kjøpte fiberhusk i går, og dæven for en pris :eek:
Tittet lett over papirene, og kommer fram til en ca sum på 9-10 tusen for 2 voksne og 1 tenåring og 1 niåring. Innenfor denne summen er mat til hund og katter iberegnet. Det er kun jeg som spiser lavkarbo, jeg tror at jeg har halvert mitt matbudsjett. Spiser kun 2 ganger om dagen og rene produkter.
Skrekk og gru, før så snuste jeg og hamstret godis og uøkonomisk mat! Har som mål å spare litt inn på maten til de andre, med litt smartere løsninger. Men det kommer nok til å gå opp i opp med prisøkningene underveis tenker jeg.
Vi er to voksne og en 1-åring. Ligger på mellom 7-10 tusen pr måned. Handler en del på rema1000, men blir FOR ofte ica og cc mat som den største butikken her heter.
Er FOR glad i ferskvaredisken i disse butikkene og det koster en del ekstra ja. Men jeg synes det absolutt er verdt det:D
Vi sparte mye på å begynne med storhandel en dag i uka, vi er to voksne og ett barn og bruker 1000-1500 i uka inkludert småinnkjøp om vi har glemt noe, merker også forskjell på 3-400 kroner uka på hvor vi handler, så vi gjør storhandelen på Rema 1000 og kjøper ting de ikke har der utenom ( feks Jacobs utvalgte pølsene mine).
Kanskje grunnen til at vi kommer såpass "billig" ut er at vi handler megastort når vi først handler? Og jeg tråler gjennom alle tilbudsavisene hver søndag kveld for å lage handleliste til mandag??
Jeg legger dessuten 1500 kr i ei lommebok hver søndag. Disse pengene må holde til neste søndag. Blir det noe tilovers har jeg mer å bruke uka etter.
Vi er to voksne og bruker mellom 7-9000 kr hver mnd på mat, inkl snop,brus og helsekostprodukter... Dyrt.. men trives så godt på dette kostholdet. Men ikke mye til overs, da vi begge er trygdet.:cool:
Jeg tipper vi ligger rundt 5-6tusen i mnd for 2 voksene og 2 barn. Hvor minsten våres bruker bleier, drikker nan, spiser grøt og middagsglass.
Nå er jeg i startfasen og har brukt veeldig mye penger denne mnd for å fylle skuffer og skap med nødvendige matvarer for å få et fullverdig lavkarbokosthold og kunne bake.
Heldigvis er vi heldig å bor kun 45min fra grensen til sverige, handler fløte, bacon, kjøtt, frosene bær, lavkarbo youghurt og div godtteri der.
Vi har også muligheten å kjøpe egg og kylling produkter på Prior fabrikken som vi bor 20 min fra. Her om dagen kjøpte jeg 60 egg til 60kr, og kylling filè 300gr for 15kr pakka:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.