< Tilbake til oversikten

VANVITTIG god sjokoladekake!

Jente1986 sa for siden:

Jeg har klart å smelle sammen et mesterverk av en sjokoladekake med bare 1,9 gram karbo per stykke! Hurra! Oppskriften er som følger, og gir en liten langpanne med gooood sjokoladekake :D

125 gram kokosmel
100 gram mandelmel
1 ss bakepulver
2 ss fiberhusk

80-120 gram smør
40 gram fløte
100 gram creme fraiche
200-250 gram melk
3 ss sterk kaffe
1 plate Cavalier ekstra mørk sukkerfri sjokolade
2 egg
Smak til med sukrin

Bland de to meltypene sammen med bakepulver og fiberhusk. Varm opp smør, fløte, creme fraiche og melk, og smelt sjokoladen i blandingen. Rør inn blandingen med melet, og tilsett eggene og kaffen. Smak til med sukrin.

Stekes midt i ovnen på ca. 200 grader. Jeg brukte en liten, firkantet ildfast form, men tror den også blir en fin og høy kake i rund form. Jeg fikk 16 store stykker ut av hele deigen, som gir 156 kcal og 1,9 gram karbo per stykke! (Totalt ca. 2500 kcal og 30 gram karbo i hele oppskriften).

ENJOY!!:D

Kanutten sa for siden:

:sikle: Skal prøve!!

Kanutten sa for siden:

Hvorfor har du BÅDE melk og fløte? Er det ikke bedre med fløte og litt vann???

Kanutten sa for siden:

Jeg får 53 karber, minst , for hele kaka, men for min del utgjør det lite.

Livsglede sa for siden:

Så hele kaka har ca 36 karber, tar du da 16 stk delt på antall karber så får du 2,25 karber pr stk. noe som er akseptabelt, men kutt ut melken og ha mer fløte eller erstatt med vann så blir det jo 10 karber mindre her og da inneholder et kakestk. kun 1,6 karber:D

frøken sa for siden:

Bytt ut kavaliersjokoladen med sukker ritt, bare en karb i den

frøken sa for siden:

Smak til med sukrin...
Hvor mye er det snakk om, et par ss, eller dl?

Kanutten sa for siden:

Cavalier har

pr 100 gram. Ei plate er på 85 gram.. Dvs 23.3 karber.

Jente1986 sa for siden:

Syntes vann virket så stusselig i en sjokoladekake, så da tok jeg heller melk;) kan jo prøve vann neste gang :) Det ble endel sukrin gitt, snakker nok mer om desiliter enn ss ihvertfall..vet ikke hvor mye jeg brukte tilsammen, smakte og helte oppi om hverandre:D Kaken ble ihvertfall SUPERGOD når den fikk stått litt til avkjøling, og tenkte overhodet ikke på at den var lavkarbo!

Kanutten sa for siden:

Creme fraiche er mer enn 1 carb pr 100 gram...

frøken sa for siden:

Da er det iallefall mye å spare på å kutte ut melka, og på å bytte ut kavalieren med kokesjokoladen til sukkerfritt.

Livsglede sa for siden:

1,6 karbs for å være hel nøye, tok bare et raskt overblikk da det sto mellom 25 og 55 karber pr kaka:D En regner jo nøyaktig ut på diett.no

Kanutten sa for siden:

Det står 2.9 karber pr 100 gram både på boksen og på Tines hjemmeside.
Jeg vet det er flere som har oppdaget feil på diett.no, men hva de feilene går ut på vet jeg ikke.

For meg utgjør ikke den forskjellen noe særlig, men for dem som må finregne kan 1.3 karber mer pr 100 gram utgjøre endel.

Kaka skal jeg lage i dag siden poden ha bursdag!! :sikle:

Kanutten sa for siden:

diett.no har også 2.9 karber på fetvarianten av creme fraiche.

Tiki sa for siden:

Trekk fra sukkeralkoholene, så kommer vel den mørkeste Cavaliersjokoladen på nivå med den mørkeste til Sukkerfritt.

Og så hadde jeg ikke bytta ut melk med vann. Enten kan en jo bruke soyamelk eller blande 50-50 fløte og vann =melk ;-)

Men det er vel primært for oss som finregner og er veldig kh restriktive.

Kaken såg veldig spennende ut. :)

Charlott sa for siden:

Hvor lenge ca stekte du den?

Kanutten sa for siden:

Skjønner ikke denne jeg... Det står at den er sukkerfri, men det står ikke hva som er sukkeralkoholer??

Tiki sa for siden:

Finner heller ikke at det står HVOR mye sukker alkoholer det er i denne, men her står det at den er søtet med maltinol i alle fall.

www.helseogkost.no/nettbutikk/sukkerfritt/cavalier_sukkerfri_ekstramoerk_sjokolade_72_kakao

Det står på selve pakkene i alle fall. Har kjøpt den noen ganger. Litt mere enn sukkerfritt er det nok, men tror ikke den er mere enn 4 kh i denne platen i alle fall.

Jente1986 sa for siden:

Tror det ble ca. en halvtime på 200 grader i min ovn.. Tok den ut flere ganger for å sjekke, og det var litt vanskelig å bedømme når den var ferdig, men jeg stekte den jeg så bunnen var blitt helt "tørr" og ikke datt fra hverandre lenger..30-40 min tror jeg vi sier :)

Ang. Cavalier-sjokoladen står det bakpå at den har totalt 27,7 gram karbo, hvorav 22 gram er polyoler/sukkeralkoholer. Det gir 5,7 gram net carbs per 100 gram, både til deg som lurte på innholdet over her - og til deg som mente den hadde veldig mye.. Sukkerfritt sin kokesjokolade kjenner jeg ikke til, men da skal jeg prøve ut den også:)

Jente1986 sa for siden:

Hvem har sagt at creme fraiche ikke har mer enn 1 gram karbo per 100 gram?? Ingen såvidt jeg kan se? Står 2,9 gram per 100 gram på boksen..

Kanutten sa for siden:

Her står det. Men det utgjør ingenting for min del. Jeg tåler endel karber. Kaka var knallgod!

Det var dessuten ikke med tanke på kaka at jeg presiserte antall karber i creme fraiche, men for dem som tror at creme fraiche inneholder færre karber enn det den gjør.

Livsglede sa for siden:

Da har jeg testet ut denne oppskriften med en liten vri. Den første bunnen laget jeg som oppskriften her uten melk da, men kun fløte, 1 beger CF og litt mer kaffe, den gikk i søpla, så gjorde jeg en liten vri på den. Da ble den bedre, men ikke noe for min gane, selv om jeg laget supergode sjokoladekrem til å ha oppå. Så smaken er som baken..... delt:p er min konklusjon. Jeg stekte den 30 min. på 200 grader

Jente1986 sa for siden:

Så dumt du ikke likte den da:( Tydeligvis smaken er som baken ja, for jeg har servert den til mange som ikke går på lavkarbo som også elsket den! Inkl. en kritisk samboer :D Kanskje den ble litt annerledes med endringene dine? Tips hvis du har noe igjen av den: jeg synes den blir ekstra god hvis du fryser den, også tar den opp etter noen dager og varmer den i mikroen før du spiser den..nam nam :p

HenrikBooe sa for siden:

Denne skal prøves ut til helga :D

frøken sa for siden:

Hvordan konsistens skal røra ha? Min ble steinhard/tørr, så det var vanskelig å røre inn søtning. Sikkert lurt å tilsette søtningen i smørblandingen først.
Kaka ble veldig kompakt og ikke særlig god syntes vi.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.