< Tilbake til oversikten

Tips til bruk av avocado?

kthnk sa for siden:

Jeg prøver å kutte litt på meieriproduktene og tenker å prøve Avocado som alternativ fettkilde. Har knapt smakt det, og lurer derfor på hvordan dere pleier å spise/bruke/tilberede den? Hvilke kjøper man - de myke, harde, mørke, lyse...? Noen gode tips? :)

Hva bruker dere som fettkilder utenom meieriproduktene? Jeg bruker mye smør, litt cf og fløte (kuttet mye på mengden men beholdt litt), mer smør, fete kjøtt/fiskevarer, og litt olje til steking ol. Leser at Cocosa er populært, men jeg sliter litt generelt med oljer. Klarer på ingen måte få i meg ren olje fra spiseskje :(
Smør er jo godt, og fett, men hadde vært greit å variert litt kanskje.

lifejack sa for siden:

Hvis du scroller helt ned på denne siden, så ser du flere tråder om samme tema.
Denne er fin, og denne har mye nyttig info:)
Og her er enda en. Vet det ligger flere ute på forumet, så det er bare å lete litt;)

Rin sa for siden:

Majones og kokosmelk er også fine alternative fettkilder. :)

Bestemamma sa for siden:

Avocado kan nytes som den er, men du MÅ ha salt på ellers smaker den ikke noe særlig godt, litt vammelt, vil jeg si...........:(
Umoden avocado er heller ikke særlig god, med mindre mann er glad i gress. :p
Så du spiser bare de som er modne. Du både ser og kjenner om den er moden, men det skal en del øvelse til. Om skallet har begynt å skrumpe litt og avocadoen kjennes myk ved festet er den moden. Men for all del ikke gi deg til å klemme på avocadoen i butikken, ingen som liker å få avocadoer med klem-merker.......:p

Imp sa for siden:

Da mener du vel hjemmelaget majones? For den butikkjøpte er vel ikke særlig sunn...?

annor sa for siden:

Det ligger mange flotte oppskrifter her allerede, men har en oppskrift på en enkel avocadosalat som passer utmerket med grillet/stekt kjøtt eller fisk.

Til 2-3personer bruker jeg ca:
2-3avocadoer (fra nett, avhengig av str) kuttes i biter
Litt isbergsalat (kutter en "skalk") finstrimles
Bitte litt løk finhakkes
En god dæsj lime
Salt
Pepper

Bruk en gaffel og grovmos avocadoen slik at den blandes godt med salaten og løken.
Smak til med lime, salt og pepper.

Livsglede sa for siden:

Avokado kan brukes som den er og som du ser i linkene du har fått lengre opp. Men andre gode fettkilder er også cocosa og smør som du kan lage eggemelk av som igjen kan brukes til å lage kakao eller kaffelatte.

Oppskrift finner du inne på bloggen min. Det er nydelig og god fettkilde med cocosa eller smør:D + rask som frokost om matlysten ikke er på topp og det metter leeeeenge.

Imp sa for siden:

Jeg spiser avocado til lunsj hver dag. Spiste bare en halv før, men nå spiser jeg to halve. Blir god og mett da. ELsker denne oppskriften, er inspirert av oppskrift herfra, men har laget min egen variant:

En hel avocado moses med gaffel eller stavmikser
Ha i litt rekeost og raspet ost. Du kan bytte ut rekeosten med feks muggost, prøv deg frem.
Rens reker og bland i. Hakk et eller to fedd hvitløk og ha i.
Gratinèr i ovnen på 200 grader i 10-15 minutter.

Jeg pleier å lage mye på en gang, da har jeg til lunsjen hele uka. Holder seg fint i tette bokser i kjøleskapet, bare varmer i mikroen når jeg skal spise. Bruker å dryppe litt sitron over for å unngå misfarging.
Du kan bytte ut rekene med andre ting, feks stekt bacon e.l.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.