< Tilbake til oversikten

Hjelp til lettvint og rask lavkarbomiddag?

beate89 sa for siden:

Jeg trenger hjelp til å finne oppskrifter som er enkel å lage å ikke tar lang tid å lage.. Etter jobb er kl som regel 3-4, det første jeg gjør da er å lage mat til dattra mi. å når tiden nærmer seg å lage mat til seg selv nærmer kl seg halv 5.. DA er jeg sulten å rådløs på hva som ikke går så lang tid å det ender som regel med kjøttdeig å litt til i ei steikepanne!

Hjelp!

Kitt sa for siden:

Hvorfor spiser du ikke det samme som datteren din, da?

Et lurt tips er å lage mye mat en dag du har tid og så fryse ned i porsjoner. Da kan du ta ut av fryseren om morgenen og så bare varme opp når du kommer hjem!:)

Gerds oppskrifter er svært gode og de aller fleste kan fryses!:sikle:
(Bare klikk på bildene, så kommer oppskriften)

beate89 sa for siden:

Hun er så lita (1år), og jeg bruker mye krydder i maten jeg lager.
Jeg er heller ikke så veldig gla i å lage mat, så tidligere (før jeg ble gravid) spiste jeg akkurat det som falt meg inn uten å legge på meg, å gikk mye i hurtigmat!

Takk, skal kikke innom der å få litt inspirasjon ! :)

Gracella sa for siden:

Gryterett med kjøttdeig synes jeg er enkelt og greit og det kan alle spise.
Da er det bare å ha på f.eks rømme til deg selv eller ha ekstra olivenolje på salaten til deg.

Jeg steker kjøttdeig sammen med en boks skinnfrie tomater.
Det er et utmerket utgangspunkt for det meste.:)

Paprika, stangselleri, sopp, ost, spinat, løk, aubergine, squash, sukkererter, kikerter, bønner (alt etter hvor mange karber man tillater seg selv), minimais, tomater, agurk.... Skinke, bacon, reker, vannkastanjer, bønnespirer, bambusskudd....
Bland i en boks med wokgrønnsaker.
Ha oppi en boks kokosmelk.
Varier med krydder.

Uendelig mange muligheter, kjempeenkelt og raskt!!
Alle i familien kan være med på å kutte opp grønnsaker som skal oppi gryta.

Lager man mye, så kan restene gratineres.

Gracella sa for siden:

Du kan også ta av mat til datteren din etter at du har hatt oppi det hun liker og før du krydrer for mye.

Kitt sa for siden:

Da jeg fikk førstemann måtte jeg venne meg til å krydre maten etterpå. Var vant til å pøse på, men det var jo ikke bra for han. :p

Lille snuppa di kan jo spise det meste, så om du bare tar av til henne før du krydrer til deg, bør det ikke være noe problem!:)
Jeg gjør det med mat som skal tilsette ris,pasta etc. Tar av til meg selv i en liten kjele/panne, så kan resten av gjengen her spise karbene sine om de absolutt må!;)

Denne liker vi godt, bare tilsett det sterke etter at du har tatt av til datteren:

Livsglede sa for siden:

Superrask middag til både deg og din datter, du kan krydre denne mer etterpå, eller kjøp in sambal olek og ha på din talerken.

Kjøttdeigform

1 pakke blomkål og brokkoli grateng fra landlord - fra frysedisken
1 pakke kjøttdeig
50 gr løk
litt hvitløk - kan utelates om en ønsker
1-2 egg
revet ost
salt, pepper, hjemmelaget tacokrydder, tørket oregano som topping på osten.

Ha blomkål og brokkoliblandingen i en ildfastform, stek kjøttdeig, ha i løk og hvitløk, krydre og la surre litt mens du river osten. Bland halvparten av osten med sammenvispet egg. Ha kjøttdeigen over grønnsaken, ha på ost/eggeblandingen og dryss på resten av osten. Stek i ovenen ca 220 grader i 30-45 men du leker med dattera di:-) så spiser dere en enkel form med kjøtt og grønnsaker isammen etterpå:D Her går det an å putte oppi mer om en ønsker det og lage den så sterk en vil men jeg har tatt hensyn til at dette sak kunne spises av både deg og din datter:) Dette er middag som spises 1 time etter at dere er kommet hjem. Lager du dobbel porsjon så har du jo for 2 dager minst, eller som frokost/lunsj dagen etter:D

beate89 sa for siden:

Må prøve å venne meg til det.. har noen ganger tenkt å at hun kan spise sammen med meg, men så glemmer jeg å legge av! Men takk for gode oppskrifter! :) De skal prøves alle sammen:))

Livsglede sa for siden:

Nam,nam dette hørtes kjempegodt ut. Tror dette blir lørdagskos her i huset:D:D:D Takke for oppskrift.

Siv Renate sa for siden:

Skikkelig god denne:):D Min første lavkarbo oppskrift ble rett å slett godtatt av alle i huset:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.