Jeg skal ut og shoppe idag, og er på dag 5 med lavkarbo av en slags egenkomponert /hexeberg-aktig blanding.
(Jeg har tidligere i livet stiftet bekjentskap med Atkins, og har også lest og testet Fedon litt på egen hånd for noen år siden, så helt ukjent er ikke lavkarbokosthold for meg, men nå må jeg stæsje opp for påsken og er åpen for alle gode råd vedr hva som kan være både lurt og deilig å kjøpe inn)
I kjøleskapet ligger såklart allerede mange gode grønnsaker, en hærskare med egg, endel oster og smøreoster, creme fraice, avocado, røkelaks, bacon smør osv
På listen min står foreløpig:
Helsekost:
Johannesbrødkjernemel, soyafnokker/flak, cocosa pure
Dagligvaresjappa:
Splenda, eller kanskje noe annet pulver (har kun natreen suketter i hus)
Usaltet smør
Kokosmelk på boks
Lurte også litt på soyamelk, men leser litt ymse om akkurat det, så tror jeg hopper over foreløpig.
Er det andre ting dere liker, fyser på, føler dere må ha, som er lurt å ha osv?
Kaffe, fløte, cocosa, egg, creme fraiche, kebardressing fra Aramso, utallige sorter ost, kyllingvinger fra "litt av en kylling", bacon, sylte, svinekoteletter eller grillribbe (:eek: Ja, jeg har lært meg å spise svinekjøtt!), entrecote oooog meierismør.
det jeg til enhver tid må ha er: kyllingfilet, cottage cheese, fløte, cocosa, sukrin, bringebær, alt av nøtter og frø, avokado, grønnsaker, ost, krem- og smøreost, rømme/creme fraiche
Hva er fordelen med Cocosa til matlagingen, fremfor f.eks. extra virgin olivenolje?
Er det noen kjente(store) dagligvareforretninger som selger sukrin - eller er det bare i helsekostbutikkene jeg finner det ?
Basis varer jeg MÅ ha er egg, cottage cheese, diverse krydder. Kylling, kjøttdeig, grønnsaker. Rømme, fløte, boksetomat.
FYser ofte på noe, så jeg har alltid en boks valnøtter her. Ta en håndfull nøtter, bland med en ss olje og litt salt og bak i ovnen i en halvtime. Namnam! Sunn snacks. Og hjemmeplukkede bær i fryseren, går raskt å tine og er yummie med litt fløte og søtningsmiddel.
Det jeg ofte fyller kjøleskapet/kjøkkenet mitt med:
Nøtter (husk mandler - de kan man male til mel), fløte, rømme, creme fraiche, cottage cheese, hvitost, smøreost og kremost, naturell yoghurt, PEPSI MAX, bacongull, bacon, meierismør, agurk, tomat, paprika, kinakål, løk, sopp, sukrin, sukrinmelis, JHKB, rapsolje, kjøttdeig, rent kjøtt og fisk, brokkoli, hvitløk, kjøttpålegg, jordbær og bringebær, gelatinplater, fun light (lager lav-karbo gele av den), og ikje minst maaassse forskjellige krydder!:)
Jeg må ha i hus: Kjøttdeig, hjemmelaget tacokrydder, salat, ost, fløte :hearts:, seterrømme, smør, noe kjøtt (ofte kotelett), og blomkål. Har blitt helt avhengig av blomkålmos. :sikle:
Ehm, tror jeg sliter litt med i å få i meg nok fett om dagen, og lurte på om dere har noen tips? Og nei, ikke avokado, den vil nok aldri stå på min handleliste.. :p
Bruker en del smør til steking, bacon, egg, fløte, noen ganger creme fraiche, mens jeg til middag bruker kylling, svinekoteletter og laks (og grønnsaker eller salat). Har også dilla på babybel ost, og har ellers en eller annen type ost i hus. Har vel blitt Jarlsberg i det siste.
Mat jeg MÅ ha i huset:
Egg, kremfløte, meierismør, seterrømme, nakkekoteletter, kjøttdeig, blomkål, brokkoli, fet gulost.
Hvis jeg ikke har de tre første tingene, så får jeg nesten panikkanfall ;)
Jeg styret fælt med å få tak i sukrin, sukrinmelis, fiberhusk, johannesbrødkjernemel - og har brukt hver ting én gang!
Smør, egg, bacon, nakkekoteletter, kjøttdeig, alle mulige slags steiker (kjøper i Sverige), frosne grønnsaker, blomkål, brokkoli, kokosmelk, cocosa, stevia, og FIBERHUSK. Det er krise om jeg ikke har fiberhusk. :lol:
Heldig dere som kan "Harryhandle" i Sverige..Jeg bor på vestlandet, og da får man jo bare handle det man trenger her....
Bortsett fra det. I mitt kjøleskap MÅ det være Cottage cheese... og en kjøttdeig i en eller annen variant, og noe bacon og noen egg.
Jeg må også ha en del grønnsaker liggende til enhver tid. Er forresten blitt mye flinkere til å spise opp den maten som er i hus etter at jeg begynte med dette kostholdet. Bonus.
Liker godt å blande litt cottage cheese i salaten min, jeg.
Har også laget lapper, som deg.
Men jeg har sett cc i flere oppskrifter her inne, mener jeg, bl.a. i en lasagne med squash istedenfor pastaplater, den har jeg tenkt å prøve.
(står ikke nevnt blant ingrediensene, men litt lenger ned i fremgangsmåten er det cc der likevel)
Jeg skjønner at jeg er fryktelig kjedelig i matveien, evt. bare lat, for jeg har jo bl.a. både JBK, fiberhusk og sukrin liggende, men har aldri brukt det bortsett fra sukrin noen få ganger da jeg gikk på Fedon og fortsatt hadde søtsug :p
Men det jeg stort sett har tilgjengelig er:
I fryser'n: Baconbiter i porsjoner a' 70 gram, nakkekoteletter, kyllingfileter, ketosevennlige pølser og hamburgere, bær, blomkål og brokkoli, rosenkål, fisk, kjøttdeig/karbonadedeig, revet ost
I kjøkkenskapene: Bokstomater, makrell i tomat, tunfisk, sjampinjong, minimais, kokosmelk, avokado, uendelige mengder krydder, Basete
I kjøleskapet: Egg, agurk, salat, selleristang, løk, hvitløk, paprika, tomat, meierismør, tran, rapsolje, Creme fraiche, skinkepålegg, laktosefri matfløte, norvegia, oljedressing, sennep, hamburgerdressing, majones, tabasco.
Kanskje ikke så kjedelig likevel, det ble jo en ganske lang liste selv om kjøleskapet stort sett ser tomt ut :o
Jeg bruker CC i brød, lapper,polarbrød, pizza, "riskrem", lasagne, ja til masse. Noen ganger bruker jeg den direkte slik den er, andre ganger moser jeg den slett med stavmikser. Men er jo ikke tema for deg som er OFF meierier:) Men mange sier jo at du kan bruke CF eller rømme om det ikke er allergisk du er for melkeproteiner da.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.